Toon posts:

Nog een LCD kapot :(

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo luitjes,

Heb ik eindelijk een leuk LCD'tje geregeld voor mijn standalone MP3 spelertje.. Blaas ook ik hem op :'(
Maar niet zonder reden natuurlijk.

Type LCD; 24200-1 NRB
Kon hem eerst nergens vinden op internet totdat ik deze tegenkwam Link
Type nummer leek er veel op, en HD44780 compatible. :)
Dus aangesloten, getest, en hij werkte. De bovenste rij van het 24x2 display ging "aan". Maar het contrast was veels te laag. Potmeter maakte het contrast alleen maar minder, dus ik met een negatieve spanning proberen. Nee, ook dat werkte niet :(

Maar ik zag op die pagina met specs dat de Max spanning 13V was. Dus ik ipv 5V, 12V op dat ding gezet. En nu doet hij het niet meer :'(

Max logic spanning was 7V |:(

Maar, zat ik op de goede weg denken jullie? dat ik het contrast probeerde te regelen met de LCD Driver spanning?
Of is er nog een andere mogelijkheid om het contrast op te krikken?

:?

Verwijderd

nee ik denk dat ie gewoon op 7 v moest :+

Verwijderd

ik had ook gekloot met me lcd maar op eens dee die het??? :) ik heb alles nog is een keer mooi gesoldeerd ook probeer dat is :)?

• equinoxe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05-2024
wat ik heb gedaan:
ik heb zo'n 16*2 uit een oude motorola modem gesloopt.
omdat ik de configuratie van de pennen niet had heb ik via de datasheet van de 44780 de banen gevolgd.

Daar aantekeningen van gemaakt (op het aansluitschema), daarna de specs opgezocht van spanningen die op de voedingspinnen mochten staan (in dezelfde specsheet).
op de printplaat gekeken of er geen spanningsomvormers zaten (74LMxx enz).
D'r zat een omvormer op, ik heb rustig de spanning opgedraaid tot ik beeld had* (10.5 volt gaf bij mij al een vage initiatielijn).

* eerst volgens het welbekende schema de zooi op de parralelle poort aangesloten (backlight tot het laatste bewaren!).

Je kunt de potmeter zo hebben aangesloten dat je 12V op de logic hebt gesloten, dan heb je de controller gekild.

Met andere woorden: eerst checken en meten, daarna voorzichtig de spanning opvoeren.

Verwijderd

Topicstarter
bla bla..
D'r zat een omvormer op, ik heb rustig de spanning opgedraaid tot ik beeld had* (10.5 volt gaf bij mij al een vage initiatielijn).

* eerst volgens het welbekende schema de zooi op de parralelle poort aangesloten (backlight tot het laatste bewaren!).

Met andere woorden: eerst checken en meten, daarna voorzichtig de spanning opvoeren.
Lijkt een erg goed plan, maar helaas lukt dat bij dit type LCD niet.. Het zijn van die gegoten druppel dingen die ook in rekenmachines zitten :( Dus geen IC met pinnetjes :(

Was die 10.5 Volt op het IC? of op LCD driver?

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 16:00
Op woensdag 15 mei 2002 21:24 schreef equinoxe een verhaaltje:
Bijna wat ik zou doen :P

ik zou gewoon het modem aan de spanning prikken en meten welke voedings spanning ie wilt hebben :Y)

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 15 mei 2002 21:14 schreef MasterOverdrive het volgende:
nee ik denk dat ie gewoon op 7 v moest :+
Ja, denk je dat? Of weet je het zeker?
Als ik het nog een keer ga proberen wil ik het in 1 keer goed doen natuurlijk. Ik ga niet nog een LCD riskeren.

• equinoxe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05-2024
was 10.5 volt op de omvormer.

Als je zo'n dr'opgesmeerde controller hebt, heb je inderdaad weinig op te zoeken.
Is via de fabrikant niets te vinden?

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb een 20x4 lcd.
Die zette ik perongeluk op 12V. Potmeter doorgefikt. En nu doet het lcd het wel. Alleen de linkerboven hoek is het wat minder. Maar doen eht wel nog.
Pagina: 1