[WC] Bong ontwerp

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02 09:13
Ik wil een bong gaan ontwerp die zichzelf bijvult, deze heeft een voorraad van een liter of 2-5.

Het is de bedoeling dat het een normale bong wordt, maar onder de Y splitsing (waar ventilator zit) komt een inlaat met een eletrische klep en een watersensor. Als de watersensor geen water meer detecteer wordt de klep opengezet waardoor het waterreservoir wat aan de klep zit langzaam leegloopt. Deze moet dan eens per X dagen gevuld worden.

Dan het andere idee: De bong zit buiten de kast dus moeten de slangen van de bong naar binnen. Ik wilde hier koppelingen aanmaken die zichzelf sluiten als ze los zijn. Ik heb deze alleen voor 1 richtings verkeer gevonden. Dus dacht ik: ik gooi 2 eletrische waterkleppen in mijn kast die open gaan als de pc aan staat. Als de pc uit is daan deze dicht er kan de bong ontkoppelet worden. Dit wordt gedaan met zelfsluitendende gardena aansluitingen.

Volgende idee:
Ik wil een watertempsensor erin hangen en deze koppelen aan de ventilator (een papst 12cm die die 100m3/h kan verplaatsen). Ik zag bij de praxis ook een pijpventilator. Dit is een 220v ding die precies in een 120/100mm buis kan (en erin vastgelijmd kan worden) Deze had filters en al erbij zitten. Ze waren er in 2 varianten 180m3/h en 80 m3/h (voor 120 en 100mm). Verder was er een dimmer voor van 33 euro ( :( ). Mooie en nette oplossing maar mij te duur.

Dan de pomp:
Ik ga een eheim pomp gebruiken. Maar weet nog niet waar. De bong die ik ga maken wordt circa 1,5 tot 2 meter hoog (hoe extreem kun je gaan). De eheim 1250 9120 l/u) heeft maar een opvoerhoogte van 2 meter. Maw met wat weerstand (waterblok, ed) zal deze de 2 meter niet of nauwelijks halen. de eheime 1060 (2280 l/u) is dan de oplossing maar deze past niet in een 125mm buis.
Ik wil nu een ehiem 1060 gaan gebruiken en deze in mijn kast zetten, net achter de elektrische klep. Zijn hier ook andere oplossingen voor. Tandwielpompen?

Suggesties graag.

if broken it is, fix it you should

Verwijderd

nice idee, kan je alleen niet verder helpen(the usual goodluck stuff)

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-02 11:07
* Robino snapt het niet helemaal maar is wel geinteresseerd.

Kan je misschien een simpele tekening maken met wat je bedoelt :)

• elgringo
painting.... done:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~wiedbed/bong.jpg

Die klein pijp aan de zijkant zit de voorraad in (75mm pijp waarschijnlijk).
Dat rode ding in een elektrische klep
De blauw de water en temperatuursensor
De groene de FAN
Bovenkant is invoer, onderkant uitvoer, naar pomp.

En voor de pomp zit weer een elektrische klep en de slang die daarna toe gaat heeft een gardena waterstop aansluiting. (net als invoer van bong)

Verwijderd

Tandradpompen kunnen wel, maar die dingen zijn duur. Ik kreeg laatst een prijsopgaaf van 2700 euro voor een 600L/uur pomp.

• elgringo
Op woensdag 15 mei 2002 14:03 schreef DaBit het volgende:
Tandradpompen kunnen wel, maar die dingen zijn duur. Ik kreeg laatst een prijsopgaaf van 2700 euro voor een 600L/uur pomp.
Das prijzig.... Kan ik beter een eheim 2280l/u erin drukken

Verwijderd

Op woensdag 15 mei 2002 13:30 schreef elgringo het volgende:
Ik wil een bong gaan ontwerp die zichzelf bijvult, deze heeft een voorraad van een liter of 2-5.

Het is de bedoeling dat het een normale bong wordt, maar onder de Y splitsing (waar ventilator zit) komt een inlaat met een eletrische klep en een watersensor. Als de watersensor geen water meer detecteer wordt de klep opengezet waardoor het waterreservoir wat aan de klep zit langzaam leegloopt. Deze moet dan eens per X dagen gevuld worden.
Kan je hetzelfde niet bereiken met het systeem van communicerende vaten? Als je ziet dat het reservewater in een dikke pijp zit of met een bak eraan, dan komt dat toch ook in orde? Of zie ik het verkeerd?

• elgringo
Op woensdag 15 mei 2002 14:16 schreef Frank_N het volgende:

[..]

Kan je hetzelfde niet bereiken met het systeem van communicerende vaten? Als je ziet dat het reservewater in een dikke pijp zit of met een bak eraan, dan komt dat toch ook in orde? Of zie ik het verkeerd?
Ja maar ik wel een bepaalde hoeveelheid water in het systeem hebben en niet te veel en niet te weinig.

Verwijderd

ik zou een andere constructie bedenken voor de fan want licht gaat niet dalen op die manier

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-01 14:50

Jack

MHz Matters

Op overclockers staat een artikel van 5 blz met veel gedetailleerde info, tjek it out zouk zo zegge...:

http://www.overclockers.com/articles389/

[Specs]

• elgringo
Op woensdag 15 mei 2002 16:37 schreef Siris het volgende:
Op overclockers staat een artikel van 5 blz met veel gedetailleerde info, tjek it out zouk zo zegge...:

http://www.overclockers.com/articles389/
heb ik al gelezen, alleen standaard info

• elgringo
Op woensdag 15 mei 2002 16:20 schreef johndope het volgende:
ik zou een andere constructie bedenken voor de fan want licht gaat niet dalen op die manier
Weinig bong info, of niet.... Dit werkt wel....

(ik neem aan dat je lucht bedoelt?)

Verwijderd

eheheheh ja idd :P

• elgringo
Maar euh, meer suggesties?

• elgringo
schop....

Ik wil echt wat meer response voordat ik weer geld over de balk ga smijten aan iets wat toch niet werkt ;)

Verwijderd

Bedoel je een bong voor blowen??

Verwijderd

wat ik niet snap is, je maakt een reservoir (sp?) en die laatje dmv een of andere manier erin lopen als t water te laag staat..

kan je dan niet beter een groot reservoir maken.... heeft dat dan niet hetzelfde effect.. gewoon een bak waardoor het water stroomt en waar ja makkelijk bij kan vullen.

scheelt ook nog is met de energie die nodig is om al het water op te warmen... t water is er in beide gevallen, gebruik t zou ik zeggen

Verwijderd

Op zaterdag 18 mei 2002 18:51 schreef mushroom het volgende:
een bong word gebruikt om het water afte koelen doormiddel van een sproeikop word het water gelijk verspreid over de buis aan de onderkand zit een fan die lucht omhoog blaas en zo word het water afgekoelt *D

• harlekein
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-01 11:23

harlekein

Creator Owner

Op zaterdag 18 mei 2002 18:51 schreef mushroom het volgende:
Daar dacht ik eigenlijk ook meteen aan. Zou wel cool zijn. Multifunctioneel.

• elgringo
Op zaterdag 18 mei 2002 20:11 schreef lennardV het volgende:
wat ik niet snap is, je maakt een reservoir (sp?) en die laatje dmv een of andere manier erin lopen als t water te laag staat..

kan je dan niet beter een groot reservoir maken.... heeft dat dan niet hetzelfde effect.. gewoon een bak waardoor het water stroomt en waar ja makkelijk bij kan vullen.

scheelt ook nog is met de energie die nodig is om al het water op te warmen... t water is er in beide gevallen, gebruik t zou ik zeggen
Door het water te laten verdampen koelt het af (tot onder omgevings temperatuur) en water verdampt makkerlijk als het een groot oppervlak heeft (doo de sproeikop bovenin) en door er lucht langs te blazen (de ventilator)

• elgringo
Op zaterdag 18 mei 2002 20:27 schreef Device het volgende:

[..]

Daar dacht ik eigenlijk ook meteen aan. Zou wel cool zijn. Multifunctioneel.
Waarschijnlijk is dat hetzelfde principe

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Die electrische klep: priemaa! Laat effe weten wat voor materialen je daar allemaal bij nodig hebt gehad. Lijkt me heel goed dit, want er is natuurlijk maar 1 ideaal waterniveau (en dat is net hoog genoeg opdat er geen lucht aangezogen wordt).

Van die koppelingen naar je kast snap ik geen iota. Kun je dat nog een keer uitleggen/tekenen?
EDIT: mmm ik begrijp t al. Mja dit kan je doen als je vaak je pc verhuist... maar wat kost dan zo'n electrische klep? Is dat zo'n ding als er ook voor de wasmachine zit als lekbeveiliger? Niet goedkoop lijkt me.

Fanregeling is nuttig, maar zit er geen geregelde fanheader op je mammaplank? Dat is direct en simpel.

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

als je t toch heavy aan wil pakken, zorg dat je een pompje koopt die druk kan maken, dan kun je een verstuiver gebruiken, gegarandeerd dat je ijskoud water overhoudt.

ik had zelf ook een leuk ideetje in gedachte :)

zit natuurlijk wel copyright OP :7 tis toch zelf bedacht :)

men maken een metalen/alu/koperen doos van ongeveer 30L
hier bouw je een verstuiver in als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
+------------+
|  . . ..... |
|    ....    |
|     ++     |
|     ||     |
|wwwww||wwwww|
+------------+

++ = verstuiver
. = damp :D
w = water

door de zeer fijne verdeling van de waterdamp zal er op heel hoog tempo verdamping gaan plaatsvinden. Doordat de doos van bv, koper is, zal het water makkelijk kunnen condenseren, en de warmte aan de omgeving afgevoer kunnen worden. t ding zou als het goed is helemaal luchtdicht kunnen zijn :) en dus 100% geruisloos :7

dabit, jij hebt hier verstand van, is dit mogelijk ?

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Ik zou die 220v fan niet nemen. Die komt volgens mij overeen met een afzuigkap op het volle vermogen. Zoveel CFM heb je niet nodig, je hoeft het water niet terug om hoog te blazen! :)

Ik zou een 120mm Delta (HP120 >:) ) in de Y splitsing modden (inclusief stof-filter)

Wat kosten die PVC-buizen per meter, die Y-splitsing en een beetje douchkop?

• Foxclone
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-04-2024

Foxclone

Een vos verliest wel zijn.....

Een legionella kweek buis! :9

nVENTIV

Verwijderd

Hehheehehehe LOL

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Op zondag 19 mei 2002 01:23 schreef n0va^ het volgende:
Ik zou die 220v fan niet nemen. Die komt volgens mij overeen met een afzuigkap op het volle vermogen. Zoveel CFM heb je niet nodig, je hoeft het water niet terug om hoog te blazen! :)

Ik zou een 120mm Delta (HP120 >:) ) in de Y splitsing modden (inclusief stof-filter)

ik heb opt moment een 230 fan erin :D
en idd, ik had ook al geen zin om 33 euro voor zo'n dimmer te betalen :D
je kan de fan van me overkopen, twas de stilste uit de serie. Maakt niet meer herrie dan een luidruchtige athlon koeler :) als je em overigens trillingsvrij weet op te hangen, dan hoor je em nog minder, dan is ie zelfs 'stil' te noemen. Toch ga ik em vervangen, want ik heb de mogelijkheid helaas neit om em trillingsvrij op te hangen, als je interesse hebt kunje em kopen.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• sjorsv
  • Niet online
Waarom een electrische klep om automatisch bij te vullen, kun je geen vlotter nemen uit een stortbak van een wc. Werkt hetzelfde, maar simpeler.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:39

Cheezus

Luiaard

Op woensdag 15 mei 2002 14:06 schreef elgringo het volgende:

[..]

Das prijzig.... Kan ik beter een eheim 2280l/u erin drukken
Misschien kun je 2 van die eheim 1250 9120 in serie zetten?

• elgringo
Op zaterdag 18 mei 2002 23:39 schreef John_Glenn het volgende:
Die electrische klep: priemaa! Laat effe weten wat voor materialen je daar allemaal bij nodig hebt gehad. Lijkt me heel goed dit, want er is natuurlijk maar 1 ideaal waterniveau (en dat is net hoog genoeg opdat er geen lucht aangezogen wordt).

Van die koppelingen naar je kast snap ik geen iota. Kun je dat nog een keer uitleggen/tekenen?
EDIT: mmm ik begrijp t al. Mja dit kan je doen als je vaak je pc verhuist... maar wat kost dan zo'n electrische klep? Is dat zo'n ding als er ook voor de wasmachine zit als lekbeveiliger? Niet goedkoop lijkt me.
Valt wel mee, ik kan hier gratis tweedehands aankomen
Fanregeling is nuttig, maar zit er geen geregelde fanheader op je mammaplank? Dat is direct en simpel.
Die is niet te vertrouwen. deze zal namelijk altijd blijven draaien. Deze bong wordt groot (metertje of 1,5 2)dus zal veel koelcapaciteit hebben en die fan zal dus nauwlijks hoeven te draaien.

• elgringo
Op zondag 19 mei 2002 00:33 schreef Atgast het volgende:
als je t toch heavy aan wil pakken, zorg dat je een pompje koopt die druk kan maken, dan kun je een verstuiver gebruiken, gegarandeerd dat je ijskoud water overhoudt.
Drukpomp = tandwielpomp, deze koop je niet voor 1000 piek. :(
ik had zelf ook een leuk ideetje in gedachte :)

zit natuurlijk wel copyright OP :7 tis toch zelf bedacht :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
+------------+
|  . . ..... |
|    ....    |
|     ++     |
|     ||     |
|wwwww||wwwww|
+------------+

++ = verstuiver
. = damp :D
w = water

door de zeer fijne verdeling van de waterdamp zal er op heel hoog tempo verdamping gaan plaatsvinden. Doordat de doos van bv, koper is, zal het water makkelijk kunnen condenseren, en de warmte aan de omgeving afgevoer kunnen worden. t ding zou als het goed is helemaal luchtdicht kunnen zijn :) en dus 100% geruisloos :7
Condensatie mag niet: dan komt je warmte weer terug 9condensatie leverte warmte op en dat mag niet)
dabit, jij hebt hier verstand van, is dit mogelijk ?

• elgringo
Op zondag 19 mei 2002 01:23 schreef n0va^ het volgende:

Komt een papst in die max 100m3/h heeft. die buisfan is maar een voorbeeld (die delta zit op 180m3/h ofzo???? Dan kun je met uur een liter water erbij doen...)

• elgringo
Op zondag 19 mei 2002 11:30 schreef sjorsv het volgende:
Waarom een electrische klep om automatisch bij te vullen, kun je geen vlotter nemen uit een stortbak van een wc. Werkt hetzelfde, maar simpeler.
Weet je hoe groot die is? minimaal 30cm lang, hier heb ik al naar gekeken. Verder zit ik nu ook og met het probleem hoe ik de koppeling tussen PVC en koper ga doen....

• elgringo
Op zondag 19 mei 2002 11:41 schreef primusz het volgende:

[..]

werkt niet....

Het mooiste is een tandwielpomp maar die kost teveel....

• elgringo
Op zondag 19 mei 2002 01:43 schreef Foxclone het volgende:
Een legionella kweek buis! :9
Valt wel mee.....

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Op dinsdag 21 mei 2002 10:16 schreef elgringo het volgende:

[..]

Valt wel mee.....
Gaat denk ik wel ja als je gewoon wat kopersulfaat in het water mikt, verdampt toch nie mee.

Verwijderd

dit zou best kunnen werken, maar ik snap 1 ding niet(op dat plaatje bovenaan ergens).

hoe moet de lucht weg? je blaast het wel naar binnen maar hoe er weer uit?

[edit]

zo zou ik het maken:

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1613433019

dus met een 'WC Vlotter'(zoals iemand hier zij), dat vind ik echt slim bekeken(is toch zo?)

owja ik ben de fan's vergeten te tekenen :o

Verwijderd

Op zondag 19 mei 2002 10:00 schreef Atgast het volgende:

[..]

en idd, ik had ook al geen zin om 33 euro voor zo'n dimmer te betalen :D
je kan de fan van me overkopen, twas de stilste uit de serie. Maakt niet meer herrie dan een luidruchtige athlon koeler :) als je em overigens trillingsvrij weet op te hangen, dan hoor je em nog minder, dan is ie zelfs 'stil' te noemen. Toch ga ik em vervangen, want ik heb de mogelijkheid helaas neit om em trillingsvrij op te hangen, als je interesse hebt kunje em kopen.
Nee, dankje.. ik vind 1 HP120 met 190 CFM genoeg :) Maar wat hebben je die buizen / douchkop ongeveer gekost? (ben te lui om een kijkje te nemen bij een doe-het-zelver :) )

Verwijderd

Op zondag 19 mei 2002 11:41 schreef primusz het volgende:

[..]

Heeft geen zin. Is hetzelfde als 2 fans op elkaar te zetten. Die aan de uitgaande zijde zal snel kapot gaan en veel extra effect geeft het niet.

Parallel gaat wel, maar dan heb je terugslag kleppen nodig, om te voorkomen dat het water terugstroomt door de andere pomp, als die uitvalt. Is die hoeveelheid wel gewenst? Dat zal dan een harde straal worden.

Om het ruisen van het neervallend water te verminderen, adviseer ik je om een schuin oppervlak net boven het water te plaatsen. Met een aardige massa (Vloertegel?) en evt. een stukje vloerkleed erop. Just my 0.02! :)

[Edit]Hmm, is de thread nu doodgevallen? :?

Verwijderd

Nou, is dit dood of niet? Slotje?

Verwijderd

vlotter gebruiken net als in wc's? als water nivo onder een bepaald nivo daalt gaat er een klepje open en stroomt nieuw water erin.
simpel & safe

Verwijderd

Op vrijdag 24 mei 2002 00:21 schreef Luna het volgende:
vlotter gebruiken net als in wc's? als water nivo onder een bepaald nivo daalt gaat er een klepje open en stroomt nieuw water erin.
simpel & safe
Loop je niet de kans dat de neervallende druppels de vlotter omlaag duwen? Waardoor het waterniveau niet juist zal zijn?

Verwijderd

OMG jullie denken wel weer moeilijk he :)

Neem even het volgende in gedachte...ik woon in de polder he dus nu even niet lachen.

Toen hier nog kippen rond liepen hadden ze een drinkbakkie die als volgt werkte er was een fles die vuldeje en zette je op z'n kop in een speciale bak. Er liep water uit tot het op een bepaald niveau was en daarna niet meer. Dronken de kippen wat dan liep er weer water uit.

Wat ik wil zeggen is dat je niet ingewikkeld hoeft te doen met kleppen enzo maar dat je van de natuurlijke krachten van het wataer gebruik moet maken.

Neem een cola fles, vul hem en houdt hem ondersteboven in een emmer water. Kijk maar een shoe ver je de fles uit de emmer kan halen zonder dat ie leeg loopt. Je zal zien dat dat een heel eind is.

Nu gaan we een stap verder. Je neemt eenbong koeler, maakt er een aftak aan naar buiten (de juiste hoogte vind je door te experimenteren met de fles) let op dit gat moet echter heel klein zijn. niet groter dan een flesopening, anders pist al het water zo uit je reservoir.

Hier even een plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/osluis/zut/bong.jpg

Niet lachen he tis laat en heb geen tijd voor mooie pics :)

Affijn als het niveau daalt wordt het zo opgevuld door het water in het resvoir die erbuiten hangt. Als hij doorzichtig is kan ej altijd zien hoeveel je nog over hebt en je kan makelijk bijvullen.

Is dit een idee of wat???

Verwijderd

ik had zelf ook een leuk ideetje in gedachte
zit natuurlijk wel copyright OP tis toch zelf bedacht

code:
--------------------------------------------------------------------------------
+------------+
| . . ..... |
| .... |
| ++ |
| || |
|wwwww||wwwww|
+------------+
--------------------------------------------------------------------------------

++ = verstuiver
. = damp
w = water
door de zeer fijne verdeling van de waterdamp zal er op heel hoog tempo verdamping gaan plaatsvinden. Doordat de doos van bv, koper is, zal het water makkelijk kunnen condenseren, en de warmte aan de omgeving afgevoer kunnen worden. t ding zou als het goed is helemaal luchtdicht kunnen zijn en dus 100% geruisloos
Ik zal je maar gelijk uit de droom helpen. Water verdampt niet meer als de lucht verzadigd is met waterdamp. In jou ontwerp zal het waterdamp zich ophopen tot op den duur niets meer te verdamen valt en dan is je ontwerp uitgeluld. Het mooie van een bongkoeler is dat je water verdampt en nergens meer omkijken naar hebt. In jou ontwerp zal je dus de doos weer moeten koelen om ervoor te zorgen dat het water wat verdampt is condenseert. Een open bong koeler zal altijd een beter resultaat hebben dan een gesloten varian. Immers hoe droger de lucht hoe meer water er kan verdampen en hoe meer warmte er wordt onttrokken tijden dit procces.

Kuch kuch, ik ga pitten, tot morgen....wel interesante koelin zo'n bongding.

Verwijderd

Mooi, het loopt weer.
Op vrijdag 24 mei 2002 02:35 schreef nitraat het volgende:
Neem een cola fles, vul hem en houdt hem ondersteboven in een emmer water. Kijk maar eens hoe ver je de fles uit de emmer kan halen zonder dat ie leeg loopt. Je zal zien dat dat een heel eind is.

Nu gaan we een stap verder. Je neemt een bong koeler, maakt er een aftak aan naar buiten (de juiste hoogte vind je door te experimenteren met de fles) let op dit gat moet echter heel klein zijn. niet groter dan een flesopening, anders pist al het water zo uit je reservoir.
Tis een goede oplossing, maar misschien wil de topicstarter niet steeds bijvullen.
Dan is de vlotter-oplossing een stapje hoger.
Als hij de hightech oplossing wil, dan kan dat met de schakelklep.

De sensor moet wel een marge van speling krijgen, anders gaat hij ratelen door kleine golfjes op het water, veroorzaakt door het openen en sluiten van de klep.

• LauPro
  • Laatst online: 05-02 19:01

LauPro

Prof Mierenneuke®

Op zondag 19 mei 2002 10:00 schreef Atgast het volgende:

[..]

Even voor al die mensen die denken dat het voltage aangeeft hoe hard een fan draait |:( een 12 volt fan met 50 ampére, daar wil jij je vinger niet in steken!
Op vrijdag 24 mei 2002 02:31 schreef Silverburst het volgende:

[..]

Loop je niet de kans dat de neervallende druppels de vlotter omlaag duwen? Waardoor het waterniveau niet juist zal zijn?
Dat zou kunnen alleen ik denk dat dit verschil hoogstens 1 cm is want zo'n vlotter heeft vaag een vrij grootte oppervlakte. Ik weet niet meer wie zei dat je het ook elektrisch zou kunnen doen: NIET DOEN. Het kan altijd gebreuren dat de klep weigerd oid zodat het water maar blijft stromen.
Op woensdag 15 mei 2002 13:30 schreef elgringo het volgende:
Dan het andere idee: De bong zit buiten de kast dus moeten de slangen van de bong naar binnen. Ik wilde hier koppelingen aanmaken die zichzelf sluiten als ze los zijn. Ik heb deze alleen voor 1 richtings verkeer gevonden. Dus dacht ik: ik gooi 2 eletrische waterkleppen in mijn kast die open gaan als de pc aan staat. Als de pc uit is daan deze dicht er kan de bong ontkoppelet worden. Dit wordt gedaan met zelfsluitendende gardena aansluitingen.
Bij die koppelingen blijft altijd wat water staan, hou daar rekening mee als je tapijt hebt oid. Je zou dan zelfs de bong met die koppelingen aan je kast kunnen hangen :9

Waar je wel rekening mee moet houden is dat de lucht lochtiger wordt. In de winter is dat een probleem omdat vochtige lucht minder snel opwarmt en het dus méér energie kost. In de zomer voelt het warmer aan zodat (als je een kamer op het zuiden hebt met ramen) het ipv 25 misschien wel 30 graden lijkt. Dus het aanschaffen van een airco is dan aan te raden.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Op vrijdag 24 mei 2002 11:51 schreef J.A.M.F. het volgende:
Mooi, het loopt weer.
[..]

Tis een goede oplossing, maar misschien wil de topicstarter niet steeds bijvullen.

De sensor moet wel een marge van speling krijgen, anders gaat hij ratelen door kleine golfjes op het water, veroorzaakt door het openen en sluiten van de klep.
In de eerste post meende ik te lezen dat hij omd e zoveel tijd bij wilde vullen en een reservoirtje van pak hem beet 2,5 liter wilde..... Maar goed Hi-tech is natuurlijk ook leuk, maar veel duurder.

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Op vrijdag 24 mei 2002 12:10 schreef LauPro het volgende:
... Ik weet niet meer wie zei dat je het ook elektrisch zou kunnen doen: NIET DOEN. Het kan altijd gebreuren dat de klep weigerd oid zodat het water maar blijft stromen. ...
Dat los je simpel op door een overstromingsbuis terug te laten lopen naar de wasbak. Je weet wel, een gootsteen heeft vaak ook een gat bovenin als overloopbeveiliging.

Verwijderd

Ik weet niet of je nog met het probleem van de opvoerhoogte van je pomp zit, maar ik zag in een ander topic iets waar je wat mee kan misschien.

Pomp 1 pomt water door je koelblok(ken) en het reservoir van je Bong. Cheap ass pompje is goed zat, hoeft toch bijna niets te doen.
Pomp 2 pompt water door de Bong. Zal wat beter moeten zijn omdat je het over een 2 m. opvoerhoogte had.

Los idee, sluit de aanvoerleiding inclusief sensor gewoon aan op de waterleiding. Wat nou bijvullen :)

• LauPro
  • Laatst online: 05-02 19:01

LauPro

Prof Mierenneuke®

Op vrijdag 24 mei 2002 16:07 schreef John_Glenn het volgende:

[..]

Dat los je simpel op door een overstromingsbuis terug te laten lopen naar de wasbak. Je weet wel, een gootsteen heeft vaak ook een gat bovenin als overloopbeveiliging.
Dan moet je dus een afvoer hebben (bij je pc) die lager is dan de bong... Of je moet misschien een 'putje' in de vloer hebben maar ik denk dat dit anders moeilijk te realiseren is.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• elgringo
Op vrijdag 24 mei 2002 00:21 schreef Luna het volgende:
simpel & safe
zo'n vlotter (mechanisch) is groot ik wil hem dus eletrisch maken (water sensor icm met eletrische klep)

• elgringo
Op vrijdag 24 mei 2002 02:35 schreef nitraat het volgende:
OMG jullie denken wel weer moeilijk he :)

Neem even het volgende in gedachte...ik woon in de polder he dus nu even niet lachen.

Toen hier nog kippen rond liepen hadden ze een drinkbakkie die als volgt werkte er was een fles die vuldeje en zette je op z'n kop in een speciale bak. Er liep water uit tot het op een bepaald niveau was en daarna niet meer. Dronken de kippen wat dan liep er weer water uit.

Wat ik wil zeggen is dat je niet ingewikkeld hoeft te doen met kleppen enzo maar dat je van de natuurlijke krachten van het wataer gebruik moet maken.

Neem een cola fles, vul hem en houdt hem ondersteboven in een emmer water. Kijk maar een shoe ver je de fles uit de emmer kan halen zonder dat ie leeg loopt. Je zal zien dat dat een heel eind is.

Nu gaan we een stap verder. Je neemt eenbong koeler, maakt er een aftak aan naar buiten (de juiste hoogte vind je door te experimenteren met de fles) let op dit gat moet echter heel klein zijn. niet groter dan een flesopening, anders pist al het water zo uit je reservoir.

Hier even een plaatje:

[afbeelding]

Niet lachen he tis laat en heb geen tijd voor mooie pics :)

Affijn als het niveau daalt wordt het zo opgevuld door het water in het resvoir die erbuiten hangt. Als hij doorzichtig is kan ej altijd zien hoeveel je nog over hebt en je kan makelijk bijvullen.

Is dit een idee of wat???
Had ik ook in gedachten. Maar nu het probleem als je hem vult moet de schroefdeksel eraf waardoor het water meteen doorstroomt de bong in. en dat mag dus niet. Een kraantje ertussen is ook een oplossing maar das net zoveel werkt als een eltrische klep die weer tot voordeel dat er een alarm af kan gaan als er geen water meer is (in het reservoir naast de bong)

• elgringo
Op vrijdag 24 mei 2002 11:51 schreef J.A.M.F. het volgende:
Mooi, het loopt weer.
[..]

1 woord: condensator :Y)

• elgringo
Op vrijdag 24 mei 2002 12:10 schreef LauPro het volgende:

[..]

Even voor al die mensen die denken dat het voltage aangeeft hoe hard een fan draait |:( een 12 volt fan met 50 ampére, daar wil jij je vinger niet in steken!
[..]
230V fans zijn over het algemeen zwaarder.... Meestal dus niet altijd
Dat zou kunnen alleen ik denk dat dit verschil hoogstens 1 cm is want zo'n vlotter heeft vaag een vrij grootte oppervlakte. Ik weet niet meer wie zei dat je het ook elektrisch zou kunnen doen: NIET DOEN. Het kan altijd gebreuren dat de klep weigerd oid zodat het water maar blijft stromen.
[..]
Ik neem aan dat jij een wasmachine hebt? Hier zitten diezelfde kleppen in. Heb jij ooit mee gemaakt dat je wasmachine geen water kreeg? Nou ik niet.
Bij die koppelingen blijft altijd wat water staan, hou daar rekening mee als je tapijt hebt oid. Je zou dan zelfs de bong met die koppelingen aan je kast kunnen hangen :9
Dan moeten die koppeling tering sterk zijn. En nu kan de bong een eindje weg staan
Waar je wel rekening mee moet houden is dat de lucht lochtiger wordt. In de winter is dat een probleem omdat vochtige lucht minder snel opwarmt en het dus méér energie kost. In de zomer voelt het warmer aan zodat (als je een kamer op het zuiden hebt met ramen) het ipv 25 misschien wel 30 graden lijkt. Dus het aanschaffen van een airco is dan aan te raden.
Of een papst 4650N die met 160m3/h luct naar buiten of binnen pompt :D

• elgringo
Op vrijdag 24 mei 2002 16:38 schreef Sjappo het volgende:
Ik weet niet of je nog met het probleem van de opvoerhoogte van je pomp zit, maar ik zag in een ander topic iets waar je wat mee kan misschien.

Pomp 1 pomt water door je koelblok(ken) en het reservoir van je Bong. Cheap ass pompje is goed zat, hoeft toch bijna niets te doen.
Pomp 2 pompt water door de Bong. Zal wat beter moeten zijn omdat je het over een 2 m. opvoerhoogte had.

Los idee, sluit de aanvoerleiding inclusief sensor gewoon aan op de waterleiding. Wat nou bijvullen :)
2 pompen is duurder dan 1 ....

en op de waterleiding is geen optie. Veel teveel werk. Later als ik een eigen huis heb dan doe ik dat wel

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

Met bong blijf je altijd water bijvullen :z

specs

• Mon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-02 21:59

Mon

Hmm, lijkt me een zeer goed id met dat bijvullen, als het lukt tenminste. Keep us informed.

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
John_Glenn schreef op 18 mei 2002 @ 23:39:
wat bedoel je daar precies mee, dat er geen lucht aangezogen wordt??

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

AMD 64, lijkt me dat John_Glenn echt wel een oplossing gevonden heeft in de tussentijd (Meer als 2 jaar)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.