Toon posts:

Quiz schakeling

Pagina: 1
Acties:
  • 720 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een schakeling waarmee ik een quiz kan spelen.
Ik wil 6 drukknopen en 6 lampen. Als er een speler op een knop drukt moet bij hem de lamp gaan branden. En de andere 5 mogen dan niet meer ingeschakeld kunnen worden. Daarbij moet er waarschijnlijk nog een reset knop komen voor de quiz master. Ik heb dit al geprobeerd te maken met relais maar dan had je erg veel contacten nodig. Schijnbaar is het makkelijker om een electronische schakeling te maken met ic' tjes. Alleen hier heb ik niet zo veel verstand van.
Heeft er iemand een schema van ?

• equinoxe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05-2024
Zo'n schema staat ook in een van de boeken uit de reeks: "30x schakelingen" van elektuur.
Heb ze helaas niet hier (op het werk).

• Mighty_Xa4
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-12-2025
Deze schakeling staat idd ergens in uitgave van elektuur.
Meestal zijn de boeken (30x schakelingen) of de jaargang CD's (alle schakeling van 1 jaar op 1 CD) in de bibliotheek verkrijgbaar.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik wil eigenlijk graag een schema hebben daarvan kan niemand die uit dat boek scannen ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eens wat rond gekeken op www.elektuur.nl Daar heb ik nu wel een schema gevonden maar ik weet niet voor hoeveel drukknopen dit is. http://www.elektuur.nl/dl/dl.htm dan klik op nummer 458 December 2001. Kan iemand me hier bij helpen of hebben jullie zelf een ander schema ?

Verwijderd

LOL, dezelfde vraag staat in de Natuurkunde VWO 2e fase examenbundel :D Kan je wel een idee geven wat voor modules je nodig hebt, maar niet exact welke componenten

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-12-2025

AcouSE

Swedish Chef

Dat quizmaster artikel van december is een draadloze oplossing met 3 of 4 kastjes. Niet eenvoudig en niet goedkoop.
Op woensdag 15 mei 2002 15:53 schreef def103 het volgende:
Ja ik wil eigenlijk graag een schema hebben daarvan kan niemand die uit dat boek scannen ?
Ik wijs je -en iedereen die dat voor je zou willen scannen- er hierbij op dat alles uit de elektuur copyrighted is, en dus onder warez valt.

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand me dan wel vertellen waar ik zo'n schema kan vinden op internet.(Je hebt wel gelijk wat dat warez betreft.)

Verwijderd

Topicstarter
Op onderstaande pagina staat:
http://www.mitedu.freeserve.co.uk/Circuits/Misc/quiz.htm
Dit is een schema met 4 drukknopen weet er iemand hoe je dit eventueel kunt uitbreiden ?
En welke andere IC je daarvoor eventueel voor nodig hebt ?

Verwijderd

Dan zou je de schakeling moeten aanpassen door een 4081-IC toe te voegen, waarvan je 2 AND-poorten gebruikt op dezelfde manier als de 4 andere AND-poorten,

verder 1 4013-IC toevoegen op dezelfde manier als de andere 2 4013's

en ipv het 4082-IC een AND-poort met 6 ingangen te nemen, of indien niet verkrijgbaar te creëren, door de uitgangen van 2 AND-poorten met 3 ingangen, op 1 AND-poort te schakelen.

Het aanpassen van de schakeling is het moeilijkste niet, om er een print voor te maken wel.

edit:

In een 4073 zitten 3 AND-poorten met elk 3 ingangen
In een 4081 zitten 4 AND-poorten met elk 2 ingangen
Pagina: 1