bij dvdstandalone met dts,versterker met dts nodig

Pagina: 1
Acties:
  • 218 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mr.C4
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
als ik een dvd speler met dts heb, moet ik dan als ik dts geluid wil een dts versterker hebben of kan dat ook via een dolby prologic versterker?
ik heb namelijk een dolby prologic versterker die aangesloten zit aan de tv. moet ik mn versterker dan met een dts versterker vervangen om dts geluid te krijgen?

nog een vraag: kan ik gewoon mn dolby prologic speakers aan een dobly digital receiver aansluiten ( 2 grote zuilen max. 160 watt, 2 kleine van 55 watt en 1 center van 90watt, allemaal sony) of moet ik dan 5 speakers kopen die allemaal gelijk zijn zoals de meest setjes van tegenwoordig?

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Heeft je dvdspeler een DD en een DTS decoder ? Heeft je prologic versterker een losse 5.1 input ? Dus 6 analoge ingangen ? Zo ja, dan kan het. Over de speakers, je kunt gewoon draaien met de speakers die je hebt. Maar voor het beste resultaat neem je 4 dezelfde speakers voor front en rear en een bijpassende center.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Op woensdag 15 mei 2002 18:34 schreef Mr.C4 het volgende:
als ik een dvd speler met dts heb, moet ik dan als ik dts geluid wil een dts versterker hebben of kan dat ook via een dolby prologic versterker?
Nope, voor DTS moet je echt een versterker hebben die DTS aankan. De meeste DolbyDigital versterkers kunnen dat wel.
DTS en Dolbydigital gaan trouwens over een digitale kabel terwijl ProLogic in het analoge stereo signaal zit.
nog een vraag: kan ik gewoon mn dolby prologic speakers aan een dobly digital receiver aansluiten ( 2 grote zuilen max. 160 watt, 2 kleine van 55 watt en 1 center van 90watt, allemaal sony) of moet ik dan 5 speakers kopen die allemaal gelijk zijn zoals de meest setjes van tegenwoordig?
Ik dacht dat DTS en Dolbydigital ook nog een Subwoofer had maar met voldoende Left en right Boxen zal het niet echt een gemis zijn.
Gewoon proberen want de kwaliteit van de boxen bepaalt toch het uiteindelijke resultaat. Zo to horen zal dat wel gaan (sommige versterkers hebben een ingebouwde filter op de uitgangen staan, die moet je niet hebben want dat zijn de bassen op links en rechts voor verdwenen omdat die uitgangen eigenlijk op van die kleine boxjes aangesloten moeten worden. ff navragen in de winkel voor het kopen)

Senile! Senile Oekaki

• Mr.C4
  • Niet online
ehm ja sorry, vergeten erbij te vermelden dat ik ook een sub woofer heb die aardig goed is. maar hoeveel watt weet ik trouwens niet. het is zo'n kubus vorm, zo'n vierkant geval.

• GoGoHaRrY
  • Niet online

GoGoHaRrY

ik Hier ?

Je hebt dus een Dolby ProLogic versterker, deze kan zelf geen DD fo Dts signaal decoderen. Maar als de versterker 6 analoge ingangen heeft kan ie wel het analoge signaal wat een DVD speler met een DD/Dts decoder aanleverd versterken. Maar als ie niet al die ingangen heeft moet je voor de echte DD/Dts ervaring een andere versterker hebben. Mijn ervaring met de goedkopere setjes is dat er niet voldoende in te stellen is. Bijvoorbeeld de afstand van de speakers en het type speaker wat er op de versterker is aan gesloten is erg belangrijk. Dat is dus niet op alle versterkers in te stellen. Het goed opstellen van de speakers is ook erg belangrijk, neem hier de tijd voor.

Murphy was an optimist

Verwijderd

Ik kan weinig meer toevoegen aan het commentaar van GoGoHaRrY... Het mooiste resultaat krijg je toch ECHT uit een nieuwe versterker en een nieuwe set speakers...

Verwijderd

Allemaal leuk hoor dat externe DTS/DD... dat is een eitje om aan te sluiten, ik heb hier alle 6 kanalen analoog lopen, en nog steeds is er geen filter te vinden die 6 kanalen over 6 speakers laat lopen, hoe moeilijk kan dit zijn... zie ook [topic=495647/1/25]

• Mr.C4
  • Niet online
ja de versterker heeft wel analoge ingangen, die ingangen met rood en witte tulpen toch??
deze set was niet zo heel goedkoop maar toch wel van sony.
het is zo'n set van losse componenten van een tuner, casette deck, 5 cd wisselaar en een versterker. je kreeg dan ook de speakers erbij met subwoofer die je allemaal dus apart aan de versterker moest doen. dat kostte bijelkaar 1,5 jaar geleden 2200 gulden. ja, ik had toen niet zo veel verstand van die dingen dus ik kocht maar een setje.

• GoGoHaRrY
  • Niet online

GoGoHaRrY

ik Hier ?

Op donderdag 16 mei 2002 17:10 schreef Mr.C4 het volgende:
ja de versterker heeft wel analoge ingangen, die ingangen met rood en witte tulpen toch??
deze set was niet zo heel goedkoop maar toch wel van sony.
het is zo'n set van losse componenten van een tuner, casette deck, 5 cd wisselaar en een versterker. je kreeg dan ook de speakers erbij met subwoofer die je allemaal dus apart aan de versterker moest doen. dat kostte bijelkaar 1,5 jaar geleden 2200 gulden. ja, ik had toen niet zo veel verstand van die dingen dus ik kocht maar een setje.
Het dgaat erom dat j eeen multi-channel input hebt dus niet alleen links/rechts maar 6 kanalen. Je hebt du svoor een DVD in totaal 6 tulp stekkers nodig.

Murphy was an optimist

Verwijderd

[overbodig?]
Zijn alle 6 ingangen op de versterker (3xrood en 3xwit) wel voor een device??? dus niet 2voor phono en 2 voor aux etc...[/overbodig]

• Mr.C4
  • Niet online
nee, je hebt alleen maar aansluitingen voor links en rechts.
dus ik kan nu concluderen dat ik dts niet zal ervaren als ik een dts dvd speler heb maar deze versterker gebruik??

• GoGoHaRrY
  • Niet online

GoGoHaRrY

ik Hier ?

Op donderdag 16 mei 2002 17:35 schreef Mr.C4 het volgende:
nee, je hebt alleen maar aansluitingen voor links en rechts.
dus ik kan nu concluderen dat ik dts niet zal ervaren als ik een dts dvd speler heb maar deze versterker gebruik??
Precies !

Voor echte DTS heb je op een ingang van je versterker een links voor, rechts voor, links achter, rechts achter, center speaker, subwoofer nodig. Links (voor) en Rechts (voor) is dus onvoldoende.

Murphy was an optimist

• Asclepius
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:33
DTS zal je idd niet kunnen ervaren met je huidige receiver. Je zou hoogstens dolby prologic er uit kunnen persen, maar dat haalt het niet bij DTS. De enige oplossing is eigenlijk een nieuwe versterker, als je echt perse DTS en Dolby Digital wilt hebben.

• Mr.C4
  • Niet online
maar als ik nu de huidige versterker vervang, zou het dan veel uitmaken als ik de huidige speakers aan een nieuwe versterker aansluit?
is er een soort regel over wat voor speakers je aan een dd/dts versterker moet hangen?

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-02 08:59

Blamm

Niet meer Smart

Op vrijdag 17 mei 2002 18:00 schreef Mr.C4 het volgende:
maar als ik nu de huidige versterker vervang, zou het dan veel uitmaken als ik de huidige speakers aan een nieuwe versterker aansluit?
is er een soort regel over wat voor speakers je aan een dd/dts versterker moet hangen?
Volgens mij is de enige regel: wat je zelf mooi vindt klinken.

• Mr.C4
  • Niet online
ja maar hoe zou ik dat moeten testen dan??
ik kan toch moeilijk mijn speakers meenemen naar een winkel.
of moet ik aan een winkel vragen of ik een dts/dd versterker mag lenen om te horen of het goed klinkt:?

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op vrijdag 17 mei 2002 19:31 schreef Mr.C4 het volgende:
ja maar hoe zou ik dat moeten testen dan??
ik kan toch moeilijk mijn speakers meenemen naar een winkel.
of moet ik aan een winkel vragen of ik een dts/dd versterker mag lenen om te horen of het goed klinkt:?
Het kan nooit minder goed klinken.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Mr.C4
  • Niet online
weet iemand nog een antwoord op mijn vraag.

• Qui-Gon Jinn
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-07-2025
Mr.C4 schreef op vrijdag 17 mei 2002 @ 18:00:
Ik heb vorige week mezelf een kadootje gekocht en dat was dus een nieuwe receiver die dus in feite alles aankan, prologic, dts etc..etc...

Waarom heb ik deze gekocht? Mijn lieftallige vriendin had een home cinema setje van 1 of ander goedkoop huis-tuin-keuken merk. De DVD speler daarvan is kapot gegaan dus die heb ik geprobeerd na te kijken maar er viel niets meer aan te redden. Dus je zou denken 'koop dan een nieuwe set'. Maar nee deze meneer was eigenwijs. Want ik heb mij namelijk een DVD HD recorder gekocht. Op zich niets mis mee maar om toch van DTS te kunnen genieten zou ik dus alsnog een home cinema set met DVD speler aan moeten schaffen totdat mijn oog ineens viel op een versterker waar alle ingangen op zaten die ik graag wou hebben.

Ik heb dus vervolgens mezelf getrakteert op een receiver en op een dvd hd recorder. Ben vervolgens naar huis gegaan en heb daar alles uitgepakt. De bestaande luidsprekers van de inmiddels overleden DVD speler heb ik dus aangesloten op de receiver (incl. de subwoofer). Wat schetste nou mijn grote verbazing? De subwoofer deed het niet... ik kreeg met geen mogelijkheid dat ding aan de praat. Dus ik ben naar een audio/video zaak geweest en hen daar het probleem uitgelegd. En wat bleek nou? Om een subwoofer aan te sluiten op een receiver dan heb je vaak een subwoofer nodig die zelf voorzien is van een eindversterker. En dat wist ik dus niet... dus ik heb me een nieuwe 150 watt subwoofer met eindversterker aangeschaft en ik moet zeggen.... het klinkt super. Ik kreeg zelfs al commentaar van de kids dat de hele bank trilt als ze naar Monsters & Co zitten te kijken.

Maar daarnaast ben ik uiteraard niet zo heel erg snel tevreden. Die subwoofer doet zijn werk erg goed maar de overige speakers zijn gewoon echt bagger... want wanneer ik bijv. op de receiver even het tv signaal open dan hoor ik dus wel overal geluid uitkomen maar dat gaat te samen met een mega hoeveelheid aan ruis. Ik moet dan ook echt het geluid flink wat harder zetten wil ik het ruisen dan niet meer horen. Dus dat ligt of aan de speakers of eventueel aan de bedrading van die speakers. Maar om nou zomaar even andere speakers aan te gaan schaffen dat durf ik nog niet zo goed aan omdat ik me er niet zeker van ben of het de speakers zijn die het ruisen veroorzaken of iets anders.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

1. Hier had je geen topic uit 2002 *!!!!* voor te hoeven kicken
2. Een versterkte subwoofer is idd vrijwel altijd een vereiste voor een beetje versterker (actief heet dat, passief is zonder eindversterker)
3. Die speakertjes die nu nog van die goedkope, merkloze (?) home cinema set afstammen zou ik z.s.m. weggooien, dat is puur zonde. Als je goed geluid wilt hebben moet je absoluut niet dat soort speakers erop aansluiten. Over het algemeen zijn melkpakspeakers, zoals men dat hier noemt, kwalitatief gezien lang niet zo goed als zuilspeakers e.d., maar van een behoorlijk merk kun je er een goed geluid uitkrijgen imho. Ik gebruik zelf Pioneer speakers (en versterker/sub) en dat klinkt voor mij goed.
Toch zul je uit zuilspeakers meer halen, alleen betaal je daar ook voor. Ik zou als ik jou was op zoek gaan naar een leuke, betaalbare JBL set ofzo, met alles in 1. Dan is alles in ieder geval goed afgestemd. :)

• Qui-Gon Jinn
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-07-2025
1. had ik dan een nieuw topic moeten openen om dan later te lezen dat ik eerst maar eens had moeten zoeken?
2. ik had ook niet gezien dat het laatste antwoord al van bijna 4 jaar geleden was gegeven als ik dat wel had gezien dan had ik ook niet gereageerd.
3. thanks for the info
Pagina: 1