Toon posts:

mainboard kaduuk of dommigheid?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag allen,
ik heb sinds een tijdje een probleem met mijn mainboard (denk ik):?. Vooral bij het opstarten doen deze zich voor :(

Problemen:
}:O STOP errors bij starten WinXP Pro (blue screens),
}:O steeds CHKDSK's terwijl Norton DD geen problemen ziet
}:O (HDD's gecontroleerd door leverancier, no problemo, toch nwe gekregen maar met zelfde ellende).
}:O Meldingen als IRQ_NOT_LESS_OR EQUAL, PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA, MEMORY_MANAGEMENT etc.
}:O Hangen van diverse applicaties (soms ineens).

Config:
MB MSI K7T266Pro, VIA KT266 chipset, 2x40 GB Matrox, 2x256 MB DDR DRAM 266 MHz, Geforce2 MX400, Liteon fikker, Sony Dvddrive. Relatek netwerkkaartje, AMD Thunderbird 1333. Iiyama TFT screen met USB-hub. Het spul hangt vrolijk aan een kabelrouter O+

Geprobeerd zonder resultaat |:( :
:'( draaien op optimale performance (van 266 naar 200 MHz DDRAM)
:'( flashen bios met nwste versie
:'( SIMM's getest en geruild met andere (fijne winkels bestaan)
:'( XP nieuw geinstalleerd na formatteren, ook vaak foutmeldingen qua schrijven hier maar na 3 keer ging het goed

Sisoft Sandra geeft het volgende te kennen:
:o Warning Mainboard has too few memory slots. Upgrading the memory may be difficult or expensive.
:o Warning FSB exceeds Chipset rated speed. Reduce FSB.
:o Warning Mainboard temperature is too high! (weg na terugzetten klokspeed SIMM's naar 200 Mhz)
:o Warning Realtek Semiconductor RT8139 (A/B/C/8130) Fast Ethernet Adapter : PCI latency too high. Device could hog the bus for too long.
:+ Warning Communications Port (COM1) : Could not open port (5)

Moet ik op voor een niew mobo of kan er nog wat aan gedaan worden????
Of gewoon over op Linux (ligt al klaar :Y ).

Verwijderd

linux is niet de opl. lijkt me. haal je ethnet adapter er eens uit.

• Dreamstar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-03 10:34
Volgens mij is idd je mobo gaar, of je cpu

• nightowl
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-03-2009

nightowl

always too early to sleep

Heb je geprobeerd je DDR in andere banken te zetten. Begin met 1 reep in bank 1, dan in 2 en 3. Pas als dit lukt een reep erbij zetten. Kan aan geheugenslot liggen.
Hoe is je CAS timing, CAS 2 kan problemen geven. Probeer het ook eerst met SPD settings.

suc6

Ik pas in mijn jas. Mijn jas past in mijn tas. Dus ik pas in mijn tas.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Als Sandra zegt dat je FSB te hoog staat, is dit dan niet het geval?
Mijn pc loopt iig vet vast als ik m'n FSB of multiplier te ver omhoog krik. Met dezelfde problemen die jij omschrijft.
Het dunkt mij dat je een warmte probleem hebt, of het eerder genoemde.

Verwijderd

Topicstarter
Dank allen, dat wordt dus klussen. Ik zal eerst eens de netwerkkaart er uit slopen, je weet maar nooit. Dat met die geheugenbanken heb ik al eens geprobeerd maar ik doe een nwe poging. Maar niet vanavond meer, ik wil even zien wat de verkiezingen gedaan hebben. Morgen laat ik weten of het werkt en waarom niet ;)
CU@GoT

Verwijderd

Topicstarter
Nog eventjes dan. Het warmteprobleem doet zich al direct voor wanneer ik de PC koud opstart, dus bijvoorbeeld na een dag stilstand. ik heb zelfs de indruk dat 'ie eerst wartm moet draaien want dan lijken de fouten minder vaak voor te komen (of verbeeld ik me dat?). Kan het dan toch aan de multiplier liggen? Ik ga het proberen maar mij (onwetende?) boerenverstand zegt me dat dit niet kan. Maar het is minder werk dan sleutelen, dus je hoort van me.
Greetingz! :7

Verwijderd

dit is heel duidelijk reset je bios naar default!

het lijkt erop datje je systeem hebt overclocked

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 13:31
En zet voor de zekerheid je geheugen naar 3:3:3 timings.

Verwijderd

Ik heb vd week ook sisoft losgelaten op de HP 7945 vd zaak,en die beweerde ook dat de fsb te hoog was,terwijl er nooit iemand aan is geweest.
lijkt me niet dat hp het te hoog zet.

sisoft is abuis denk ik dan.greetz

Verwijderd

Soortgelijke problemen gehad:
Bij installeren XP al foutmeldingen. Uiteindelijk was het bij mij het geheugen. Kun je de SIMS niet omruilen voor ander (merk) geheugen? Sommige SIMS gaan niet samen met bepaalde chipsets.
Als je inderdaad BIOS op default set moet-ie gewoon goed lopen.
Succes

• vargo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:35
Geprobeerd zonder resultaat |:( :
:'( draaien op optimale performance (van 266 naar 200 MHz DDRAM)
Zoals JohnDope al zei: terug naar default BIOS settings. Ik had van het weekend ook even alle BIOS settings geoptimaliseerd en vervolgens was het systeem zeer instabiel: ik kon zelfs niet meer booten van de harddisk.

Verwijderd

Topicstarter
Dat terugzetten van het BIOS had ik dus al gedaan. Zelfs op optimum gezet (1000 MHz ipv 1333 voor cpu) en 100 MHz ipv 133 MHz voor DIMM. Overigens ook alle andere ellende al geprobeerd (DIMM's verplaatsen, alle overbodige kaarter er uit gestript). Zojuist(nadat ik er niet meer in kom) geboot met een SuSe Linux CD en de memory test gedaan. Geeft zeeen aan fouten en vervolgens een doorvoertijd van 19,3 MB/s; voor een PC2100 DIMM kan dit in theorie 1,6 GB/s zijn. Duidelijk hardwareproblemen dus. Verklaart ook lees/schrijferrors bij herinstallatie van XP en SuSe. Problemen ontstonden overigens ooit bij nieuwe DIMM er bij. Beide los getest (dus met 256 MB ipv 512), zelfde probleem. Ook na omruilen van de DIMM bij de winkel zelfde ellende. Zal het mobo wel zijn. Ik breng 'm weg voor een nwe (garantie, I presume?).
Dank allen voor de goede tips :+ !

• Ethan_Hunt
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-11-2019

Ethan_Hunt

En nu eerst... een biertje!

Ik heb eenzelfde soort probleem gehad met Win XP Pro.
Bij opstarten in de safe mode, bleek dat mijn mpegII kaart geen IRQ en I/O-adress toegewezen kreeg. Na testen bij anderen (oa computerwinkel waar ik hem gekocht had) bleek de kaart gaar te zijn. Gezien jou foutmelding in Sisoft zou het kunnen zijn dat je Realtek ethernetkaart kaduuk is.

Suc6 ermee!

Proud [DPC]Clan_Delft member
Specs: AMD Athlon 64 X2 4400+ | ASUS mobo | 4x 1024MB PC6400 DDR2
Voor uitgebreide specs zie http://specs.tweak.to/2994

Verwijderd

Op vrijdag 17 mei 2002 00:41 schreef Athloner het volgende:
alle andere ellende al geprobeerd (DIMM's verplaatsen, alle overbodige kaarten er uit gestript).
Ik neem aan dat die Realtek ook in de categorie overbodige kaarten valt, en dat hij het dus al zonder geprobeerd heeft.
Als hij het dan nog steeds niet doet ligt het dus niet aan de Realtek.

Verwijderd

Topicstarter
Klopt _laaf_, heb ik geprobeerd en daar lag het niet aan.
Thanx all :-)
Pagina: 1