Ik ga een PC kopen met een AMD Duron en ben van plan te gaan overclocken. Volstaat een 300W voeding (AOpen HQ-08, bv) dan? Of moet ik toch maar een zwaardere (en duurdere) nemen (SuperMicro 400W)?
ff opletten met Aopen, m'n HX08 (-wit ipv blauw-HQ08) werd geleverd met een orginele Aopen 235 watt voeding.
M'n systeem (Duron@850) loopt overgens als een zonnetje.
Als je er een koopt met een 300 watt voeding zou je dus altijd goed moeten zitten.
M'n systeem (Duron@850) loopt overgens als een zonnetje.
Als je er een koopt met een 300 watt voeding zou je dus altijd goed moeten zitten.
egineers law : If it doesn't fit force it, if it breaks it needed replacing anyway.
yo, ik heb nu ook een Duron700 en wil hem met peltiers en waterkoeling gaan oc-en. is 300 W dan wel genoeg?? ik denk het eigenlijk niet! die peltiers vreten stroom!
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v3 | EMS xxx, BMS xxx, App vxxx | HW P1 | Marstek CT003 P1 | ☀️14kWp zuid-west+noord-oost
Verwijderd
als eerste:
U=I*R
spanning=stroom*weerstand
volt=ampere*ohm
wil je het vermogen uitrekenen krijg je deze:
P=U*I
vermogen=spanning*stroom
watt=volt*ampere
als je deze simpele fomules kent kun je dus het benodigde vermogen uitrekenen
ieder apparaat heeft zijn eigen vermogen ,zoek deze op in je gebruiksaanwijzingen en op internet ofzo en dan krijg je dit:
van alle apparaten zoek je het vermogen (P)
en tel ze op
Ptotaal=P+P+P+P+P....enz..
nu de laatste formule:
Ptot:U=I
de uitkomst wordt nu ...Ampere (I dus)
kijk op je voeding hoeveel ampere hij geeft (bij de 12 volt apparaten kijk je dus naar het amperage van 12 volt,12 ampere bijvoorbeeld)en zie of je genoeg hebt
als je dus twee peltiers in je kast propt (bijv.Ice71 peltiers van 6 amp)kom je dus een hoop tekort
genoeg geluld
ik hoop dat jullie er wat aan hebben
succes met rekenen
U=I*R
spanning=stroom*weerstand
volt=ampere*ohm
wil je het vermogen uitrekenen krijg je deze:
P=U*I
vermogen=spanning*stroom
watt=volt*ampere
als je deze simpele fomules kent kun je dus het benodigde vermogen uitrekenen
ieder apparaat heeft zijn eigen vermogen ,zoek deze op in je gebruiksaanwijzingen en op internet ofzo en dan krijg je dit:
van alle apparaten zoek je het vermogen (P)
en tel ze op
Ptotaal=P+P+P+P+P....enz..
nu de laatste formule:
Ptot:U=I
de uitkomst wordt nu ...Ampere (I dus)
kijk op je voeding hoeveel ampere hij geeft (bij de 12 volt apparaten kijk je dus naar het amperage van 12 volt,12 ampere bijvoorbeeld)en zie of je genoeg hebt
als je dus twee peltiers in je kast propt (bijv.Ice71 peltiers van 6 amp)kom je dus een hoop tekort
genoeg geluld
ik hoop dat jullie er wat aan hebben
succes met rekenen
Goedkopere optie is vaak een 2e AT voeding te kopen, die altijd aan laten staan en daar je fans/pomp/peltiers op laten draaien/koelen. En dan je hele PC uitschakelen met een verdeelblok met schakelaar. Ben ik ook van plan te kopen.
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Verwijderd
2e ATX voeding, via je "monitoruitgang" van stroom voorzien, en evt. daarna je monitor...
A -> B -> Monitor
A -> B -> Monitor
Even een kleine kanttekening bij het verhaal van Innerself.
Als de uitkomst van je berekening in de beurt komt van het maximale amperage van je voeding neem dan liever een maatje groter zodat je wat meer headroom hebt.
Voedingen (zeker goedkope) zijn vaak minder stabiel op (of bijna) max. belasting.
Innerself hoe achterhaal je/ik het verbruik van de verschillende componenten.
Als de uitkomst van je berekening in de beurt komt van het maximale amperage van je voeding neem dan liever een maatje groter zodat je wat meer headroom hebt.
Voedingen (zeker goedkope) zijn vaak minder stabiel op (of bijna) max. belasting.
Innerself hoe achterhaal je/ik het verbruik van de verschillende componenten.
egineers law : If it doesn't fit force it, if it breaks it needed replacing anyway.
Verwijderd
300 watt is voor een duron meer dan voldoende.
ik zelf heb 431 watt omdat ik echt veel rotzooi erin heb hangen: athlon, geforce1ddr, 4hdd, pci vol en 4 andere drives. mensen die zeggen dat dit overkill is: nee want eindelijk heb ik geen vastlopers meer doordat mijn hdd's downspinnen omdat iets anders veel stroom vreet.
ik zelf heb 431 watt omdat ik echt veel rotzooi erin heb hangen: athlon, geforce1ddr, 4hdd, pci vol en 4 andere drives. mensen die zeggen dat dit overkill is: nee want eindelijk heb ik geen vastlopers meer doordat mijn hdd's downspinnen omdat iets anders veel stroom vreet.
ff een vragie tussendoor (geen nieuwe trhead waard):
trekt een monitor veel vermogen? (heb geen verstand van wattjes, amperes enzo...)
heb gister een monitor aangesloten op de monitor-uitgang van de voeding (300watt) ent booten ging 1x goed, daarna vervormd beeld (wazig van links naar recht bewegende strepen)
't was overigens wel een oud baggerding, maar toen m'n andere iets-minder-oude-baggerding gewoon int stopcontact deed en aansloot op de pc deed ie 't weer...
biets mie...
trekt een monitor veel vermogen? (heb geen verstand van wattjes, amperes enzo...)
heb gister een monitor aangesloten op de monitor-uitgang van de voeding (300watt) ent booten ging 1x goed, daarna vervormd beeld (wazig van links naar recht bewegende strepen)
't was overigens wel een oud baggerding, maar toen m'n andere iets-minder-oude-baggerding gewoon int stopcontact deed en aansloot op de pc deed ie 't weer...
biets mie...
My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands
Apie
Een monitor zou je voeding niet xtra mogen belasten.
Je monitor wordt namelijk door de voeding geschakeld, de 300 watt blijft beschikbaar voor je componenten.
Een monitor zou je voeding niet xtra mogen belasten.
Je monitor wordt namelijk door de voeding geschakeld, de 300 watt blijft beschikbaar voor je componenten.
fjoew, dan is de monitor waarschijnlijk gewoon bagger...
tnx!
tnx!
My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands
Verwijderd
qbits:
gebruik wordt aangegeven in watt,s
volt * ampere dus
voltage weet je wel
amperage zoek je op in de gebruiks aanwijzingen hoewel daar al meestal watt,s vermeld staan
bij een fan staat het meestal op het stickertje in het midden
op m,n deltafans staat b.v
dc 12 V
0.48 A
12*0.48=5.76 Watt
op m,n plexwriter staat:
dc 5 V
1.0A =5 watt
dc 12 V
1.0 A =12 watt
-----------
17 watt
dit is maximaal vermogen ,als hij niet brandt verbruikt hij iets minder
gebruik wordt aangegeven in watt,s
volt * ampere dus
voltage weet je wel
amperage zoek je op in de gebruiks aanwijzingen hoewel daar al meestal watt,s vermeld staan
bij een fan staat het meestal op het stickertje in het midden
op m,n deltafans staat b.v
dc 12 V
0.48 A
12*0.48=5.76 Watt
op m,n plexwriter staat:
dc 5 V
1.0A =5 watt
dc 12 V
1.0 A =12 watt
-----------
17 watt