Toon posts:

Nieuw systeem loopt niet naar verwachting...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo :)

Ongeveer een maandje terug heb ik mezelf eens getrakteerd op een nieuw systeem, athans grotendeels nieuw.
Ik was toen in het bezit van een AMD Athlon 1Ghz met 512mb pc133 geheugen op een Asus AV7133. Dit zaakje liep eigenlijk goed op een paar nare VIA nukken na, en dat was ook de voornaamste reden van mijn 'upgrade'.
Het mobo, CPU en geheugen hebben toen plaats gemaakt voor; Intel P4 1.6A, Asus P4B266 en 256MB PC2100 geheugen. Merk van het geheugen is onbekend maar er zitten Hynix chipjes op de module.(in geval het relevant mocht zijn.)
Nu komt het 'probleem', athans ik vind het een probleem en hoop dat het niet normaal is.
Vrijwel meteen nadat ik het systeem in elkaar heb geschroeft viel me op dat het nogal belabberd liep, voor zo'n bak iig.
Wat helemaal vreemd is, is dat spellen gewoon super draaien(Leadtek GF2 Pro) zonder enige hapering.
Echter wanneer ik gewoon 'in windows' bezig ben met een willekeurige applicatie loopt ie echt belabberd vergeleken bij m'n oude configuratie.
Belabberd wil zeggen; menutjes gaan traag open, programma's doen er te lang over om op te starten en soms af te sluiten, aanmelden bij windows gaat vaak ook traag.
Als het systeem 3 a 4 uur achter elkaar heeft gedraaid zonder eige inspanning vericht te hebben is het al helemaal erg.
Maar nog steeds draaien spellen vlekkeloos, en niet in 640*400 en alle geavanceerde opties uit. (:+)

Ik heb het nu ongeveer een maand aangekeken en zowel windows 2000 als XP Pro meerdere malen opnieuw geinstalleerd(eerst geformatteerd natuurlijk).
Ik heb écht geen ideé meer waar ik het moet zoeken.
Hier nog even de volledige spec's, misschien maakt dat het verhaal wat duidelijker.

Intel P4 1.6A
Asus P4B266
256MB PC2100(1 module, Hynix chipjes)
Leadtek GF2 Pro; Detonator XP(heb trouwens verschillende geprobeerd, ben ff exacte versie kwijt)
Maxtor 20GB 7200rpm ATA100(voorganger van de D740X)
Maxtor 40GB 7200rpm ATA133(dit is een D740X)
AOpen 52x CD-Rom
Lite-On 12*10*32 Brander
2x Unex 10/100 Netwerkadapter
SoundBlaster Audigy Player(Retail)

Nog even een paar "mogelijke" oorzaken die ik al onderzocht heb maar het niet waren:
Te hete CPU(40- celcius)
Te hete HDD's(alsof ze ingevroren zijn :P)
Brakke Windows installatie
Verkeerde drivers voor ieder hardware component, chipset uitgesloten in XP want die heeft al drivers en laat me geen 'echte' drivers installeren. Dit laat windows 2000 overigens wel toe maar die heeft ook geen 'built-in' support voor deze chipset.
Bios instellingen, naar mijn weten ook allemaal goed.

Verder kon ik even niet denken, dus nu aan jullie de beurt. :D
Nee, serieus dit is niet leuk! Ik heb in feite een 'downgrade' gemaakt ipv een 'upgrade'! |:(
Het vreemde is echter dat ik deze systemen wekelijks bouw en nog nooit een probleem heb ondervonden.
De machines die ik bouw worden gebruikt voor video montage, da's ook een behoorlijke klus.

Verwijderd

Mischien je 256mb ram? Denk het niet echt maar 256mb extra kan nooit kwaad. Prijzen zijn toch enorm aan het zakken.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 15 mei 2002 22:05 schreef T-1o0o het volgende:
mischien je 256mb ram denk het niet echt maar 256mb extra kan nooit kwaad. prijzen zijn toch enorm aan het zakken
Heb ik ook al aan zitten denken, maar ik heb ook een tijd met 256MB in m'n oude config gewerkt zonder problemen.
En ook bouw ik deze systemen wel vaker, dus ook met 256MB geheugen. Soms ook 512MB maar dat merk je pas in extreme onstandigheden, met deze config kom ik niet eens toe aan extreme omstandigheden. :(

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
Op woensdag 15 mei 2002 22:05 schreef T-1o0o het volgende:
Mischien je 256mb ram? Denk het niet echt maar 256mb extra kan nooit kwaad. Prijzen zijn toch enorm aan het zakken.
Neuh, dat moet voldoende zijn.

Zit die 20Gb op dezelfde kabel als de 40Gb? Want misschien draait die 40Gb langzamer als die 20 (ata100) er aan zit.

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
D:\MP3\Within Temptation - Mother Earth - 06 - Never ending story.mp3

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 15 mei 2002 22:15 schreef veldmuis het volgende:
D:\MP3\Within Temptation - Mother Earth - 06 - Never ending story.mp3
Within Temptation = goed :P
maar daar ging dit topic niet over, of wel :?

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedacht me ineens dat ik met Maxtor's acoustic management m'n drives ooit eens op 'silent' heb gezet, dit houdt dus in dat de drives een heel stuk stiller worden maar daar lever je wel performance voor in.
Even op 'fast' gezet, nu es kijken of het iets uitmaakt.

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 13:31
Silent en fast is niet zo groot verschil. Het enige grote verschil is de toegangstijd, welke van ongeveer 16 ms naar 12 ms gaat (ligt een kleinbeetje aan de type hd).

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 15 mei 2002 22:44 schreef Brakius het volgende:
Silent en fast is niet zo groot verschil. Het enige grote verschil is de toegangstijd, welke van ongeveer 16 ms naar 12 ms gaat (ligt een kleinbeetje aan de type hd).
Hmm niet zo groot, beschrijf groot dan maar es want m'n bakkie loopt wel 'soepeler' nu! :D
Zal zo ook nog es een HDD benchje eroverheen halen om het verschil te zien tussen 'fast' en 'silent'.

[edit]
Van 15mb/s naar 30mb/s vind ik nogal een groot verschil hoor! :P
Zelf dacht ik ook niet dat je dat ooit zou merken, maar dat doe je dus wel degelijk! :o
Dus voor als nog is m'n probleem opgelost 8-)

Verwijderd

Whee!! er is weer iemand happy! :)

• SuperJERK
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-05 23:20
Andere oplossing (dus niet de jouwe ;)) Ik heb zelf in Windows XP problemen met de menutjes, mijn oplossing was om de schaduwen hiervan uit te zetten. Nu openen mijn menu's weer snel. Ook ging het selecteren van bijv. bestanden d.m.v. de muis traag (met dat blauwe doorzichtige vierkantje). Ik heb die opties uitgezet en nu loop XP weer netjes snel.

Geen idee of dat bij jouw misschien ook helpt. Had je in Win2k ook trage menu's?

[edit] Voor de niet Die-Hard tweaker hier de uitleg voor het uitzetten van schaduwen en dat selecteer vierkantje.

Ga naar My Computer, Properties, tabblad Advanced, button van Performance (Settings), Custom en de volgende dingen uitzetten. Show shadows under menus en Show translucent Selection rectangle. Thats it.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 16 mei 2002 00:49 schreef SuperJERK het volgende:
Andere oplossing (dus niet de jouwe ;)) Ik heb zelf in Windows XP problemen met de menutjes, mijn oplossing was om de schaduwen hiervan uit te zetten. Nu openen mijn menu's weer snel. Ook ging het selecteren van bijv. bestanden d.m.v. de muis traag (met dat blauwe doorzichtige vierkantje). Ik heb die opties uitgezet en nu loop XP weer netjes snel.

Geen idee of dat bij jouw misschien ook helpt. Had je in Win2k ook trage menu's?

[edit] Voor de niet Die-Hard tweaker hier de uitleg voor het uitzetten van schaduwen en dat selecteer vierkantje.

Ga naar My Computer, Properties, tabblad Advanced, button van Performance (Settings), Custom en de volgende dingen uitzetten. Show shadows under menus en Show translucent Selection rectangle. Thats it.
Die schaduw en andere onzin zet ik uit meteen nadat ik Windows heb geinstalleerd :P
In Win2k was het minder, maar toch irritant.
Probleem was dus toch de HDD, de 'silent' optie van Maxtor's acoustic management werkt iets té goed. :D

• Pete_Sampras
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-07-2024

Pete_Sampras

Abominabele bavarois

Probeer eens met TweakUI een aantal andere onnodige opties weg te halen. Er is een versie voor XP.

Misschien dat andere Tweak / Powertools je systeem NOG beter gaan laten draaien ?

Old school gamer met een lag en een traan.

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 23:18
Op woensdag 15 mei 2002 22:17 schreef Roefoes het volgende:

[..]

Within Temptation = goed :P
maar daar ging dit topic niet over, of wel :?
Voor Mother Earth waren ze goed ja :P

Maar daar ging het idd niet over.

Ehhh, ja op school hebben we ook 1.6GHz P4's en die zijn ook zo traag als de tyfus. (met windows apps) M'n eigen athlon 1200 voelt VEEL sneller aan.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 16 mei 2002 12:28 schreef Pete_Sampras het volgende:
Probeer eens met TweakUI een aantal andere onnodige opties weg te halen. Er is een versie voor XP.

Misschien dat andere Tweak / Powertools je systeem NOG beter gaan laten draaien ?
Dat ik daar zelf niet aan heb gedacht! |:(

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 16 mei 2002 12:58 schreef Dualdude het volgende:

[..]

Voor Mother Earth waren ze goed ja :P

Maar daar ging het idd niet over.

Ehhh, ja op school hebben we ook 1.6GHz P4's en die zijn ook zo traag als de tyfus. (met windows apps) M'n eigen athlon 1200 voelt VEEL sneller aan.
Tja, school... :D
Je weet nooit wat ze allemaal uithalen met die bakken. Misschien stoppen ze er gewoon zo goedkoop mogelijke hardware in ofzo, trage schijven, weinig geheugen, en zo zijn er nog wel een aantal manieren om een systeem zo brak te laten lopen... :)
Op m'n oude school liepen ook alle computers trager dan m'n eigen, toen der tijd had ik nog een p2 350 met 64 hele megabytes aan geheugen! :o
Die school computers waren net ff sneller en hadden meer geheugen maar ze liepen voor geen meter.
Scholen zijn daarom geen goed vergelijkings materiaal. :P
Pagina: 1