Bikkelen gebeurt pas na 2:00
wat versta je onder multi-user 
Wat voor db gebruik je
Wat voor db gebruik je
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Ik gebruik een access 2000 db, en met multi user bedoel ik, voor degene die daar nog nooit aan hebben gedacht, als bijvoorbeeld 2 mensen hetzelfde record openen, allebei iets wijzigen, daarna allebei iets proberen weg te schrijven en hierbij het ene het andere overschrijft.
Ook bijvoorbeeld als de ene het record open heeft, dat de andere er niet inkomt.
Dit bedoel ik met multi-user, ik dacht dat dat wel duidelijk zou zijn
Ook bijvoorbeeld als de ene het record open heeft, dat de andere er niet inkomt.
Dit bedoel ik met multi-user, ik dacht dat dat wel duidelijk zou zijn
het is makkelijker om te checken per user... net zoals hier is dat je de rotzooi die je zelf schrijft zelf kan veranderen en niemand anders.... ok.. een modje, maarja
maar als je t met multiuser zou willen doen zou ik zeggen log de tijd dat de user de data uit de databeest haalt en check of er daarna nog iets is geupdate.
dan vragen of hij het wilt overschrijven of niet doen of weer aanpassen. dan zou het wel werken lijkt mij
maar als je t met multiuser zou willen doen zou ik zeggen log de tijd dat de user de data uit de databeest haalt en check of er daarna nog iets is geupdate.
dan vragen of hij het wilt overschrijven of niet doen of weer aanpassen. dan zou het wel werken lijkt mij
disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl
Weet ik maar het probleem daarvan is, dat niemand anders de data kan zien, stel je opent een record, daarna ga je ff een half uur op de plee zitten, in die tijd kan niemand aan dat recordOp donderdag 16 mei 2002 12:12 schreef voetenzalf het volgende:
Je kan gewoon tabellen, velden, hele databases locken. zie ADO properties
Verwijderd
Mischien een draadloos netwerk aanleggen dan? 
Ja, dat is inderdaad een probleem. Je zal dan een timeout moeten zetten. Volgens mij kan je ook tabellen locken alleen voor invoeren maar niet voor selecten. Maar dat weet ik niet zeker.
Ja, dat is inderdaad een probleem. Je zal dan een timeout moeten zetten. Volgens mij kan je ook tabellen locken alleen voor invoeren maar niet voor selecten. Maar dat weet ik niet zeker.
Je hebt natuurlijk verschillende soorten locking, niet alleen met betrekking tot niveau (omvang zeg maar); record, page, table, maar ook types; lezen, lezen/schrijven.
Locking is best gecompliceerd en je kan het het beste laten regelen door het databasesysteem, indien mogelijk. Als je het zelf gaat regelen krijg je te maken met de term 'dead-lock' enzo, best gecompliceerd allemaal...
Locking is best gecompliceerd en je kan het het beste laten regelen door het databasesysteem, indien mogelijk. Als je het zelf gaat regelen krijg je te maken met de term 'dead-lock' enzo, best gecompliceerd allemaal...
Ik weet het, heb het allemaal op school gehadOp donderdag 16 mei 2002 12:29 schreef Mart! het volgende:
Je hebt natuurlijk verschillende soorten locking, niet alleen met betrekking tot niveau (omvang zeg maar); record, page, table, maar ook types; lezen, lezen/schrijven.
Verwijderd
asp zelf heeft er zelf geen functies voor. wordt allemaal door ado geregeld. (die doet dat niet eens zo slecht)
kijk ook eens naar transactions.
kijk ook eens naar transactions.
Hoezo als je een half uur op de plee gaat zitten?!
Dat is toch helemaal niet relevant...
Je opent een record om te kijken, vervolgens ga je dat wijzigen en in die actie kijk je of er dingen veranderdt zijn of of dat ding gelocked is.
Dan kun je schijten wat je wilt.
Dat is toch helemaal niet relevant...
Je opent een record om te kijken, vervolgens ga je dat wijzigen en in die actie kijk je of er dingen veranderdt zijn of of dat ding gelocked is.
Dan kun je schijten wat je wilt.
Als jij een record opent, dan wordt het in de meeste gevallen gelockt, of je zou een optimistische recordlock moeten instellen, hier kan iedereen alles veranderen, zou wou ik het niet aanpakken, zou je problemen kunnen krijgen met het posten
ik weet niet hoe jij zo'n problemen oplost/hebt opgelost, maar multi-user is toch best wel een groot probleem in een database zeker bij intranet-asp app.
ik weet niet hoe jij zo'n problemen oplost/hebt opgelost, maar multi-user is toch best wel een groot probleem in een database zeker bij intranet-asp app.
Bijvoorbeeld:
Ik open hem optimistisch. zet dat ding op het scherm. Sluit hem weer.
Gebruiker wijzigd het een en ander.
Voer wijzigingen door, door optimistisch te openen, wijzigen, updaten, sluiten.
Beveiliging dat iedereen kan updaten, bouw ik in de pagina in, niet in de record lock.
Nooit problemen gehad met multi-user.
Ik open hem optimistisch. zet dat ding op het scherm. Sluit hem weer.
Gebruiker wijzigd het een en ander.
Voer wijzigingen door, door optimistisch te openen, wijzigen, updaten, sluiten.
Beveiliging dat iedereen kan updaten, bouw ik in de pagina in, niet in de record lock.
Nooit problemen gehad met multi-user.
Je hebt alleen een probleem als 2 mensen tegelijk weg schrijven naar hetzelfde record
Verwijderd
de engine zal de mutaties sequentieel wegschrijven.
dat is dus op zich geen probleem.
het is alleen niet zo netjes dat de gebruiker via z'n browser zit te staren naar data op z'n scherm die terwijl ie zat te schijten door een ander is aangepast.
je zou daarvoor rowlevel locking kunnen toepassen.
pagina zou je kunnen laten expireren bij update en timeout
ook de lock moet in die situaties vervallen.
dat is dus op zich geen probleem.
het is alleen niet zo netjes dat de gebruiker via z'n browser zit te staren naar data op z'n scherm die terwijl ie zat te schijten door een ander is aangepast.
je zou daarvoor rowlevel locking kunnen toepassen.
pagina zou je kunnen laten expireren bij update en timeout
ook de lock moet in die situaties vervallen.
Daar heb ik schijt aan.Op donderdag 16 mei 2002 16:46 schreef iskander het volgende:
Je kunt wel alvorens je wijzigingen daadwerkelijk door te voeren, een check doen of de info op het scherm, dezelfde is als in de database.
Denk dat ik dat doe, is het makkelijkste, was ik ook al aan het denken, maar hoe kan ik dat het beste doen, alle data in session vars zetten?Op donderdag 16 mei 2002 17:22 schreef boppert het volgende:
Je kunt wel alvorens je wijzigingen daadwerkelijk door te voeren, een check doen of de info op het scherm, dezelfde is als in de database.
Pagina: 1