Toon posts:

hdd achter elkaar kapot?!? toeval??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik zit hier met een heeeel vaag probleem

ik (samen met mijn vader) doen nogal veel met computers
en nu op de zaak waar mijn vader werkt zijn er al ACHTER
elkaar 3 hdd kapot gegeaan!

als de hardeschijven opgewarmt zijn maken ze een tikkend
geluid. hierna is de bootsector beschadigt. (als de schijven meerdere partities bevatten, zijn deze wel te lezen. dus d: en eventueel e:

de schijven zijn van het merk Quantum (CX 3,5 series)
de groote van alle hdd's is 6,4 gig.

is dit toeval of iets anders?!?

het zijn er nu al 3 en de 4de maakte volgens mijn vader
vanmiddag ook al een tikkend geluid!!

p.s. de schijven zijn nog geen 3 jaar oud.

• AngelDust
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-04 16:07

AngelDust

D'r mat mear n**kt wurde!

Op woensdag 15 mei 2002 18:37 schreef uncleworm het volgende:
ik zit hier met een heeeel vaag probleem

ik (samen met mijn vader) doen nogal veel met computers
en nu op de zaak waar mijn vader werkt zijn er al ACHTER
elkaar 3 hdd kapot gegeaan!

als de hardeschijven opgewarmt zijn maken ze een tikkend
geluid. hierna is de bootsector beschadigt. (als de schijven meerdere partities bevatten, zijn deze wel te lezen. dus d: en eventueel e:

de schijven zijn van het merk Quantum (CX 3,5 series)
de groote van alle hdd's is 6,4 gig.

is dit toeval of iets anders?!?

het zijn er nu al 3 en de 4de maakte volgens mijn vader
vanmiddag ook al een tikkend geluid!!

p.s. de schijven zijn nog geen 3 jaar oud.
ik had dit bij een western digital (1,5 jaar oud) en nu weer bij mijn Maxtor (2 maand oud).. maar bij mij doen ze het (tikken) als ze nog "koud" zijn..

als ze draaien is er niks meer aan de hand :?

iemand een idee hoe dit kan?

(Mede-)Eigenaar van Brouwerij Diggelfjoer
Bier fan Fryske grûn!

Verwijderd

Ondanks dat het oude schijven zijn, is dit wel vreemd te noemen.

Enkele vragen:
  • Zitten ze in dezelfde computer of in verschillende?
  • Hoe zat het met de warmte-ontwikkeling? Waren de schijven warm, stonden ze lang (24h?) aan, werden ze gekoeld?
  • Hebben jullie toevallig een stroomstoring gehad?
De enige verklaring die ik kan geven is, dat de schijven allemaal een headcrash hebben gekregen, ten gevolge van een stroomstoring. Dit zou kunnen verklaren dat ze alle 4 naar de eeuwige datavelden zijn.

BTW, ik zou maar snel backupjes van die 4e maken ;)

• Zegato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Op woensdag 15 mei 2002 18:43 schreef CiPHER het volgende:
Ik vind 3 jaar dus niet niet oud hoor!
10 jaar zou je schijf eigenlijk moeten werken vind ik. :)
Bij mij zijn ook al 2 schijven overleden. Een op de leeftijd van 6 jaar en een op de leeftijd van 5 jaar.
Veel te jong dus! :(

T.net gallery | V&A ads

Verwijderd

Op woensdag 15 mei 2002 18:48 schreef Juniorrules het volgende:

[..]

Ik vind 3 jaar dus niet niet oud hoor!
10 jaar zou je schijf eigenlijk moeten werken vind ik. :)
Bij mij zijn ook al 2 schijven overleden. Een op de leeftijd van 6 jaar en een op de leeftijd van 5 jaar.
Veel te jong dus! :(
3 jaar is niet oud nee. Maar helaas komen HDD crashes veelvuldig voor. Bij mijzelf ook, soms door onvoorzichtigheid van mijn kant (ik gooide een keer kast om; 2 HDDs dood), soms door onverklaarbare redenen.

HDDs bevatten snel-draaiende mechanische onderdelen, waardoor het niet ondenkbaar is dat er iets fout gaat. Mechaniek is eenmaal minder betrouwbaar en gaat dus minder lang mee. Fabrikanten van HDDs maken hun produkten met een economische levensduur van 3/4 jaar in hun hoofd, daarna vervalt de garantie en is het produkt economisch verouderd. Wat niet betekent dat het de leeftijd van 10 jaar niet kan bereiken. Maar dit is helaas meer een uitzondering dan de regel.

Optische opslag zou IMO veel minder foutgevoelig zijn. Maar het zal nog wel even duren voordat je je eerste 4.5TB holostorage drive in je Opteron systeempje hebt hangen. :)

• SP33DST3R
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-12-2023
De levensduur van een HD is gemidddeld 2 a 3 jaar. Daarna kan de betrouwbaarheid teruglopen van een HD. Je kunt je HD wel bijvoorbeeld 10 jaar lang doorgebruiken, de kans bestaat dat hij het niet meer doet. Hou er altijd rekening mee met de MTBF van je HD en maak tijdig back-ups!!! 8-)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
volgens mij is de cx naast de lct ook een notaire crash schijf aan het worden. budget quantum schijfjes = ramp.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 15 mei 2002 18:43 schreef CiPHER het volgende:

Enkele vragen:
  • Zitten ze in dezelfde computer of in verschillende?
  • Hoe zat het met de warmte-ontwikkeling? Waren de schijven warm, stonden ze lang (24h?) aan, werden ze gekoeld?
  • Hebben jullie toevallig een stroomstoring gehad?
De enige verklaring die ik kan geven is, dat de schijven allemaal een headcrash hebben gekregen, ten gevolge van een stroomstoring. Dit zou kunnen verklaren dat ze alle 4 naar de eeuwige datavelden zijn.

BTW, ik zou maar snel backupjes van die 4e maken ;)
antwoorden op je vragen:
de schijven hangen in verschillende conputers
warme / koeling --> geen idee! zijn door ibm voor zakelijk
gebruik geleverd. Dus ik denk dat die wel 24 uur per dag kunnen
draaien. wat ze overingents niet doen
en er is een jaar geleden iets met de stroom gebeurt.

Verwijderd

Op woensdag 15 mei 2002 19:11 schreef uncleworm het volgende:

[..]

antwoorden op je vragen:
de schijven hangen in verschillende conputers
warme / koeling --> geen idee! zijn door ibm als zekelijk
geleverd dus ik dnek dat die wel 24 uur per dag kunnen
draaien. wat ze overingents niet doen
en er is een jaar geleden iets met de stroom gebeurt.
Je antwoorden geven geen reden om te denken dat er iets is gebeurd waardoor je schijven zo plots achter elkaar het begeven.

IBM is echter wel berucht om de vele uitvallers (vooral de 75GXP en 60GXP series), maar weer anderen bestrijden dit. Zeker is, dat IBM het advies geeft hun schijven niet langer dan 10 uur ( correct me ) per dag (24h) aan te laten staan.

Zelf ben ik van mening dat IBM schijven wel degelijk betrouwbaar zijn, maar dat je wel aandacht moet besteden aan HDD cooling. Een simpele HDD sleeve cooler van €10 is voldoende. Maar voor oudere schijven, die doorgaans een minder hoge rotatiesnelheid hebben (rpm), is koeling niet cruciaal.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 15 mei 2002 19:18 schreef CiPHER het volgende:

[..]

Je antwoorden geven geen reden om te denken dat er iets is gebeurd waardoor je schijven zo plots achter elkaar het begeven.

IBM is echter wel berucht om de vele uitvallers (vooral de 75GXP en 60GXP series), maar weer anderen bestrijden dit. Zeker is, dat IBM het advies geeft hun schijven niet langer dan 10 uur ( correct me ) per dag (24h) aan te laten staan.

Zelf ben ik van mening dat IBM schijven wel degelijk betrouwbaar zijn, maar dat je wel aandacht moet besteden aan HDD cooling. Een simpele HDD sleeve cooler van €10 is voldoende. Maar voor oudere schijven, die doorgaans een minder hoge rotatiesnelheid hebben (rpm), is koeling niet cruciaal.
idd ik vind het ook nog steeds naar dat er nu al bijna 4 achter klaar naar de vaantjes zijn!! als het er nou 1 was d8 ik dat kan gebeuren, maar 4?!?

op de hdd staat ook nog:

this product has tested for compatibillity in IBM computer system units.

p.s. er zit nog wel gerantie op geloof ik (3 jaar)
maar je betaalt dan iets vaan 100 euro voorrijkosten
dus dan beter een nieuwe disk kopen.

Verwijderd

Op woensdag 15 mei 2002 19:30 schreef uncleworm het volgende:

[..]

idd ik vind het ook nog steeds naar dat er nu al bijna 4 achter klaar naar de vaantjes zijn!! als het er nou 1 was d8 ik dat kan gebeuren, maar 4?!?

op de hdd staat ook nog:

this product has tested for compatibillity in IBM computer system units.

p.s. er zit nog wel gerantie op geloof ik (3 jaar)
maar je betaalt dan iets vaan 100 euro voorrijkosten
dus dan beter een nieuwe disk kopen.
Nou voor die 4 HDDs zou ik dat wel doen. Stuur gewoon een RMA op. Ze geven je waarschijnlijk een nieuwer model (60GXP 20GB oid). En dan vier van die dingetjes, niet slecht toch? :)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 15 mei 2002 19:36 schreef CiPHER het volgende:

[..]

Nou voor die 4 HDDs zou ik dat wel doen. Stuur gewoon een RMA op. Ze geven je waarschijnlijk een nieuwer model (60GXP 20GB oid). En dan vier van die dingetjes, niet slecht toch? :)
helaas was het maarzo!

ze mogen niet meer dan de orginele capaciteit geven
dus 4x 6,4
en je moet ook nog eens w88 totdat er 1 vrijkomt, (2de hans dus)

dus das nou niet echt een optie

iemand anders nog ideen waardoor dit is ontstaan
pc's staan 8 uur per dag aan.

stof misschien?!?

p.s. het zijn er dus 3 a 4 in een periode van 2 tot 3 weken!!!

Verwijderd

Op woensdag 15 mei 2002 19:45 schreef uncleworm het volgende:

[..]

helaas was het maarzo!

dus 4x 6,4

stof misschien?!?

Stof is uitgesloten. HDDs zijn stofdicht (een stofdeeltje kan een HDD een headcrash bezorgen). Sommige HDDs zijn zelfs luchtledig, maar dankzij nieuwe technieken is het mogelijk een stofvrije binnenkant te maken zonder deze luchtledig te hoeven trekken.

Ik zou het verder ook echt niet weten. Als ze nou alle vier in één computer hadden gezeten, kon ik me er wel iets bij voorstellen.

Ik ben nu off, veel succes. :)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:56
Op woensdag 15 mei 2002 19:00 schreef smvs het volgende:
volgens mij is de cx naast de lct ook een notaire crash schijf aan het worden. budget quantum schijfjes = ramp.
Idd, heb ze al bij bosjes zien sterven, 3 lcts, 3 cx'en, maar ook al 4 se'tjes.
voorbarige Conclusie: Quantum is k*t

Verwijderd

Op woensdag 15 mei 2002 19:45 schreef uncleworm het volgende:

[..]

helaas was het maarzo!

dus 4x 6,4

stof misschien?!?

Nou ik heb toen mijn IBM's (2 stuks) 40 GB 7200 rpm crashten terug gestuurd en ik kreeg er 2x 60 GB 7200 voor terug :) 1 ze hebben een foutje gemaakt 2 het is gewoon policy om direct iets terug te sturen.
btw het waren 75 GXP en ik kreeg 60 GXP terug :)

On topic : Ik zou ze gewoon RMA sturen en kijken wat je terug krijgt :) meestal kun je ook ff op de site van de leverancier van de harddisks zoeken of er nog garantie op zit. Op sommige oudere schijven zit maar 2 jaar garantie ipv de huidige 3 jaar. Als je garantie hebt gewoon terug sturen en ff afwachten. Het feit dat er meerdere aan de zelfde oorzaak sterven is wel vervelend. Misschien helpt een bijgeleide vrief je aan een nieuwere serie die betrouwbaarder is :)

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-04 11:37

Jrz

––––––––––––

vervang je flastcables eens, of neem een ander voeding stekkertje dan degene die het dichts bij die hdd is.
Of misschien is je voeding niet krachtig genoeg.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Verwijderd

Op woensdag 15 mei 2002 20:08 schreef Jrz het volgende:
vervang je flastcables eens, of neem een ander voeding stekkertje dan degene die het dichts bij die hdd is.
Of misschien is je voeding niet krachtig genoeg.
Opeens zijn 4 voedingen van 4 afzonderlijke systemen kapot/onvoldoende?! Ook een kabelfout lijkt me om dezelfde reden uitgesloten.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 15 mei 2002 20:05 schreef Ramonnekke het volgende:

[..]

Nou ik heb toen mijn IBM's (2 stuks) 40 GB 7200 rpm crashten terug gestuurd en ik kreeg er 2x 60 GB 7200 voor terug :) 1 ze hebben een foutje gemaakt 2 het is gewoon policy om direct iets terug te sturen.
btw het waren 75 GXP en ik kreeg 60 GXP terug :)

On topic : Ik zou ze gewoon RMA sturen en kijken wat je terug krijgt :) meestal kun je ook ff op de site van de leverancier van de harddisks zoeken of er nog garantie op zit. Op sommige oudere schijven zit maar 2 jaar garantie ipv de huidige 3 jaar. Als je garantie hebt gewoon terug sturen en ff afwachten. Het feit dat er meerdere aan de zelfde oorzaak sterven is wel vervelend. Misschien helpt een bijgeleide vrief je aan een nieuwere serie die betrouwbaarder is :)
dan heb jij mzzl gehad
mijn pa heeft gebeld naar ibm, zit nog gerantie op.
met de hierboven genoemde regels :'(

die bijlage --> goed idee :D :D :D

ow ja, kan iemand nog wat informatie geven over die RMA
hoe en wat en is het goedkoper dan imb laten komen enzo

Verwijderd

Een postpakket opsturen met die HDDs erin naar IBM (ze hebben vast een lokatie in Nederland) lijkt me zeker weten goedkoper dan €100 voorrijkosten die IBM rekent. :)

Verwijderd

Topicstarter
ffkes een update:

de 4de hdd is ook overleden
nu worden er nog 4 hdd's op de zaak
vervangen door nieuwe 40 gig's

ik heb gister een kapotte hdd in mijn
systeen gehangen, en ik schrok
hoe die tekeer ging. tikken echt hard
net zohard als je met veel kracht
op je toetsenbord ramt.

ik heb de hdd getest met s.m.a.r.t.