Asio geluidskaart icm VST plugins logisch?

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Skate2000
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-12-2024
Goedendag,
ik heb een vraag die sommigen onder jullie waarschijnlijk heel simpel kunnen beantwoorden. :)
Een ASIO geluidskaart heeft een hele lage latency, ten minste dat is wat ik ervan weet. :)

Bij MIDI bijvoorbeeld, kun je een latency tot zelfs onder de 10ms krijgen!! 8-)
Maar nu mijn vraag, geldt dit alleen voor MIDI? Of is de latency bij het gebruik van VST plugins (of andere plugins onder Cubase) ook afhankelijk van het wel of niet hebben van een geluidskaart met ASIO ondersteuning?

Ik wil mijn PC nl. als DSP gebruiken, dus realtime echo's maken ofzo, maar nu komt er een veel te grote latency om de hoek kijken :(

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ehmz.. bji midi zelf moet je er niet zo om gaan zitten..die latency..zit meestal wel goed. Het gaat meer inderdaad wat jij zei : de latency bij realtime process.

Bij de goedkopere kaarten is het een rotzooi..ik weet neit waarmee je werkt..vst iig .. ik werk met reason en vst etc.
Ik heb hier de SBLive, en tis neit echt lekker..nou schijnt het bij de audigy een stuk minder te zijn.. Audiotrak, Esi-systems, en hoontech en nog wat zooi kaarten kunnen dit allemaal wel erg goed!!..

de meeste goedkope kaarten hebben latency tegen de 40 a 50 ms.. is nog mee te werken.. maar dan hebben we et over 1 enkel vst, realtime dingetje. Werk je met meerdere vst/softsynths etc dan ga je een probleem krijgen.. ineens werd mijn softsynthaanslag vertraagd met 1 hele seconden. Dat is dus behoorlijk brak.

Het enigste wat je hierbij kan doen is een betere geluidskaart kopen!.

meer informatie nodig? :)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Dr. RiPsaw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Korte aanvulling op gitaarwerk: ASIO en Midi staan los van elkaar, ASIO heeft geen enkele invloed op je midi-timing.

• Skate2000
Ow, da's mooi.. :)
Maar is het dan zo, dat als ik bijvoorbeeld een "AudioSystem EWX 24/96" van Terratec aanschaf dat deze al goed genoeg is??

Gitaarwerk had het over "Audiotrak, Esi-systems, en hoontech", maar kan die Terratec dan hetzelfde?? Of issie dan "minder Realtime", dus een latency van 'teveel'..

Zo heul mooi zijn.. :)

• b_buster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 23:55

b_buster

Ojajoh?

Ik heb de sblive 5.1 icm de kx drivers. Latency van 5.66 ms. Ik kan nu gewoon m'n pc als effectenbak voor gitaar gebruiken, realtime :). Vooral WarpVST is fijntjes...

• Skate2000
KX drivers? Hmz.. daar heb ik laatst wat over gehoord, wat zijn dat, en waar download ik die dan?

• b_buster

b_buster

Ojajoh?

http://www.kxproject.com

Als je geen spellen speelt en veel met audio bezig bent zijn dit _de_ drivers voor je!

Verwijderd

Op woensdag 15 mei 2002 20:06 schreef gitaarwerk het volgende:
ehmz.. bji midi zelf moet je er niet zo om gaan zitten..die latency..zit meestal wel goed. Het gaat meer inderdaad wat jij zei : de latency bij realtime process.

Bij de goedkopere kaarten is het een rotzooi..ik weet neit waarmee je werkt..vst iig .. ik werk met reason en vst etc.
Ik heb hier de SBLive, en tis neit echt lekker..nou schijnt het bij de audigy een stuk minder te zijn.. Audiotrak, Esi-systems, en hoontech en nog wat zooi kaarten kunnen dit allemaal wel erg goed!!..

de meeste goedkope kaarten hebben latency tegen de 40 a 50 ms.. is nog mee te werken.. maar dan hebben we et over 1 enkel vst, realtime dingetje. Werk je met meerdere vst/softsynths etc dan ga je een probleem krijgen.. ineens werd mijn softsynthaanslag vertraagd met 1 hele seconden. Dat is dus behoorlijk brak.

Het enigste wat je hierbij kan doen is een betere geluidskaart kopen!.

meer informatie nodig? :)
Je kan dus wel een lage latency krijgen met je sb live. Ik heb zelf een latency van 3 ms, terwijl ik cubase met halion, reaktor en een hoop plugins gebruik. De cpu meter komt dan nog niet eens op de helft. Dit kun je bereiken met asio drivers, die je kan vinden op: come.to/sblive.

Verwijderd

Op donderdag 16 mei 2002 13:02 schreef b_buster het volgende:
Ik heb de sblive 5.1 icm de kx drivers. Latency van 5.66 ms. Ik kan nu gewoon m'n pc als effectenbak voor gitaar gebruiken, realtime :). Vooral WarpVST is fijntjes...
Hoe doe je dat precies die realtime effecten? Dat is me nog niet gelukt. Moet je de standaardinstellingen van de kx setup veranderen en welke input gebruik je?

• b_buster

b_buster

Ojajoh?

Ik doe het via Nuendo. Je maakt daarin een nieuw audio-kanaal aan. Zet de monitor aan. In de Kxmixer moet je wel een line-ingang koppelen aan de asio-inputs, dit doe je in de KxDsp. Hoe dat precies gaat vind je wel in het help-filetje. En dan gewoon de effecten op de master of inserts zetten. Feest *D

ohja, wel makkelijk om dezelfde line-ingang van de router los te koppelen, anders hoor je het originele signaal er doorheen, en dat is niet wat je wilt denk ik...

• Skate2000
Hoe kan het nou, dat je ASIO support krijgt, met een kaart die het officieel niet kan?

Ik heb nl. ook een SBlive!, en daarmee kan het dus stiekum wel?? :) Zou kewl zijn, vanmiddag ff proberen!

Verwijderd

Op donderdag 16 mei 2002 15:30 schreef Skate2000 het volgende:
Hoe kan het nou, dat je ASIO support krijgt, met een kaart die het officieel niet kan?

Ik heb nl. ook een SBlive!, en daarmee kan het dus stiekum wel?? :) Zou kewl zijn, vanmiddag ff proberen!
Dat komt omdat de sblive gebruik maakt van een emu chip (vraag me niet welke) die gewoon ASIO compatible is. De drivers worden overigens niet door creative ondersteund.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

uhmz.. ff proberen maar :)
maar als je echt perfect wilt gaan, zou ik altijd een andere aantraden dan de sblive / terratec.. :)
maar om te beginnen is het altijd goed! :)

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

hij geeft onder win2k dit weer :{

Kan DLL-bestand MFC42d.dll niet vinden in het opgegeven pad balblablalbabl

ik rpobeer dat bestand daar ngo ff op te zetten..misschien lukket

• Skate2000
Jaaaaaah!! Thank You guys, ik heb nu ASIO drivers van "kX audio driver" geïnstalleerd, en ik schijn ineens ASIO te hebben ofzo, maar nu komt het vreemde.

HOE KRIJG IK NOU GELUID UIT CUBASE?

met m'n normale drivers, kon ik instellen dat ik line in als opname bron wilde, incl volume.
Vervolgens vinkte ik boven een VST kanaal L + R aan, en ik had mijn geluid van de line in in de PC. :) Hier kon ik dus van die leuke plugins, op los laten, die ik direct kon horen, met een HUGE latency.. :(

Dus: Asio driver :7

Nu lijkt het wel of er geen geluid meer binnenkomt in Cubase. Dat is niet waar, omdat ik met Cooledit wél gewoon kan opnemen, ook hoor ik gewoon de line in, en kan ik adt instellen. In Cubase kan ik gewoon 1 v/d 4 ( :? ) KX kaarten kiezen, en dan kan ik opnemen wat ik wil.

Nou denk ik zelf dat het komt omdat Cubase wél iets met ASIO wil doen, en CoolEdit niet.

Dus: Wat moet ik instellen, zodat Cubase lineinput van een ASIO driver accepteert??

• Skate2000
Op donderdag 16 mei 2002 13:47 schreef b_buster het volgende:
In de Kxmixer moet je wel een line-ingang koppelen aan de asio-inputs, dit doe je in de KxDsp. Hoe dat precies gaat vind je wel in het help-filetje. En dan gewoon de effecten op de master of inserts zetten. Feest *D

ohja, wel makkelijk om dezelfde line-ingang van de router los te koppelen, anders hoor je het originele signaal er doorheen, en dat is niet wat je wilt denk ik...
Waarschijnlijk is dat wat mijn probleem is, ik znap het alleen niet meer. :(

Edit: Fok, wat een geklooi, maar je moet ALA Reason in kX DSP alle draden anders leggen, en dan, REALTIME EFFECTEN over mijn platen..

Thnx allemaal voor de goede reacties, ik heb geen nieuwe geluidskaart nodig, luv U all.. En welterusten.. :)

• b_buster

b_buster

Ojajoh?

Op donderdag 16 mei 2002 22:43 schreef gitaarwerk het volgende:
hij geeft onder win2k dit weer :{

Kan DLL-bestand MFC42d.dll niet vinden in het opgegeven pad balblablalbabl

ik rpobeer dat bestand daar ngo ff op te zetten..misschien lukket
Als je de readme doorleest zul je zien dat je de "debug-nogwattes" moet installen...

• Skate2000
Yepz..
er is een zipje op die site, "libs.zip". Unzip dat naar je winnt\system32 dir, en het werkt. 8-)

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op vrijdag 17 mei 2002 00:15 schreef b_buster het volgende:

[..]

Als je de readme doorleest zul je zien dat je de "debug-nogwattes" moet installen...
gedaan..werkt niet goed..maar goed..op deze pc doe ik neit veel met audio..maar die andere met mijn maxi studio isis wel..en daar blijf je met asio drivers hoge latency hebben

Pagina: 1