Adaptec 2940 OEM HP kaart en booten?

Pagina: 1
Acties:

• timothee
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:10
Hoi,

Ik heb gisteren een tweetal scsi HD's gekregen met een 2940UW controller. Nu zag ik op de chipset dit staan: AHA-2940i/HP. Het is dan ook een HP OEM product en Adaptec geeft er dus geen support op.

Ik heb hem eerlijk gezegd nog niet getest, maar ik hoor nu juist dat ik niet zou kunnen booten van dat ding. Dat vind ik nogal vervelend want daar had ik wel op gerekend! Ik wil nl. die twee scsi schijven in een server zetten zodat ze via software raid geconfigureerd worden.

Nu moet ik dus een IDE schijf extra plaatsen, alleen om te kunnen booten :?

Kent iemand deze HP OEM 2940 kaarten en kan me vertellen of ik echt niet kan gaan booten van dat ding? Ik moet het nog testen maar dat zou ik wel shit vinden....

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Ik ken alleen dezelfde kaart, maar dan van compaq, en daar kun je wel gewoon van booten..

Sterker nog, je kunt er een gewone adaptec bios op flashen, en dan is het dus geen oem-controller meer :)

• timothee
Op donderdag 16 mei 2002 13:55 schreef Twynn het volgende:
Ik ken alleen dezelfde kaart, maar dan van compaq, en daar kun je wel gewoon van booten..

Sterker nog, je kunt er een gewone adaptec bios op flashen, en dan is het dus geen oem-controller meer :)
Oh...ja zoals ik al zei heb ik hem nog niet getest maar hoor ik net van diegene die hem me verkocht heeft dat ik er niet van kan booten. Waarom weet ik eigenlijk niet. Ik weet ongeveer uit mijn hoofd hoe het ding eruit ziet dus als iemand me kan zeggen wat het verschil kan zijn tussen een bootable en non-bootable versie, dan kan ik misschien zo al beoordelen of ik iets mis op dat ding.

Ik weet in elk geval dat ie vrij kaal uitzag en er maar 1 aansluiting op zit (wat overigens genoeg is voor 2 HD's).

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op donderdag 16 mei 2002 14:01 schreef timotheebastin het volgende:

[..]

Oh...ja zoals ik al zei heb ik hem nog niet getest maar hoor ik net van diegene die hem me verkocht heeft dat ik er niet van kan booten. Waarom weet ik eigenlijk niet. Ik weet ongeveer uit mijn hoofd hoe het ding eruit ziet dus als iemand me kan zeggen wat het verschil kan zijn tussen een bootable en non-bootable versie, dan kan ik misschien zo al beoordelen of ik iets mis op dat ding.

Ik weet in elk geval dat ie vrij kaal uitzag en er maar 1 aansluiting op zit (wat overigens genoeg is voor 2 HD's).
Misschien kon zijn mobo wel niet "boot from SCSI" doen?

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

• timothee
Op donderdag 16 mei 2002 14:03 schreef bas_konings het volgende:

[..]

Misschien kon zijn mobo wel niet "boot from SCSI" doen?
Ja wellicht...weet eigenlijk niet waar ie precies vandaan komt, maar het ding ziet eruit als nieuw. Via google vind ik alleen iets dat zo'n ding in een HP netserver E50 zou zitten.
Kan het zijn dat dit soort servers iets op het moederbord of in de eigen bios heeft zitten waardoor deze kaart geen eigen bios nodig had in die server en HP Adaptec dus opdracht heeft gegeven ze goedkoper en dus zonder bios chip te produceren?

• itsme
  • Niet online
Op donderdag 16 mei 2002 14:07 schreef timotheebastin het volgende:

[..]

Ja wellicht...weet eigenlijk niet waar ie precies vandaan komt, maar het ding ziet eruit als nieuw. Via google vind ik alleen iets dat zo'n ding in een HP netserver E50 zou zitten.
Kan het zijn dat dit soort servers iets op het moederbord of in de eigen bios heeft zitten waardoor deze kaart geen eigen bios nodig had in die server en HP Adaptec dus opdracht heeft gegeven ze goedkoper en dus zonder bios chip te produceren?
Probeer t gewoon uit zou ik zeggen ;) (als je straks thuis bent van je stage :7 )

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

• timothee
Op donderdag 16 mei 2002 14:09 schreef bas_konings het volgende:

[..]

Probeer t gewoon uit zou ik zeggen ;) (als je straks thuis bent van je stage :7 )
Ja duh...dat was ik ook van plan maar dit houdt me nu bezig he...denk je dat je wat leuks gekocht hebt, hoor je achteraf dat je niet kunt booten van het ding...wat heb ik er dan aan????

• itsme
  • Niet online
Op donderdag 16 mei 2002 14:11 schreef timotheebastin het volgende:

[..]

Ja duh...dat was ik ook van plan maar dit houdt me nu bezig he...denk je dat je wat leuks gekocht hebt, hoor je achteraf dat je niet kunt booten van het ding...wat heb ik er dan aan????
Heb je al betaald? Anders gewoon maar de helft overboeken ;)

• timothee
Op donderdag 16 mei 2002 14:13 schreef bas_konings het volgende:

[..]

Heb je al betaald? Anders gewoon maar de helft overboeken ;)
Nee heb nog niet betaald....maar dat vind ik ook aso...dan overleg ik wel ff :) Hoewel me 88,66 euro niet teveel lijkt voor 2x 9,1GB Quantum Atlas V 7200rpm U160 HD's plus deze kaart incl. kabel en verzendkosten, toch?

• itsme
  • Niet online
Op donderdag 16 mei 2002 14:14 schreef timotheebastin het volgende:

[..]

Nee heb nog niet betaald....maar dat vind ik ook aso...dan overleg ik wel ff :) Hoewel me 88,66 euro niet teveel lijkt voor 2x 9,1GB Quantum Atlas V 7200rpm U160 HD's plus deze kaart incl. kabel en verzendkosten, toch?
Verpats de kaart ;)

• timothee
Op donderdag 16 mei 2002 14:17 schreef bas_konings het volgende:

[..]

Verpats de kaart ;)
Wat is dat ding waard?

Kijk eens wat ik gevonden heb...stemt me niet echt vrolijk :(

This is the first release of the E 50 BIOS, version 4.05.02 PM. 2. This version integrates bundled Adaptec Ultra-wide AHA-2940i's SCSI BIOS version 1.31s6 for English, French, German, Italian, and Spanish BIOS's respectively.

Zit dus zoals ik al dacht in de bios van dat serverbord van HP...daarmee besparen ze kosten en heb je dus weinig aan zo'n OEM ding :(

• timothee
Ik zie overigens net dat die kaart max. 40mb/sec aan kan aan datatransfer en dat een U2W kaart 80mb/sec aankan.

De schijven die ik heb kunnen via U160 aangestuurd worden maar daarvoor vind ik de controller te duur. Ze lopen op 7200rpm, maar nu vraag ik me af waar de snelheid van deze schijven mee te vergelijken zijn als ik ze op deze UW kaart aansluit. Zijn ze net zo snel als een UDMA66/100 7200rpm IDE HD? Of als een 5400rpm HD?

• riesg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-06-2024
Wat is nu makkelijker dan even de kaart in een slot duwen en kijken in de bios van de kaart :? :?
Als je al kunt aangeven welke ID voorkeur heeft voor booten zal het toch wel gaan. Of disconnect je huidige disks, hang het setje erin en probeer eens win98 te installeren.
Weten we het zo toch?

Als je op een UW kaart hangt zakt de snelheid inderdaad naar 40mb/s.
Een goedkopere betere oplossing (indien het om snelheid gaat) is kijken voor een U2W controller. Deze draaien op 80mb/s en gebruiken dan ook LVD en zijn lang niet zo duur als een U160.

Kijk eens op veilingsites zoals www.ebay.de Die duitsers zijn meestal goedkoper dan die krentekakkers hier in nederland die denken dat ze voor oude tral nog bijna de winkelprijs kunnen vragen.

• itsme
  • Niet online
Op vrijdag 17 mei 2002 11:49 schreef riesg het volgende:
Wat is nu makkelijker dan even de kaart in een slot duwen en kijken in de bios van de kaart :? :?
Als je al kunt aangeven welke ID voorkeur heeft voor booten zal het toch wel gaan. Of disconnect je huidige disks, hang het setje erin en probeer eens win98 te installeren.
Weten we het zo toch?

Als je op een UW kaart hangt zakt de snelheid inderdaad naar 40mb/s.
Een goedkopere betere oplossing (indien het om snelheid gaat) is kijken voor een U2W controller. Deze draaien op 80mb/s en gebruiken dan ook LVD en zijn lang niet zo duur als een U160.

Kijk eens op veilingsites zoals www.ebay.de Die duitsers zijn meestal goedkoper dan die krentekakkers hier in nederland die denken dat ze voor oude tral nog bijna de winkelprijs kunnen vragen.
Hij heeft al getest, er kan niet van geboot worden :r nu staat de zooi dus te koop :9

• riesg
waar en voor hoeveel?

• itsme
  • Niet online
Op vrijdag 17 mei 2002 14:01 schreef riesg het volgende:
waar en voor hoeveel?
Mail m zou ik zeggen, zn mailadres staat in zn profile

• timothee
Ja ik mag hier geen prijzen e.d. gaan noemen want daar is vraag & aanbod voor :)

Ik heb in elk geval een advertentie gezet op devondst, marktplaats en t.net.

Doe maar een bod zou ik zeggen en zoek mijn e-mail adres in het profile.

Setje is dus net 1 dag in gebruik en doet het goed...totaal niks mis mee maar het is niet wat ik in gedachten had...voor veel mensen, voornamelijk grafici, zal het goed zijn maar het feit dat ik er niet van kan booten maakt het setje ongeschikt voor mijn doel.
Aangezien een nieuwe controller te duur is, en ik voor relatief weinig geld twee nieuwe IDE schijven kan kopen gaat mijn voorkeur daar naar uit en wil ik dus gewoon een net prijsje voor deze spullen.

• riesg
Laat eens weten wat je een aantrekkelijk prijsje vindt voor je setje.

Mail me maar op ries@dse.nl als je wilt.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

een optie kan zijn om net als op de HP server waar hij uit komt het scsi bios aan je mobo-bios toe te voegen mbv cbrom.
Meestal wordt er nl eerst op de pci kaart zelf naar een bios gezocht en vervolgens op het mobo.
Deze manier gebruik ik om een Promise Ultra100TX2 te gebruiken als Fasttrack133. Het bios op de pci kaart is onklaar gemaakt en het Fasttrack bios heb ik aan mn mobo bios toegevoegd.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• timothee
Op vrijdag 17 mei 2002 17:03 schreef Zer0 het volgende:
een optie kan zijn om net als op de HP server waar hij uit komt het scsi bios aan je mobo-bios toe te voegen mbv cbrom.
Meestal wordt er nl eerst op de pci kaart zelf naar een bios gezocht en vervolgens op het mobo.
Deze manier gebruik ik om een Promise Ultra100TX2 te gebruiken als Fasttrack133. Het bios op de pci kaart is onklaar gemaakt en het Fasttrack bios heb ik aan mn mobo bios toegevoegd.
Hoe moet dit dan?

P.S. Ik weet niet wat een redelijke prijs hiervoor is. Op zich is de set voor mensen met videobewerking wel aantrekkelijk maar ik moest ervan kunnen booten omdat ik hem in de server wilde hangen...dat gaat niet dus heb ik er niks aan maar dat neemt niet weg dat het goed en bruikbaar materiaal is waar niks mis mee is. Ik zou zeggen...doe maar een bod en mail het me op timothee@minddigger.com en dan zien we wel verder.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Een exacte handleiding kan ik je zo 123 niet geven, maar meer over bios modding vind je hier:

http://www.biosmods.com/
http://www.tweakhardware.com/forum
http://tokyo.cool.ne.jp/pierrots/pub/square.htm

Simpel gezegt is het cbrom mobobios.bin /pci pcibios.bin

Maar er moet natuurlijk wel genoeg ruimte zijn in je rom...

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• timothee
Is dat niet wat tricky? Ik wil dat op een Soltek 75KV bordje doen...zou dat gaan? Hoe zie ik hoeveel ruimte er nog over is in de rom?

• itsme
  • Niet online
Op zaterdag 18 mei 2002 11:20 schreef timotheebastin het volgende:
Is dat niet wat tricky? Ik wil dat op een Soltek 75KV bordje doen...zou dat gaan? Hoe zie ik hoeveel ruimte er nog over is in de rom?
Gaat niet, dit werkt alleen bij award biosen, die soltek heeft een phoenix bios, misschien gaat het wel overigens, hij lijkt heel veel op een award, en phoenix heeft award ook overgenomen ... maar ik zou er niet op gokken, ik denk dat t niet kan.

• timothee
Op zaterdag 18 mei 2002 11:34 schreef bas_konings het volgende:

[..]

Gaat niet, dit werkt alleen bij award biosen, die soltek heeft een phoenix bios, misschien gaat het wel overigens, hij lijkt heel veel op een award, en phoenix heeft award ook overgenomen ... maar ik zou er niet op gokken, ik denk dat t niet kan.
Op de site van Soltek staat dat ie een Award bios heeft...vind het eigenlijk sowieso te tricky :)

• itsme
  • Niet online
Op zaterdag 18 mei 2002 11:53 schreef timotheebastin het volgende:

[..]

Op de site van Soltek staat dat ie een Award bios heeft...vind het eigenlijk sowieso te tricky :)
Geinig, hij start toch echt met een phoenix bios, maar aangezien phoenix award overgenomen heeft kan t best.

Ik weet hoe het moet dat toevoegen, en t zou idd wel eens kunnen werken, alleen moet je dan wel de bios van de server hebben. Trouwens, die moet dan ook een award bios hebben. Of je moet t met de bios van de kaart zelf proberen.

• timothee
Op zaterdag 18 mei 2002 12:45 schreef bas_konings het volgende:

[..]

Geinig, hij start toch echt met een phoenix bios, maar aangezien phoenix award overgenomen heeft kan t best.

Ik weet hoe het moet dat toevoegen, en t zou idd wel eens kunnen werken, alleen moet je dan wel de bios van de server hebben. Trouwens, die moet dan ook een award bios hebben. Of je moet t met de bios van de kaart zelf proberen.
Ah zo..ik weet niet of die HP bios ook op award is gebaseerd maar ik gok dat dat niet werkt...en of de bios van de normale 2940 bruikbaar is hiervoor betwijfel ik ook....kortom laat maar zitten :)
Pagina: 1