Toon posts:

wat voor car hifi heb je?

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hoi ik ben op zoek naar car hifi, dus naar een autoradio. ik zit zelf te denken aan de deh-4400 van pioneer deze heeft namenlijk sfeq ,zodat alle boxen appart in te stellen zijn voor hoge en lage geluiden. of dit echter wel de moeite waard is weet ik nog niet, maar toch... het leek me heel goed.

voor versterkers zat ik zelf te denken aan 2 x een magnat trax 600 alleen weet ik niet of deze versterkers wel goed zijn. alhoewel ik wel weet dat magnat qua prijs qualiteit goed spul levert meestal.dit zijn versterkers met 4x150watt max dus in totaal heb ik dan 8 kanalen x 150 watt

met dit alles kom ik op een bedrag uit van 700 euro met bekabeling. zou dit een beetje voor aan te horen zijn met boxen van jbl 6x9" de zwaarste en daarbij een woofer van pioneer.

als je zelf ook audio hebt laat even weten wat je hebt en hoe je het vindt klinken want ls je op of aanmerkingen hebt op wat ik heb voor dit geld of beter kan kopen voor dit geld zou ik het graag willen horen. groeten stef

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-04 16:14

Wekkel

De downloadkoning

Tjsa, klinkt weer als een eerste de beste stampbak.

Ik zou niet zo gefocussed zijn op de wattage uit een amp, maar meer op de balans van het geheel.

Autoradio: kan van alles zijn, zolang er maar genoeg features op zitten. Een autoradio is wel het hoofdpunt van je installatie en zal het minst snel vervangen worden. Steek daarom hier wat geld in. Clarion, Becker en Alpine staan net even wat hoger dan de bekende merken en kosten niet zo heel veel meer. Let dus op features, zoals RCA-uitgangen met hoge spanning erop (4 volt), voorbereiding voor DAB (digitale radio), soort wisselaaraansluiting (bestaat dit type aansluiting over 2 jaar ook nog?), afleesbaarheid display (kleurtjes en rennende paarden zijn irritant en niet nuttig), knoppen (grote knoppen en draaiknop voor volume), diefstalbeveiliging, noem het maar op.

Versterker: Minder is meer. Elke versterker die je extra installeert moet weer aangesloten worden. Dat kost extra draad, tijd en plaats. Als je het allemaal met een versterker kan oplossen geeft dit veel minder rompslomp en dradentroep. Staar je daarbij niet blind op wattage. Een 4x50 watt RMS versterker kan al heel wat herrie geven. Mooie instappers daarvoor vind ik Kenwoods. Zeer redelijke prijzen voor een verdacht transparant geluid met strakke bas. Andere merken zijn uiteraard ook prima, zolang je maar bij de Kijkshop kwaliteit wegblijft. Belangrijker aan een versterker zijn de features. Minimaal moet je actieve filters voor elk kanalenpaar aan boord hebben die high pass of low pass schakelbaar is en traploos instelbaar tussen 50-200 Hz, 2 Ohm werking moet mogelijk zijn (is wel ongeveer standaard), hoge RCA ingangspanning moet ie lusten (4 volt toch wel). Meer features zijn wel te bedenken, maar dit zijn de belangrijkste.

Speakers: besteed de meeste aandacht aan de frontset. In de huiskamer ga je niet achterstevoren zitten en naar je speakers luisteren. Dat moet je in de auto ook niet willen. Koop een goede compo set met een goed opgebouwd scheidingsfilter. Voor extreme el cheapo met goede kansen kan ik je een Axton set aanraden, die menig duurdere concurrent voorbij streeft. Je kan uiteraard ook naar de gevestigde car hi-fi merken grijpen. De standaard electronica merken zou ik niet snel in de auto willen qua speakers. Voor achterin schaf je een paar mooie midwoofers aan. Die hoeven niet groot te zijn, 13cm voldoet prima. Met de woofer kan je verschillende kanten op. 10" is voor de meesten groot zat. Daar komt een prima bas uitrollen, waarbij de impulstrouwheid nog redelijk gewaarborgd is. Je kan kiezen voor een free-air oplossing (woofer in hoedenplank), gesloten kast, bass reflex of bandpass. Al naar gelang je wensen en eisen (karakteristiek, muziek, ruimte, geluidsdruk) kies je een woofer die bij je past. Even een goede behuizing erbij (de winkel helpt je verder) en dat gedeelte is voor elkaar.

Setup: De frontset gaat het maken. Die is grotendeels bepalend voor je geluid. Een nauwkeurige inbouw hiervan is dan ook een absolute must. Ontdreun je deur met speciaal spul. Dat kost wel wat, maar geeft een aanmerkelijk beter resultaat dan ongedempte deuren. Monteer je woofers op een MDF ringetje in de deur, dat geeft een betere basis voor de montage en voorkomt beter trillingen (m.a.w. alleen de conus doet het werk, de rest blijft 'stiller'). De tweeters richt je links op het linkeroor en rechts op het rechteroor. De A zuil is wel een mooie plek daarvoor. Wellicht kan je je tweeters links en rechts individueel afstemmen op de bijbehorende woofers door de geluidssterkte aan te passen met spanningsdelers. Dan nog het geheel voor links en rechts op elkaar afstemmen en de frontstaging is een feit. Achter moffel je de midwoofers ergens weg. De woofer vindt zijn plek in de hoedenplank of in de kofferbak.

Afregelen: Frontspeakers komen op een kanaalpaar links en rechts. high pass filteren op 80 Hz. Midwoofers sluit je parallel aan op deze kanaalparen of in serie en dan gebrugd (dan heb je monogeluid achter, wat de frontstaging minder stoort) en die ga je passief filteren zodat allen rond de 200 hz-3000 Hz wordt weergegeven. Achter vult dus het geluid van voren aan. De woofer low pass 80Hz aansluiten gebrugd op het kanaalpaar dat nog over is (je gebruikt dus 2 kanaalparen. Een kanaalpaar om de frontset aan te sturen, samen met de midwoofers achter en een kanaalpaar gebrugd voor de woofer).

Voordeel van deze opzet is dat je frontset de muziek maakt. Het geluid komt van voren. De diepe bassen geven de frontset geen problemen, die pakt de woofer. Omdat de woofer zo laag speelt en lage tonen niet echt richtingsgevoelig zijn, kan je niet 'horen' dat de woofer achter hard zit te beuken. Doordat je frontset vanaf 80 Hz het geluid 'oppakt', trekt die set het subgeluid naar voren. Je hoort diepe bassen om je heen, ipv van achteren. Daarom moeten je midwoofers ook niet die bas vanaf 80 Hz achterin weergeven, maar pas hoger beginnen. Anders mislukt die akoustische koppeling en hoor je de subbassen weer duidelijk van achteren komen. Van achteren komt nu ook geen hoog geluid (maar tot 3000 Hz en niet tot 20.000 Hz). Deze hoge tonen zijn belangrijk voor je frontstaging en dienen dan ook alleen van voren te komen.

Weinig is meer. Met een dergelijke, redelijk simpele opzet van je car hi-fi kan je een mooi geluid neerzetten ipv de zoveelste stampbak te creeren. Als 't je alleen om stampen gaat, kan je inderdaad beter een loeigrote woofer aanschaffen en dit 6x9's. Car hi-fi gaat dan aan je voorbij.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:04

GaMeOvEr

Is een hork.

Woei! Dat is nog eens een goede reply!

(Sorry, moest ik gewoon ff kwijt.)

Tja, goed geluid (zelfs "acceptabel" geluid) in de auto kost flink wat, zeker als je een beetje audiofiel ingesteld bent.

Wat ik zelf heb?

Headunit: Pioneer DEX-P99 RDS, (1500,-) met actieve filtering (LPF, HPF, slopes instelbaar) en daaraan een CDX-P1280 (699,-) Met CD-Text mogelijkheden.

Versterker : Magnat Combat 6. 6 Kanaals versterker, met 2 kanalen gebrugd voor de Sub. ( 1800,-)

FrontUnits : Kenwood Compo set, 17Cm, weet het type niet, maar het zijn de grootste Dual-mags (Paarse Cone) (499,-)

Rear Units : Kenwood Compo, 16 CM, type : geen idee, blauwe cone. ( 299,- )

Subwoofer : Rockford Fosqate Punch XLC 12" in Enclosure, niet ported. (Strakkere Bas, wel meer vermogen nodig dan ported voor flink volume.)

Filtering:
Voor HPF op 50Hz, Slope 6 Db
Achter HPF op 80 Hz, Slope op 12Db
Sub LPF op 63 Hz, Slope 6 Db.

Bekabeling : 25 Mm2 naar de amp, afgezekerd met 70A.
Tripleshielded, Golp plated Oehlbach naar de Amp
Speaker kabel : OFC 2.5 MM2 naar de gewone units, OFC 4mm2 naar de Sub.
Bevalt op zich wel, maar ik wil toch eens een keer mijn Front en Rear units upgraden naar Boston ofzo, maar dat komt wel, klinkt op zich prima.

Nu is eerst de boel thuis aan de beurt. ;)

Prijzen zijn overigens nog in guldens.

Aannames zijn fataal.

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

Wow, das inderdaad een goede reply!

Maar goed, misschien is het een idee om te kijken naar een autoradio die ook mp'3 kan lezen?? :)

Zelf heb ik een JvC-radio (die dat helaas niet kan), een zware versterker van Philips uit 1418 ofzo, met 2x Pioneer 3weg, 2x kenwood 2weg, een subwoofer van Pioneer, en een sub van Excaliber: de Evolution. :)

Die combinatie kan flink stampen, maar op een normaal volume heb ik fantastisch geluid! :)

Time is never wasted when you're wasted all the time.

• mollie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-01 22:22

mollie

die magnat traxx is wel ok .. je moet er alleen geen wonderen van verwachten ..ga je em gebruiken voor een sub aan te sturen ga er dan maar vanuit dat ie wel wat minder dan 200w levert(gebrugd), een redelijk gevoelige sub kan uitkomst bieden,maar het moet vooral goed klinken natuurlijk ;)

Afbeeldingslocatie: http://image2.showyoursound.nl/Mollie/kofferbak03small.jpg

hier kan je de rest zien .. het is allemaal niet bijzonder ofzo maar deze simpele setup klinkt al heel lekker!!
http://showcase.showyoursound.nl/Public/ShowCase/Showcase.asp?id=364

btw een setje 9*6 is helemaal niet verkeerd.. ik gebruik de mijne voor rearfill, zitten gewoon op de radio en komen bij lange na niet boven de voorspeakers uit.. verder is het wel fijn als je ooit mensen achterin hebt zitten

Verwijderd

Topicstarter
HARTELIJK BEDANKT hier heb je tenminste wat aan ik ben hier al een heel deel mee geholpen .

maar ik hoop dat er nog meerdere reageren om te kijken wat voor iets jullie in je auto hebben vindt ik wel interresant om te kijken en te lezen :)

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11-2025
Op woensdag 15 mei 2002 16:54 schreef kingdingeling001 het volgende:
HARTELIJK BEDANKT hier heb je tenminste wat aan ik ben hier al een heel deel mee geholpen .

maar ik hoop dat er nog meerdere reageren om te kijken wat voor iets jullie in je auto hebben vindt ik wel interresant om te kijken en te lezen :)
Me:

Afbeeldingslocatie: http://www.nissanmicra.vinden.nl/w-ca-r.jpg

Kenwood KRC-PS959R/RY
Cassette receiver met RDS en CD/MD wisselaarbediening
MASK met veiligheidscode
Maximaal 4 x 40 W vermogen
2 RCA pre-outs 4 volt
Klaar voor DAB ontvangst
Dolby B/C NR

Al een paar jaartjes oud, maar toch een leuk modeletje. Combinatie met:

Afbeeldingslocatie: http://www.nissanmicra.vinden.nl/w-ca-cd.jpg

Kenwood KDC-462

Magazijn met 6 cd's
CD Text ondersteuning
Digitale filter met 8-voudige oversampling

En, het is géén reclame (en ik weet niet of het is toegestaan). Maar de set is evt. te koop......

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Pagina: 1