Intel Premiere/PCI LC HDD probleem (no boot)

Pagina: 1
Acties:

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Ik heb een P60 bakje met een Intel Premiere/PCI LC mobo (LPX form factor, AT voeding, i430LX chipset, PB freaks kennen hem als de PB520R) die ik als router/MP3server wil gebruiken.

Ik had er een Seagate 1.2GB HDD in zitten, maar wilde voor de MP3tjes wat meer ruimte. Ik had nog een Maxtor 5400rpm 13.6GB HDD liggen. Nu zal die brakke oude BIOS (1.00.06.BC0, de laatste officiele Intel BIOS) nooit 13.6GB pakken (2.0GB is max).

Ik heb nog overwogen een paar SCSI drives ering te hangen, maar 2 problemen:
- kast is vrij krap, geen plek en bovendien maakt het al herrie genoeg.
- er zijn maar 2 PCI sloten en die hou ik liefst over voor de NICs- SCSI op ISA schiet niet op.

Maar goed, theorie zegt dat zo'n te grote HDD niet door BIOS herkend zal worden, maar na de boot (vanaf FDD of 85MB HDD) zal Linux hem toch kunnen aanspreken.

Fout gedacht :(

Zodra ik met die grote drive op willekeurig welke plek (PRI master, PRI slave, SEC master of SEC slave) erin hang, hangt de PC bij HDD detectie. Ik zet in BIOS de betreffende plek uit, maar dan nog hangt hij. HDD is in orde, hij doet het prima op de AOpen MX59Pro die ernaast staat, kabel is ook met de 85MB HDD in orde.

Dus, geen succes. Iemand enig idee hoe hier omheen te kunnen. Ik heb geen zin om 2 PCs 24/7 aan te laten, dus wil ik erg graag die 13GB in deze bak werkend krijgen.

2 mogelijkheden:
- vage setting in BIOS/HDD jumper om toch voorbij boot te komen
- ik hoorde in een andere topic laatst van alternatieve BIOSsen die dit soort beperking kon omzeilen. Iemand een link :?

Oslik blyat! Oslik!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:18
Op donderdag 16 mei 2002 10:37 schreef BeaverHajos het volgende:
Kijk eens op: http://www.maxtor.com/products/DiamondMax/software/maxblast/default.htm
Daar heb je niks aan omdat hij gewoon niet door de bios heen komt..

En voor de tweede schijf heb je maxblast ook niet nodig, omdat in dit geval het os gewoon de bios niet gebruikt, en dus rechtstreeks de hdd zal aanspreken..

dion_b: Heb je geprobeert om gewoon een hdd in te stellen in de bios, dus gewoon een 1 gig of 2 gig vast in te stellen? Dat moet voor de uiteindelijke werking niks uitmaken (zie het os-verhaal hierboven).
Ik weet niet wat je nog meer kunt instellen in het bios, maar probeer ook eens met settings voor 32-bit mode en dat soort dingen te spelen.. Dat geeft vaak ook wel wat effect..

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Op donderdag 16 mei 2002 12:00 schreef Twynn het volgende:

[..]

Daar heb je niks aan omdat hij gewoon niet door de bios heen komt..

En voor de tweede schijf heb je maxblast ook niet nodig, omdat in dit geval het os gewoon de bios niet gebruikt, en dus rechtstreeks de hdd zal aanspreken..

dion_b: Heb je geprobeert om gewoon een hdd in te stellen in de bios, dus gewoon een 1 gig of 2 gig vast in te stellen? Dat moet voor de uiteindelijke werking niks uitmaken (zie het os-verhaal hierboven).
Ik weet niet wat je nog meer kunt instellen in het bios, maar probeer ook eens met settings voor 32-bit mode en dat soort dingen te spelen.. Dat geeft vaak ook wel wat effect..
Probleem is ook dat ik niet eens in BIOS kom met die drive eraan (bij het drukken op F1 verandert het wel in 'Entering setup...', maar hangt het daar ook). Wat ik wel zou kunnen proberen is om het als 2GB in te stellen, dan saven, uitzetten en HDD eraan hangen- dat ga ik maar ff doen... :)

Oslik blyat! Oslik!