"640K ought to be enough for anybody." - Bill Gates, 1981
Kwaliteit en formaat hebben niet zoveel met elkaar te maken. Grotere speakers zullen dieper gaan qua bas, maar afgezien daarvan kunnen kleine speakers ook prima klinken.
Verwijderd
In een kleine ruimte kunnen grote speakers ook te veel van het goede zijn (reflecties e.d.), en kunnen kleine speakers een optie zijn.
Middentoners en hogetonen luidsprekers zitten sowiezo al in een eigen (kleine) kast in een kast.
Het enige verschil is dat de woofer in een grote kast meer ruimte heeft dan in een kleine kast. Het enige voordeel dat je daarmee kunt behalen is een dieper doorlopend laag.
Het enige verschil is dat de woofer in een grote kast meer ruimte heeft dan in een kleine kast. Het enige voordeel dat je daarmee kunt behalen is een dieper doorlopend laag.
Siditamentis astuentis pactum.
Heb zelf nog een paar boxjes van Genius, zijn niet groot (ca. 20 cm) en zijn maar 64 Watt. Toch komt er beter geluid uit dan die grote logge boxen. M'n pc staat in een niet zo grote ruimte en ik heb ook nog buren die van hun rust houden, echt hele vette bas waarvan de broekspijpen me gaan trillen kan dus niet.
Wil je toch een mooi geluid, moet je dus niet van die grote (op zware geluiden gerichte) boxen nemen, maar juist iets kleinere. Kijk wel naar de kwaliteitsaanduiding en laat je eventueel in de winkel voorlichten (voorliegen?).
Mijn boxjes doen zelfs niet onder voor de standaard boxen van een steroetoren die je zo in de winkel koopt, maar dat komt omdat ze ook gebouwd zijn om op CD-kwaliteit geluid te produceren.
Wil je toch een mooi geluid, moet je dus niet van die grote (op zware geluiden gerichte) boxen nemen, maar juist iets kleinere. Kijk wel naar de kwaliteitsaanduiding en laat je eventueel in de winkel voorlichten (voorliegen?).
Mijn boxjes doen zelfs niet onder voor de standaard boxen van een steroetoren die je zo in de winkel koopt, maar dat komt omdat ze ook gebouwd zijn om op CD-kwaliteit geluid te produceren.
In een kleine ruimte heb je dat de ruimte onder een bepaalde frequentie het laag gaat versterken. In erg kleine ruimtes kan het dus zijn dat behoorlijk kleine speakers beter klinken dan grote.
Maar meestal speel je in grotere ruimtes (20m2 en groter). Kleine speakers neigen dan weleens kaal te klinken.
Je hebt ook gewoon kleine speakers die ook in grote ruimte indrukwekkend klinken, maar dan heb ik het over boekenplankluidsprekers, en niet speakers van het 'formaat pascal'.
Grotere speakers hoeven niet perse beter te zijn, dat kan je niet zo zeggen dus. Maar aangezien die bij een setje bijgeleverde speakers zijn, zullen los verkochte hifispeakers (ook de maar een beetje grotere) een heel stuk beter klinken, gok ik zo.
Beter los hifi dan bijgeleverde bende
.
Maar meestal speel je in grotere ruimtes (20m2 en groter). Kleine speakers neigen dan weleens kaal te klinken.
Je hebt ook gewoon kleine speakers die ook in grote ruimte indrukwekkend klinken, maar dan heb ik het over boekenplankluidsprekers, en niet speakers van het 'formaat pascal'.
Grotere speakers hoeven niet perse beter te zijn, dat kan je niet zo zeggen dus. Maar aangezien die bij een setje bijgeleverde speakers zijn, zullen los verkochte hifispeakers (ook de maar een beetje grotere) een heel stuk beter klinken, gok ik zo.
Beter los hifi dan bijgeleverde bende
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Verwijderd
Ik heb ook van die bijgeleverde bende gehad... voor films klinkt het prima...
voor muziek... gewoon kut !
Dus als je veel muziek luistert gewoon ff een paar leuke speakers erbij kopen.. heb ik toen ook gedaan
Philips MX1060 had ik
voor muziek... gewoon kut !
Dus als je veel muziek luistert gewoon ff een paar leuke speakers erbij kopen.. heb ik toen ook gedaan
Philips MX1060 had ik
Nog ff gecheckt, zijn Genius HI-FI multimedia Booster Speaker Systeem SP-330 gevallen.... wereld geluid
Lijkt me nogal een onzinnige stelling...maar dat komt omdat ze ook gebouwd zijn om op CD-kwaliteit geluid te produceren.
De prijs/kwaliteit van die Philips zal best in orde zijn (zag ergens iets van $299). Een nadeelje van te kleine satellieten is, dat ze wat hoger gewisseld worden met de sub (150 a 200 Hz) waardoor de sub wat duidelijker lokaliseerbaar wordt (stereo technisch iets minder). grotere speakers zijn op zich wel beter (die rond de 100 Hz gewisseld kunnen worden, bv de Kef KHT2005, maar dat kost een veelvoud van die Philips).
2 crush your enemies, 2 win the Tournament
Dit is best wel een onzinstelling.Op donderdag 16 mei 2002 12:22 schreef TheKeeper het volgende:
Heb zelf nog een paar boxjes van Genius, zijn niet groot (ca. 20 cm) en zijn maar 64 Watt. Toch komt er beter geluid uit dan die grote logge boxen. M'n pc staat in een niet zo grote ruimte en ik heb ook nog buren die van hun rust houden, echt hele vette bas waarvan de broekspijpen me gaan trillen kan dus niet.
Niet iedere "grotere" speaker is automatisch niet geschikt voor kleinere ruimtes, daar komen nog heel wat randvoorwaardes bij kijken.
Zoals :
- Systeem van de speaker : Basreflex, of juist niet?
- Grote van de drivers
- Inhoud van de kast
Als je bijvoorbeel een zuiltje hebt van 1 meter hoog en 17 Cm breed, met een paar 15 Cm drivers erin, dan kan dat ook prima in een kamer met een beperkte oppervlakte. (<15M2)
Ze zullen echter wel in de categorie "grote speakers" vallen.
Aannames zijn fataal.
Grotere luidsprekers vind ik over het algemeen iets meer impact hebben.. Alleen de bassen vind ik mooier.. het komt mooier over. Het kan ook wat luider klinken, en da's voor sommige muziek vind ik wel belangrijk.
Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.
JvS heeft het al heel mooi geanalyseerd. Maar nog even mijn mening toevoegen:
kleine speakers is niks mis mee, beetje ruimteafhankelijk natuurlijk. Maar met klein bedoel ik dan 303-grootte, boekenplakn speaker. Sattelietjes zijn meestal niks, dat is echt geforceerd klein.
Het maakt ook nog eens uit wat voor drivers je erin stopt, de ene driver wil gewoon een grotere kast dan de andere.
kleine speakers is niks mis mee, beetje ruimteafhankelijk natuurlijk. Maar met klein bedoel ik dan 303-grootte, boekenplakn speaker. Sattelietjes zijn meestal niks, dat is echt geforceerd klein.
Het maakt ook nog eens uit wat voor drivers je erin stopt, de ene driver wil gewoon een grotere kast dan de andere.
Pagina: 1