Toon posts:

Waarom moet je een pc "netjes"afsluiten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Waarom is het slecht om een pc uit te schakelen d.m.v de stekker eruit te trekken? Kan er echt iets mis gaan, of zijn dit gewoon fabeltjes?

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Windows kan net bezig zijn met achtergrond taken; iets wegschrijven ofzo. Maar hardwarematig heb ik geen idee eigenlijk.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Lijkt me niet echt goed voor je harde schijf als die net iets weg aan het schrijven is.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Hardwarematig zou het alleen kunnen zijn dat de koppen van de schijf nog niet geparkeerd zijn, voor de rest is het gelul denk ik.
In dos kon je em ook gewoon uitzetten :)

Softwarematig kan het wel bestanden beschadigen als er naar geschreven wordt.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Akerboom
  • Laatst online: 29-07 13:20

Akerboom

Codito, ergo sum

Voor je harddisk is het denk ik het meest schadelijk, omdat dat een mechanisch stukje preciesie is.

Verder een beetje off-topic:

Irritante scandisk en andere berichten van windows als ik zoiets doe :r
die sla ik liever over door gewoon de pc uit te schakelen via start menu.

verder zit de stekker te ver weg en krijgt het mobo dan geen stroom, waardoor WOL niet werkt. Ook heb ik zo'n toffe optie dat ik mijn pc aan kan zetten met de spatiebalk (A7V333 mobo), zo'n optie wil je natuurlijk ook niet kwijt.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

omdat het zo is dat je systeem dan niet altijd meer netjes op wilt starten (vaak dmv voedingen die met beveiligingen werken enzo)

Verwijderd

IDD windows kan bezig zijn met het bewerken van de nodige tijdelijke bestanden op je HDD zet je je pc dan uit kunnen een hoop bestanden beschadigen en kan et zelfs met pech er tot komen dat je windows opnieuw moet installeren dat is dan wel maar een kans van enkele procentjes maar hij is er wel. hardware matig maakt het niet zo veel uit.

• Cubix
  • Niet online
Op woensdag 15 mei 2002 23:58 schreef TormentoR het volgende:
...
Ook heb ik zo'n toffe optie dat ik mijn pc aan kan zetten met de spatiebalk (A7V333 mobo), zo'n optie wil je natuurlijk ook niet kwijt.
Bij mij kan je ook een ps2 muis ervoor gebruiken, op dat gebied valt er wel wat te modden, denk aan een stoel die wanneer je erop gaat zitten je pc aan zet! ;)

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:43

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Op donderdag 16 mei 2002 00:03 schreef Cubix het volgende:

[..]

Bij mij kan je ook een ps2 muis ervoor gebruiken, op dat gebied valt er wel wat te modden, denk aan een stoel die wanneer je erop gaat zitten je pc aan zet! ;)
Das dom, ik wil dat ie aan gaat als ik wakker wordt en al m'n mail's en msg's al klaar zet, incl een bakkie koffie erbij.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• Akerboom

Akerboom

Codito, ergo sum

Op donderdag 16 mei 2002 00:03 schreef Cubix het volgende:

[..]

Kan ook, alleen mijn muis heb ik op USB staan (anders gaat het rode ledje niet uit)

edit:

Moet wel een draadloze mod worden, heb geen zin aan draden naar mijn stoel.

Wel pech als je net je CPU koeler eraf hebt gehaald en je uit gaat rusten op je stoel :+

Verwijderd

Topicstarter

verder zit de stekker te ver weg en krijgt het mobo dan geen stroom, waardoor WOL niet werkt. Ook heb ik zo'n toffe optie dat ik mijn pc aan kan zetten met de spatiebalk (A7V333 mobo), zo'n optie wil je natuurlijk ook niet kwijt.
Het punt is dat ik sávond graag nog wat mp3tjes luister, en er dan meestal weer uit moet om de pc uit te schakelen.
Ik heb een setje stopcontacten op afstandsbediening aangeschaft en die zou ik er graag voor gebruiken.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je de stekker van je PC er ineens uittrekt, kan ik me voorstellen dat de harde schijf zichzelf niet kan parkeren, en al dat soort nare dingen ;)

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
kan mijn computer dan uit??? hmz ;)

Maar tis idd niet goed voor HD, en er kunnen gegevens verloren gaan. Of ineens corrupte bestanden...

Dat vroegere win311 woeiiiiiiiii ;)

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

Verwijderd

als je hem niet gewoon afsluit krijg je steeds dat irritante scandisk gebeuren :+

• Akerboom

Akerboom

Codito, ergo sum

Op donderdag 16 mei 2002 00:06 schreef obscurus het volgende:

[..]

Het punt is dat ik sávond graag nog wat mp3tjes luister, en er dan meestal weer uit moet om de pc uit te schakelen.
Ik heb een setje stopcontacten op afstandsbediening aangeschaft en die zou ik er graag voor gebruiken.
Je kan ook wel ergens een proggie vinden die bv. als een sleep timer kan werken. Die na xx minuten je pc uitzet.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 16 mei 2002 00:08 schreef Dymlos het volgende:
als je hem niet gewoon afsluit krijg je steeds dat irritante scandisk gebeuren :+
Dat boeit me niet veel, zolang ik s'avonds m'n bed maar niet uit hoef :)
i'm lazy

• blackd
  • Niet online
Op donderdag 16 mei 2002 00:09 schreef TormentoR het volgende:

[..]

Je kan ook wel ergens een proggie vinden die bv. als een sleep timer kan werken. Die na xx minuten je pc uitzet.
shutdown -t x -s -> shutdown na x seconden, in XP dan

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op donderdag 16 mei 2002 00:11 schreef blackd het volgende:

[..]

shutdown -t x -s -> shutdown na x seconden, in XP dan
Jah, maar onhandig, want als je nou druk bezig bent? en net nog ffies iets wilt afmaken?

Dan moet je tog iets verzinnen waarmee je zelf het commando geeft, ofzo

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Bijna alle moderne schijven hebben in hun firmware en electronica ingebouwd dat wanneer de harde schijf geen stroom meer krijgt dat hij dan automatisch de kop op de parking zone zet met het kleine beetje resterende energie die hij nog heeft. Technische volgens mij geen reden om het niet te doen.

Canon Digital Ixus V3

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Je kunt je pc toch ook wel softwarematig uit laten schakelen?

[edit: weer te langzaam]

/▌

• blackd
  • Niet online
Op donderdag 16 mei 2002 00:13 schreef ThaNetRunner het volgende:

[..]

Jah, maar onhandig, want als je nou druk bezig bent? en net nog ffies iets wilt afmaken?

Dan moet je tog iets verzinnen waarmee je zelf het commando geeft, ofzo

[..]

Mwa je kan als je muziek wilt luisteren toch nog ff een half uurtje instellen mbv bovenstaand commando. Dit gebruik je natuurlijk niet als je aan het werk bent :+
Met shutdown -a kan je deze shutdown weer aborten trouwens.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Hmm, wel makkelijk om een snelkoppeling te maken met dat commando er in.

/▌

• Xof
  • Laatst online: 09-08 20:40

Xof

Op donderdag 16 mei 2002 00:14 schreef RawPeanut het volgende:
Bijna alle moderne schijven hebben in hun firmware en electronica ingebouwd dat wanneer de harde schijf geen stroom meer krijgt dat hij dan automatisch de kop op de parking zone zet met het kleine beetje resterende energie die hij nog heeft. Technische volgens mij geen reden om het niet te doen.
Maar dat zal lang niet altijd lukken
De mobo heeft idd nog wel even stroom.

Verwijderd

Op woensdag 15 mei 2002 23:55 schreef bobo1on1 het volgende:
Hardwarematig zou het alleen kunnen zijn dat de koppen van de schijf nog niet geparkeerd zijn, voor de rest is het gelul denk ik.

ik dacht dat dat automatisch ging als ie geen stroom meer krijgt?

[crap wat ben ik weer traag]

[toevoeging:]

Trouwens, in het pre-windows tijdperk en het pre-ATX tijdperk gooide je toch ook gewoon je pc zomaar uit?
Het omzetten van de powerswitch van een AT-voeding is hetzelfde als gewoon de stekker eruit trekken...
Pas bij ATX ging dit 'soft'.

Verwijderd

mijn mobo (asus P4B) heeft de optie dat ik hem uit kan zetten met de schakelaar op de kast.
soft off, of iets in die geest?
windows sluit zichzelf dan netjes af.

als ik 's avonds dus nog mp3 wil luisteren, druk ik hem daarna gewoon uit, vanuit mijn bed, met een biljart keu!!

ook makkelijk :) :) :)

• NeverSeen
  • Laatst online: 28-07-2024

NeverSeen

Press any key to continue.....

Ram kan er ook niet goed tegen.. vaak geven niet eens hele goedkope voedingen een piek als je stekker erinouwt ofzo
en dan kan je ram verrot gaan (bij stekker er weer indouwen)

• Francois
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-07 11:14

Francois

Dus...

Stekker er uit heeft geen ander effect op een HD dan een shutdown opdracht |:(

Tenzij je een 20MB MFM schijf (lees: antieke meuk) hebt ofzo, die parkeert niet automatisch. Tegenwoordig levert een condensator of iets dergelijks de energie om te parkeren.

Dus de enige reden om het niet te doen is je openstaande bestanden... Denk aan swapfile enzo.

Overigens is NTFS5 (Windows XP) een journaling file system en zou je in theorie geen probleem moeten hebben met de indexen enzow :)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Gisteren trouwens geprobeerd dat shutdown -t x -s, nou toen ik wakker werd stond er zo'n mooi bericht op m'n scherm "u kunt de pc nu uitzetten" >:)

Normaal gesproken schakeld hij toch wel automatisch uit.

/▌

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 07:45

Cis

Wel slecht voor je HD inderdaad

Wat overigens irritant is: computer abrupt afsluiten, terwijl Trillian en SmartFTP nog draaien.
Voor Trillian moet je eerst je scandisk runnen, voordat je de histories van iedereen kan lezen (anders zegt ie "fout bij openen van bestand") en van SmartFTP ben je meteen je hele queue kwijt die je juist 5 minuten hebt toegevoegd ;(

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Verwijderd

voor dat scandisk probleem -> HD op NTFS -> geen scandisk meer...... :9~

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

Op donderdag 16 mei 2002 00:26 schreef glingo het volgende:
mijn mobo (asus P4B) heeft de optie dat ik hem uit kan zetten met de schakelaar op de kast.
soft off, of iets in die geest?
windows sluit zichzelf dan netjes af.

als ik 's avonds dus nog mp3 wil luisteren, druk ik hem daarna gewoon uit, vanuit mijn bed, met een biljart keu!!

dat kunnen vrijwel alle pc's met dat acpi zooi.

gewoon rechtermuisknop -> eigenschappen -> schermbeveiliging -> energie -> geavenceerd -> en daar selecteren wat je pc doet als je de aan/uit knop indruk

• Arjan Scholl
  • Laatst online: 05-05 18:58
Voor je harddisk is het denk ik het meest schadelijk, omdat dat een mechanisch stukje preciesie is.

Verder een beetje off-topic:

O joepie, dat kan mn Asus P3B-F ook al >:) en die is al wat jaartjes oud :o

Verwijderd

[..]

Is een spraakherkenningspakket geen optie dan?
Roep je gewoon dat tie moet afsluiten.
Of je past het zo aan dat je pc ook op gesnurk afsluit.

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-08 08:50
ik zet me pc tegenwoordig uit met mijn afstandsbediening van mijn stereotoren, kan ik tevens winamp mee bedienen :)

Tijd van werken, tijd van rusten

Verwijderd

Op donderdag 16 mei 2002 14:13 schreef pokeran het volgende:

[..]

dat kunnen vrijwel alle pc's met dat acpi zooi.

gewoon rechtermuisknop -> eigenschappen -> schermbeveiliging -> energie -> geavenceerd -> en daar selecteren wat je pc doet als je de aan/uit knop indruk
wa's dan het probleem?

Verwijderd

dat duurt zeker 30 seconden >:), te lang voor een tweaker ;)

Verwijderd

Op donderdag 16 mei 2002 00:22 schreef Silacoid het volgende:

[..]

ik dacht dat dat automatisch ging als ie geen stroom meer krijgt?

[crap wat ben ik weer traag]

[toevoeging:]

Trouwens, in het pre-windows tijdperk en het pre-ATX tijdperk gooide je toch ook gewoon je pc zomaar uit?
Het omzetten van de powerswitch van een AT-voeding is hetzelfde als gewoon de stekker eruit trekken...
Pas bij ATX ging dit 'soft'.
Bij AT stond er altijd 'U kunt nu de computer uitzetten', en dat staat er nog steeds, alleen ziet je pc dit nu, en zet em zelf uit. Op het moment dat dat bericht er staat is Windows al helemaal klaar met aflsuiten..

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Op woensdag 15 mei 2002 23:51 schreef obscurus het volgende:
Waarom is het slecht om een pc uit te schakelen d.m.v de stekker eruit te trekken? Kan er echt iets mis gaan, of zijn dit gewoon fabeltjes?
Omdat praktijkvoorbeeld je FAT-tabel verragd kan worden en je dus eventjes 20Gig kwijt raakt.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• ph03nix80
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 11:12
Ook heb ik zo'n toffe optie dat ik mijn pc aan kan zetten met de spatiebalk (A7V333 mobo), zo'n optie wil je natuurlijk ook niet kwijt.
hey, ik heb datzelfde moederbord had alleen nog nooit van die functie gehoord.... moet je die functie in de BIOS aanzetten???

• Kneiter Ar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-07 21:35
Tja, je kunt natuurlijk ook gewoon een afstandsbediening fixxen, kan je gelijk winamp bedienen. Ikzelf gebruik mijn afstandsbediening van mijn pckaart. erg handig.

Verwijderd

ik sluit de mijne ook nooit netjes af wop uitdat ding maar heb ook om de jaar nieuwe hell. Ik denk toch wel iets dat je ermee kan beshadigen hoor!

• Proxy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-03-2025

Nog nooit iets stuk gemaakt daarmee, je kunt mis prikken enzo

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-08 14:39

BaRF

bijna kerst

Op donderdag 16 mei 2002 22:44 schreef Magicmasta het volgende:
dat duurt zeker 30 seconden >:), te lang voor een tweaker ;)
huh duurt het bij jou 30 seconden voor je pc uitgaat? :) als ik op mn power knop druk flits mn desktop leeg en na een seconde of 5 gaat ie al uit :P
Op vrijdag 17 mei 2002 10:18 schreef Proxy het volgende:

[..]

Nog nooit iets stuk gemaakt daarmee, je kunt mis prikken enzo
Hehe ik denk toch ook niet dat ie er met heel veel geweld op los ramt hoor met die queueue biljartstok van hem :+ HIER -STEEK- DAAR -RAM- PAK AAN -STOOT- hehe

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• MaxxBass
  • Laatst online: 03-08 16:32

MaxxBass

Waar een wil is ben ik weg!

Op woensdag 15 mei 2002 23:51 schreef obscurus het volgende:
Hardwarematig geeft het niets. HDD's hebben net genoeg stroom opgeslagen om hun koppen te parkeren.
Je kunt echter wel softwarematige problemen verwachten. Verloren clusters, beschadigde sectoren, enz...
Niets wat een format niet kan verhelpen.
Maar windows heeft altijd achtergrond processen, deze moet je netjes afsluiten....

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:32
Op woensdag 15 mei 2002 23:55 schreef bobo1on1 het volgende:

I think not.. ik draaide altijd park.com (.exe?)

• Proxy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-03-2025
Hehe ik denk toch ook niet dat ie er met heel veel geweld op los ramt hoor met die queueue biljartstok van hem :+ HIER -STEEK- DAAR -RAM- PAK AAN -STOOT- hehe
Ow, nou ja lijkt me moeilijk manouvreren

• SithWarrior
  • Laatst online: 28-06 11:13

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

het is gewoon verstandig dus :)

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

• zandpaddo
  • Laatst online: 11-08 12:43

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Op donderdag 16 mei 2002 14:30 schreef Driek het volgende:
ik zet me pc tegenwoordig uit met mijn afstandsbediening van mijn stereotoren, kan ik tevens winamp mee bedienen :)
en hoe heb je dat gedaan, infraroodonvanger aan je pc ofzo die jouw afstandsbediening herkend?

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-08 08:28
waarom laat je hem niet aanstaan? (standby of hibernate)

Verwijderd

Anders verneuk je je windows.

Dus aan jou de keus.

Gamerz,

questa.unigame
Pagina: 1