Toon posts:

Director Lingo, vraagje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een opdrachtje in Director, en nu zit ik te kloten met dat Lingo scripting wat daar in gebruikt kan worden.

Ik heb een poppetje en die moet lopen, dit heb ik voor elkaar gekregen met de pijltjes toetsen, alleen nu wil ik graag dat even voor de handigheid de co-ordinaten in de stage worden weergegeven. Zodat ze in beeld zijn wanneer ik mijn poppetje laat wandelen..

In Basic weet ik het wel, dan is het:

Print X
Print Y

(dat bedoel ik dus)

maar hoe werkt dat in lingo?

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-08 10:19

D2k

dit is programmeren maar bij de buren zit de kennis ;)
[forum=14] -> [forum=13]

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Verwijderd

Topicstarter
erm ok :P (vaag ;))

• Verwijderd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-01-2022
Wat je kan doen is een tekst veld aanmaken en deze op de stage neerzetten. Elke ronde (frame) laadt je de positie van je sprite (poppetje) in een property (on exitframe > pMyH = sprite(1).locH) en recht daarna laadt je deze waarde in het tekstveldje. Daarvoor weet ik de code niet zo uit me hoofd, maar staat onder help bij "text fields". Zal even kijken of ik een voorbeeldje heb liggen thuus.

• xshredx
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-09 16:36

xshredx

je maakt een tekstveld aan in director, en dan zorg je ervoor dat de co-ordinaten daarin komen.
de coördinaten in director doe je zo:
horiz_coord = sprite(me.spriteNum).locH
vert_coord = sprite(me.spriteNum).locV
(even in de veronderstelling dat deze code in een behavior zit die aan je poppetje gehangen wordt, maar je begrijpt het systeem)...

en dan is het nu aan jou om te zien hoe je dit aanroept: bv. voor een game die ik nu maak doe ik iets als:

on exitFrame
showRemainingTime
showScore
go to the frame (loopen dus)
end

je zou dus kunnen loopen en telkens de coördinaten weergeven

eventueel op deze manier (zodat als de coördinaten niet veranderen (poppetje staat stil) het coördinatentekstveld ook niet geupdated wordt (om flikkering te voorkomen))

coördinatenvariabele = sprite(*D.locH

if member("tCoordinaat").text <> coördinatenvariabele then
member("tCoordinaat").text = coördinatenvariabele
end if

Verwijderd

Topicstarter
Na wat gekloot is het gelukt! Thnx voor de tips!
Pagina: 1