Toon posts:

[Plextor 4012a] Kieskeurig betreffende 40x branden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn hier mensen die deze brander ook hebben, heb ik gezien. Welke cd's gebruiken jullie? Mijn Plex wil niet boven de 24x branden. Ik heb de volgende cd's geprobeerd, onder CloneCD. (Ik had een image gemaakt, dat ik dan met Simulatie heb gebrand.) Alle cd's waren 80min, instelling was steeds 40x.

Merk, Certificatie, brandsnelheid

Philips Silver Premium, 8, 16
mMore, 16, 24
mMore, 24, 24
TDK Ultra Reflex, 24, 24
Verbatim DataLife, 24, 24
Platinum, 40, 24

Dat ik met de 16x en 24x geen 40 kan halen, kan ik begrijpen. Maar dat ik denk dat de 24x wel op 32x zouden moeten kunnen. De 40x Platinums gaan ook niet boven de 24x.

Niet dat dit zo'n groot probleem is... het snelheidsverschil is minimaal. Maar ik was er nieuwsgierig naar. PoweREC II (SmartBurn) zorgt ervoor dat de brander zelf kiest voor de optimale snelheid (die dan wel onder de ingestelde snelheid moet liggen.) Ik hoop dat deze kieskeurigheid kan worden opgelost met een firmware, net zoals TEAC bij hun 40x brander heeft gedaan. Ik wil 40x halen met toch ZEKER cd's die ervoor zijn gecertificeerd.

Verwijderd

Ik kom weinig CD-Rs tegen die zijn gecertificeert voor 40-speed. 24-speed en lager wel.

Ik zelf heb een 32-speed brander en gebruik Arita/Platinum 80min CD-Rs, waarbij ik goede ervaringen heb. Ik brand altijd op 24-speed. Hoger kan ik niet instellen, aangezien de brander zelf de maximale snelheid selecteert op grond van het gebruikte CD-R media.

Binnenkort zal de 40-speed CD-R media populairder worden, omdat de branders die nu verkocht worden bijna allemaal 32 of 40-speed branders zijn. Een 32/12/40-speed CD-RW drive van Lite-On heb je al voor €88. Plextor is wel iets duurder.

• Smirnoff
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-02 13:35
Taiyo Yuden 32 lijken er langer over te doen dan 24x Sony.
Misschien is het niet zo maar branden op 32x met Taiyo Yuden duurt langer dan 24x Sony.

Verwijderd

noot:

Branders met '24-speed' of hoger beginnen een CD-R te branden op 16-speed op de binnenste ring. Deze snelheid wordt in stapjes opgehoogd totdat het de 24-speed bereikt aan het einde van de CD (de buitenste ring). 24-speed is daarom een beetje een marketingtruucje. Je zou eigenlijk het gemiddelde van 16 en 24 moeten nemen: 20-speed.

Voor zover ik weet, geldt bovenstaand verhaal ook voor 32 en 40-speed branders, maar dan met andere beginsnelheden.

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-03 13:22
Ik heb geen problemen met branden met 32 speed en ook geen problemen met 40 speed. Ik gebruik Platinums.

• Smirnoff
Die platinums, ik heb er echt gedonder mee gehad.
Dit vooral met clone-cd, ik heb van de 25 zeker 17 verkl**t :(

• Brakius
Ik heb met cloncd heel veel Platinums cd's gebruikt. Ik heb tot nu toe maar een paar Platinums kapot gebrand (ongeveer 1%). Een nadeel is dat Platinums vergelen als ze te lang in het zonlicht hebben gelegen.

Hoe kun jij 17 Platinums kapot schrijven? Toch niet met een brander die bufferproof is?

Verwijderd

Topicstarter
Branders met '24-speed' of hoger beginnen een CD-R te branden op 16-speed op de binnenste ring. Deze snelheid wordt in stapjes opgehoogd totdat het de 24-speed bereikt aan het einde van de CD (de buitenste ring). 24-speed is daarom een beetje een marketingtruucje. Je zou eigenlijk het gemiddelde van 16 en 24 moeten nemen: 20-speed.

Voor zover ik weet, geldt bovenstaand verhaal ook voor 32 en 40-speed branders, maar dan met andere beginsnelheden.
Dat weet ik.

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~skyfire/gotpics/zclv.gif
Ik heb geen problemen met branden met 32 speed en ook geen problemen met 40 speed. Ik gebruik Platinums
Met welke brander? De LiteOn is niet kieskeurig, zover ik weet. Die brandt zelfs sommige 24x cd's op 40x. De TEAC was wel heel kieskeurig, maar dat is nu redelijk beter geworden, na de firmware update, naar het schijnt. De Plextor schijnt wel kieskeurig te zijn, ik kom NIET boven de 24 uit.
Ik heb met cloncd heel veel Platinums cd's gebruikt. Ik heb tot nu toe maar een paar Platinums kapot gebrand (ongeveer 1%). Een nadeel is dat Platinums vergelen als ze te lang in het zonlicht hebben gelegen
Ik heb oude Platinums die nog goed werken. Daar komt nog bij dat ze mooi in een jewelcase zitten, en NOOIT in het zonlicht liggen.

Verwijderd

Topicstarter
Deze review heb ik al gezien.

Ik vind het eigenlijk belachelijk dat een schijf waar op staat dat die 40x is niet de 40x snelheid haalt. (Zoals die Platinums.) Het kan natuurlijk zijn dat deze wel op andere branders 40x halen, maar is Plextor's PoweRec II dan misschien te conservatief?

Verwijderd

Hm ik wil dus ook die plextor 40x brander kopen, maar nu ik dit lees... Ik gebruik graag platinums (lekker goedkoop en altijd goed!). Hmm...

Brakius wat voor brander heb jij?

• Brakius
Ik heb een Plextor 40/12/40A en ik brand Platinums gewoon op 40 speed zonder al te veel problemen. Met muziek ben ik nog huiverig, die schrijf ik vaak met 24 of 32 speed. Ik wil niet later achterkomen dat op een cd een tikje zit of zoiets en ik gebruik nog Platinums 32 speed (dus geen 40 gecertificeerd).

Als je een lege cd in de Plextor doet, doet hij er wel lang over om de cd te testen tot welke snelheid hij kan schrijven. Bij het schrijven hoor je geregeld dat een cd gaat spinnen (zoemend geluid).

Hij bevalt mij erg goed, alleen de gedachten van 40 speed en in nog geen 2 minuten een cd schrijven is effe wennen!

[edit] Op een Plextor 40/12/40a zit twee jaar garantie! Dat is ook meegenomen.

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-03 17:11
Op woensdag 15 mei 2002 20:51 schreef Brakius het volgende:
Hoe kun jij 17 Platinums kapot schrijven? Toch niet met een brander die bufferproof is?
hoezo kan dat niet? afgelopen week heb ik met een nec 24 speed hetzelfde probleem gehad... 5 vd 5 deden het niet. dit was ook met burnproof aan.

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-03 12:39

MeNTaL_TO

The future is not set

Op vrijdag 17 mei 2002 18:28 schreef jpvk007 het volgende:

[..]
Tja waarom heb ik in mijn lappie met een sony cdr810e write errors ondanks dat ie Powerburn heeft. Ok een bufferunderrun heb ik nog nooit gehad, maar als ie stopt met branden door een write error, kan ik het cdtje alsnog weg gooien.

Info: Het is een brander die zit in mijn Dell Inspiron 8100.
Met mijn 16 speed plextor heb ik nooit problemen

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• Brakius
Ik zeg niet dat het niet kan... ik vraag alleen maar hoe kun je 17 cd's kapot schrijven? Lijkt mij dat je dan een instelling of zoiets fout staat of niet de laatste wnaspi32.dll gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 17 mei 2002 18:26 schreef Brakius het volgende:
Ik heb een Plextor 40/12/40A en ik brand Platinums gewoon op 40 speed zonder al te veel problemen. Met muziek ben ik nog huiverig, die schrijf ik vaak met 24 of 32 speed. Ik wil niet later achterkomen dat op een cd een tikje zit of zoiets en ik gebruik nog Platinums 32 speed (dus geen 40 gecertificeerd).

Als je een lege cd in de Plextor doet, doet hij er wel lang over om de cd te testen tot welke snelheid hij kan schrijven. Bij het schrijven hoor je geregeld dat een cd gaat spinnen (zoemend geluid).

Hij bevalt mij erg goed, alleen de gedachten van 40 speed en in nog geen 2 minuten een cd schrijven is effe wennen!

[edit] Op een Plextor 40/12/40a zit twee jaar garantie! Dat is ook meegenomen.
Hoe zou het dan komen dat IK niet op deze snelheid kan branden?! Enig idee?

Ik heb GEEN jumper op de DMA pinnetjes staan (achter op de drive). Tevens, als ik in apparaatbeheer kijk, draait deze drive op UDMA-2. Da's dus ook goed.

Trouwens, heb je je snelheid met NERO CDSPEED getest, of alleen Nero op 40x ingesteld? Want die zegt "Schrijven met 40x gelukt", ook als de drive de cd op 24x heeft gemaakt.

Verwijderd

Mja .. maar 24x of 40x .. hoeveel maakt dat nou uit. Werkelijk. Een 40x brander doet gemiddeld over een hele CD ook 30x of zo als je mazzel hebt. Het zal echt om luttele secondes gaan.

Dat 40x CDR's geen 40x halen is niet netjes. Maar het is niet zo'n ramp met de huidige snelheden van branders. In het verleden zat je zomaar 10 minuten langer te wachten als de snelheid niet gehaald werd. Nu is het echt al veel als je 1 minuut langer moet wachten.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 18 mei 2002 08:05 schreef HlpDsK het volgende:
Mja .. maar 24x of 40x .. hoeveel maakt dat nou uit. Werkelijk. Een 40x brander doet gemiddeld over een hele CD ook 30x of zo als je mazzel hebt. Het zal echt om luttele secondes gaan.

Dat 40x CDR's geen 40x halen is niet netjes. Maar het is niet zo'n ramp met de huidige snelheden van branders. In het verleden zat je zomaar 10 minuten langer te wachten als de snelheid niet gehaald werd. Nu is het echt al veel als je 1 minuut langer moet wachten.
Je hebt gelijk.
Maar ik begin hier te geloven dat er met mijn Plextor wat mis is. Waarom zie ik overal testen die de 40x halen, zelfs met 24x en 32x cd's, terwijl ik niet boven de 24x kom met zelfs 40x cd's? Ik heb die 40x maal niet direct NODIG, maar het zit erop, dus het moet werken!

• Brakius
Ik laat nero niet testen. Ik zet hem gewoon op 40 speed. Nadat de cd geschreven is, lees ik hem voor de zekerheid nog eens in, voor de zekerheid dat de cd gelukt is.

Ik ga straks effe via nero testen voor jou.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 18 mei 2002 08:15 schreef Brakius het volgende:
Ik laat nero niet testen. Ik zet hem gewoon op 40 speed. Nadat de cd geschreven is, lees ik hem voor de zekerheid nog eens in, voor de zekerheid dat de cd gelukt is.

Ik ga straks effe via nero testen voor jou.
Okee, bedankt.

Ik heb net wat ontdekt... mijn 5.572 herkende de brander wel, dus ik dacht dat alles wel goed was. Met 5.582 had ik een probleempje (maakte de image files niet zo snel als 5.572) dus ik ben bij 5.572 gebleven. Ik heb nu 5.582 toch geïnstalleerd, en wat bljkt:

hij begint nu bij 20x, ipv van 16x.De platinums 40x kunnen nog steeds niet op 40x... maar Verbatim 24x gaan wel nu tot 32x. Ik verwacht dat ik de Verbatim 32x ook op 40x kan branden. Ik heb die cd's niet hier nu, dus dat kan ik niet testen.

Getest onder Nero 5.582 (5.572 haalde nooit hoger dan 24x):
TDK 24x - Dye Fabrikant: Taiyo Yden. Haalt 32x
Verbatim 24x - Dye Fabrikant: CMC. Haalt 32x
Philips 16x - Dye Fabrikant: Mitsui. Haalt 24x
Platinum 40x - Dye Fabrikant: Ritek. Haalt 24x

Conclusie:
CD's met als Dye fabrikanten Taiyo Yuden, CMC, of Mitsui presteren goed op mijn brander, tot 8x boven hun specificatie. (Ik ga binnenkort ook eens proberen of Philips 24x de 32x haalt.) CD's met fabrikant Ritek presteren slecht, nl onder de specificatie. Het kan zijn dat jouw (Brakius) pakket Platinums van een andere fabrikant dan Ritek is.

De Dye Fabrikant kan via Extra->Drive check worden gevonden.

Ook zie ik dat Nero zijn eigen ASPI gebruikt, terwijl ik die van Adaptec heb geïnstalleerd... dat moet dus ook aners indien mogelijk.

• Brakius
Nero gebruikt inderdaad zijn eigen wnaspi32.dll. Ik gebruik Nero 5.5.7.3 Plextor; Deze nero zat bij de plextor.

Ik heb zojuist een Platinum cd op 40 speed met nero geschreven zonder problemen. Ik heb de vink bij maximaal snelheid bepalen aangezet, echter wanneer ik de compilatie-info weer open zie ik dat deze vink weer weggehaald is.

Ook cd's van Taiyo Yuden brand ik gewoon op 40 speed.

Wat gebeurd er precies bij jou wanneer je in nero de speed op 40 zet?

• Brakius
Ik heb een muziek cd met easycreator geschreven op 40 speed zonder problemen. Ook dat werkt perfect. Ik had eerst last van dat ik onder windows me geen muziek cd's met hoger speed kon schrijven; de cd's hadden wel tracks maar geen geluid / data (wanneer ik het weer terug converteerde naar wav waren de bestanden totaal leeg). Ik heb windows me uiteindelijk geheel opnieuw geinstalleerd en nu zijn de problemen opgelost.

Onder windows xp heb ik totaal geen problemen.

Verwijderd

Topicstarter
Wat gebeurd er precies bij jou wanneer je in nero de speed op 40 zet?
Niks vreemds. Hij brandt gewoon. Maar ik zie aan de tijd die het duurt, dat de 40x niet wordt gehaald. Tevens hoor ik de drive maar 1x of 2x van snelheid wisselen. (Dus naar 24, en 32: voor 40x is een derde wissel nodig.)

De Verbatim en TDK bijvoorbeeld brandt hij nu op 32x (beide 24x cd's.) Maar CloneCD gaat nog steeds niet boven de 24x. Die zal zich wel aan de gecertificeerde snelheid houden.
Nou ja. Ik weet nu iig dat mijn brander boven de 24 KAN. Ik begon te geloven dat het een geher-labelde 24/10 was. :P
Ik heb een muziek cd met easycreator geschreven op 40 speed zonder problemen.
Dat dacht je dan. De Plextor kan audio niet hoger dan 24x branden. Kijk maar in de specs. Je kunt wel 32 of 40x instellen, maar de drive bepert de snelheid toch tot 24x.

• Brakius
Het klopt inderdaad dat 40 speed niet gehaald wordt omdat trapsgewijs de snelheid omhoog gaat. Ik heb een muziek cd geschreven van 50 minuten in iets meer dan 1,5 minuut. Dat is toch geen 24 speed? En EasyCreator geeft gewoon aan dat hij op 40 speed brand. Dit doet Nero ook.

• Brakius
Ik moet je toch deels gelijk geven. Wanneer ik een image van 700 mb schrijf duurt dit zowel met CloneCD als met Nero 3:50. Dit is inderdaad ongeveer 24 speed. Dit is natuurlijk wel inclusief lead in en lead out en bij nero inclusief twee buffer underruns (het opvangen van buffer underruns kost natuurlijk ook tijd).

Wie heeft een 40 speed brander van een ander merk en is bereid om 700 mb te schrijven en dit te klokken?

• Smirnoff
FirePower, misschien domme vraag: 'heb je al een firmware upgrade naar 1.01 gedaan?'

• Brakius
Met 1.01 doet hij nog steeds 3:50 over 80 minuten.

• Brakius
Hoe kom je erbij dat audio op 24 speed geschreven wordt?

Een linkje om het tegendeel te bewijzen:
http://www.cdrinfo.com/Sections/Articles/Specific.asp?ArticleHeadline=40x+CD%2DRW+Roundup+Vol1&Series=0&index=5

Verwijderd

Op zaterdag 18 mei 2002 08:15 schreef FirePower het volgende:

maar het zit erop, dus het moet werken!
Dat is gewoon waar.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
heb je udma aan, brander alleen op een kanaal op master heb je dat al gechecked.
immers 40 speed heeft toch wel een behoorlijke datastroom nodig.

Tweakers Discord

• Brakius
Ja, wanneer je ultra dma uitzet heb je tig veel buffer underruns.

Verwijderd

Op zaterdag 18 mei 2002 21:40 schreef Brakius het volgende:
Ja, wanneer je ultra dma uitzet heb je tig veel buffer underruns.
Ja dat heb ik ook gemerkt met mijn 24x plextor brander!

Ik vind het nog steeds raar maar mijn schijven lijken me toch absoluut rap genoeg (ibm 120gxp) om snel genoeg data aan te kunnen voeren voor mijn brander maar daar ligt het op de een of andere manier niet aan als je udma van de brander uit zet. Ik had het eerst niet door maar in win2k had hij me brander automatisch op pio gezet ipv udma en ik had maar steeds 50% uitval en branden ging lang niet zo snel als ik verwacht had (heb een cd of 12 weg kunnen gooien). Het maakte overigens weinig uit of ik nou op 12x of op 24x brandde.

Toen kwam ik er EINDELIJK achter dat udma uit stond en heb dit aangezet, sindsdien geen uitval meer en branden gaat 1,5x zo snel.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 18 mei 2002 13:20 schreef Smirnoff het volgende:
FirePower, misschien domme vraag: 'heb je al een firmware upgrade naar 1.01 gedaan?'
Die zat er al in toen ik de brander kocht. Er is nog geen hogere. Ik neem aan dat een hogere firmware meer dye typen herkent/ondersteunt. Dat is ook bij de TEAC gedaan, en die kan nu meer merken op 40x branden.

Verwijderd

Topicstarter
De Ultra DMA optie staat aan.
De brander zit op een eigen kanaal.

Brakius:
Ik meen in de review van de 4012A gelezen te hebben dat deze brander audio niet op 40x kan branden. Het kan zijn dat dit met firmware 1.01 is gewijzigd.

Ik denk dat mijn 24x cd's gewoon niet boven 32x kunnen op de Plextor, en dat deze mijn (Ritek) Platinum 40x niet goed genoeg vindt. Het is goed mogelijk dat PoweRec II gewoon heel streng controleert, en bij de kleinste twijfel de snelheid al terugschroeft.

• Brakius
Ja, dat zou kunnen. Ik ga vandaag nog eens lezen hoe een en ander werkt.

Toch maar eens 40x speed cds kopen en testen. Gemiddeld zou de Plextor 33 speed moeten halen. Als ik terug reken dan haalt hij inderdaad 24 speed. Het is wel zo dat de lead in en lead out bij geen enkel brander sneller kan en dus wanneer je 16 speed naar 32 speed niet 2x zo snel is.

Ik heb nog een oude voorraad Philips 8x liggen, kijken hoe snel dit gaat.

Maar het is goed dat jij mij wakker hebt gemaakt, want ik dacht gewoon dat hij op 40 speed brandde. Niet dat ik nu ineens een slechte brander vind, in tegendeel. Ik vind de Plextor 40/12/40A een super brander. Maakt wel iets meer lawaai dan mijn vorige Plextor 12 speed, maar de cdr-rw schrijft hij nu op 12 speed in plaats van 10 speed. Ik schrijf nogal veel vcd's op cdr-rw.

• Smirnoff
Ik zit hier nog met 1.00 (na omruilen plextor) zie topic : [topic=491634]

ZOu het zowieso een verbetering zijn om naar 1.01 te gaan?
Want niet iedere vernieuwing is een verbetering

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-03 14:53

star-saber

Ryzen

ik heb hier een soortgelijk probleem
m'n 24x plex wil ook niet sneller branden dan 16x
cd duurt altijd 5+ minuten
ksnap er nix van

merk cd's maakt nix uit programma ook niet :(

• Brakius
1.01 is beter; zie ook op de homesite van plextor. 1.01 herkent meer cd's en spint minder.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 19 mei 2002 08:52 schreef Brakius het volgende:
Maar het is goed dat jij mij wakker hebt gemaakt, want ik dacht gewoon dat hij op 40 speed brandde. Niet dat ik nu ineens een slechte brander vind, in tegendeel. Ik vind de Plextor 40/12/40A een super brander. Maakt wel iets meer lawaai dan mijn vorige Plextor 12 speed, maar de cdr-rw schrijft hij nu op 12 speed in plaats van 10 speed. Ik schrijf nogal veel vcd's op cdr-rw.
Graag gedaan. Lekker geslapen? >:)
Als je met de tegenwoordige branders 40x instelt, betekent dat niet "40x". Het betekent "maximaal 40x". De brander gaat proberen die 40x te halen, maar als hij de cd niet goed genoeg vindt, gaat-ie maar tot 24 of zo. Ik heb nog een paar mMore 12x liggen. Ik heb die met Nero CD-speed uitgetest. Het programma haalt 16x. Daarna heb ik een brand-simulatie gedaan onder Nero: ik heb 700 mb aan data gebrand, met als instelling 40x. De cd duurde circa 6m30s. Dat is dus echt geen 40x, maar 12.31x, inclusief lead-in en lead-out. Toch eindigt Nero mooi met "...succesful at 40x".

Betreffende die 12x CDRW: ik heb er nog geen in de winkel gevonden. Als ik er een 10x of een 4x in doe, kan ik TOCH gewoon 12x instellen. Maar als ik dan de tijd controleer, brandt hij toch gewoon op de gecertificeerde snelheid van 10 of 4x. Makkelijk te zien bij 4x cd's natuurlijk. op 12 speed cdrw's branden kost maar 7 minuten of zo. Als ik echter bij de 4x cd's de snelheid instel op 12x, dan duurt het branden TOCH 19 minuten, en dat is gewoon 4x.

Het lijkt erop dat er maar 1 merk cdrw is dat tot nu toe 12x haalt, en dat is Ricoh. Het schijnt dat deze cdrw's geen bitcode hebben, en de brander kan dan niet zien welke certificatie die cdrw heeft. Dan fikt-ie gewoon op de ingestelde snelheid.

• Brakius
Ik heb lekker geslapen, tot 8:00.

Ik weet niet hoe powerrek II (of hoe het ook mag heten) werkt, maar wanneer je een cd in de cd-writer doet, wordt de lege cd getest welke snelheid hij aankan. Een lege cd kun je ongeveer maximaal 100 keer in en uit doen, daarna is hij onbruikbaar (een keer gelezen in een test).

Maar het duurt bij jouw ruim 6 minuten om een 700 mb te bakken, terwijl bij mij 3:50 overdoet?

[edit]
Ik lees niet goed. Jij hebt 12 speed cd's getest met 700 mb.
[edit]

• bartvermeer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-04-2024
beetje laate reactie, maarja ik heb hetzelfde probleem:

Plextor 40/12/40A ide2->master->udma2
IBM180GB ide1->master->udma5
Nero 6.0.0.9
Speedtest (Nero) op de gebruikte HD is 45 kb/s

Hij wil niet boven de 24 uitkomen: Nashua's en Philips cd-r's ,deze zouden respectievelijk 40x en 32x moeten halen........

alles goed boyz en girlies

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn Plextor alweer verkocht.

40/12 vond ik nog steeds te langzaam. Voor het geld dat ik ervoor gekregen heb, heb ik een LiteON 48/24 gehaald; die hogere snelheid met CDRW's vind ik wel prettig, omdat ik die dingen erg vaak gebruik. Zelfs de LiteON is redelijk streng, en brandt niet zomaar klakkeloos alles op 40 of 48x, maar wel meer dan de Plextor. De vriend van mij die nu die Plextor heeft, brandt nu wel de meeste merken op 32 of 40x. Ik zie net dat de firmware nu op 1.05 zit; toch maar eens zijn brander updaten als ik de volgende week daar ben.

Als Bruin het trekken kan, komt er rond Kerstmis wellicht een DVD+/- brander; misschien die van NEC, of een opvolger, of wellicht weer een Plextor. Ik zie het wel. Jammer dat de Plextor 48/24 nog niet uit was toen ik die LiteON kocht; ik mis het Plextor logo in mijn kast... ik voel me soms een ketter. :P Als de Plextor 708A niet té duur is, ga ik misschien voor die, in plaats van voor de NEC-1300A, alleen voor het merk en het "gevoel". (Ja, ik ben raar, dat weet ik. :P )

Edit: OEI. Mijn gevoel is duur. De NEC-1300A kost 177 euro in de PriceWatch, de PX-708A kost 277 euro. Nu maakt de Plextor duidelijk minder kans...

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2003 02:20 ]

Pagina: 1