[Samba] Idee van een ICT bedrijf

Pagina: 1
Acties:

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-07 00:04

we_are_borg

You will Comply

Topicstarter
Op ons werk zijn wij bezig te kijken of wij computers kunnen leasen. We zijn al vrij ver alleen wij hebben in de stad 7 verschillende locaties (wijkcentra's) plus nog een aantal buurtposten. Nu is er een plan om alle data bestanden (Adresgegevens, brieven, berekeningen) op te slaan op een server die bij level 3 komt te staan. Met behulp van Samba alleen wat zijn de voordelen en nadelen. Server gaat een Linux variant draaien en op de client Windows 2000 Pro. Ook stabiliteit is aan de orde. Ophalen van bestanden gaat via MXstream Fast en Basic.

Ik heb als voordelen:

Ik heb als nadelen:

Beveiliging.
Alle data op een locatie.
Wet Privacy.

Wie kan nog meer voordelen en nadelen noemen. A.u.b. een kleine uitleg erbij hoezo en waarom.
Iedereen alvast bedankt voor de medewerking.

--EDIT--

Goed opgemerkt veldmuis ik vergeet dus idd iets te melden.

Het is of lokaal op slaan met of zonder server. Of alles via Internet naar Level 3. Er zijn dus 3 varianten.
1. Computer lokaal op HD of Diskkette.
2. Lokaal maar server in het pand.
3 Centrale server bij level 3.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:03
Die upload van ADSL zit zo verstopt als je een beetje grote files (waaronder word, powerpoint, pdf, etc.) op de remote server moet zetten.

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
de voor/na-delen van samba gebruiken tov het lokaal opslaan bedoel je, of tegenover...iets anders :?

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 16:52

jep

Wat is je Linux ervaring? Als ik dit zie denk ik meteen aan een encrypted VPN verbinding naar elke locatie waarover je vervolgens de filesharing zaken fietst.

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-08 09:37

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Ik zou denk ik eerder voor een oplossing met Coda of <a href=http://www.openafs.org>OpenAFS</a> gaan. Deze bieden betere beveiligingsmechanismes dan samba en zijn bovendien nog speciaal hiervoor ontworpen ook ;)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Sorry, ik was afgedwaald...

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Topicstarter
Ik heb zelf bijna geen Linux ervaring. Alles wordt geregeld door een bedrijf alleen de Automatiseringsgroep moet wel ideeen aandragen en kijken waar het mis kan gaan en dit voorkomen als alles door gaat.
Vergeet ook te melden dat het om plus minus 175 mensen gaat hier kunnen nog mensen bij komen.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:03
Op woensdag 15 mei 2002 19:39 schreef jep het volgende:
Wat is je Linux ervaring? Als ik dit zie denk ik meteen aan een encrypted VPN verbinding naar elke locatie waarover je vervolgens de filesharing zaken fietst.
Dat heeft meteen als voordeel dat je de informatie zoveel mogelijk gedistribueerd op kan slaan waar het het meest gebruikt wordt, zodat het zo min mogelijk over het netwerk hoeft.

Misschien weet je het niet, maar voor VPNs / IPsec / etc. hoef je geen Linux te hebben hoor ;)

• jep

jep

Op woensdag 15 mei 2002 19:49 schreef Rukapul het volgende:

[..]

Misschien weet je het niet, maar voor VPNs / IPsec / etc. hoef je geen Linux te hebben hoor ;)
Weet ik ook, daarom zeg ik 't :P Van Linux naar Windows 8-).. of had je 't niet tegen mij?

Kees: Goed punt, kende jepje niet :)

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:48

JaQ

als je het toch uitbesteed, kan je dan niet net zo goed een pakket als easy-archiving aanschaffen? Dat is gericht op het centraal opslaan van data. (b.v. documenten).

Naar ik gehoord heb schijnt het best soepel te werken... (draaid echter wel op een windows platform, maar als ik het goed herinner is software een middel, geen geloof ;) )

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• jep

jep

Op woensdag 15 mei 2002 20:04 schreef DrFrankenstoner het volgende:
Naar ik gehoord heb schijnt het best soepel te werken... (draaid echter wel op een windows platform, maar als ik het goed herinner is software een middel, geen geloof ;) )
Gaat het hier dan om een geloof? Ik denk meer om de prijs, stabiliteit, flexibiliteit en snelheid.

Trouwens, waarom uitbesteden én een pakket aanschaffen? Denk dat 't uitbesteden alleen wel genoeg is omdat 't met gratis software perfect kan :).

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:48

JaQ

ik bedoel met geloof tov middel dat je niet ten koste van alles iets open-source moet willen hebben, terwijl een closed-source oplossing soms hetzelfde bied voor uiteindelijk minder geld. (je moet uiteraard ook je developement tijd rekenen!)

Open Source is iets wat je moet koesteren en aanmoedigen (naar mijn mening), maar niet ten koste van alles.

Bovendien moet je je afvragen of je als ontwikkelaar in een korte tijd hetzelfde kan ontwikkelen als waar een bedrijf (met honderden ontwikkelaars) een paar jaar aan heeft gewerkt.

<quote>
Software is a tool, not a religion. (Is Pine a great email program? Yes! Will I set up my Mom on Pine? No! Does AOL suck? Yes! Will I set up my Mom on AOL? Yes!) Pick the best tool for the project; don't set up a sun cluster for
your neighbor's home network...
</quote>

(gejatte uitspraak uit the register van vorig jaar ergens)

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Verwijderd

Zou mezelf de volgende dingen even afvragen:

- Hoe gevoelig is de data op de server voor de buitenwereld?
- Hoe ga je back-uppen?
- Wat als er een storing is met de server, kan dit snel opgelost worden?
- Wat voor programma's worden er voor die data gebruikt?
- Is de snelheid van ADSL voldoende voor de data die gegenereert wordt?
- Hoe snel worden de mensen die er mee werken gek als het langzaam gaat?
- Wat als internet een uurtje plat ligt (stroing bijv.)?

- TIPS -

- Misschien is een Win2K Terminal Server een oplossing.
- Je hebt zeker een of andere encryptie methode nodig (VPN bijv).
- Je kan ook 1 centrale server maken en sub servers op locatie. 's Ochtends halen de sub servers de data op van de centrale en 's avonds wordt dat weer terug gezet.
- Je kan ook hurrlijnen overwegen. Meerdere bedrijven die dit doen. KPN is niet meer de enige die deze lijnen aanbieden.
- Vraag eens wat rond bij inet providers (bijv. Demon). Deze hebben vaak ook een oplossing voor dit soort situaties.

Verwijderd

Op woensdag 15 mei 2002 20:56 schreef mdd het volgende:
- Je kan ook 1 centrale server maken en sub servers op locatie. 's Ochtends halen de sub servers de data op van de centrale en 's avonds wordt dat weer terug gezet.
Dit zou ik ook als oplossing aandragen. Je hoeft dan over internet geen file-sharing te doen, dat kan allemaal lokaal. Je werkt je sub-servers bij over beveiligde verbindingen, voordeel is, is dat nu nog maar 1 computer die lijn misbruikt, de rest van je verkeer loopt allemaal intern.

Verwijderd

hoeveel mensen zitten er per lokatie en hoeveel documenten moeten die ophalen?
misschien is het handig een soort proxy per lokatie er tussen te zetten. Die de documenten chached om zo bandbreedte te besparen.

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Ik denk dat de oplossing is
-Beveiligde verbinding dmv ipsec,ssh portforward(139) of geencrypte tunnel
-Gecachte data zoals Kees voorstelde
-Omdat ADSL meer download als upload bandbreedte heeft moet je QOS rules opzetten zodat de data mooi verstuurd kan worden. En andere data stromen kan afknijpen(http,email).

Dan nog vind ik een fast adsl verbinding te langzaam met het aantal gebruikers dat je noemt. Hoeveel gebruikers per plaats? De cache zou dan erg groot moeten zijn.

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-08 12:34
Op woensdag 15 mei 2002 19:40 schreef Kees het volgende:
Ik zou denk ik eerder voor een oplossing met Coda of <a href=http://www.openafs.org>OpenAFS</a> gaan. Deze bieden betere beveiligingsmechanismes dan samba en zijn bovendien nog speciaal hiervoor ontworpen ook ;)
Werkt dat lekker samen dan met windows? Het lijkt me dan dat je toch clients op de Windows bakken moet installeren?

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Topicstarter
Gebruikers varieerd enorm. De locotie waar ik zit bijvoorbeeld kan een moment 1 man werken en het andere moment 10. Dan zijn er nog piek uren waarop het heel erg druk is. We zitten nu op 140 werknemers en daar komen de vrijwilligers nog bij. Nu is het zo dat de server niet meer als 200 aan kon begreep ik. Dus dit is al een limiet.

Een andere vraag kunnen juliie bedrijven die dit doen dus op Internet de data opslaan.

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 21:37
Ik zou idd coda of OpenAFS niet op de clients gebruiken. Zet dan bijv op iedere locatie een samba server neer die zelf weer bestanden van een code of OpenAFS volume serveert, of bedoel je dat ook Kees?

• it0
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Op donderdag 16 mei 2002 10:43 schreef we_are_borg het volgende:
Gebruikers varieerd enorm. De locotie waar ik zit bijvoorbeeld kan een moment 1 man werken en het andere moment 10. Dan zijn er nog piek uren waarop het heel erg druk is. We zitten nu op 140 werknemers en daar komen de vrijwilligers nog bij. Nu is het zo dat de server niet meer als 200 aan kon begreep ik. Dus dit is al een limiet.

Een andere vraag kunnen juliie bedrijven die dit doen dus op Internet de data opslaan.
Ik denk dat je de bandbreedte behoefte per locatie moet berekenen. Op basis van bezetting per uur en werkzaamheden.
Daarnaast afstanden berekenen tussen locatie's zodat je misschien wireless kan inzetten wat meer bandbreedte heeft als adsl. Maar je ziet ook meteen of het haalbaar is met adsl.

Ik ken bedrijven die op remote lokaties werken dmv leased lijnen (2 mbit) maar hebben dan nog wel een lokale sever staan voor email etc.

Kortom je moet een zorgvuldigere analyse doen, neem van mij aan dat het technisch wel mogelijk is maar dat dat aangepast moet worden aan je behoeften.

Verwijderd

Op donderdag 16 mei 2002 10:53 schreef it0 het volgende:

[..]

Ik denk dat je de bandbreedte behoefte per locatie moet berekenen. Op basis van bezetting per uur en werkzaamheden.
Daarnaast afstanden berekenen tussen locatie's zodat je misschien wireless kan inzetten wat meer bandbreedte heeft als adsl. Maar je ziet ook meteen of het haalbaar is met adsl.

Ik ken bedrijven die op remote lokaties werken dmv leased lijnen (2 mbit) maar hebben dan nog wel een lokale sever staan voor email etc.

Kortom je moet een zorgvuldigere analyse doen, neem van mij aan dat het technisch wel mogelijk is maar dat dat aangepast moet worden aan je behoeften.
Jij neemt zeker het verlies van wireless data-overdracht niet mee. Theoretisch is de bandbreedte lekker hoog ja, maar in de praktijk over zeg 50m (zover zullen twee lokaties zeker van elkaar afliggen), zal de effectieve bandbreedte enorm zijn afgenomen.

Verwijderd

Op donderdag 16 mei 2002 10:43 schreef we_are_borg het volgende:
Dit varieert natuurlijk per servertype. Er zijn systemen te bedenken waarbij je tot wel 1000 clients aan kunt, mits je server krachtig genoeg is. Maar wat je natuurlijk bedoelt is dat de server die jullie ter beschikking krijgen max. 200 clients aankan.

Het bandbreedte issue wat it0 aanhaalt, is geen issue als je het gedistribueerd aanpakt. Dan moet je alleen nog kijken hoevaak wil je synchroniseren tussen de servers?

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Topicstarter
Dit werdt gemeld in een vergadering. Er konden niet meer dan 200 gebruikers aangemeld worden. Ik dacht dat dit een beperking is in Samba, of klop dit niet.
Hoeveel gebruikers kan Samba aan en hoeveel clients te gelijk kan Samba bedienen.

Verwijderd

Op donderdag 16 mei 2002 12:20 schreef we_are_borg het volgende:
Dit werdt gemeld in een vergadering. Er konden niet meer dan 200 gebruikers aangemeld worden. Ik dacht dat dit een beperking is in Samba, of klop dit niet.
Hoeveel gebruikers kan Samba aan en hoeveel clients te gelijk kan Samba bedienen.
Hoeveel er "tegelijk" bediend kunnen worden is vooral afhankelijk van de gebruikte hardware. Volgens mij heeft Samba geen ingestelde limiet aan het aantal gebruikers.

• igmar
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Op ons werk zijn wij bezig te kijken of wij computers kunnen leasen. We zijn al vrij ver alleen wij hebben in de stad 7 verschillende locaties (wijkcentra's) plus nog een aantal buurtposten. Nu is er een plan om alle data bestanden (Adresgegevens, brieven, berekeningen) op te slaan op een server die bij level 3 komt te staan. Met behulp van Samba alleen wat zijn de voordelen en nadelen. Server gaat een Linux variant draaien en op de client Windows 2000 Pro. Ook stabiliteit is aan de orde. Ophalen van bestanden gaat via MXstream Fast en Basic.
MXStream is veels te traag voor puur remote werken. 2 clients gaat nog wel, maar meer kun je vergeten.

Een distributed FS gebruiken of data lokaal op een server.
Pagina: 1