Toon posts:

casefan

Pagina: 1
Acties:
  • 36 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Yo, ik heb een 120mm casefan gekocht van papst

Nu wilde ik weten hoe ik hem aan moet sluiten aan mijn molex, er zitten namelijk 2 draadjes op, maar dit is een rooie en een blauwe, normaal probeer ik het voordat ik het hier vraag, maar ik heb het ook al geprobeerd en daarmee heb ik me voeding op geblazen.. :(

Dit wil ik duz niet nog een keer hebben duz vraag ik serieus antwoord van iemand die het ook echt weet (zal niet zo moeilijk zijn voor jullie, toch tweakers? ;) )

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

de rode aan de gele molex en de blauwe aan een zwarte

dan draait ie op zn snelst

maak er een knop aan ofzo want je hebt liever een straaljager met afterburner in je tuin dan dat ding constant aan..

(of maak een 5-7-12 volt schakeling ofzo)

Verwijderd

Topicstarter
en hoe draai ik hem dan gewoon constant op 7v, ik bedoel, lucht verplaatsen doet die dan ook nog wel :)

Verwijderd

Topicstarter
nu bedenk ik me opeens wat ik fout heb gedaan, volgens mij had ik rood op geel en blauw op rood, duz helemaal geen aarde, dat is niet echt handig..?

Verwijderd

Op woensdag 15 mei 2002 13:26 schreef markster het volgende:
nu bedenk ik me opeens wat ik fout heb gedaan, volgens mij had ik rood op geel en blauw op rood, duz helemaal geen aarde, dat is niet echt handig..?
Neej allebei de draden op de plus aansluiten, +5 en +12 dat gaat ook niet helemaal goed *D |:(

Verwijderd

De blauwe is om het aantal RPM te meten of te sturen.

Verwijderd

Een spanningsregelaar er tussen doet ook wonderen, voordeel je kan zelf het voltage bepalen, en dus ook het toerental, airflow van je waaier. 8-)

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Op woensdag 15 mei 2002 13:28 schreef mr.noname het volgende:
De blauwe is om het aantal RPM te meten of te sturen.
:D

ja hoor! en de min wordt telepatisch door de fan naar de voeding getransporteerd he! haha

nee effe serieus..

die 7 volt krijg je door de search te gebruiken :)

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Op woensdag 15 mei 2002 13:31 schreef Shreck het volgende:
Een spanningsregelaar er tussen doet ook wonderen, voordeel je kan zelf het voltage bepalen, en dus ook de toerental, airflow van je waaier. 8-)
hebben we het nu over een potmeter?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 15 mei 2002 13:31 schreef Shreck het volgende:
Een spanningsregelaar er tussen doet ook wonderen, voordeel je kan zelf het voltage bepalen, en dus ook de toerental, airflow van je waaier. 8-)
en hoe moet dan dan, ben niet zo een expert met elektronica, maar dat hadden jullie waarschijnlijk al begrepen 8-)

Verwijderd

Op woensdag 15 mei 2002 13:32 schreef Pixal het volgende:

[..]

hebben we het nu over een potmeter?
Ik denk dattie dat bedoeld ja :)

Verwijderd

Topicstarter
rood op geel
zwart op rood
= 7 volt

toch?! Maar dat had ik duz gedaan maar dan ipv de zwart was het de blauwe draad, en toen pofte me zekering eruit..

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Op woensdag 15 mei 2002 13:28 schreef djcrossfire het volgende:

[..]

Neej allebei de draden op de plus aansluiten, +5 en +12 dat gaat ook niet helemaal goed *D |:(
Dat gaat opzich prima hoor, veel andere manieren om je fan op 7v te laten draain heb je ook niet zonder spanningsregelaar.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Op woensdag 15 mei 2002 13:32 schreef markster het volgende:

[..]

en hoe moet dan dan, ben niet zo een expert met elektronica, maar dat hadden jullie waarschijnlijk al begrepen 8-)
ga met je fan naar een elektronica boer.. laat hem zien en zeg dat je een "potmeter" voor dit ding zoekt

dan laat hij er eentje zien >5 pleuro

een potmeter heeft 3 pootjes naast elkaar.. de middelste gaat naar de rode draad van je fan en je sluit de gele van je molex aan op de (aan de onderkant gezien) linker poot van de potmeter..

dan nog effe de blauwe van je fan direct naar de zwarte van je molex

nu kan je de fan van 0 tot * toeren controllen.. oftewel (grof gezegd) van 0-12 volt regelen

Verwijderd

Op woensdag 15 mei 2002 13:32 schreef markster het volgende:

[..]

Gewoon een potmeter tussen de plus draad maken, moet je ff uitrekenen hoeveel ohm de weerstand van die potmeter moet zijn. Maarja als je met een fan aansluiten al een voeding vern**kt dan zou ik maar niet aan die potmeter beginnen. ;)

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:13
Op woensdag 15 mei 2002 13:36 schreef markster het volgende:
rood op geel
zwart op rood
= 7 volt

toch?! Maar dat had ik duz gedaan maar dan ipv de zwart was het de blauwe draad, en toen pofte me zekering eruit..
In principe moet dit goed kunnen gaan... Maar het zou kunnen dat je al heel veel aan je voeding gehangen hebt, en dat deze fan net teveel is... Door overbelasting kan je voeding doorbranden...

Weet je zeker dat de fan goed is??? Kortsluitingen vinden voedingen over het algemeen ook niet zo leuk...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Op woensdag 15 mei 2002 13:36 schreef markster het volgende:
rood op geel
zwart op rood
= 7 volt

toch hoort dat gewoon te werken..

is die 120 mm fan zeker weten 12 volt? (misschien 230 volt)

anders maakte hij toch ergens kortsluiting (misschien slordig gesoldeerd oid)

Verwijderd

Topicstarter
kan het niet zijn dat bij deze fan de rode draad 12v is ipv van 5v? Alleen weet ik nogs teeds niet wat die blauwe dan is, is dat niet de aarde dan? :?

• tymiek
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:50

tymiek

drinkjedrankje slikjeslokje

Op woensdag 15 mei 2002 13:28 schreef djcrossfire het volgende:

[..]

Jawel hoor krijg je 7 volt

Iets met een snelle pc/ssd etc geen zin meer om alles op te schrijven :o

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Op woensdag 15 mei 2002 13:38 schreef markster het volgende:
kan het niet zijn dat bij deze fan de rode draad 12v is ipv van 5v? Alleen weet ik nogs teeds niet wat die blauwe dan is, is dat niet de aarde dan? :?
:?

de rode is de plus en de blauwe is de min

verder.. je molex

geel - +12 volt
zwart - -12 volt
zwart - -5 volt
rood - + 5 volt

• Banzi
Op woensdag 15 mei 2002 13:40 schreef Pixal het volgende:

[..]
geel - +12 volt
zwart - 0V volt
zwart - 0V volt
rood - + 5 volt
Potentiaalverschillen zijn het... Door geel en zwart aan te sluiten krijg je een potentiaalverschil (spanning) van 12V... Door geel en rood aan te sluiten krijg je een potentiaalverschil van 7V... etc...

Verwijderd

Topicstarter
en het lijkt me niet dat ik teveel aan me voeding heb hangen, het is een 300watt en het enige wat er aan hangt is dit:

mobo van MSI (k7t266 pro-2)
cd-rom speler
1 hdd
3 casefans van 80mm (incl 1 op me cpu en 1 in me voeding, daarbij heb ik me casefan WEL op 7v kunnen laten draaien..)
1 van 120mm (die het op rood op rood en blauw op zwart WEL deed, maar ik wilde 7v en toen begaf me voeding het)

Verwijderd

Op woensdag 15 mei 2002 13:39 schreef tymiek het volgende:

[..]

Jawel hoor krijg je 7 volt
Ja kweet het al, ik had weer ff niet op zitten letten, SORRY!! :)

Verwijderd

Is dit niet gewoon een search vraag... :?

• Banzi
Op woensdag 15 mei 2002 13:43 schreef markster het volgende:
3 casefans van 80mm (incl 1 op me cpu en 1 in me voeding, daarbij heb ik me casefan WEL op 7v kunnen laten draaien..)
1 van 120mm (die het op rood op rood en blauw op zwart WEL deed, maar ik wilde 7v en toen begaf me voeding het)
Ik denk toch dat het je voeding is... Niet alle voedingen kunnen er even goed tegen iets aangesloten te hebben op de +5 en +12 om 7V te krijgen... Ik denk dat die 120mm fan net teveel van het goede was...

Verwijderd

Topicstarter
duz ik moet me 120mm fan maar gewoon op 12v (rood in rood en blauw in zwart) draaien?

Me computer is nu toch al veel stiller omdat ik me cpu koeler heb vervangen dor een 80mm

Verwijderd

Op woensdag 15 mei 2002 13:44 schreef DigitalFX het volgende:
Is dit niet gewoon een search vraag... :?
ja

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Op woensdag 15 mei 2002 13:42 schreef Banzi het volgende:

[..]

Potentiaalverschillen zijn het... Door geel en zwart aan te sluiten krijg je een potentiaalverschil (spanning) van 12V... Door geel en rood aan te sluiten krijg je een potentiaalverschil van 7V... etc...
toch wordt het vaak genoeg aangegeven met -5 en -12

• Banzi
Op woensdag 15 mei 2002 13:46 schreef Pixal het volgende:
toch wordt het vaak genoeg aangegeven met -5 en -12
Niet vaak hoor...
En de reden daarvoor is dat het technisch niet klopt...

+ 5 en - 5 maakt een spanningsverschil van 10V... En dat klopt niet... Dat is nl maar 5V...

Verwijderd

markster, we zijn geen helpdesk hier. 90% van wat je vraagt had je eenvoudig zelf kunnen vinden.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.