Verwijderd
Beetje dubbelop, vindt je niet???Op donderdag 16 mei 2002 10:03 schreef jojojohan het volgende:
Wat vinden julie nou van de Islam?
Is het nou een achtelijke cultuur, of lopen ze gewoon achter?
Ten eerste: "De Islam" is geen cultuur maar een geloof. Een Indonesische Moslim lijkt (qua cultuur) evenveel op een Turkse moslim als een Nederlander op een Eskimo.
Ten tweede: toen "wij europeanen" in de donkere middeleeuwen leefden werden in de Arabische wereld astrologische instituten gesticht. Toen wij mensen op de brandstapel zetten vanwegen hun geloof gold er in Arabie een grondwet die vrijheid van religie propageerde...
Kortom; niet dus! Wij kunnen een hoop leren van de moslim-culturen.
En vergeet niet dat de eerste universiteiten in europa door moslims gebouwd zijn...
Ik word een beetje moe van al die kortzichtige visies. Ik ben zelf gelovig (christelijk) en er zijn ook zat christenen met enorm achterhaalde ideeen - zie de creationisten.Op donderdag 16 mei 2002 10:17 schreef jojojohan het volgende:
Ja dat kan wel, maar hun standpunt tegenover vrouwen vind ik wel een beetje heel achtelijk! Niet echt bij de tijd
Scheer niet alle islamieten over 1 kam, er zijn extremisten, maar die zijn overal. Ik denk dat de islam overigens, qua progessiviteit, wel iets achterloopt op het christendom, maar daar is niks mis mee. Ik laat het aan de islamieten op dit forum (Quilix geloof ik) om een beter gefundeerd beeld van de islam te geven dan ik kan geven.
Verwijderd
Ik denk dat het eerder andersom is...Op donderdag 16 mei 2002 10:10 schreef SAPman het volgende:
De Moslimcultuur heeft wel degelijk een achterstand op de onze, ze kunnen dus nog veel van ons leren...
En wat is dat standpunt precies?Op donderdag 16 mei 2002 10:17 schreef jojojohan het volgende:
Ja dat kan wel, maar hun standpunt tegenover vrouwen vind ik wel een beetje heel achtelijk! Niet echt bij de tijd
En dan bedoel ik niet hoe het meestal geinterpreteerd wordt, maar wat staat erover in de Koran?
Voor zover ik weet is dat welliswaar gedateerd (maar ja, je kon moeilijk van Mohammed verwachten dat hij rekening hield met een feministische beweging in de twintigste eeuw...) maar wordt wel expliciet de gelijkwaardigheid van man en vrouw vermeld. Ben ik in de Bijbel nog niet tegengekomen...
Interpretatie van godsdienst is wat leidt tot problemen. Als je de bijbel en de koran naast elkaar legt zijn er meer overeenkomsten dan verschillen.Maar hoewel Jezus zijn volgers op het hart drukte regels te volgen, vroom te zijn en te geloven dat hij de wijsheid in pacht had, droeg Mohammed zijn volgers op om vragen te stellen en te onderzoeken. Vandaar die universiteiten.
Definieer "Moslimcultuur" aub. Bedoel je zoals christencultuur = de dictators in zuid-amerika, de aidspatienten in afrika die geen condoom mogen gebruiken of de verenigde staten met hun fantastische buitenlandse beleid?Op donderdag 16 mei 2002 10:24 schreef Bambo het volgende:
[..]
De Moslimcultuur heeft wel degelijk een achterstand op de onze, ze kunnen dus nog veel van ons leren...
Verwijderd
Lekker weer zo'n ondoordachte en basisloze opmerking, laat me raden op Fortuyn gestemd?De Moslimcultuur heeft wel degelijk een achterstand op de onze, ze kunnen dus nog veel van ons leren...
Persoonlijk wordt ik toch behoorlijk ziek van al die mensen die zomaar wat uitzwammen zonder redenering (omdat ze geen idee hebben waar ze het over lullen). Zoals Christiaan al zei, eht is geen cultuur het is een goddienst, ten tweede is er geen "betere" cultuur, alleen een andere cultuur.
[edit]wil je weten waarom het daar altijd geklooi is? kijk eens naar de gezellige buitenlandse politiek van de VS, vind je 80pct van de antwoorden. Die gasten zijn onderandere verantwoordelijk voor het instand houden van:
-Saddam Hoessein (geplaatst en bewapend door de VS en Frankrijk)
-De Saoudische dictatuur (geheel gefundeerd door de VS met oliegeld)
-De vriendelijke leiding van Iran (tijdens de Irak en Iran oorlog bewapended de VS beide).
En dat komt door de moslims daar?Op donderdag 16 mei 2002 10:32 schreef jojojohan het volgende:
En waarom is het (bijna) altijd bonje in die regio's? Er is altijd wel weer wat in het middenoosten!
Dat is wel wat Israel gelooft natuurlijk
De grootse conflicten van de afgelopen eeuw waren natuurlijk ook veroorzaakt door moslims; was ik ff vergeten
[off topic] He Christiaan! Ik ben het met je eens![/off topic]
Dat is niet helemaal waar. De Islam bestaat uit een geloof en een cultuur.Op donderdag 16 mei 2002 10:10 schreef SAPman het volgende:
[..]
Ten eerste: "De Islam" is geen cultuur maar een geloof.
Voorbeeld: 5x per dag bidden is van het islamitische geloof
Hoofddoek dragen is van de islamitische cultuur.
Duidelijk?
ThE GaThErInG of a BuNcH of PpL
Verwijderd
Nee, want het klopt niet. Een hoofddoek dragen is ook een onderdeel van het geloof.Op donderdag 16 mei 2002 10:39 schreef TakTiX het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal waar. De Islam bestaat uit een geloof en een cultuur.
Duidelijk?
Een voorbeeld van een cultuurverschijnsel die niet bij het geloof hoort is vrouwenbesnijdenis, of uithuwelijking...
Uh... nee. De islamitische cultuurOp donderdag 16 mei 2002 10:39 schreef TakTiX het volgende:
[..]
Duidelijk?
Dus een Indonesische moslim heeft dezelfde cultuur als een Bosnische moslim? Wereldwijd hebben moslims geen gemeenschappelijke ethnische achtergrond, het is niet een "verspreid volk" zoals de joden.
Pak eens een atlas of een boek over aardrijkskunde. Veruit het grootste Islamistisch land ter wereld is Indonesie. En ligt niet echt in het Midden Oosten. Er is daar op een paar eilanden ook wel wat gerommel, maar dat heeft meer een economische oorzaak dan wat anders. Voor de rest vechten ze niet met Australie waar ze aan grenzen of met Maleisie of Thailand.Op donderdag 16 mei 2002 10:32 schreef jojojohan het volgende:
En waarom is het (bijna) altijd bonje in die regio's? Er is altijd wel weer wat in het middenoosten!
En dat de Islam in het Midden Oosten met veel verschillende godsdiensten aanvaringen heeft kan je ook zien als je op een landkaart kijkt. Ze liggen nl in het 'midden' Ze worden omgeven door Christenen, Joden, Hindoes en Boedisten. Gewone normale regio conflicten heten dan al snel een godsdienst twist. Het is knap moelijk om ruzie te krijgen tussen bv Ierse Katholieken en Zen Boedisten uit Japan. Die mensen zie elkaar nooit.
Gelukkig zijn we in het westen heel vooruitstrevend. Hier vechten we al eeuwen niet meer he? Wij hebben helemaal geen strijd tussen Ieren onderling. Of tussen Corsicanen en Fransen, of tussen Basken en Spanjaarden. Om niet te spreken over enige 10-tallen jaren geleden de tweede wereld oorlog.
Edit
Type en onzinzin
/edit
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Ook van een deel van het Christelijke geloof. Kijk maar eens op zondat in de Nedelrands 'Bible Belt' Alle dames dragen 'hoedjes'Op donderdag 16 mei 2002 10:45 schreef Mr.Durden het volgende:
Nee, want het klopt niet. Een hoofddoek dragen is ook een onderdeel van het geloof.
Die doekjes hebben niks met religie te maken.
Bonje in het M-O?
Veroorzaakt door Europa tot 1948:
Heel het MO was in handen van Engeland en Frankrijk. Die hebben de regio ingedeeld naar hun inzichten.
De VN (toen nog jong) met Engeland voorop hebben Israel gesticht in 1948. Foute boel, want er moest daarvoor land worden afgenomen van andere mensen. O.a. de palestijnen.
Heel veel problemen in de wereld vloeien voort uit het kolonialisme van Europa in die tijd en het koloniale gedrag van de VS nu.
De islam is een hele wijze religie. Veel dingen zijn daaruit voortgevloeid. In sommige staten wordt ten onrechte de Islam als excuus voor onderdrukking gebruikt. Zulke regeringen kan je achterlijk noemen, maar die hebben gewoonweg niks met religie te maken.
Wat al gezegd is: de islam heeft als filosofie te onderzoeken. De katholieke kerk heeft Europa 1000 jaar lang tegengehouden: wetenschap was ketterij en je mocht niet aan de ideeen van de bijbel komen. Galilei Galileo kon kiezen: zeggen dat de aarde plat was en dat de zon om de aarde draait en een rustig leven leiden of zeggen wat hij wist dat waar was (de zon is het middelpunt van het zonnenstelsel en de aarde is een bol) en de brandstapel.
Het christendom was altijd achterlijk: de Grieken wisten al dat de aarde een bol was. Je ziet toch dat de horizon gekromd. Het christendom had altijd oogkleppen op en legde dat ook op onder haar bevolking.
Het feit dat wij nu zo 'ontwikkeld' zijn is omdat we de staat hebben gescheiden van de kerk. Anderen zouden zeggen: dat is idioot, want waar zijn onze waarden en normen??? Die hebben we niet mee. In de islamitische landen is er nog veel meer respect voor elkaar. Hier lopen mensen weg als ze iemand in elkaar geslagen zien worden.
Alle Euro's en technologie zeggen niks over het feit of wij beter zijn dan een cultuur met minder geld/technologie. Het gaat om waardigheid en geluk van mensen. En dat is in de westerse wereld zeldzaam aan het worden.
Verwijderd
Dit is wel een hele rare manier van beredeneren. Het zal je vast wel bekend zijn dat varkensvlees voor Islamieten ook verboden is om te eten. Als niet-Islamieten dan ook geen varkensvlees eten, is het dan opeens geen religieus standpunt meerOp donderdag 16 mei 2002 11:04 schreef Molybdenum het volgende:
Oude dames in NL lopen ook nog met hoofddoekjes.
Die doekjes hebben niks met religie te maken.
Hoofddoekjes zijn onderdeel van de Islam en dus hebben ze wel degelijk wat met religie te maken. Dat een andere groep mensen ze ook dragen wil niet zeggen dat religie er voor Islamieten niks mee te maken heeft.
Waarschuwing: zodra het enigszins de kant van flamewar opgaat, gaat ie dicht. Dus laat iedereen bijzonder goed op zijn woorden passen.
Wie zegt dat de islamitische waarden en normen de goede zijn??!!?! Ik vind persoonlijk dat ieder die voor zichzelf moet bepalen en niet opgelegd mag krijgen!Op donderdag 16 mei 2002 11:04 schreef Molybdenum het volgende:
... want waar zijn onze waarden en normen??? Die hebben we niet meer. In de islamitische landen is er nog veel meer respect voor elkaar. Hier lopen mensen weg als ze iemand in elkaar geslagen zien worden.
...
Respect voor homo's, andersdenkenden, vrouwen en noem maar op bestaat absoluut niet in de meeste islamitische landen!
Ik heb liever dat mijn buren mij wat meer met rust laten, dan dat ze mij stenigen voor het trouwen met het "verkeerde" meisje...om het maar even overdreven voor te stellen.
Mijn plekkie + Sympathisant van 'GoT voor Behoud der Nederlandsche Taal' [GvBdNT]
Ik geloof niet dat iemand zei dat islamitische waarden en normen de goede zijnOp donderdag 16 mei 2002 11:35 schreef StratoFarmer het volgende:
Wie zegt dat de islamitische waarden en normen de goede zijn??!!?! Ik vind persoonlijk dat ieder die voor zichzelf moet bepalen en niet opgelegd mag krijgen!
Respect voor homo's, andersdenkenden, vrouwen en noem maar op bestaat absoluut niet in de meeste islamitische landen!
En al dat respect en tolerantie... dat bestaat natuurlijk in alle niet-islamitische landen wel. Of in ieder geval in de christelijke landen! Zoals ik al eerder noemde: de Zuid-amerikaanse dictatoriaten. En Hitler zat natuurlijk ook achter homo's aan omdat hij opeens Moslim was geworden.
En Stalin was een modelvoorbeeld van de tolerantie van de geseculeerde staat.
Heb je er wel eens bij stil gestaan dat Nederland misschien wel zo tolerant is geworden omdat het een smeltkroes werd van culturen (inclusief Islam)?
als je zegt dat de islamitische cultuur minderwaardig is, waaraan refereer je dat dan??? aan onze cultuur? vind ik een slechte zaak. het probleem is, is wat in onze ogen goed en moreel is, dat in de ogen van een andere cultuur als barbarisme kan worden beschouwd.Op donderdag 16 mei 2002 11:35 schreef StratoFarmer het volgende:
[..]
Wie zegt dat de islamitische waarden en normen de goede zijn??!!?! Ik vind persoonlijk dat ieder die voor zichzelf moet bepalen en niet opgelegd mag krijgen!
Ik heb liever dat mijn buren mij wat meer met rust laten, dan dat ze mij stenigen voor het trouwen met het "verkeerde" meisje...om het maar even overdreven voor te stellen.
ik vind gewoon dat onze waarden en normen aan het verloederen zijn. kijk maar eens naar SBS of Fox.
ik vind niet dat we onze cultuur moeten vergelijken met de islam als we daaruit willen concluderen dat de een beter is dan de andere.
Verwijderd
Nee, want bijv. de Alevieten (zijne rniet zoveel hoor, maar 1/3e van ALLE turken) lopen NIET met hoofddoekjes.Op donderdag 16 mei 2002 10:39 schreef TakTiX het volgende:
[..]
Duidelijk?
Ergo: hoofddoekjes behoren niet tot DE (fictieve) moslim-cultuur.
Nogmaals: er zijn zeer veel verschillende culturen die om de islam draaien. Net als bij het christendom. Nederlandse calvinisten hebben een andere cultuur als bijv. Armeense oosters-orthodoxen, toch? Het zijn allemaal WEL DEGELIJK christenen!!!
Blaaaaaaaaat, dus...
Verwijderd
Waarom roep je eerst: "Iedereen mag zelf bepalen wat hij wil geloven" en spreek je vervolgens een waardeoordeel over een grote religie uit? Klopt niet helemaal volgens mij....Op donderdag 16 mei 2002 11:35 schreef StratoFarmer het volgende:
[..]
Maar goed: "Respect voor homo's, andersdenkenden, vrouwen en noem maar op bestaat absoluut niet in de meeste islamitische landen!" zei je?
ONZIN!
Homo's: In Turkije mag je gewoon uitkomen voor je homoseksuele geaardheid, hoor! En hetzelfde geldt voor Indonesie, Turkmenistan en vele andere moslim-staten.
Andersdenkenden: Er zijn mij twee landen bekend waar andere geloven als de Islam van staatswege gediscrimineerd worden, te weten Saudi-Arabie en de V.A.R. Wist je dat de eerste christenen uit Turkije kwamen? Of dat daar de oudste kerken ter wereld staan en getolereerd worden? Nee zeker.... Zelfs in Irak worden andere geloven getolereerd. Kijk maar naar Tariq Aziz (Irakees minister van buit. zak.), da's een christen en geen moslim.
Vrouwen: In Turkije, Marokko, Irak, Pakistan, Indonesie en noem-maar-op zijn vrouwenbewegingen met steun van de staat actief. Acoord, met name in Pakistan verzet de bevolking zich hevig, maar in ieder geval onderkent de staat het probleem en ondernemen ze actie.
Kortom, je post getuigt niet van goed onderzoek.
Verwijderd
maar op zich is er natuurlijk niks mis mee wanneer iemand er ander geloof aanhangt, zolang dit een ander geen schade toebrengt.
Verwijderd
Het probleem is dat een religie geen cultuur IS. Op basis van een religie kunnen wel culturen ontstaaan, maar bij dit soort vragen ga je al te nsel generaliseren.....Op donderdag 16 mei 2002 12:21 schreef Eggplant het volgende:
In meest strenge vorm zeker een achterlijke cultuur; zoals het minderwaardig achten van homo's, achterstelling vrouwen bijv..
maar op zich is er natuurlijk niks mis mee wanneer iemand er ander geloof aanhangt, zolang dit een ander geen schade toebrengt.
In de meest strenge vorm is het christendom ook een achterlijke 'cultuur':Op donderdag 16 mei 2002 12:21 schreef Eggplant het volgende:
In meest strenge vorm zeker een achterlijke cultuur; zoals het minderwaardig achten van homo's, achterstelling vrouwen bijv..
- als het aan de SGP ligt, mogen vrouwen niet stemmen.
- op de veluwe worden kinderen niet ingeënd tegen bv. polio, en ook tegen andere ziekten, uit geloofsoverwegingen.
- de Amish gemeenschap in Amerika is streng christelijk en tegen alle vormen van technologie. dus zij leven nog in de 18e eeuw.
etc.
Verwijderd
Klopt als een bus! Ik ben van mening dat hier op zich niks mis mee is, zolang buitenstaanders hier geen last van hebben... het zgn. SchadebeginselOp donderdag 16 mei 2002 12:42 schreef Molybdenum het volgende:
[..]
In de meest strenge vorm is het christendom ook een achterlijke 'cultuur':
- als het aan de SGP ligt, mogen vrouwen niet stemmen.
- op de veluwe worden kinderen niet ingeënd tegen bv. polio, en ook tegen andere ziekten, uit geloofsoverwegingen.
- de Amish gemeenschap in Amerika is streng christelijk en tegen alle vormen van technologie. dus zij leven nog in de 18e eeuw.
etc.
Verwijderd
Juistem! Toegepast Libertarisme.Op donderdag 16 mei 2002 12:57 schreef Eggplant het volgende:
[..]
Klopt als een bus! Ik ben van mening dat hier op zich niks mis mee is, zolang buitenstaanders hier geen last van hebben... het zgn. Schadebeginsel
"Lest it harm none, "Do what thou wilt" shalt be the whole of the law...." - Crowley
Verwijderd
-religie=/=cultuur
-je idee van beter en slechter is direct afhankelijk van de graad van gehersenspoeldheid naar de lokale cultuur/je gebrek aan inzicht/objectiviteit.
BTW moslims zijn geen volk net zo min als joden, christenen, scientologisten etc. Zijn allemaal gewoon religieuze sectes, niks geen volken. Volk is zo en zo een idioot idee, noem mij een nederlander waarvan zijn voorouders hier altijd zijn geweest...
juist die zijn er dus niet aangezien de mens niet in Nederland ontstaan is en het een paar honderd jaar geleden nog allemaal water was.
Verwijderd
Ja, en dus???? Tegen wie heb je het nu?Op donderdag 16 mei 2002 13:14 schreef The_Fur het volgende:
Ik vraag me af of je de andere posts wel gelezen hebt, is toch al duidelihjk uitgelegd:
-religie=/=cultuur
-je idee van beter en slechter is direct afhankelijk van de graad van gehersenspoeldheid naar de lokale cultuur/je gebrek aan inzicht/objectiviteit.
BTW moslims zijn geen volk net zo min als joden, christenen, scientologisten etc. Zijn allemaal gewoon religieuze sectes, niks geen volken. Volk is zo en zo een idioot idee, noem mij een nederlander waarvan zijn voorouders hier altijd zijn geweest...
juist die zijn er dus niet aangezien de mens niet in Nederland ontstaan is en het een paar honderd jaar geleden nog allemaal water was.
Overigens neemt je post de vorm van een troll aan... Dit is al een ietwat beladen onderwerp, dusseh... Be Carefull!!!
NOFI!
Verwijderd
Verwijderd
Waren het niet de Grieken/Romeinen die dat hadden gedaan ?Op donderdag 16 mei 2002 10:22 schreef Dido het volgende:
En vergeet niet dat de eerste universiteiten in europa door moslims gebouwd zijn...
Zeker niet. De grieken hadden wel de leerscholen zoals die van Plato en zo, maar dat waren geen universiteiten.Op donderdag 16 mei 2002 13:59 schreef BAZZA het volgende:
[..]
Waren het niet de Grieken/Romeinen die dat hadden gedaan ?
Verwijderd
Je beroepen op de pre-historie is natuurlijk wel een vrij zwak argumentOp donderdag 16 mei 2002 14:11 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Zeker niet. De grieken hadden wel de leerscholen zoals die van Plato en zo, maar dat waren geen universiteiten.
Feit blijft dat tegenwoordig de Islamitische landen gewoon niet meedoen op wetenschappelijk gebied
Ik weet niet in hoeverre dit waar is, maar dat er iets van waar is lijkt me wel duidelijk. In die landen waar de Verlichting zich heeft afgespeeld zijn kerk en staat gescheiden, dit komt - voor zover ik weet - in Islamitische landen minder voor. De Islamitische landen waar dit wel (min of meer) zo is, zoals Turkije, worden niet voor niets 'verwesterd' genoemd... De Moslim-fundamentalisten zijn dan ook sterk tegen de 'slechte' invloed van het Westen (c.q. de geseculariseerde Post-Christelijke samenlevingen). Waar bestaat deze invloed o.a. uit? Tolerantie voor homo's, gelijke rechten voor vrouwen, vrijere wetgeving t.a.v. zaken als abortus en euthanasie, etc.
In Nederland komt een dergelijke 'fundamentalistische', anti-progressieve invloed nog uit de hoek van de Reformatorische christenen (SGP- en in mindere mate CU-aanhangers). Gelukkig is ook in deze kringen sprake van enige ontwikkeling richting tolerantie en vrijdenken. Ditzelfde speelt zich af in 'verlichte' Moslim-kringen.
Pim Fortuyns schrikbeeld was dat de verworvenheden van o.a. de Verlichting en emancipatiebewegingen zouden worden teruggedraaid door de invloed van een - in zijn ogen - achterlijke / achterlopende cultuur zoals die vaak door Moslims uit hun gebieden wordt meegenomen. (Bedenk ook dat veel migranten juist uit gebieden komen die niet de meest progressieve zijn (het platteland)).
(edit:typo)
Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.
Eh, ik ben niet degene die met de prehistorie komt aanzetten, reageer er ook maar op.Op donderdag 16 mei 2002 14:18 schreef Eggplant het volgende:
[..]
Je beroepen op de pre-historie is natuurlijk wel een vrij zwak argument
Feit blijft dat tegenwoordig de Islamitische landen gewoon niet meedoen op wetenschappelijk gebied
Maar goed, wetenschappelijk gebeurt er weinig is overwegend islamitische landen, maar dat maakt ze nog niet achterlijk.
Dat zit 'm meer in de dictatoriale regimes, die tot 12 jaar geleden ook in Oost-Europa er nog waren.
Misschien begrijp ik je opmerking verkeerd, maar de islamitische universiteiten komen niet uit de prehistorie hoor.Op donderdag 16 mei 2002 14:18 schreef Eggplant het volgende:
[..]
Je beroepen op de pre-historie is natuurlijk wel een vrij zwak argument
En ach, als ze nu niet meedoen, gun ze ff rust. Islam heeft de kar zo'n 800 jaar getrokken
Dan moeten "de anderen" nog wel eventjes
Verwijderd
Dat argument gaat absoluut niet op, in Oost-Europa waren ze wetenschappelijk erg aktief en geavanceerd,Op donderdag 16 mei 2002 14:22 schreef PhysicsRules het volgende:
Maar goed, wetenschappelijk gebeurt er weinig is overwegend islamitische landen, maar dat maakt ze nog niet achterlijk.
Dat zit 'm meer in de dictatoriale regimes, die tot 12 jaar geleden ook in Oost-Europa er nog waren.
evenals de situatie in Cuba, de oorzaak moet je eerder zoeken bij de cultuur.
Verwijderd
Ook is het wel handig om te weten wat er bedoeld wordt: alle moslims of alleen Arabieren, de Islam of de uitwerking? Zoals gezegd lijken Indonesische moslims niet op Bosnische.
Ik denk dat de moslim-cultuur net zo achtergesteld is als alle anderen die weinig welvaart hebben. Het ligt niet in de kern besloten. Vaak wordt ook de conservatie Arabisch Islam gebruikt als voorbeeld en dat is uiteraard niet representatief.
Verwijderd
Normaal doe ik dat nooit (mag zelf ook graag stennis schoppen) maar Elvhenk had al aangegeven dat er erg goed op dit draadje gelet zou worden.....Op donderdag 16 mei 2002 13:25 schreef The_Fur het volgende:
Had het tegen eiplant, btw wat is dat nou voor een onzin, troll... zodra iemand niet aardig meneer zegt roepen jullie al troll.
Verwijderd
Haha leuke visieOp donderdag 16 mei 2002 14:24 schreef Dido het volgende:
[..]
Misschien begrijp ik je opmerking verkeerd, maar de islamitische universiteiten komen niet uit de prehistorie hoor.
En ach, als ze nu niet meedoen, gun ze ff rust. Islam heeft de kar zo'n 800 jaar getrokken
Dan moeten "de anderen" nog wel eventjes
Ik ben het met je eens als je bedoelt dat de Islamitische landen nog wel een paar honderd jaar op zich laten wachten, al heb ik het idee dat je dat niet wilde zeggen
Verwijderd
Niet helemaal waar.... Wetenschap e.d. moet je wel geld voor hebben, en de meeste islamitische landen zijn niet erg rijk..Op donderdag 16 mei 2002 14:31 schreef BAZZA het volgende:
[..]
Dat argument gaat absoluut niet op, in Oost-Europa waren ze wetenschappelijk erg aktief en geavanceerd,
evenals de situatie in Cuba, de oorzaak moet je eerder zoeken bij de cultuur.
En die landen die wel rijk zijn hebben dan ook een behoorlijke hoeveelheid universiteiten/laboratoria.
Bijvoorbeeld Maleisie, of anders Quatar.....
Ik kan me wel vinden in dat idee van jouOp donderdag 16 mei 2002 14:45 schreef Eggplant het volgende:
Haha leuke visie
Ik ben het met je eens als je bedoelt dat de Islamitische landen nog wel een paar honderd jaar op zich laten wachten, al heb ik het idee dat je dat niet wilde zeggen
Verwijderd
Ik denk dat de arabische wereld sociaal-economisch gesproken inderdaad achterloopt op de europeaanse wereld. (ik ga hier uit van het GEHELE land, in NL zijn ook delen waar men leeft alsof het 1975 is).Op donderdag 16 mei 2002 14:45 schreef Eggplant het volgende:
[..]
Haha leuke visie
De situatie in bijv. Saudi-Arabie is momenteel vergelijkbaar met die in West-Europa ten tijde van de 1e wereldoorlog.
De Turkse wereld is wat progressiever. Net als bijvoorbeeld Portugal of de achtergebleven stukken van Spanje staat de teller daar om en nabij het jaar 1975.
De pakistaanse/Iranese wereld loopt verder achter als de Turkse, maar minder als de Turkse wereld. Vergelijk het met nederland in 1930.
Dus een paar honderd jaar? Neuh, eerder een jaar of 30 tot 80.....
Verwijderd
Och de meeste landen in Oost-Europa&Cuba waren behoorlijk arm, het gaat om prioriteiten stellenOp donderdag 16 mei 2002 14:48 schreef SAPman het volgende:
Niet helemaal waar.... Wetenschap e.d. moet je wel geld voor hebben, en de meeste islamitische landen zijn niet erg rijk..
en geld in wetenschap steken is een geweldige investering voor de toekomst van een economie..
Klopt.. in het geval van Quatar helemaal gevult met wetenschappers uit India...Op donderdag 16 mei 2002 14:48 schreef SAPman het volgende:
En die landen die wel rijk zijn hebben dan ook een behoorlijke hoeveelheid universiteiten/laboratoria.
Bijvoorbeeld Maleisie, of anders Quatar.....
Ik heb meerdere bijbels en korans, maar alleen ter studie.
Wat ik mij namelijk continue afvraag is hoe weldenkende mensen zo intens kunnen geloven in boeken en verhalen die honderden jaren geleden geschreven zijn, en daarvoor generaties lang alleen mondeling zijn doorgegeven.
Nope
Verwijderd
Ja, en nu zie je dat dat een GEWELDIGE prioriteitsstelling was.... Damn, ze zijn nog steeds aan het afbetalen...Op donderdag 16 mei 2002 14:52 schreef BAZZA het volgende:
Och de meeste landen in Oost-Europa&Cuba waren behoorlijk arm, het gaat om prioriteiten stellen
Maar goed, dara zit wat in. Helaas zijn de leiders in die landen ietwat despotisch ingesteld en gebruiken ze het geld liever om wapens en zo te kopen
Mee eens. Alleen duurt het nogal een tijdje voordat je de voordelen kunt oogsten, en wij europeanen trekken een hoop geschoolde mensen naar ons deel van de wereld toe (brain-drain).en geld in wetenschap steken is een geweldige investering voor de toekomst van een economie..
... en uit Pakistan. En uit Kuweit. En uit Irak.Klopt.. in het geval van Quatar helemaal gevult met wetenschappers uit India...
Verwijderd
Maar het gaat nu wel beter met die landen over het algemeenOp donderdag 16 mei 2002 15:00 schreef SAPman het volgende:
Ja, en nu zie je dat dat een GEWELDIGE prioriteitsstelling was.... Damn, ze zijn nog steeds aan het afbetalen...
Niet alleen in de cultuur van de leiders qua wapens, Oost-Europa bewapende zich ook flink,Op donderdag 16 mei 2002 15:00 schreef SAPman het volgende:
Maar goed, dara zit wat in. Helaas zijn de leiders in die landen ietwat despotisch ingesteld en gebruiken ze het geld liever om wapens en zo te kopenMaar of dat een cultureel issue is?
maar flinke bestedingen aan bv onderwijs moeten wel gedaan worden iets wat ze momenteel niet doen, ook is de motivatie om bv te studeren iets wat gedeeltelijk cultureel is, heeft verder meer met de lokale cultuur te maken als met de Islam denk ik...
Maar ook landen als Saoedie-Arabie en de golf staten halen ook geschoolde mensen uit de eigen regio en zelfs uit Europa, dan kunnen ze beter zelf mensen opleiden maar dat leren zit dus niet in de cultuur ingebakken in die landen, iets wat je bv wel ziet in landen als Irak/India/Pakistan, landen met een grote moslim meerderheid...Op donderdag 16 mei 2002 15:00 schreef SAPman het volgende:
Mee eens. Alleen duurt het nogal een tijdje voordat je de voordelen kunt oogsten, en wij europeanen trekken een hoop geschoolde mensen naar ons deel van de wereld toe (brain-drain).
conclusie: het heeft niet (alleen?) met de religie aldaar te maken
Pakistan loopt minder achter dan je denkt. Het land heeft als een van de weinige landen in de wereld een vrouwelijke president gehad. Ik geloof dat in heel Europa alleen Ierland dat na kan zeggen.Op donderdag 16 mei 2002 14:52 schreef SAPman het volgende:
De pakistaanse/Iranese wereld loopt verder achter als de Turkse, maar minder als de Turkse wereld. Vergelijk het met nederland in 1930.
Het lijkt me moeilijk om een cultuur als achtergesteld, 'achterlijk', te bestempelen door alleen maar naar één aspect te kijken. Zoals BAZZA zegt: het ligt eraan waar een regering haar prioriteiten legt. In het Oostblok was dat sport en wetenschap. Dit ging weer ten koste van het sociaal/economische aspect.
Ik denk dat je moet kijken naar hoe gelukkig mensen zijn, en dan moet er gekeken worden naar een goede doorsnede van de bevolking. Mannen, vrouwen, kinderen, bejaarden, rijken, armen etc. Als een hele bevolking (die bv. niet technologisch geavanceerd is) zich meer dan gemiddeld gelukkig voelt dan een technologisch geavanceerde bevolking, dan is deze groep emotioneel gezien niet achterlijk.
Nou ja, ik vind het in ieder moeilijk om een goed objectief beeld te krijgen van waar welke cultuur waar op een ladder staat. Als er al zo'n ladder bestaat. Ik zou het meer als een hele brede trap zien. Je kan hoog op de trap staan, laag, maar ook links of rechts. We moeten hier niet in één richting kijken, maar juist veel meer aspecten in gedachten houden.
En we moeten eerst een goed referentiepunt verzinnen/vinden voor we een volk/cultuur daarmee gaan vergelijken. En dat lijkt me onmogelijk.
Als je een nieuwe topic begint wil ik het er best me je over hebben.Op donderdag 16 mei 2002 14:59 schreef Bjorker het volgende:
Mijn mening gaat niet zo zeer over de islam, maar meer over alle geloof. Ik heb respect voor iedereen, maar begrijp niet waarom mensen zo'n houvast nodig hebben.
Ik heb meerdere bijbels en korans, maar alleen ter studie.
Wat ik mij namelijk continue afvraag is hoe weldenkende mensen zo intens kunnen geloven in boeken en verhalen die honderden jaren geleden geschreven zijn, en daarvoor generaties lang alleen mondeling zijn doorgegeven.
Ja... wij hebben een koningin, net als Groot BritannieOp donderdag 16 mei 2002 15:12 schreef PhysicsRules het volgende:
Het land heeft als een van de weinige landen in de wereld een vrouwelijke president gehad. Ik geloof dat in heel Europa alleen Ierland dat na kan zeggen.
He! Dat gezegd hebbende: lopen wij niet onzettend achter bij sommig andere landen? Wij hebben de republiek nog niet eens ingevoerd!
Het ligt er dus idd aan hoe je bepaald hoe "vergevorderd" een cultuur is. Als nou alle beschavingen in de geschieenis eenzelfde vast patroon zouden volgen zou je kunnen vergelijken, maar dat wordt errug lastig.
Grijns..Turkije ookOp donderdag 16 mei 2002 15:12 schreef PhysicsRules het volgende:
Pakistan loopt minder achter dan je denkt. Het land heeft als een van de weinige landen in de wereld een vrouwelijke president gehad. Ik geloof dat in heel Europa alleen Ierland dat na kan zeggen.
Verwijderd
Ik zeg ook: door het hele land. Niet alleen in Islamabad kijken svpOp donderdag 16 mei 2002 15:12 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Pakistan loopt minder achter dan je denkt. Het land heeft als een van de weinige landen in de wereld een vrouwelijke president gehad. Ik geloof dat in heel Europa alleen Ierland dat na kan zeggen.
Sinds wanneer is de koningin een president?Op donderdag 16 mei 2002 15:54 schreef Dido het volgende:
Ja... wij hebben een koningin, net als Groot Britannie
Je hebt inderdaad wel gelijk, maar het ging mij eigenlijk meer om het gekozen karakter.
De Islam is, net als het Christendom en jodendom, een zeer gevarieerde religie/cultuur, die op vele manieren beleefd kan worden. Met mijn voorbeeld van Pakistan wil ik alleen maar aangeven dat in een maatschappij waar de Islam overheerst er best een vrouw, of christen op hoge posities kan komen.
Dat de meeste landen waar de Islam de overheersende cultuur/religie is minder ge-emancipeerd, minder rijk en minder technologisch ontwikkeld zijn, heeft niets met de Islam te maken.
Verwijderd
Verwijderd
Moslims hebben een voor een heel groot deel een basis gelegd voor de moderne wetenschap!
Een paar namen die voor een westers man bekend zijn:
Ibn Sina (Een van de grote stichters van de moderne genenskunde, zijn boeken worden nog steeds gebruikt om leerstof voor te bereiden)
* hoofdoek is verplicht in de Islam
------------------------------------
http://members.tripod.com/~wzzz/
http://www.islamfortoday.com/history.htm
http://cyberistan.org/islamic/
------------------------------------------
Voor ieder die zich een klein beetje wil verdiepen in de Islamitische cultuur, deze links zijn een paar om je op weg te helpen, abslouut onmisbaar
Het is waar dat moslims nu in hun landen weinig aan wetenschap doen! Maar kijkt u even naar Nobelprijzen, hoeveel moslims per jaar eentje winnen! het is waar dat ze in hun eigen land onderdrukt worden, maar dat betekent niet dat ze er niet meer zijn. In Amerika zijn de meeste briljante dokters toch moslims.
Maar ik neem even pauze, kijk naar ons gischiedenis.....dat is alles, elk natie heeft een goude tijd en een beetje minder periode
But we well be back
/edit/ effe een heel handig URL toegevoegd!
http://islamicity.com/Mosque/uiatm/un_islam.htm
Verwijderd
De Islam een achterlijke cultuur noemen is even onzinnig als zeggen dat Pierre van Hooijdonk een slecht voetbalteam is. Het geloof is een onderdeel van de cultuur.
Om het voorbeeld even door te trekken: Pierre van Hooijdonk kan in verschillende teams (culturen) spelen. Elk team heeft een eigen karakter en niet in elk team zal hij even goed tot zijn recht komen!
Blijft dan de vraag: wat bedoelt de topicstarter? Ik denk dat vooroordelen hier een belangrijke rol spelen. Bij het horen van het woord "Islam" gaat bij veel Nederlanders een rood alarm af. Waarom? Omdat we een link leggen met Saddam Hussein, de Golfoorlog, godsdienstwaanzin, Osama Bin Laden, onderdrukking van vrouwen, hebberige oliesjeiks en andere zaken die wij niet beschaafd vinden.
Prent het volgende alsjeblieft goed in je hoofd:
Alle negatieve dingen die ik hiervoor noemde hebben niets, maar dan ook helemaal niets te maken met de normen en waarden van de Islam!
Het geloof bindt mensen en zorgt voor een gevoel van 'bij elkaar horen'. En dat is nou precies de ellende met de Islam: Saddam Hussein en Osama Bin Laden willen hun aanhangers binden en motiveren door te zeggen dat alles gebeurt in naam van Allah. Vandaar de term Heilige Oorlog. Zij misbruiken het geloof voor eigen doeleinden! Denk je dat de Islam het goedkeurt dat terroristen Boeings kapen en gebouwen opblazen met honderden mensen erin? Absoluut niet!
En toch heeft de wereld sinds 11 september een hekel aan alles wat met de Islam de maken heeft. Omdat wij op tv mensen zien schreeuwen dat de VS vernietigd moeten worden in naam van Allah. Nogmaals: deze haat wordt niet door de Islam gepredikt, maar door de leiders van het volk!
Waarom denk je dat Fortuyn juist nu de politiek in wilde? Omdat hij door had dat hij veel zieltjes kon winnen door gebruik te maken van 'cafégelul' over ingewikkelde onderwerpen zoals immigratiebeleid, automatisering, onderwijs, defensie, veiligheid etc. Dat nota bene een socioloog de Islam een cultuur noemt, vind ik ronduit te belachelijk voor woorden. En ja, de Islam verbiedt homoseksualiteit, maar dat doet het Christendom ook! En er lopen nog altijd genoeg Nederlanders rond die op een minderwaardige manier over homo's praten, ze intimideren of zelfs gaan potenrammen. Fortuyn had geen enkel recht om op een minderwaardige manier over de Islam te praten...
Nog zo'n populair caféonderwerp: de aanpassing van buitenlanders. Ik vind zelf dat buitenlanders zich zodanig zullen moeten aanpassen, dat ze niet in strijd handelen met de Nederlandse Grondwet. Voorbeeld: als een Arabische ondernemer in ons land komt wonen, zal hij het niet kunnen maken om vrouwen te discrimineren, ook al is het in zijn cultuur de normaalste zaak van de wereld!
Tenslotte: wat is een 'achterlijke' cultuur? Persoonlijk kan ik hier helemaal niks mee. Wij Nederlanders roepen vaak dat de Amerikanen een achterlijke cultuur hebben omdat ze (bij wijze van spreken) hamburgers als ontbijt hebben, altijd kauwgom lopen te vreten, simpele schadeclaims in de miljoenen dollars lopen, de televisie als heilig wordt gezien, elke boerenlul president zou kunnen worden etc. Is de Nederlandse cultuur beter dan de Amerikaanse? Is een blanke beter dan een neger? Is wiskunde beter dan natuurkunde?
Beste topicstarter: ik hoop dat je beseft dat je vraag in meerdere opzichten onzinnig is. Maar nog belangrijker: controleer je bronnen voordat je dit soort cafégezwets overneemt!
Het is al een tijdje dat ik niet meer hier heb gepost..
Is Islam een achterlijke cultuur?
In Cordoba aten wetenschappers Afrikaanse gerechten van Chinees porselein en dronken Arabische thee uit Turks glas terwijl ze de nieuwste wiskundige weetjes uit India bediscussieerden... In een tijd dat men in Noord-Europa nog niet eens de pest kon bestrijden..
De Moslims bouwden een paleis, de Alhambra, waar de monden van hedendaagse bouwkundigen nog van openvallen... In een tijd dat een Noord-Europees kasteel nog een houten gebouwtje op een terp met een houten omheining.
In de Islamitische universiteiten ontstond het humanisme, de Griekse wetenschap, voor vernietiging door de christenen behoed, werd bewaard en uitgebouwd. Mensen als Spinoza reisden naar het noorden om ervoor te zorgen dat we nu geen puriteinen in een moeras zijn.
De Romeinen brachtten weinig, namen meer mee, en toen ze weg waren, hadden ze hier nog steeds geen stenen huizen, laat staan universiteiten waar de Romeinen de niet lager dan nul telden.
Ja, ik ontken niet dat er veel ellende in deze wereld is. Maar om nu een geloof af te rekenen op de gelovigen vind ik vreemd. Een geloof hoort beoordeelt te worden aan de hand van de geschriften.. Want ik kijk het Katholicisme toch niet aan als ik over de Cosa Nostra, Oklahoma-aanslag, Ierland, enz enz. praat?
En ik zal niet ontkennen dat in de ogen van de Nederlander de Islam nogal vrouwonvriendelijk overkomt. Maar laat ze dan ook naar zichzelf kijken. Bijvoorbeeld: Hoeveel procent van de scheidingen heeft te maken met overspel? En is dat zo'n toonbeeld van vrouwvriendelijkheid? Laat staan dat het normaal is dat een vrouw hier altijd met haar uiterlijk bezig hoort te zijn,, hoezo? Word ze hier op haar uiterlijk beoordeelt?
Vergis je niet, in de ogen van de Moslim is de moeder de belangrijkste in huis, naar wie iedereen in huis hoort te gehoorzamen. In vele gedischten is zij bezongen, en zij is de enige die qua respect verdienen onder God staat.
Ik zal ook niet ontkennen dat er hevige kritiek is op de homosexualiteit in Islam. Binnen de Islam is zulks niet mogelijk vanwege de strenge kledingvoorschriften en omgangsvoorschriften. Wat mensen buiten de Islam doen, moeten ze zelf maar weten. Inderdaad, in een Islamitische staat (die al niet meer bestaat sinds 1924) zou zulks strafbaar zijn (omdat het overspel zou kunnen betreffen). In andere gevallen, die niet 1 2 3 in een bepaalde regel te plaatsen zijn is er iets wat een Islamitisch heerser hoort te hebben: Meededogen, het vermogen om af en toe een oogje dicht te knijpen. Dit is een van de redenen dat in de tijd van bijvoorbeeld het Emiraat van Cordoba, de dichters en dansers aan het hof uitgesproken homo waren.
..De Islamitische Krijgscultuur.
Inderdaad, dat roept in Nederland nogal wat op.. Immers, voor zover Nederland nog een greintje cultuur heeft, is er al helemaal geen Krijgscultuur meer. In tegenstelling tot Aziatische landen, Afrikaanse landen, Amerikaanse indianen enz. Het nut ervan word in het hedendaagse Nederland ook niet echt begrepen.. Ik heb helaas geen tijd om met uitspraken van SunTzu te komen, dus ik kan een en ander niet helemaal onderbouwen.
..De Islamitische manier van oorlogvoering:
Niet in aanraking mogen komen met de oorlog zijn:
- vrouwen
- kinderen
- ouderen
- dieren
- bomen
- gebouwen
Een vijand mag niet:
- gedood worden in woede.
- geslagen, geschoten naar het hoofd.
Een krijgsgevangene mag niet:
- vastgebonden worden
- onthouden worden van eten of drinken, liever gezegd, zij eten en drinken eerder dan de krijgers die hen gevangen houden.
- onthouden van medische zorg.
Een krijger mag alleen naar de oorlog gaan:
- met toestemming van de Mufti (de lokale geleerde)
- met toestemming van zijn ouders, en zeker zijn moeder.
- met toestemming van zijn echtgenote.
Ja, dit klink allemaal erg vreemd.. Dat dat in de wereld van vandaag nog zelden nageleefd word, heeft puur te maken met gebrek aan kennis en het daaruit vloeiende gevoel voor nut om deze regels na te leven. Oorlog is in de ogen van de Moslim te serieus om daar zomaar met de pet naar te gooien. Het is geen slash-en-aargh tussen dienstkloppers, maar een strijd tussen krijgers. Hier word over leven en dood beslist, hier is de grens tussen naar de Hel gaan en naar de Hemel gaan het dunst...
De Geschriften..
Wij, de Moslims hebben vele Heilige Schriften.. De Torah (Oude testament), de Injil (Evangelie), de Qu'raan (God's Woord geopenbaard aan Mohammed (vzmh).), de Sunnah (de overleveringen van de 'Ongeletterde Profeet' Mohammed (vzmh).). En het ontkennen van een van deze, is als het ontkennen van allen.
Bekeren..
Nee, Moslims horen niet te proberen mensen te bekeren, dus ook geen missieposten te openen ofzo.. Dit valt niet alleen onder 'mensen lastig vallen'. Maar ook is de simpele redenering dat wanneer God wil dat iemand Moslim word, zal diegene simpelweg Moslim worden.. Uiteraard hebben wij ook liever niet dat er om de haverklap mensen aan de deur staan of folders in onze hand proppen op straat..
Molukken..
Indonesie staat bekend als een van de weinige landen waar Christenen en Moslims naast elkaar leven. En kerken naast de moskeeen staan. Waar de Imam 's morgens koffie zit te drinken met de Pastoor.
Helaas, ook op de Molukken 'komt de kogel van links' en doen groepen als Laskar Jihad zich voor als Moslims terwijl ze communisten en huurlingen van Suharto zijn.
Verlichting.
Nee, als simpele nederige gelovige valt er niets te verlichten. Met welk recht mogen we de geschriften van God veranderen? Met welk recht mogen we het Woord God's tegenspreken? Het draait niet om: "ik vind, ik vind ik vind" maar om "ik lees, ik denk, ik weet". Wie kent de mens nu eenmaal beter dan de Maker van de mens? En heeft Hij dan niet het beste met ons voor?
Ja, dit kan gezien worden als indoctrinatie.. Maar mensen hebben nu eenmaal leiding nodig, een duwtje in de rug naar de juiste richting. Als mensen zelf hun wetten zouden schrijven... Hitler schreef zijn eigen wet. M.Dutroux wist ook wel wat goed voor hem zou zijn.. Om maar even wat uitersten te noemen.
Nee, innovatie is precies hetzelfde.. Een innovatie is een toevoeging, een toevoeging leidt naar dwaling, en dwaling leidt af van de Weg van de Heer, naar de weg van de duivel.
En we zien dagelijks op TV waar kennisachterstand toe kan leiden.
http://www.al-islaam.com
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
Verwijderd
Ik heb in zo begrijpelijk mogelijk Nederlands verteld dat geloof (Islam) en cultuur niet hetzelfde zijn. Ik praat echt niet als een Kok of een Melkert, dus daar kan het niet aan liggen... Misschien moeten we iemand als Pim Fortuyn hebben om het je duidelijk te maken?
Anyway, vertel jij nou eens precies wat jou aan de ISLAM dwarszit?
Vrijheid van religie is in sommige islamitische landen ver te zoeken. In andere landen en streken, onofficieel ook. Ik denk niet dat wij van de islamitische cultuur nog veel kunnen leren. De islamitische cultuur echter wel van de geschiedenis van het christendom... (inquisitie en zo).Op donderdag 16 mei 2002 10:10 schreef SAPman het volgende:
Ten tweede: toen "wij europeanen" in de donkere middeleeuwen leefden werden in de Arabische wereld astrologische instituten gesticht. Toen wij mensen op de brandstapel zetten vanwegen hun geloof gold er in Arabie een grondwet die vrijheid van religie propageerde...
En ook naar wat er vandaag van het christendom over is. Een statisch dogmatische religie is
Forget your fears...
...and want to know more...
Ah... goeie actie
* Dido Dido ziet dat het verdwenen is
Telefoongids: idem... en sorry, 't is toch echt misschien.
On topic:
Ach... ik ken ten minste een land in Europa waar vrijheid van religie in de grondwet staat, samen met de benoeming van een staatskerk en het verbod op het vertalen van bepaalde geschriften zonder toestemming van die kerk.Vrijheid van religie is in sommige islamitische landen ver te zoeken. In andere landen en streken, onofficieel ook.
De facto valt het wel mee daar, maar de jure blijf ik het vaag vinden. (En het is geen islamitisch land)
Verwijderd
Opgelost.Op vrijdag 17 mei 2002 15:25 schreef Dido het volgende:
Mace33: Als iemand onzin zit te gillen, quote dan liever niet z'n hele blaatverhaal om er nog een keer de aandacht op te vestigen. Als-ie van plan was enige onderbouwing te geven had-ie dat vast wel gedaan.
VaticaanstadEen tijdje geleden blaatte Dido het volgende:
Ach... ik ken ten minste een land in Europa waar vrijheid van religie in de grondwet staat, samen met de benoeming van een staatskerk en het verbod op het vertalen van bepaalde geschriften zonder toestemming van die kerk.
De facto valt het wel mee daar, maar de jure blijf ik het vaag vinden. (En het is geen islamitisch land)
Noem ik geen land
Forget your fears...
...and want to know more...
humanisme is ontstaan in de Islamitische universiteiten, zoals ik Spinosa al eerder noemde.Op vrijdag 17 mei 2002 15:23 schreef Aetje het volgende:
Vrijheid van religie is in sommige islamitische landen ver te zoeken. In andere landen en streken, onofficieel ook. Ik denk niet dat wij van de islamitische cultuur nog veel kunnen leren. De islamitische cultuur echter wel van de geschiedenis van het christendom... (inquisitie en zo).
En ook naar wat er vandaag van het christendom over is. Een statisch dogmatische religie is
Ten tweede, vergis je niet:
Egypte heeft een sterke Koptische kerk.
Syrie heeft een sterke Syrisch orthodoxe kerk en Katholicisme.
Palestina heeft zo'n beetje alle kerken die er zijn in ongeveer eenderde van de bevolking.
Turkije heeft Syrisch orthodoxe kerk..
Iran heeft een orthodoxe kerk...
In de overwegend Moslim provincie Honan in China staat nog altijd de oudste Zentempel.
Marokko, Algerije etc etc.
Heb ik het nog niet gehad over de Marokaanse Matmedin Joden, de Egyptische Joden, de Kazaakhse Joden.. enz.
Wie was die buurman van die Joodse familie in Medina die altijd bij ze op bezoek kwam met hete soep enzo als er iemand ziek was? Dat was de Profeet Mohammed (vzmh). Ja, die man die Joden en Christenen nooit uitschold, en zijn eigen studenten daar regelmatig op moest wijzen als zij het niet konden laten.
Maar zoals ik ook al eerder zei: Het laatste Islamitische land is in 1924 opgeheven.
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
Verwijderd
Er zijn heel veel moslims ter wereld. Van streng-Islamitische Taliban tot de moderne (vrije) Westerse Islam. Van al die mensen is het geloof het zelfde, maar de cultuur is anders. De cultuur van mijn vriendin lijkt in geen velden of wegen op die van Osama Bin Laden, maar toch hebben ze het zelfde geloof.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Verwijderd
Niet iedereen, maar het zijn er bedroevend veel...Op zaterdag 18 mei 2002 13:51 schreef Reyn Eaglestorm het volgende:
Wat iedereen door elkaar haalt is de begrippen "cultuur" en "geloof".
Verwijderd
De Islam verkondigt niet dat een vrouw minderwaardig is of hoe je haar moet behandelen.
In de koran staat:Een man moet ten allen tijden zijn vrouw met respect behandelen en hij mag haar onder geen enkele omstandigheden pijn doen.
Dat sommige Islamitische mannen hun vrouwen slaan of als minderwaardigen behandelen komt net zo vaak voor in de christelijke cultuur.
Er zijn zoveel Nederlandse vrouwen in blijf van mijn lijf huizen in NL.
En de bijbel verkondigt toch ook niet dat je een vrouw moet slaan?
Dus dat argument van hoe de islamieten hun vrouwen behandelen is ongegrond.
Ja ok in Iran wonen extremisten en ok in Afganistan was de Taliban heel sadistisch.
Maar dat staat niet in de Koran...de koran verbiedt dit.
Dus dat zijn islamieten die zich niet aan de Koran houden.
Hetzelfde komt in andere geloven voor.
Het hoofddoekje heeft in de Islam zowat dezelfde functie als het keppeltje bij de Joden.
En de vrouwen die islamitisch zijn begrijpen dit, het is niet een vorm van onderdrukking.
Dat is slechts zo wanneer een man zijn vrouw onwaardig behandeld.
Het komt erop neer dat de koran geweld tegen vrouwen niet verkondigd of goedkeurt.
Dus hou nou eens op dingen te veroordelen waar je geen weet van hebt.
Lees een vertaalde koran eens zou ik zeggen
Bijna hetzelfde als de bijbel.....
Men verkondigt dezelfde normen en waarden en dezelfde God/Allah.
Men gelooft.....dat men dit doet in een vorm van een andere cultuur kun je ze echt niet kwalijk nemen.
Your wives are a tilth for you, so go into your tilth when you like, and do good beforehand for yourselves.
-- Holy Qu'ran, Sura ii, 223
When you meet the unbelievers, strike off their heads; then when you have made wide slaughter among them, carefully tie up the remaining captives.
-- Holy Qu'ran, Sura xlvii.4
vertaald, dus. heel tolerant.
teveel zooi, te weinig tijd
Verwijderd
Waar in de koran staat er dat een Moslima zich moet bedekken met een hoofddoek ?Op zaterdag 18 mei 2002 18:10 schreef TheRademaker het volgende:
Het hoofddoekje heeft in de Islam zowat dezelfde functie als het keppeltje bij de Joden.
En de vrouwen die islamitisch zijn begrijpen dit, het is niet een vorm van onderdrukking.
Verwijderd
De hijab (hoofdoek) dragen is verplicht in de islaam, In de Qor'aan is het twee keer genoemd. In Soerat An Noer, vers 31 zegt Allah: "En zeg tegen de gelovige vrouwen, dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken, en hun sieraad niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten, of hun vaders, of de vaders van hun echtgenoten, of hun zonen, of de zonen van hun echtgenoten, of hun broeders, of de zonen van hun broeders, of de zonen van hun zusters, of hun vrouwen, of slavinnen waarover zij beschikken, of mannelijke helpers die geen begeerte meer hebben, of de kinderen die nog niet op de 'Aurat' van vrouwen letten. En laat zij niet met hun voeten stampen om hun sieraden die zij verbergen te laten kennen. En keert zij jullie allen berouwvol tot Allah, O gelovigen. Hopelijk zullen jullie welslagen." (Soerat an Noer, 31)Op zondag 19 mei 2002 00:40 schreef BAZZA het volgende:
[..]
Waar in de koran staat er dat een Moslima zich moet bedekken met een hoofddoek ?
In soerat Al Ahzab 59 lezen we het volgende: "O Profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden (Djilab) over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig." (Al Ahzab, aya 59)
De Aura (zoals genoemd in Soerat an-Noer) betekent de lichaamsdelen van de mannen en vrouwen die niet getond mogen worden. Welke deze lichaamdelen zijn, wordt bepaald door wie er naar wie kijkt. Zo kunnen wij in het algemeen samengevat onderscheiden; de ' Aurat tussen:
Mannen onderling: het gedeelte van het lichaam tussen knieën en navel.
Vrouwen onderling.
Vrouwen tegenover mannen, die niet in Vers 31 genoemd worden: haar gehele lichaam, behalve haar gezicht en handen. In het bijzijn van mannen die wel in dit Vers genoemd worden mogen zij hun hoofddoek of sluier afnemen.
Mannen tegenover vrouwen, het gedeelte van het lichaam tussen knieën en navel.
Het wordt ook nog vermeld in de ahadith, maar daar vroeg je niet om
Verwijderd
223. Uw vrouwen zijn een akker voor u - komt daarom tot uw akker, zoals het u behaagt en doet goed voor uzelf en vreest Allah en weet, dat gij Hem zult ontmoeten en geef goede tijdingen aan de gelovigen.Op zaterdag 18 mei 2002 23:51 schreef Yoozer het volgende:
nou wil ik echt geen benzine er bij gieten, maar dit vond ik toch wel interessant.
Your wives are a tilth for you, so go into your tilth when you like, and do good beforehand for yourselves.
-- Holy Qu'ran, Sura ii, 223
Het gaat hier over hoe een vrouw sexueel benaderd mag worden, dus over wel sexuele posities wel en niet mogen. De uitleg hiervan is dat het is toegestaan voor een moslimman zijn vrouw te benaderen in haar geslachtsdeel van uit iedere richting hij wenst.
4. Wanneer gij de ongelovigen (in oorlog) ontmoet, treft dan hun nek en wanneer gij overwinnaar zijt, bindt hen dan vast. En wanneer de oorlog opgehouden is, laat hen dan vrij uit gunst of voor een losprijs. Zo zij het. En indien Allah wilde, had Hij hen Zelf kunnen bestraffen. Doch Hij wilde sommigen uwer door anderen op de proef stellen. En degenen die terwille van Allah worden gedood, hun werken zal Hij zeker niet vruchteloos maken.When you meet the unbelievers, strike off their heads; then when you have made wide slaughter among them, carefully tie up the remaining captives.
-- Holy Qu'ran, Sura xlvii.4
Dit is in tijden van oorlog en dus niet als jij op straat loopt dat dan je kop eraf gehakt wordt
Tsja, dat is het probleem als je het niet in een juiste context plaatst, want zo komen de citaten niet tot hun recht.vertaald, dus. heel tolerant.
als ik de verhalen over jezus in de bijbel lees kan ik er ook van maken dat 'ie homo is (al die mannen kussen, voeten wassen en dies meer). natuurlijk heb ik de context dan niet begrepen, maar ja, 't kwam mij toevallig goed uit.
maar iemand die er wat dieper ingedoken is is 'n zekere meneer ibn warraq en die heeft een boekje geschreven "why i am not a muslim".
ik heb sowieso niets tegen de islam in 't bijzonder; alle monotheistische godsdiensten krijgen van mij allemaal even veel argwaan
ik heb ook niks tegen moslims, christenen of joden in 't bijzonder, zolang ze me maar niet proberen te bekeren, of hun godsdienst als 'wetenschap' verkopen, of me er als 'minder' mens voor zien dat ik toevallig niet geloof wat zij graag willen. tot nu toe ben ik er meestal nog van afgekomen door te zeggen dat ik een zen-boeddhist ben; als ze 't woordje 'atheist' horen denken ze meestal "ah, die heeft nog niks, dus die kunnen we overtuigen!".
Verwijderd
DankjeOp zondag 19 mei 2002 11:26 schreef Mr.Durden het volgende:
*text*
heb het gelijk zelf even in de koran nagekeken
Verwijderd
Uiteraard, maar het gaat om de context waarin moslims (of nog beter: de Islam) het vertaald. Natuurlijk kunnen individuen dit ook buiten de context plaatsen om zo ook in tijden van vrede de ongelovigen te vermoorden, maar het zal heel wat verontrustender zijn als dat ook de Islamitische norm zou zijn.Op zondag 19 mei 2002 14:26 schreef Yoozer het volgende:
oorlog of vrede, dat maakt niet zoveel uit. draai 't even totdat 't jou uitkomt, en dan mag 't allemaal. context? diezelfde context kan tegen je gebruikt worden.
Verwijderd
uit de citaten concludeer ik niet direct dat vrouwen hun hoofd zouden moeten bedekken.
de overige tekst in je posting komt niet uit de koran.
Verwijderd
Verwijderd
WaarvanOp zondag 19 mei 2002 23:05 schreef markster het volgende:
als ze uit nederland blijven heb ik er geen last van.
schijnbaar dus wel, er staan hier al een paar moskeeën. waar heb je eigenlijk dan last van? persoonlijk vind ik die kerkklokken om 7.30 's morgens VEEL irritanterOp zondag 19 mei 2002 23:05 schreef markster het volgende:
...voorzover er nog kerken zijn, want helaas worden die stukken nationaal erfgoed ook aan de lopende band gesloopt bij gebrek aan animo.Op maandag 20 mei 2002 13:01 schreef Yoozer het volgende:
[..]
schijnbaar dus wel, er staan hier al een paar moskeeën. waar heb je eigenlijk dan last van? persoonlijk vind ik die kerkklokken om 7.30 's morgens VEEL irritanter.
Maar goed, vroeger kwamen er missionarisen die nationaal erfgoed sloopten (Heilige Eiken enzo..), tegenwoordig hoeven die er niet eens meer aan te pas te komen.
Verwijderd
Dat is dan toch weer jammer, he? Zo'n mooie discussie, en dan dit.....Op zondag 19 mei 2002 23:05 schreef markster het volgende:
Verwijderd
Inderdaad! Lord Daemon, Morgoth: gezien het feit dat de betrokken persoon weigert zijn uitspraak van enige onderbouwing te voorzien, stel ik voor dat jullie de betreffende post plus alle reacties daarop schrappen uit deze thread. Helaas denken sommige mensen nog steeds dat vrijheid van meningsuiting overeenkomt met recht om te provoceren.Op dinsdag 21 mei 2002 15:46 schreef SAPman het volgende:
[..]
Dat is dan toch weer jammer, he? Zo'n mooie discussie, en dan dit.....