Toon posts:

Cijfersysteem voor school

Pagina: 1
Acties:
  • 79 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Voor school moeten wij het school cijfersysteem vernieuwen, dus waar de leraaren de cijfers invoren en de leerlingen ze kunnen inzien via internet. We gebruiken access, excel. visual basic 6.
Dus de leerlingen moeten inloggen thuis via een studentnummer en vervolgens moeten ze kunnen zien voor welke vakken ze welke cijfers hebben gehaald en hoeveel studiepunten en in welke poriode die cijfers zijn gekregen.
We weten niet goed hoe we moeten beginnen en wat we moeten doen om dit eindresultaat te bereiken.
Hebben jullie ideeën?

PS: het is op HBO niveau.

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
hmmm als de leerlingen ook thuis moeten kunnen inloggen om dingen te bekijken, zou ik alles mooi een een database stoppen, en dan een stel PHP-scripts eromheenbouwen

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

Verwijderd

HBO? Dan moet je dat toch wel zelf kunnen :)

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Heb jij al enige idee? Aan je post te zien niet.

Wat wil je precies? Moet het runnen via de browser, of via een progje wat ze moeten downloaden?
Wat ken je al van de gebruikte taal? Welke taal _wil_ je gaan gebruiken.
Wat zijn de verdere eisen?

PS. Voor HBO niveau vertoon je niet _erg_ veel initiatief toch?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 16 mei 2002 09:22 schreef mbonder2001 het volgende:
HBO? Dan moet je dat toch wel zelf kunnen :)
K doe elektro dus informatica en programmeren is niet sterkste punt, vandaar.

Verwijderd

Topicstarter
We hebben wel nagedacht maar het is moeilijk om een begin te maken, we hebben dus een aantal punten opgesteld die van belang zijn, nu moeten we die nog uitvoren.
We hebben bijvoorbeeld in excel de cijfers gezet met de bijbehorende studentnummers, en het eindcijfer wordt dan uitgerekent.
Het probleem zit in dat de leraren het kunnen wijzigen en de leerlingen alleen kunnen inzien.

En in het eerste jaar al zo'n groot project is toch best wel moeilijk daarom vroeg ik jullie advies.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Het is ook nog wel belangrijk wat er al is en of daar nog dingen van moeten worden hergebruikt of dat alles opnieuw gemaakt moet worden

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 16 mei 2002 09:27 schreef rwb het volgende:
Het is ook nog wel belangrijk wat er al is en of daar nog dingen van moeten worden hergebruikt of dat alles opnieuw gemaakt moet worden
We moeten eigenlijk alles zelf maken, wij krijgen geen toegang tot het huidige cijfersysteem, en dat is echt slecht.

het gaat er zo nu aan toe: Je komt op de hro site, je voert studentnummer en wachtwoord in en je ziet je cijfers, allemaal leuk en aardig, alleen nu zijn de cijfers niet up2date en de studiepunten zijn er niet.

Het lijkt simpel maar is toch best wel moeilijk. het moet wel lijken op het huidige systeem alleen een aantal punten moeten worden uitgebreidt.

• Birk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-02-2019
Ehm idee:
• Webserver (Apache/IIS)
• Database (MySQL/Oracle)
• Script taal (PHP/ASP)

En dan maak je een Leerling en een leraar gedeelte...
• Leraren kunnen Cijfers en leerlingen toevoegen etc...
• Leerlingen kunnen alleen kijken naar hun eigen cijfers...

Edit : Tik fout...

Dyslexie | Linux | MoZilla | OpenOffice

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 19:56

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Op donderdag 16 mei 2002 09:31 schreef 3dfx het volgende:

[..]

We moeten eigenlijk alles zelf maken, wij krijgen geen toegang tot het huidige cijfersysteem, en dat is echt slecht.

het gaat er zo nu aan toe: Je komt op de hro site, je voert studentnummer en wachtwoord in en je ziet je cijfers, allemaal leuk en aardig, alleen nu zijn de cijfers niet up2date en de studiepunten zijn er niet.

Het lijkt simpel maar is toch best wel moeilijk. het moet wel lijken op het huidige systeem alleen een aantal punten moeten worden uitgebreidt.
het lijkt me dat er reeds prima cijfersystemen zijn, vraag eens op de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden (op Informatica), daar hebben ze een geod werken systeem (volg+)

Cogito Ergo Credo

Verwijderd

http://www.progresswww.nl/demo/

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Zorg gewoon dat jouw school dit systeem ook gaat gebruiken. Werkt best goed.

• Ordos20
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-08 20:40
Op donderdag 16 mei 2002 09:41 schreef jopiek het volgende:

[..]

het lijkt me dat er reeds prima cijfersystemen zijn, vraag eens op de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden (op Informatica), daar hebben ze een geod werken systeem (volg+)
...........
ben ik NIET met je eens

ik mis nog steeds +/- de helft van me studiepunten omdat geen hond met dat volg plus om kan gaan

(ja ik studeer hi in leeuwarden)

MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!

• Birk
Op donderdag 16 mei 2002 09:52 schreef TeuT het volgende:
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Zorg gewoon dat jouw school dit systeem ook gaat gebruiken. Werkt best goed.
Ehm waarschijnlijk is het voor een opdracht voor school, voor een Cijfer enzo...

En dan is het de bedoeling dat je moeilijk doet en voor de 100ste x het wiel uitvind...

Edit :

En het systeem is net zo goed als de gebruiker die er mee om gaat, oftewel als de leraren niet de informatie aanvullen wordt een systeem nooit wat...
Dus maak bij het systeem gelijk een beleid :P

• Ordos20
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-08 20:40
Of op de hi in leeuwarden in dat geval dus GEEN beleid

*Ordos20 kijkt weer eens gefrustreerd op volg+*

MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!

• Birk
Op donderdag 16 mei 2002 09:59 schreef Ordos20 het volgende:
Of op de hi in leeuwarden in dat geval dus GEEN beleid

*Ordos20 kijkt weer eens gefrustreerd op volg+*
Dat is vaak het probleem. Heb je net een mooi systeem gemaakt, of iets bedacht en dan komt de lakse gebruiker langs...

En bedankt, al het werk voor niets :P

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Begin met het schrijven van een Context Diagram voor je systeem, reduceer dat naar een Data Flow Diagram.

Leid daar de ERD vanaf en uit de ERD kan je een database maken.. Dan nog wat scriptjes of progs schrijven (conform de DFD) en je bent klaar.

Nou ja, klaar. Dan nog pilots maken en gebruikers van het systeem raadplegen en aanhoren iteratief. Op het laatst heb je een goed systeem.

Expanding the inexpandable

• Birk
Op donderdag 16 mei 2002 10:12 schreef Expander het volgende:
Begin met het schrijven van een Context Diagram voor je systeem, reduceer dat naar een Data Flow Diagram.

Leid daar de ERD vanaf en uit de ERD kan je een database maken.. Dan nog wat scriptjes of progs schrijven (conform de DFD) en je bent klaar.
Hmmm, dat klinkt naar school :P niet weer ;)

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 19:56

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Op donderdag 16 mei 2002 09:56 schreef Ordos20 het volgende:

[..]

...........
ben ik NIET met je eens

ik mis nog steeds +/- de helft van me studiepunten omdat geen hond met dat volg plus om kan gaan

(ja ik studeer hi in leeuwarden)
maar dat ligt niet aan het volg+ systeem maar aan de dames beneden op het secretariaat! het volg+ laat gewoon de cijfers zien zodra ze ingevoerd zijn... ik ben er mee afgestudeerd ;)

Cogito Ergo Credo

• Hydrax
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-07 16:31

Hydrax

*huh?*

Op donderdag 16 mei 2002 09:19 schreef 3dfx het volgende:
Voor school moeten wij het school cijfersysteem vernieuwen, dus waar de leraaren de cijfers invoren en de leerlingen ze kunnen inzien via internet. We gebruiken access, excel. visual basic 6.
Dus de leerlingen moeten inloggen thuis via een studentnummer en vervolgens moeten ze kunnen zien voor welke vakken ze welke cijfers hebben gehaald en hoeveel studiepunten en in welke poriode die cijfers zijn gekregen.
We weten niet goed hoe we moeten beginnen en wat we moeten doen om dit eindresultaat te bereiken.
Hebben jullie ideeën?

PS: het is op HBO niveau.
Dit was een tentamen vraag van mij, maar dan alleen de theoretische opzet (dus niet programmeren). Maar je zou eens bij andere scholen kunnen vragen hoe ze dat hebben gedaan. (ik dacht dat de Hogeschool van Utrecht zoiets heeft dat de studenten thuis ook in kunnen loggen om hun cijfers te bekijken, bij Hogeschool Holland kan je thuis alleen bij Outlook komen :( )

Every program has two purposes -- one for which it was written and another for which it wasn't. specs

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 13:53

chem

Reist de wereld rond

Op donderdag 16 mei 2002 09:31 schreef 3dfx het volgende:

[..]

it's not a bug: it's a feature. Zie het als een uitdaging :)
Klopt.
Ten eerste is noch visual basic, noch excell of Access geschikt als interface naar het internet.
Je bent een stuk beter af met een web-gerichte taal als ASP of PHP. ASP zal beter aansluiten op je Access database, maar PHP is makkelijker te leren (denk ik). Binnen ASP kan je trouwens weer visual basic, javascript en andere ellende gebruiken, mocht je die al kennen.

Je opdracht is eigenlijk doodsimpel. Als je het goed en wel bekijkt moet je een interfaceje maken naar een db'tje met 2 rechtennivo's (en daar kan je dus flink kort door de bocht gaan, als je gewoon alle leraren alle cijfers mag laten aanpassen).

Als je eerst kijkt naar je mogelijkheden (ASP/PHP) en welke van de 2 talen je het meest aanspreekt, zoek dan een taal->database tutorialtje. Loop die na en dan heb je het leerlingen gedeelte al af.
De lerarenkant verschilt weinig: je kan gewoon de leerlingen-code gebruiken met een extra 'edit' functie. ook daar zijn zat tutorials voor.

Neem gewoon even de tijd om af te wegen wat je het meeste aanspreekt, en probeer vooral niet het wiel opnieuw uit te vinden. Goede kans dat je dit allemaal bij elkaar kan copy/pasten en enkel wat 'lijm' hoeft toe te voegen.

veel plezier :)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:01
Volgens mij kan je met excell ook een access DB aanspreken, dus:

1. maak een leuk sheetje in excell waarin de cijfers van een klas komen.
2. maak met access een tabel leerlingen, en een tabel cijfers (zodat het aantal cijfers in de DB onbewerkt is)
3. maak met ASP/PHP/whatever(iets wat access aan kan spreken) een leuke interface voor het web, indien gewenst met inloggen.

simpel toch?

De leraren kunnen met excell werken. De leerlingen via de browser.

=edit=
overigens is denk ik een access DB te traag voor een (grote) HBO, kan je beter MySQL of MSSQL gebruiken ;)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• pkouwer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10-2025
De Hogeschool Zeeland gebruikt ook Volg+ en dat ik mooi KUT MET PEREN !!!!

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-08 10:19

D2k

mjah dit gaat wmb nergens naartoe
verdiep je er eerst eens in

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.