Toon posts:

video capturen van analoge camera

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de search gebruikt, ben ook heel wat wijzer geworden. Het is mij echter niet duidelijk in welke resoluties ik maximaal kan opnemen met een tv kaart die geen hardwarematige decoder/coder onboard heeft. Ik heb binnenkort een Radeon 8500 met Theater chip die wel kan decoden en coden (met de Ati Theater chipset), deze heeft geen video in, alleen s-video out daarom wil ik een tv kaart kopen met video in voor het aansluiten van mijn camera.
ik wil een beetje fatsoenlijk kunnen opnemen, namelijk video's van 640 x 480 @ 25frames/s

hiervoor heb ik beschikbaar

athlon 1000mhz
512mb pc133 geheugen
40gb 7200 rpm hdd
Ati radeon 128mb ddr met ATI THEATER Chipset (svideo > out)
willekeurige tv kaart met video in, zonder harwarematige decoder

De videocamera is een sony analoog toestel video 8 handycam zonder firewire aansluiting, alleen video out + stereo geluid

Kan ik tijdens het opnemen in MJPEG met virtual dub bv, mijn ATI gebruiken voor al het codeer werk zodat ik met redelijk beeldkwaliteit en op een resoltie van 640 x 480 kan capturen? Of zit ik ik alleen al met capturen op CPU load 100% . Ik hoef niet zo zeer effecten toe te voegen, het gaat mij alleen om het capturen. En ik wil achteraf natuurlijk ook kunnen coderen naar bv divx. Mijn tweede wens is namelijk ook een tv kaart te hebben die ook kan capturen, en om nu apart een videobewerkingskaart te kopen van 500,- vind ik een beetje overbodig. Daarom tot slot mijn vraag zo helder mogelijk geformuleerd :P :

Welke beperkingen zijn er met mijn set om video op te nemen op de pc en is het mogelijk om video te capturen en realtime te coderen zodat mijn hdd het wel trekt cpu ook natuurlijk ;) en dat ik na mijn opname ga coderen zodat de avi's/mpeg's wat kleiner worden, kan ik hierbij mijn ATI RADEON 8500 gebruiken?

Nogmaals mijn doel is: video in 640 x 480 met zo hoog mogelijke framerate, maar dat wil iedereen natuurlijk :+

hoop dat het verhaal niet te lang is, maar ik heb geprobeerd zo duidelijk mogelijk te zijn, ben overigens volledig n00b op dit gebied, alle tips zijn welkom

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-03 19:43
Jouw videocamera heeft waarschijnlijk slechts een PAL-resolutie, want geloof ik niet eens 400 verticale lijnen beslaat.

Dus je haalt al niet eens 640x480 resolutie

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 16 mei 2002 14:57 schreef stefijn het volgende:
Jouw videocamera heeft waarschijnlijk slechts een PAL-resolutie, want geloof ik niet eens 400 verticale lijnen beslaat.

Yep alleen pal resolutie, klopt. Op de camera staat pal/ccd. Wat ik wel vreemd vind: er is ook een knop aanwezig voor "digital picture" . Op welke resoltie kan ik dan opnemen, alleen 400 x 320 :?

Verwijderd

Topicstarter
En nog voor de duidelijkheid , ik wil wel weten of ik mijn radeon kan gebruiken bij het encoden tijdens het opnemen via mijn TV kaart ...

Verwijderd

Op donderdag 16 mei 2002 14:57 schreef stefijn het volgende:

beeldlijnen en resolutie heeft niets met elkaar te maken (en PAL is gewoon 768/720x576), het heeft alleen met de kwaliteit van het beeld te maken. Je kan gewoon onder full-PAL res capturen (768x576), alleen de kwaliteit zal ronduit slecht zijn - niet veel beter dan wanneer je in VCD-res capturet (352x288) of half-PAL (384x288).

Dus met de juiste cpture tool en de juiste capture kaart (DC10+ oid?) kun je op full PAL-res capturen, maar of het beeld ook van full-PAL-res-achtige kwaliteit zal zijn durf ik te betwijfelen. Over het algemeen kom je met een digicammetje niet veel verder dan VCD-kwaliteit, misschien iets beter.

Verwijderd

640x480 zal je niet lukken, want PAL is maar 352x288. 25 fps moet lukken, is namelijk ook de PAL specificatie. Waarom wil je eigenlijk capturen?? Als je namelijk een (S)VCD wilt maken heb je niets aan 640x480.

Verder lijkt het mij dat het met jouw systeem wel moet kunnen. Succes

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil overigens gecapturede beeld niet alleen voor vcd gebruiken maar ook op de pc, vandaar de resolutie. Ik snap het nu over de kwaliteit, maar kan ik de video in van mijn toekomstige tv kaart ook combineren met de decodeer/codeer-chipset op mijn Radeon tijdens het capturen? Iemand daarmee enig ervaring?
Pagina: 1