Toon posts:

*idee* Digidoc "| 12v / 5v |" schakelaar ???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik kwam net ineens op het idee om een 12v / 5v "baybus-achtige" schakelaar te maken op de stroomvoorziening van mn digidoc-5.
Zo kan je dus alle fans op je digidoc-5 met 1 klik omzetten van 12 naar 5 volt, en visa versa.

Maar wat ik eigenlijk niet weet is of het display in die digidoc ook op 12v werkt, want dan kan je die mod natuurlijk niet doen.

Wie kan mij van wat info voorzien ???

NOTE:
een digidoc krijgt stroom via een floppy-drive connector.

Voorbeeld:

-------|+5v
-------|-5v
-------|-12v
-------|+12v

Verwijderd

Topicstarter
Niemand een idee of de 12v op een digidoc puur voor de fans is, of dat ook het display erop werkt...??????

• Sneaky_Dill
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-02-2025
Op donderdag 16 mei 2002 01:39 schreef Death996 het volgende:
Niemand een idee of de 12v op een digidoc puur voor de fans is, of dat ook het display erop werkt...??????
Zelfs als het zou werken, is het niet echt handig dat meteen AL je fans op 5v of whatever zitten...

Maar ik zou niet weten of het gaat werken.. denk het niet iig, maar who knows, proberen :P

Heb een upgrade nodig =/

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-07 18:44

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Gaat niet werken...5V is geen 12V :P en als je digidoc op 12V werkt gaat ie aan 5V noooooit genoeg hebben :)

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Wat je btw wel zou kunnen doen is een voorschakelweerstandje (mooi scrabblewoord) gebruiken...

Met een wisselschakelaartje switch je dan tussen je fan direct aan je digidoc en tussen je fan in serie met een weerstandje aan de digidoc.

Zul je alleen ff uit moeten rekenen wat voor weerstand je moet gebruiken:
code:
1
2
3
4
5
U = I * R

U spanning in Volt
I stroomsterkte in Ampère
R weerstand in Ohm

R wil je uitrekenen, dus zul je moeten weten wat U en I zijn.
U is de spanningsval over de weerstand, dus als jij bijvoorbeeld 7V op je fan wilt (5V is waarschijnlijk te weinig) is U in deze formule 12 - 7 = 5V

Nou komt het lastige gedeelte: de spanning (of het vermogen) van je fan staat er wellicht op, maar dat geldt alleen wanneer de fan op 12V werkt >:)

Dus dat wordt rekenen...

Deze formule heb je alleen nodig als er op de fan een vermogen (Wattage) staat.
code:
1
2
3
4
5
P = I * U

P vermogen in Watt
I stroomsterkte in Ampère
U spanning in Volt

P staat dan dus op de fan vermeld, U is normaal 12V. Reken I dus maar uit.

Nu weet je het Ampèrage van je fan bij 12V. Je wilt hem echter op 7V laten draaien:
code:
1
7V = (7/12)*100 = 58,33% van 12V

Dus je neemt 58,33% van het Ampèrage van je fan.

Nu kun je de eerstgenoemde formule gebruiken om de benodigde weerstand uit te rekenen.

Suc6 en mocht je vragen hebben dan hoor ik het wel :Y)

edit:

Ga nu pitten, ben r morgenochtend weer :7

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• BusMastah
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04 20:43
Wat je ook zou kunnen doen is een baybus / rheobus voor je digidoc zetten, dan schakelen de fans aan via de digidoc, maar draaien ze op de snelheid (voltage) die je hebt ingesteld op je baybus.

Workstation

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

12v fans draaien vaak niet op 5v. probeer het dan met 7V

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

[b]Op donderdag 16 mei 2002 03:03 schreef realart het volgende:
[...] dus als jij bijvoorbeeld 7V op je fan wilt (5V is waarschijnlijk te weinig) [...]
Op donderdag 16 mei 2002 06:49 schreef xychix het volgende:
[...]
12v fans draaien vaak niet op 5v. probeer het dan met 7V
[...]
|:(

* real[B]art art]zucht nog maar eens...

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Op donderdag 16 mei 2002 04:29 schreef BusMastah het volgende:
Wat je ook zou kunnen doen is een baybus / rheobus voor je digidoc zetten, dan schakelen de fans aan via de digidoc, maar draaien ze op de snelheid (voltage) die je hebt ingesteld op je baybus.
Dan krijgt je digidoc ook minder spanning en zal die dus slecht of niet functioneren.

Verwijderd

niet functioneren want dan gaat ie piepen. Bovendien gaat ie bij 5 volt ook piepen omdat de rpm meter in de fans et dan niet meer doet.

Mzl

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Op donderdag 16 mei 2002 04:29 schreef BusMastah het volgende:
Ik heb een baybus met 7v/0v/12v schakelaars (7 schakelaars, voor iedere fan op de digidoc eentje) gemaakt die tussen de Digidoc en de fans geschakeld zat. Werkt prima, zelfs RPM monitoring werkt nog :)
Pagina: 1