Toon posts:

Moment schakelaar naar maak contact met relais ?

Pagina: 1
Acties:
  • 737 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Is het mogelijk doormiddel van een relais een momentschakelaar te veranderen in een maak contact (zo heet dat geloof ik). Ik heb conrad namelijk leuke moment contacten gezien maar die zijn niet geschikt voor mijn doeleinde aan en uit zetten van bv ccfl. Kortom kun je deze doormiddel van relais gebruiken als maak contact zo ja hoe :?

Verwijderd

Het kan wel, je wilt waarschijnlijk een toggle-switch, één keer drukken aan, nog een keer drukken uit, maar dan zal er een klein schakelingetje tussen de momentschakelaar en het relais moeten.

  • Bart_Banaan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

Je hebt ook mono-switch relais, die wisselen van kontakt bij puls.

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com


Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 15 mei 2002 23:23 schreef exter het volgende:
Het kan wel, je wilt waarschijnlijk een toggle-switch, één keer drukken aan, nog een keer drukken uit, maar dan zal er een klein schakelingetje tussen de momentschakelaar en het relais moeten.
Ben niet al te technisch wat voor klein schakelingetje moet dit dan zijn.
Maar het is verder wel wat ik bedoel ja via momentschakelaar toch aan en uit kunnen zetten. In plaats van alleen aan bij inhouden van de knop.

Verwijderd

't is maar 1 IC, de 4013 en die wordt zò geschakeld:

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2690333532

Op de ingang pen 3 komt je schakelaar, en op de uitgang pen 1 een tor met je relais, dan komt het er ongeveer zò uit te zien:

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1248711894

  • Mighty_Xa4
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:45
Je moet dan wel nog de ingang van het ic ontdenderen, anders gaat je spanningsniveau waarschijnlijk heen en weer klapperen als je op de switch duwt.

Het gevolg daarvan zou zijn dat je uitgang daarop reageert en dus: aan uit aan uit aan uit gaat. Dit is slecht voor de levensduur van je lamp.

Verwijderd

Dat dacht ik te doen met de RC combinatie 1uF en 10k.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm juist wel dit is way over my head. Laat ik er maar even mijn broetje bij halen die heeft hier meer verstand van studeerd electronica. Had het graag zonder hem gedaan (mijn trots namelijk) maar ja. Even kijken wat zo'n ic kost bij conrad

  • Mighty_Xa4
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:45
Op donderdag 16 mei 2002 11:27 schreef exter het volgende:
Dat dacht ik te doen met de RC combinatie 1uF en 10k.
Volgens mij is dit een schakeling met pull-down weerstand. Ik dacht dat voor het ontdenderen een set-reset schakeling gebruikt werd.

De condensator zal idd wel iets opvangen, dus toch wel een grote kans dat hij gewoon werkt (de schakeling is trouwens wel een van de netste oplossingen).

Verwijderd

misschien is dit topic ([topic=489438]) iets om ook ff naar te kijken?
dan heb je een tiptoets schakelaar >:)

  • Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
ff een vraagje (sorry ben electronoob maar kan wel solderen) over onderstaand figuur:

- Die RL, waar staat dat voor? (een relais soms die de schakelaar ernaast aanstuurt? wat voor relais moet ik hebben dan?)
- Die rode vlaggetjes? wat geven die aan?
- Aan de linkerkant van het schema: bovenkant + en onderkant massa?
- De ?transistor? naast de 10k weerstand, wat voor een is dat?

en...al die discusse over ontdenderen snap ik niet, maar is dit schema een beetje werkzaam of moet er nog wat aan veranderd worden?

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1248711894

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!


Verwijderd

Op vrijdag 17 mei 2002 09:43 schreef Spyro_the_Dragon het volgende:
ff een vraagje (sorry ben electronoob maar kan wel solderen) over onderstaand figuur:

- Die RL, waar staat dat voor? (een relais soms die de schakelaar ernaast aanstuurt? wat voor relais moet ik hebben dan?)
- Die rode vlaggetjes? wat geven die aan?
- Aan de linkerkant van het schema: bovenkant + en onderkant massa?
- De ?transistor? naast de 10k weerstand, wat voor een is dat?

en...al die discusse over ontdenderen snap ik niet, maar is dit schema een beetje werkzaam of moet er nog wat aan veranderd worden?

[afbeelding]
Rl = relais, relais wat op 5v werkt
rode vlaggetjes = +5V
jep
transistor = npn transistor

dit schema is direct toepasbaar

  • Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
bedankt voor de antwoorden so far...

- de diode? Is dat nog een speciaal tiep? (5 volt?)
op conrad bv Universele diode 1 N 4007 1.000 V - 1 A...

- en dat relais.. 5 volt ok, maar zijn daar nog verschillende soorten van?
net ff op conrad gekeken, maar er zijn zoveel soorten van..... monostabiel, bistabiel.....


en over de IC:
- Op het schema staan vier aansluitingen in gebruik; pin 1,2,3 en 5. Op het plaatje hieronder zie ik ook 6 en 4(op de aarde?) en iets met 7 en 14 (zo'n pijl). Kan iemand dat nog uitleggen?
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2690333532

ps en jullie zullen wel denken wat een noob, maar voor die paar euro aan onderdelen ga ik het toch ff proberen te solderen :9...... wil namelijk ook een pulscontact voor m'n ccfletjes

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!


  • xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Op woensdag 15 mei 2002 23:32 schreef Bart_Banaan het volgende:
Je hebt ook mono-switch relais, die wisselen van kontakt bij puls.
is dit niet een soldeer loze oplossing ?

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad


Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 17 mei 2002 12:54 schreef xychix het volgende:

[..]

is dit niet een soldeer loze oplossing ?
Ik hoop het scheelt me een hoop werk maar ik heb die mono-relais nog niet kunnen vinden op conrad so far. Zal nog even verder kijken voor de zekerheid :-)

Verwijderd

Op vrijdag 17 mei 2002 10:39 schreef Spyro_the_Dragon het volgende:
bedankt voor de antwoorden so far...

- de diode? Is dat nog een speciaal tiep? (5 volt?)
op conrad bv Universele diode 1 N 4007 1.000 V - 1 A...

- en dat relais.. 5 volt ok, maar zijn daar nog verschillende soorten van?
net ff op conrad gekeken, maar er zijn zoveel soorten van..... monostabiel, bistabiel.....


en over de IC:
- Op het schema staan vier aansluitingen in gebruik; pin 1,2,3 en 5. Op het plaatje hieronder zie ik ook 6 en 4(op de aarde?) en iets met 7 en 14 (zo'n pijl). Kan iemand dat nog uitleggen?
[afbeelding]

ps en jullie zullen wel denken wat een noob, maar voor die paar euro aan onderdelen ga ik het toch ff proberen te solderen :9...... wil namelijk ook een pulscontact voor m'n ccfletjes
Diode is kun je een 1N4001 - 1N4007 voor gebruiken.

Relais is een gewoon (monostabiel) 12V relais (Bij een voedingsspanning van 12V).
Neem maar een type dat enkele Amperes kan schakelen.

Het IC in het schema met de groene componentjes is maar een voorbeeld en moet worden aangesloten zoals op het aparte plaatje staat.Het programma waarmee de schakeling getekend is had niet een 4013-IC aan boord.
Op vrijdag 17 mei 2002 09:43 schreef Spyro_the_Dragon het volgende:
ff een vraagje (sorry ben electronoob maar kan wel solderen) over onderstaand figuur:

- Die RL, waar staat dat voor? (een relais soms die de schakelaar ernaast aanstuurt? wat voor relais moet ik hebben dan?)
- Die rode vlaggetjes? wat geven die aan?
- Aan de linkerkant van het schema: bovenkant + en onderkant massa?
- De ?transistor? naast de 10k weerstand, wat voor een is dat?

en...al die discusse over ontdenderen snap ik niet, maar is dit schema een beetje werkzaam of moet er nog wat aan veranderd worden?

[afbeelding]
Die RL is een relais, inclusief de ernaast afgebeelde schakelkontakten.
Een relais bestaat uit een spoel met kern plus de kontakten.

Rode vlaggetjes zijn punten waar spanning staat, worden gegenereerd door het programma waarmee de schakeling getekend is.

Bovenkant + en onderkant massa, ja.

Transistor kun je een BC 547B voor gebruiken, gangbaar typje.

Als je het goed doet zal ie meteen werken.
Het IC nog wel even ontkoppelen met een 100n condensatortje.
(gewoon op de + en massa solderen, zo dicht mogelijk bij het IC.
Je mag er ook nog een 10 uF elcootje bij zetten, is wel bevorderlijk voor de stabiliteit.
Ipv de 1 uF condensator over de schakelaar neem je ook maar een elco van 10 uF, is wat kleiner en goedkoper.

Kontaktdender is een verschijnsel dat optreedt als een schakelaar wordt gesloten. maw de schakelaar sluit niet in 1 keer, maar door het veren van kontaktoppervlakken e.d. gaat ie heel snel aan en uit.
Daardoor kan het relais op de uitgang mee gaan klapperen, en dat is niet de bedoeling.
Je kan op de ingang van de 4013 wel en schakelingetje maken die het denderen perfect voorkomt, maar de oplossing met de R en de C moet volstaan.

Ipv de schakeling te bouwen kun je natuurlijk ook om een impulsrelais kijken, dan ben je sneller klaar. 't is maar wat je wilt.

  • Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Op zondag 19 mei 2002 02:19 schreef exter het volgende:

[..]
heel veel info
[..]

Ipv de schakeling te bouwen kun je natuurlijk ook om een impulsrelais kijken, dan ben je sneller klaar. 't is maar wat je wilt.
bedank voor de vele info, exter, maar ik denk dat ik idd je tip ga opvolgen en voor het volgende apparaat ga:
een monoflop van conrad, nog wel ff zelf in elkaar zetten....maar de specs zijn precies wat ik nodig heb....
Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/115/G1/115185G1.JPG

http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0206074191021961117&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=192&TK_PAR[MEDIUM]=89

kost wel 13 euro BTW....

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Pagina: 1