CPU fan goign bezerk

Pagina: 1
Acties:

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:37
Hoi,

systeem specs:
  • MOBO: MSI KT266A pro2
  • CPU: Amd XP 1900+
  • FAN: Coolermaster DP5-7H53F<li>PSU: Zalman ST300BLP
</li>

Het probleem is dat de fan steeds harder gaat draaien hetgeen een irritant gepiep oplevert. In de bios is duidelijk zichtbaar dat het toerental erg veranderd terwijl dit gedrag veel minder zichtbaar is in de fan zelf. Zo springt ie van 0 naar 7000 tot wel 15000 !!

De fan gaat, zoals ik al zij, in een oplopende lijn harder draaien maar volgens mij niet zo hard.

Temp in de kast is rond de 45C.

iemand eenig idee?
- is de FAN RPM uitlezer stuk?
- is de fan stuk?

spreekt o wijze tweakers, mijn ouders zulen u dankbaar zijn. :)

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04-2024
Istie niet temperature controlled?
Dat zou de eerste verklaring zijn die bij mij opkomt, probeer de voeding van de cpukoeler eens via een molex connector te krijgen, en kijk eens oftie dan ook erg variabel draait.

Indien niet, zou ik de temperatuur van het beestje maar eens controleren, en de nodige actie daaruit voortkomend ondernemen. :)

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:04
Volgens mij regelt je moederbord je fan speed. Als de CPU heter word, gaat de CPU fan harder draaien.

sim-pel

Alhoewel dat natuurlijk niet perse hoeft te zijn, misschien is je fan wel gewoon gaar...

• Grijns
oei, nog vergeten. Bij het aansluiten van de PSU kabel op het mobo werd deze niet gevonden/geen rpm info bios.

ps. Wat is een 'molex connector' ?

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:54
Molex is de stekkers aan je voeding. Die dingen die je in je CD-rom en HDD propt :)

Dat bovenste moet je nog ff een keer uitleggen ;)

• Grijns
dat molex stekkertje zit nu dus vast op het mobo, dat zou dus in orde moeten zijn. Maar ik zal eens kiujken of dta te veranderen is.

De PSU heeft ook eens soort diagnose plugje waarmee je info kan uitlezen zoals rpm. In de bios is ook plek voor de PsU fan rpm, echter blijft deze steken op 0.

• Grijns
probleem gevonden; cpu cooler heeft waarschijnlijk defecte temp meter. actie is ondernomen.

topic mag dicht, toch hartelijk bedankt voor de support !

• TheDataDude
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
De 'PSU-fan' is een apart connectortje op het mobo, dit is niet de fan in je PSU (behalve als je die daar op de een of andere manier op aansluit)
Pagina: 1