Toon posts:

verschil tussen broadcast en Multicast

Pagina: 1
Acties:
  • 831 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij misschien ff vertellen wat het verschil is tussen broadcast
en multicast, en wat ze beiden doen.

Alvast bedankt,
Eric

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Broadcast-pakketjes worden opgepakt door elk systeem in de IP-range die wordt bepaald door het netmask.

Multicast-pakketjes worden opgepakt door alle systemen die zich op dat specifieke multicast-adres hebben geabonneerd, en dat abonnement moet door eventuele tussenliggende routers & switches worden opgepikt om de pakketjes door te kunnen geven.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Op donderdag 16 mei 2002 13:59 schreef mvdejong het volgende:
Broadcast-pakketjes worden opgepakt door elk systeem in de IP-range die wordt bepaald door het netmask.

Multicast-pakketjes worden opgepakt door alle systemen die zich op dat specifieke multicast-adres hebben geabonneerd, en dat abonnement moet door eventuele tussenliggende routers & switches worden opgepikt om de pakketjes door te kunnen geven.
MAW: Broadcast stuurt een pakketje het netwerk op naar iedere client op het netwerk.
multicast stuurt een pakketje het netwerk op naar naar iedere client die er om vraagt en geeft dus een lagere netwerk belasting. ;)

Verwijderd

Topicstarter
En wat zijn precies broadcast en multicast.

Dit komt toch alleen voor in een DHCP netwerk, waar de server eens in de zoveel tijd pakketjes stuurt om de adressen te vernieuwen?

Of zit ik nu helemaal verkeerd?? tell me

sorry voor de dubbele reply............

Verwijderd

Topicstarter
Maar broadcast komt toch alleen voor in een netwerk waar gebruik wordt gemaakt van DHCP, waar eens in de zoveel tijd pakketjes door de server verstuurd worden om de adressen te vernieuwen?

Of zit ik nu helemaal verkeerd?? tell me...

En voor welke doeleinden wordt multicast vooral gebruikt?

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:30

DinX

Motormuis

Multicast wordt vooral gebruikt voor streaming media dacht ik.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
broadcast voor het vragen: wie 192.168.0.1 is bijvoorbeeld

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Broadcast wordt veel gebruikt voor vraagstellingen, als een systeem bepaalde services nodig heeft, maar niet weet welke server deze service kan verlenen. Op de broadcast zal de server reageren. DHCP is een van de toepassingen waarvoor broadcasting kan worden gebruikt, de client roept blindelings over het netwerk om DHCP-configuratie (de client weet op dat moment nog niets over de netwerk-omgeving, ook niet wat het adres van de DHCP-server is), en een DHCP-server (of eventueel meerdere tegelijk) zullen antwoorden.

Multicast wordt gebruikt voor applicaties waarbij het met name om grote hoeveelheden data gaat, waar meerdere systemen gebruik van willen maken. Je wilt namelijk niet dat je die data gaat versturen voor elk systeem apart, want dan trekt het net het niet. Zoals DinX al stelt, streaming video, audio, video-conferencing zijn de toepassingen waar het in eerste instantie voor is ontwikkeld, maar er zijn ook routing-protocollen die de informatie via multicasts uitwisselen.
Het is dus bij multicast wel zo dat het geen gegarandeerde aflevering van de pakketjes is, als je als systeem het pakketje niet ontvangt, is dat jammer.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Pagina: 1