Op donderdag 16 mei 2002 10:46 schreef aequitas het volgende:
Ik heb laatst (vanochtend) een mac gekregen van mijn pa;s werk. Leuk apparaatje een powermac 7500/100 en nou heb ik wat vraagjes.
Welke mac os versie kan ik het beste draaien op processor. (Hoe) kan ik een pc muis aansluiten.
Kan ik gewoon een pc monitor aansluiten of moet ik een mac monitor hebben.
Kan ik pc pci kaarten gebruiken in mijn mac.
En kan ie ook msn? (domme vraag volgens mij)
Gefeliciteerd, dat is een mooie machine. Heb ik ook.
www.lowendmac.com voor alle informatie, onder andere over de geschikte OS-en. Je kunt er ook LinuxPPC opzetten.
Een USB-muis kun je misschien aansluiten, maar alleen als er een USB kaart inzit, en dat is niet standaard. Een seriele of PS-2 muis is (vrijwel) onmogelijk. Apple gebruikte indertijd ADB om muizen en toetsenborden aan te sluiten, en dat is niet alleen anders qua layout, maar ook logisch. Dan ben je er dus niet met een simpel kabeltje of adaptertje. Er bestaan wel omzetters, maar die zijn DUUR.
Als je de juiste kabel hebt kun je een gewone VGA-monitor op je Mac aansluiten. Het signaal is namelijk VGA, de pin-layout is anders. Eventueel kun je op
www.hardwarebook.net een schema voor die kabel vinden.
Deze Mac is PCI 2.0 (en misschien ook wel PCI 2.1) compatible. Het past dus altijd, maar de vraag is of er ook drivers voor de Mac zijn. Onder Linux heb je goede kans dat je alles aan de praat krijgt, onder MacOS zijn er alleen maar drivers voor mainstream hardware. Overigens, in Mac-jargon heet een driver 'extensie'.
En op zo'n domme vraag heb ik geen antwoord. Wat is trouwens MSN?