Toon posts:

RAID met Linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

In mijn nieuwe server systeem wil ik graag IDE raid gaan gebruiken, en hardware RAID is natuurlijk het beste, maar het probleem met de meeste RAID controllers is volgens mij dat deze niet standaard ondersteund worden in de linux kernel. Hierdoor moet je drivers van de fabrikant gebruiken die meestal alleen verkrijgbaar zijn voor kernel's die al een paar versies achterlopen, waardoor je de kernel van je systeem niet kan updaten, omdat je eerst moet wachten op nieuwe drivers.

Nu heb ik zelf niet zoveel ervaring met het installeren van losse drivers en RAID controllers, maar klopt dit probleem, of zie ik het fout?

En wie weet een goed merk/type IDE RAID controller die wel ondersteund wordt door de nieuwste linux?

Alvast bedankt

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:25
Wat ik me nou afvraag he, verschilt het veel in snelheid om Linux Software RAID (dan heb je dus raid 0,1,3,4,5 en combinaties) te gebruiken icm een extra IDE controler of zo'n Promise/Highpoint Software RAID kaartje (meestal alleen raid 0 en 1)?

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

LopeZ

Too much is never enough

Move OH -> OM

Verwijderd

3ware maakt hele mooie ide-raidcontrollers die uitstekend in linux werken. De drivers zitten al sinds 2.2.18 standaard in de kernel en worden actief door 3ware en de linux-gemeente onderhouden. Voor raidlevels 0 en 1 kan je een goedkope 6xxx nemen, de 6210 voor 2 harddisks en de 6410 voor 4 harddisks. Voor raid5 ben je beter uit met een 7x50, de 7450 voor 4 harddisks en de 7850 voor 8 harddisks.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 16 mei 2002 13:13 schreef wkamphuis het volgende:
3ware maakt hele mooie ide-raidcontrollers die uitstekend in linux werken. De drivers zitten al sinds 2.2.18 standaard in de kernel en worden actief door 3ware en de linux-gemeente onderhouden. Voor raidlevels 0 en 1 kan je een goedkope 6xxx nemen, de 6210 voor 2 harddisks en de 6410 voor 4 harddisks. Voor raid5 ben je beter uit met een 7x50, de 7450 voor 4 harddisks en de 7850 voor 8 harddisks.
Wat kost de 6210 ongeveer, en waar is deze te krijgen (lieft regio R'dam). Deze staat namelijk niet in de pricewatch.

Verwijderd

Wat kost de 6210 ongeveer, en waar is deze te krijgen (lieft regio R'dam). Deze staat namelijk niet in de pricewatch.
Ik heb destijds mijn controller uit Duitsland gehaald, werd netjes met ups verzonden. Hier kost een 6410 200 euro en een 7210 220 euro. Ik zou de 6410 nemen, het verschil tussen de 6xxx en 7xxx serie is minimaal en je krijgt er dan wel meteen 2 extra poorten bij (leuk voor raid10 bijv.). De 7450 voor raid5 is 540 euro, meteen een heel stuk duurder. Trouwens, de 6xxx en 7xxx 3ware controllers kunnen met een nieuwe bios +137Gb schijven aan, dus 160Gb maxtors kunnen gewoon op een 6410.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 16 mei 2002 17:29 schreef wkamphuis het volgende:

[..]

Ik heb destijds mijn controller uit Duitsland gehaald, werd netjes met ups verzonden.
Okee, prijs valt best mee, maar zijn die dingen (misschien iets duurder) niet gewoon in Nederland te krijgen. Ik vind het bestellen van redelijk dure hardware via het buitenland maar een beetje gevaarlijk.

Verwijderd

Okee, prijs valt best mee, maar zijn die dingen (misschien iets duurder) niet gewoon in Nederland te krijgen. Ik vind het bestellen van redelijk dure hardware via het buitenland maar een beetje gevaarlijk.
In Nederland kan je 3ware bij maxilla en silentpc krijgen, de prijzen zijn redelijk en silentpc heeft zo te zien alle modellen, muv de 6210 en 7210 maar die zijn zowiezo lastig te vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet juist die 7210 of 6210 hebben. Zijn die dan nergens te krijgen in Nederland.

Misschien moet ik er zelf maar leverancier van worden :)

• Ooyevaar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-07-2025
Hardware raid met linux werkt prima. Als je exact de installatieinstructie volgt dan lukt het prima.
Ik heb zelf als server een Gigabytebord met Promise udma-133 raid-chip. Hieraan zitten twee Maxtors van 120Gb in mirror. Gewoon hotswap er uit halen en weer inpluggen onder RedHat7.2
Drivers kan je ophalen bij promise zelf. Lukte in één keer !!!

Yamaha FZ1 :-)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 16 mei 2002 20:51 schreef Ooyevaar het volgende:
Drivers kan je ophalen bij promise zelf. Lukte in één keer !!!
Ik weet wel dat je die drivers daar kan downloaden maar die zijn alleen te krijgen voor een ietewat verouderde Kernel versie. Ik wil juist altijd gebruik kunnen maken van de laatste kernel en niet beperkt worden door de drivers van mij hardware.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op donderdag 16 mei 2002 18:50 schreef wkamphuis het volgende:
In Nederland kan je 3ware bij maxilla en
Van de prijzen voor de 3ware's bij Maxilla lijkt niet veel te kloppen. De 6410 is net zo duur als de 7410
Pagina: 1