waterkoeling zonder peltier cpu 50 graden ?

Pagina: 1
Acties:

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-09 22:10

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Topicstarter
Ik ben dit weekend maar eens begonnen met waterkoeling. momenteel heb ik het koelblok (koper) gewoon op de cpu zitten (zonder peltier of koelprut) maar echt goed werkt het niet. mijn duron 600 wordt op 600 mhz met koe toch nog 45 graden. op 850 zonder belasting (in bios temp aflezen) al 50 graden terwijl met chrome orb (zonder koelprut) met volledige belasting maar 54 graden of zo was (850 mhz).
Ook het koelblok voelt totaal niet warm aan en het water dat eruit komt is net zo koud als toen het erin ging. (gebruik momenteel grote emmer + radiator zonder fans)

koelprut en ventilators voor radiator zijn al besteld maar komen pas over een week of zo.
Ik ben wel van plan met een peltier te werken maar hoeveel watt moet die dan zijn ?

nu gebruik is een emmer voor reservoir maar de bedoeling is dat hij in de kast gaat. ik wilde hem stoppen in twee 5.1/4 drivebays (incl pompje) zal dat groot genoeg zijn ?

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09 21:59
Hoe groot het wattage van je Peltier element "moet" zijn is afhankelijk van het feit of je voeding het kan trekken. Met een 300 Watt voeding moet een 80 Watt Peltier goed te doen zijn. Als je erg veel aan je voeding hebt hangen dan kan een tweede extra voeding uitkomst bieden.

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09 21:30
ik had hetzelfde probleem met mijn waterkoeling.. bij mij raakte het koelblok de CPU's niet goed (jah 1 koelblok voor mijn dual celeron rig gemaakt)

ik zou ECHT ff goed nagaan of ie hem wel goed raakt.. en je water wordt niet in 1x veel warmer.. je zou een sensor in je bak water moeten hangen en die temperatuur over een langere periode bekijken. dan zul je als alles goed is die temperatuur wel behoorlijk zien stijgen !

owja. en KOELPASTA rulez ! vergeet dat niet ! scheelt echt.

Have a wheelie good weekend!

• FragDaddy
  • Laatst online: 04-09 21:30
owja. nog een puntje.. A3D. de grote van je peltier is NIET afhankelijk van je voeding !

de grote (vermogen in Watt) van je peltier is afhankelijk van het vermogen dat je processor afgeeft !

je moet altijd zorgen dat je peltier meer vermogen levert dan je processor afgeeft.. anders kan ie hem nooit koelen !

als blijkt dat je dan een peltier nodig hebt die zwaarder is dan je voeding kan trekken, mot je dus een 2e voeding hebben.. nogmaals, een peltier die minder vermogen levert dan je processor afgeeft HEEFT GEEN NUT !

grtz. Fraggy

Have a wheelie good weekend!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ja, duh??? Natuurlijk gaat het om vermogen en niet om oppervlak!

Extra puntje: Als je water te warm wordt kun je een radiator kopen? Koelt het water met lucht en zorgt dus voor betere koeling. Kost wel wat (+/- 150 à 200,- van Senfu)

Extra puntje 2: Als je met peltiers gaat werken, hou er dan rekening mee dat je ook 2x zo hard met water moet koelen. Je peltier lijkt wel warmte op te nemen, maar wat het van je processor op neemt stuurt hij ook dubbel door naar je waterblok. Oftewel: je peltier creëert warmte. Suc6 en post je bevindingen aub, ik wil er binnenkort ook mee beginnen. Oh ja, als je koelblok niet hard genoeg koelt, neem dan een sterkere pomp (1200 liter/uur). Vergelijk je pomp met een fan op een heatsink: hoe harder hij blaast/pompt hoe meer warmte er afgevoerd wordt van je processor.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09 21:59
Fragdaddy: Je hebt gelijk. Ik bedoelde eigenlijk hetzelfde alleen wordt het wat anders geinterpreteerd.

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Pagina: 1