AC3 weergeven. Is dat nu zo'n ramp

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-08 16:18

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
De laatste maand is mij opgevallen dat alle nieuwe releases van 2CD divx film het geluid hebben in een AC3 formaat. (dolby digital voor de n00bs). Nu is dat geen probleem omdat er al jaren 2 kanaals ac3 tracks zijn. Maar de laatste tijd is het steeds meer 6 kanaals (5+1).

Kijk nu wordt het leuk. Want dat geeft een nieuwe dimensie aan je divx filmpje. Maar nu komt het probleem. Het weergeven. Alle AC3 plugins die ik tegenkom willen alleen 2 kanaals weergeven.. De ene geeft mij niet eens de mogelijkheid om het op 4 of 5 kanaals te zetten. De andere crashed als ik dat doe.. Ik kan ook nog als optie kiezen om de spdiff te gebruiken.. Maar ik heb geen versterker die dat signaal kan verwerken.

Ik krijg het niet aan de praat op een Soundblaster Audigy en niet op een Yahama 4 kanaals geluidskaart.

Hoe kan ik het voorelkaar krijgen dat ik de films kan zien met het surround effect ?

Oja. Powerdvd kan wel meerdere kanalen weergeven bij een AC3/DTS dvd op beide geluidskaarten. Maar als ik een divx draai in powerdvd kan ik weer alleen 2 kanalen kiezen :(

edit:

Voordat er weer (m)oraalridders beginnen te roepen.. Ik heb gezocht met de search. Maar geen bevredigend antwoord gehoord)

AKA Rinkel weblog

• jwbagger
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-06 10:07

jwbagger

,.-~'`'~-.,

gewoon de dvd kopen, dan doet hij 't wel (8> :P

Verwijderd

welke versie powerdvd ?

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Op woensdag 15 mei 2002 14:08 schreef ferenc het volgende:
welke versie powerdvd ?
Powerdvd XP 6 channel version (Powerdvd 4.0 full)

AKA Rinkel weblog

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-08 08:26

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter

AKA Rinkel weblog

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Volgens mij moet je gewoon die intervideo plugin op sp/dif uit zetten en bij de setup van je geluidskaart instellen dat ie ac3 moet decoden. Pure gok van mij want ik heb zelf een sblive! value en een receiver die gewoon ac3 aankan.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-08 21:05

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op woensdag 15 mei 2002 16:23 schreef Nikel het volgende:
Volgens mij moet je gewoon die intervideo plugin op sp/dif uit zetten en bij de setup van je geluidskaart instellen dat ie ac3 moet decoden. Pure gok van mij want ik heb zelf een sblive! value en een receiver die gewoon ac3 aankan.
Nee, AC3 decoding wordt puur softwarematig gedaan bij Soundblaster 5.1 kaarten.

PowerDVD kan dus de 6 kanalen bij Dolby Digital decoden en deze in 4 kanalen naar de geluidskaart sturen (sblive) of in 5.1 (live5.1/audigy). De drivers ondersteunen dan 5.1 geluid van de software. De kaart doet dan zelf helemaal niets.

De topicstarter zal dus op zoek moeten gaan naar een softwarepaket dat de AC3 stream van DivX' met AC3 in losse kanalen kan decoden. Want je geluidskaart kan het digitale DD5.1 signaal wel doorgeven naar 'buiten' via de digitale uitgang (AC3 pass-through), maar zelf dat ac3 signaal decoden kannie niet...

En als je een AC3 plugin gebruikt, dan 'reduceert' deze het geluid blijkbaar tot 2 kanaals... Dat wordt dus zoeken naar een softwarepaket dat die kaart wel zo aan kan sturen :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Hehe lachen.. Je hebt gelijk. Als ik in de plugin de spdiff aanvink dan is er wel AC3 geluid. Dus de audigy drivers kunnen dat signaal onderscheppen. (weer een bewijs dat creative kaarten geen echte digitale uitgang hebben)

Maar in mijn standalone divx machine zit helaas een yamaha geluidskaart. En die kennen het verschijnsel AC3 niet.. Dus daar moet ik een stukje software voor hebben
Nee, AC3 decoding wordt puur softwarematig gedaan bij Soundblaster 5.1 kaarten.
PowerDVD kan dus de 6 kanalen bij Dolby Digital decoden en deze in 4 kanalen naar de geluidskaart sturen (sblive) of in 5.1 (live5.1/audigy). De drivers ondersteunen dan 5.1 geluid van de software. De kaart doet dan zelf helemaal niets.
En zoiets zoek ik nu ook voor ac3-divx :D *D
De topicstarter zal dus op zoek moeten gaan naar een softwarepaket dat de AC3 stream van DivX' met AC3 in losse kanalen kan decoden. Want je geluidskaart kan het digitale DD5.1 signaal wel doorgeven naar 'buiten' via de digitale uitgang (AC3 pass-through), maar zelf dat ac3 signaal decoden kannie niet...

En als je een AC3 plugin gebruikt, dan 'reduceert' deze het geluid blijkbaar tot 2 kanaals... Dat wordt dus zoeken naar een softwarepaket dat die kaart wel zo aan kan sturen .
En toch blijf ik het vreemd vinden. Want ik had ooit via het nimo divx codec pack een AC3 driver waar je dan kon kiezen uit meerdere uitgangs keuze's. Maar als ik dan 4 channels koos kreeg ik een dikke error.. En kon ik helemaal geen films meer afspellen.. Moest zelf alle divx codec's opnieuw installen.

Misschien is het wel eens een goed idee om er een SBlive 5.1 in de divx pc te drukken.. Maar dan moet ik eerst weten of die ook een AC3 onderschepper heeft . En software matig ac3 kan verwerken. En of die digitale uitgang een beetje voldoet aan de eisen zodat ik in de toekomst niet weer voor een verrassing kom te staan als ik een nieuwe versterker aanschaf met een digitale ingang (had begrepen dat een sblive geen DTS stream kon doorgeven)

AKA Rinkel weblog

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Als je een soundblaster 1024 hebt (dus eentje met nog 4 kanalen) , heeft die dan ook de beschikking over een softwarematige ac3 decoder. Of moet je dan verplicht de 5.2 editie hebben ? . En welke geluidskaarten hebben nog meer de beschikking over een ac3 decoder ? :)

AKA Rinkel weblog

• harlekein
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-07 20:04

harlekein

Creator Owner

Onlangs heb ik kennis gemaakt met bsplayer (.org en bsplay.com voor skins) en het bevalt mij uitstekend. Ik heb zelf nog niet de optie gebruikt voor 5 kanalen, maar deze is wel heel makkelijk in te stellen. Misschien dat het daarmee werkt.

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Ik ben bang dat het alleen gaat lukken met een AC3 geluidskaart. Ik krijgt het met de audigy alleen voorelkaar als ik spdiff kies. Met 4.0 en 5.1 instellen in de ac3 decoder blijf die stereo.. En op de yamaha is het ook huilen met de pet op...

AKA Rinkel weblog

Verwijderd

Dit is inderdaad een interessant probleem, ik rip zelf ook met xvid/ac3 en kan alleen 2speaker surround in de ivaudio codec aanvinken of s/pdif... s/pdif werkt en wordt keurig door een externe decoder aangepakt en als 6 kanalen afgespeeld... maar aangezien ik alles analoog heb aangesloten op mijn Sixpack van terratec wil ik het analoog... ik heb al geprobeerd van de digitale uitgang direct naar de ingang maar daar trapt de driver van de sixpack niet in.... tot op de dag van vandaag weet ik dat er een pakket is waar het mee zou kunnen... er zit van alles in nimo's codec pack maar een definitieve oplossing weet ik nog niet... ik hou me warm aanbevolen

Verwijderd

Ik heb het wel eens aan de gang gezien, maar ik draaide op dat moment NT-4, en daar wilde het niet op.

Trouwens, Ik (...) heb ook liever gewoon de DVD...

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 20:05
Op woensdag 15 mei 2002 14:03 schreef jwbagger het volgende:
gewoon de dvd kopen, dan doet hij 't wel (8> :P
Jij snapt t!

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Verwijderd

maar het kan via spdif gewoon via powerdvd?

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Op donderdag 16 mei 2002 15:01 schreef neographikal het volgende:
maar het kan via spdif gewoon via powerdvd?
Kan wel.. Maar ik ben nog een van de weinige Nederlanders die nog geen DD/DTS muziek setje heeft staan :(

AKA Rinkel weblog

Verwijderd

Op donderdag 16 mei 2002 15:17 schreef 4POX het volgende:

[..]

Kan wel.. Maar ik ben nog een van de weinige Nederlanders die nog geen DD/DTS muziek setje heeft staan :(
dr zijn dr meer niet dan wel hoor, krengen zijn duur als je geluid wat bij een normale stereo in debuurt komt wilt hebben. Meer niet dan wel denk ik

• Malebolgia
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-05 22:54

Malebolgia

Move, or be moved

hier heb ik ook een paar met AC3 geluid, maar ook met 5.1--> stereo moet ik zeggen dat het met een quadrofonische opstelling (2X stereo voor/achter, nep-surround dus) ook veel meer surround klinkt dan de gewone stereo-divXjes. Hoe het komt weet ik niet, maar het geluid word er wel stukke beter van :)

"People should know when they're conquered..."

Verwijderd

maar niemand heeft dus nog een werkende oplossing begrijp ik...

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hoe "zie" ik dat een divx ac3 geluid heeft?

Verwijderd

is niet zo moeilijk, in bsplayer kun je (tijdens het afspelen) via rechtermuis een menu benaderen waar je de eigenschappen van de afspelende film ziet... de video en audio codec, in de meeste gevallen divx of xvid... ook staat hier welke audiocodec gebruikt wordt.... mp3/ac3/ogg via de eigenschappen van die codec kun je het aantal speakers instellen... HIER gaat het dus analoog fout... digitaal kun je makkelijk doen door s/pdiff in te stellen, maar bij analoog kan je dus alleen 2 speakers stereo kiezen en niet 4 of 6 speakers wat iedereen wil.....

• Malebolgia

Malebolgia

Move, or be moved

kan nog simpeler (in W2K iig):
in explorer gewoon properties van de film, en dan het aantal audio kanalen tellen :P

Verwijderd

Op donderdag 16 mei 2002 17:02 schreef Malebolgia het volgende:
kan nog simpeler (in W2K iig):
in explorer gewoon properties van de film, en dan het aantal audio kanalen tellen :P
Niet helemaal, je hebt bijv. ook het *.ogg audioformaat, dit kan ook multichannel zijn, maar hoeft geen ac3 te zijn, er bestaan ook multichannel mp3's

• Malebolgia

Malebolgia

Move, or be moved

true, maar W2K is (meestal) ook zo vriendelijk om in het propertiesvenster ook ff de gebruikte codec te vermelden...

Verwijderd

de oplossing!

[topic=497336/1/25]

• wagenveld
  • Niet online
De Betere Oplossing:

Kijk met graphedit (www.doom9.org) welke ac3 codecs geïnstalleerd zijn. (cyberlink, intervideo enz)
Delete deze (met regsvr32 /u 'bestandsnaam')
Gooi dan dit ac3 filter erop: http://ac3filter.sourceforge.net/
Zet het filter op 6 kanaals, doe dit ook in bsplayer.
Misschien moet je in het filter ipv DirectSound de WaveOut optie aanvinken.

Dit werkt voor mij (win98SE, sblive5.1). Hoop dat het voor meer mensen werkt. Ik heb namelijk alle oplossingen in dit topic geprobeert en kreeg het niet aan de praat. Het zal waarschijnlijk te maken hebben met een conflict tussen meerdere ac3 codecs.

Verwijderd

Zoals wagenveld hierboven al zegt, download ac3filter en het werkt (behalve als je NT of 95 gebruikt). Die Nimo codecs zijn meestal goed genoeg maar niet altijd. Vooral 9 is berucht.

Verwijderd

google: ac3filter. Ik gebruik het icm mijn spdif op de audigy (decoding dus offboard)

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:33

Wildfire

Joy to the world!

Verwijderd schreef op 06 June 2003 @ 11:54:
google: ac3filter. Ik gebruik het icm mijn spdif op de audigy (decoding dus offboard)
Een paar tweakers zijn me al voorgeweest zie ik. AC3Filter is idd hèt AC3 afspeelfilter. Is echt een toppie filter!

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Hou er dan wel rekening mee dat het een jaar geleden nog niet bestond ;)
De kick is wel een nuttige toevoeging, maar nu heel overtuigd die mensen hierboven proberen te overtuigen dat het dé software is, is wat nutteloos :P

Verwijderd

ACM schreef op 06 June 2003 @ 12:03:
De kick is wel een nuttige toevoeging, maar nu heel overtuigd die mensen hierboven proberen te overtuigen dat het dé software is, is wat nutteloos :P
true vond het al vreemd dat tie weer in mn myreact stond :) maarja we zijn de beroerdste niet :P

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

ACM schreef op 06 June 2003 @ 12:03:
Damn! Niet gezien dat het een gekicked topic was. Sodeju! :)

Als nou voortaan de topickicker nog ff duidelijk in bold vermeld dat 'ie een oud topic heeft gekicked, dan is het wat duidelijker...

• toastingnow
  • Nu online
Vraagje wat er op kan volgen:
Ok, een xvid met ac3 geluid. Deze omzetten naar svcd met ac3 geluid, kan dat ook?
Ik heb dvd2svcd geprobeerd en dat de audio gezet op ac3. maar dat werkt voor geen meter. Encoder is Tmpgenc.

Asus P5K Pro, 2 Gb DDR2, Samsung 500 GB HD, XFX Alpha DOG 670Mhz, E8400

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:30

JWO

volgens mij kan dat niet, svcd is volgens mij alleen stereo

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:38
nee het svcd heeft alleen mp3 geluid.

Ik krijg met AC3filter op de s/pdiff setting alleen maar gekraak uit mijn ac3 decoder. Die zit optisch aangesloten op mijn geluidskaart. Nu doe ik het maar via de dolby prologicII setting die overigens heel goed werkt. Ik heb zo'n AC3 test.avi bestand die uit alle speakers een stem laat horen, en ook de rear speakers hebben een eigen L/R scheiding. Dacht dat pro logic dat niet had.

• toastingnow
  • Nu online
svcd is mp3? hmm...weer wat geleerd dan. kan je dat checken dmv Gspot oid?

Asus P5K Pro, 2 Gb DDR2, Samsung 500 GB HD, XFX Alpha DOG 670Mhz, E8400

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

markclausing schreef op 06 June 2003 @ 14:08:
nee het svcd heeft alleen mp3 geluid.
Correctie: SVCD maakt gebruik van MPEG2 audio, geen MP3 (MP3 is MPEG1 Layer 3)

• 1Mark
  • Laatst online: 14:38
ah weer wat geleerd. heb ik het over video-cd zeker..

• ernst
  • Laatst online: 04-08 16:43
Ik kijk altijd gewoon met Windows media player (8 of 9). De Ffdshow codec voor 't beeld, en de 'AC3 codec' (zie doom9) voor het geluid.
Heb verder het topic niet gelezen, maar volgens mij kan je met AC3 codec wel ongeveer alles instellen wat jij wil :)

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• wagenveld
  • Niet online
sorry dat ik niet ff gemeld had dat het een oud topic was, maar dacht idd dat het een nuttige toevoeging zou zijn. (vooral omdat ik aan de hand van dit topic een hele tijd aan het kloten geweest ben :) )

Verwijderd

toastingnow schreef op 06 June 2003 @ 12:45:
Vraagje wat er op kan volgen:
Ok, een xvid met ac3 geluid. Deze omzetten naar svcd met ac3 geluid, kan dat ook?
Ik heb dvd2svcd geprobeerd en dat de audio gezet op ac3. maar dat werkt voor geen meter. Encoder is Tmpgenc.
Tmpgenc accepteert geen AC3 geluid, je krijgt dan een Mpegfile zonder geluid

Ben ook 2 weken bezig geweest omdat ik Die another day XViD met AC3 geluid wou overzetten naar DVD+R Heb op Doom9 uiteindelijk de oplossing gevonden, AC3 wordt wel 2 kanaals daarna, nu nog een methode om alle 6 de kanalen uit de rip te krijgen

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:48
Verwijderd schreef op 10 juni 2003 @ 16:58:
[...]

Tmpgenc accepteert geen AC3 geluid, je krijgt dan een Mpegfile zonder geluid

Ben ook 2 weken bezig geweest omdat ik Die another day XViD met AC3 geluid wou overzetten naar DVD+R Heb op Doom9 uiteindelijk de oplossing gevonden, AC3 wordt wel 2 kanaals daarna, nu nog een methode om alle 6 de kanalen uit de rip te krijgen
Al eens op het forum van Doom9 gekeken?

Volgens vraag 15 van deze thread kun je een AC3 stream middels direct stream copy uit een AVI halen. Je moet alleen nog de header corrigeren met BeSliced. De AC3 file kun je dan rechtstreeks in IFOEdit gebruiken als source, samen met de MPG file (video only) die je met TMPGEnc hebt gemaakt.
Pagina: 1