2 internetaansluitingen op een netwerk

Pagina: 1
Acties:

• TommyGun|IA
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Op een school waar ik systeembeheerder ben is een ultratrage kennisnet/internet aansluiting met een downstream van 128Kb en een upstream van 64Kb. Nu wil ik er een ADSL aansluiting (met getweakte alcatel router) bijnemen. Ik zou natuurlijk de kennisnetaansluiting weg kunnen doen, maar dan werkt de pop mail via kennisnet niet meer. Kun je bijvoorbeeld alleen voor pop mail de proxyserver van kennisnet invullen?

Op alle clients zijn de DNS servers, de gateway en de proxyserver met poortnummer van kennisnet ingevuld om internet werkend te krijgen

Verwijderd

Waarom laat je niet gewoon je Kennisnet lijn upgraden naar een snellere verbinding?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move > NT
Hoewel ik eigenlijk je vraag niet eens snap...

Braaikamer - Smoke&BBQ

• NeverSeen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-07-2024

NeverSeen

Press any key to continue.....

Gewoon 2 internet aansluitingen op 1 netwerk dus.
Kan denk wel maar ik denk dat je dan bijvoorbeeld 5 pc's via kennisnet moet laten gaan (docenten) en de leerlingen via adsl ofzo....

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:58

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Je mail kan je routeren naar een andere interface.
Wij hebben het internet verkeer en het mailverkeer gescheiden d.m.v. een routing tabel in onze Cisco router.

Alle mail verkeer (pop.provider.nl / mail.provider.nl) gaat langs weg 1 en al het andere verkeer gaat via weg 2

Dit moet zelfs met een Microsoft router (Windows 2000 server of zo) te regelen zijn. (Deze doos wordt dan wel je nieuwe default gateway voor de clients)

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Verwijderd

kan met MS router en eventueel als je het zou willen(zet er desnoods een extra bak tussen die de 2 verbindingen terugzet naar 1 verbinding voor je LAN) met Sygate Office network. Ben er zelf niet zo kapot van, maar tis niet duur(weet niet hoeveel jullie kwijt zijn voor je licenties bij M$ :) ). Presteert aardig, en voor de bandbreedte waar je et over hebt denk k dat sygate em wel trekt

Verwijderd

Heel simpel, gewoon 1 gatewaysysteem. Op dat gatewaysysteem installeer je XP, en je bridged beide lijnen die elk op 1 nic binnenkomen, en koppelt deze middels een 3e nic aan je netwerk...

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Op donderdag 16 mei 2002 15:54 schreef GRiMLoCK1970 het volgende:
Heel simpel, gewoon 1 gatewaysysteem. Op dat gatewaysysteem installeer je XP, en je bridged beide lijnen die elk op 1 nic binnenkomen, en koppelt deze middels een 3e nic aan je netwerk...
en dan? Hoe zorg je dat het ene over de ene lijn gaat en pop over de andere?

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:04

Predator

Suffers from split brain

Wat was er verkeerd met
[topic=495614]

:?

Ik dacht al, had ik deze niet gemoved ?

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:41
Zit kennisnet ook achter NAT?

ADSL zit sowieso dan achter NAT.

Op zich moet het voldoende zijn om voor het segment waar de kennisnet servers zich bevinden handmatig wat routes toe te voegen, maar als systeembeheerder is je dat uiteraard al bekend.

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:22
heb je geen mail server voor je mail draaien dan? dan hang je die toch aan je kennisnet lijntje? en laat je de clients vanaf de mail server (intern) de mail ophalen...

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:30
De kennisnet proxy kun je niet gebruiken als je via ADSL internet.
POP mail wel, SMTP niet.

Ik zou ervoor kiezen om OF de kennisnet verbinding eruit te gooien, en dan ADSL nemen, OF om de verbinding gewoon te laten upgraden....

'k zou er niet mee gaan kloten om ze beiden tegelijk werkend te krijgen...

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ligt er een beetje aan hoe het geconfigged is.
Als je hebt
code:
1
2
3
systemen - gateway - modem
          |
          ------- kennisnet

dna is het simpel dan maak je op de gateway een default route aan naar je adsl modem en een route voor je pop ip naar je kennisnet modem sim-pel
Pagina: 1