Hoe een Peltier element monteren

Pagina: 1
Acties:
  • 653 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ok, misschien een domme vraag, ik heb een peltier element en wil die op mijn cpu monteren. Echter er zitten in het pakketje geen bevestigingsmaterialen. Hoe monteer ik zo een element op een goede manier op mijn cpu, ik neem aan dat er ook een fannetje bovenop moet ivm condensatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadPool
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-07 12:01
wtf! :? je wil er een peltier opzetten zonder een heatsink of waterblok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even wat uitleg over een peltier. Een peltier is een soort warmtepomp die warmte van de ene kant van de peltier naar de andere kant "pompt". Een kant van de Peltier wordt dus heel koud, en de andere kant wordt heel warm. Als je de warme kant niet koelt, zal de peltier niet goed werken, en zal de koude kant ook heel warm worden. Kortom, je moet een hele grote heatsink of beter nog, waterkoeling hebben om een Peltier efficient te laten werken.
Daarnaast moet de peltier voldoende vermogen hebben om alle warmte die van de processor af komt weg te kunnen pompen. Dit betekent dat je voor een Athlon(XP) toch al gauw een 172Watt Peltier nodig hebt. Deze kun je dan ook niet meer op je voeding aansluiten, maar zal een eigen voeding nodig hebben.
Inderdaad zul je als je een peltier neemt ook je moederbord moeten beschermen tegen condens, maar niet met een fannetje, maar door afplakken met schuimrubber, of insmeren met niet geleidend spul (vaseline?).

Aan je post te zien weet je niet echt veel van Peltiers af, dus ik zou eerst maar ff een beetje rond gaan zoeken op internet naar informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en de warme kant gaat op je proc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-08 19:42

M14

Op donderdag 16 mei 2002 15:18 schreef G_SHOCK het volgende:
en de warme kant gaat op je proc :)
Geloof hem maar niet ;)

Een peltier is eigenlijk alleen interessant als je waterkoeling hebt, omdat je de warme kant v/d peltier moet afvoeren. Dit gaat nou eenmaal niet lukken met luchtkoeling.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik begrijp wel dat de koude kant op mijn proc moet :P maar wat ik eigenlijk wilde weten is of een zalman blower met heatsink voldoende is om de warmte en evt condens af te voeren ...... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nope, def. Not! Lees http://www.waterkoeling.nl/index.php?artikel=4 maar ff, wordt er veel duidelijk! Suc6 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is die eerste vraag echt serieus? Vooral omdat je naam nOOb2002 en vandaag pas bent geregistreerd, zou ik bijna denken dat dit gewoon fake is en dat iemand gewoon voor de fun dit loopt te posten.

Als dat niet zo is, vergeet dan maar dat ik dit gepost heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mighty_Xa4
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-08 14:28
Op donderdag 16 mei 2002 15:36 schreef nOOb2002 het volgende:
Ik begrijp wel dat de koude kant op mijn proc moet :P maar wat ik eigenlijk wilde weten is of een zalman blower met heatsink voldoende is om de warmte en evt condens af te voeren ...... :+
Nee die hitte kan je zo niet afvoeren dit is namelijk vergelijkbaar met: een huis blussen met een glaasje water(ofwel een druppel op een gloeiende plaat).

Condens kan je niet afvoeren met een blower. Je moet je proc en mobo hier tegen afschermen (neopreen schuim om je socket en proc en vaseline onder je proc).

Doe je dit niet dan zal je proc en je mobo de condens wel afvoeren en daar zul je niet lang gelukkig mee zijn (gaan ze nogal kaduuk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 16 mei 2002 15:42 schreef Deimus het volgende:
Nope, def. Not! Lees http://www.waterkoeling.nl/index.php?artikel=4 maar ff, wordt er veel duidelijk! Suc6 :)
Is een wat ouder artikel. Heb nog even het artikel van Hielko over Peltiers opgezocht.
http://www.tweakers.net/reviews/258/1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

condens kan je prima afvoeren met een fan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 16 mei 2002 16:48 schreef willempiet het volgende:
condens kan je prima afvoeren met een fan
welterusten, slaap lekker, tot morgen, droom zacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, duh, zoek zelf ook ff rond wil je?
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.