is slecht geheugen detecteerbaar?

Pagina: 1
Acties:

• pbregman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-05-2023
Ik heb momenteel 256MB pc2100 (No Name) geheugen in me pc zitten, maar ik heb het gevoel dat het echt heel slecht functioneert.
Ik heb het al wel een paar keer getest met MemTest-86 v2.9 en die gaf geen errors aan.
Als ik vanuit een spel terug kom in Windows (ook na reinstall) duurt de schermopbouw ongeveer 10 seconden.
Als ik Adobe Photoshop gebruik krijg ik regelmatig de melding dat het ClipBoard niet geïmporteerd kan worden vanwege te weinig RAM.
Kan ik nog op een andere manier zien of dit geheugen slecht is, want even wisselen met ander geheugen is er voor mij niet bij :(

Specs

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Geeft Photoshop echt aan 'teweinig ram' of 'teweinig virtual memory'? Het kan namelijk ook zijn dat je C: schijf (of de schijf waar je tijdelijke bestanden op staan) vol begint te raken.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Geef ff volledige specs van de machine, including:
OS
Schijven en vrije ruimte op de schijven
Instellingen Virtueel Geheugen.

Dat zal het probleem wellicht duidelijk maken.

Forget your fears...
...and want to know more...

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 17:44
'Sisoft Sandra' heeft wel een mooie tool die je geheugen zwaar op de proef kan stellen, deze schrijft op en neer en meet tegelijkertijd de snelheid. na de test kun je zien hoe het zich verhoud tov 'normaal' geheugen. kijk ook eens naar je swapfile, heb je die op een andere schijf staan dan windows? en hoeveel ruimte is er vrij op je swapschijf? defragmenteren? videokaart te warm (trage beeldopbouw..)? kzou gewoon even je hele pc benchmarken met het progje hierboven, dan zou je er wel achter kunnen komen waar het aan ligt.

• pbregman
Op woensdag 15 mei 2002 12:43 schreef Aetje het volgende:
Geef ff volledige specs van de machine, including:
OS
Schijven en vrije ruimte op de schijven
Instellingen Virtueel Geheugen.

Dat zal het probleem wellicht duidelijk maken.
de meeste hardware specs staan wel in mijn sig.

voor de overige specs:
2 harde schijven:
schijf 1:
[NTFS] C:\ 20GB waarvan 16,1GB vrij ( Windows Schijf)
[NTFS] D:\ 10GB waarvan 8,45GB vrij
schijf 2:
[FAT32] E:\ 80GB waarvan 41,5GB vrij

Virtueel geheugen is ingesteld als default (heb ik niet veranderd) en die instellingen zijn:

selected drive: C:
space available: 16,1GB
custom size is de gekozen optie met settings:
initial size: 384 MB
maximum size: 768 MB

-Total paging size for all drives-
minumum allowed: 2MB
Recommended: 384MB
Currently Allocated: 471 MB

--

Ik heb met sisoft sandra een Memory benchmark gedaan en daar kwam uit:

Int ALU/RAM Bandwith: 646MB/s
Float FPU/RAM Bandwith: 715MB/s

Specs

Verwijderd

Memtest is bij uitstek geschikt om de betrouwbaarheid van je geheugendimms te checken, dus om te kijken of het kapot is of niet. Als je geheugen stuk is, krijg je hele andere errors, namelijk blue screens, stop errors, ernstige crashes e.d., heel wat anders dan wat je nu krijgt. Wat er waarschijnlijk met je compu aan de hand is, is dat hij gewoon niet goed geconfigureerd is. Waarschijnlijk draai je veelteveel programma's op de achtergrond (misschien wel zonder dat je het zelf weet). Zeker veel icoontjes rechts onderin bij je klok?

Mogelijke oplossingen:
1) Zoveel mogelijk achtergrondprogjes verwijderen, zoals virusscanners, distributed progjes, systeemmonitors, allerlei 'systeemversnellers' die vaak juist een averechts effect hebben enz. enz.
2) Pagefile (virtueel geheugen) vergroten. Misschien heb je het trouwens wel helemaal uitstaan en dat zou dan meteen al je problemen verklaren. Virtueel geheugen nooit uitzetten!
3) Clean install. Dit zal vooral verbetering geven als je systeem gewoon verkloot is.
4) Als dit allemaal niet helpt, meer geheugen bijkopen. Wat doe je allemaal met je compu? Draai je veel zware applicaties tegelijk? Tsja, dan loopt je geheugen vol, 256 mb is voor XP of 2000 nou niet bijzonder veel.

Testen met memtest86 heeft in jouw geval geen enkel nut.

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-08 14:11

Rannasha

Does not compute.

Op woensdag 15 mei 2002 12:54 schreef Vibe het volgende:
Ik heb met sisoft sandra een Memory benchmark gedaan en daar kwam uit:

Int ALU/RAM Bandwith: 646MB/s
Float FPU/RAM Bandwith: 715MB/s
Da's lang niet genoeg. Ik haal zo'n 1000MB/s met pc150 SDRAM, jij zou daar nog een stuk boven moeten zitten.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Verwijderd

Op woensdag 15 mei 2002 13:33 schreef Species5618 het volgende:

[..]

Da's lang niet genoeg. Ik haal zo'n 1000MB/s met pc150 SDRAM, jij zou daar nog een stuk boven moeten zitten.
Score hangt heel erg af van de versie van SiSoftSandra die is gebruikt. Voor een oudere versie is de score geloof k wel goed...

• MrBaaco
  • Laatst online: 22-12-2023
Wat je zou kunnen doen zijn andere geheugenmodules in je mobo stoppen en dan benchmarken :?

Dan moeten het wel modules zijn, waarvan je weet dat ze oke zijn...

Greetz MrBaaco

Verwijderd

Zou je ons kunnen vertellen waar je dat geheugen aangeschaft heb. Want bij verschillende internet verkopers zijn ver rotte zendingen geheugen binnenkomen.

• pbregman
Op woensdag 15 mei 2002 21:06 schreef Web-Ma het volgende:
Zou je ons kunnen vertellen waar je dat geheugen aangeschaft heb. Want bij verschillende internet verkopers zijn ver rotte zendingen geheugen binnenkomen.
Dit geheugen komt bij NoRRoD in Groningen vandaan en dat heb ik op een beurs gekocht. Ik kan ook niet zo goed naar hun toe omdat ik naast Den Haag woon.

Specs

• BuG2FiX
  • Laatst online: 17-08 17:44
heb je op k7t266 je geheugensnelheid handmatig veranderd? of heb je andere tweaks uitgevoerd in je bios zoals je shadowram van je videokaart aanzetten (uitzetten dus), je agp op 1x etc. dat scheelt allemaal nogal. bios update? verder is het inderdaad meer een kwestie van een kennis of vriend zoeken en dan even omruilen om te testen.

• pbregman
Op donderdag 16 mei 2002 01:05 schreef BuG2FiX het volgende:
heb je op k7t266 je geheugensnelheid handmatig veranderd? of heb je andere tweaks uitgevoerd in je bios zoals je shadowram van je videokaart aanzetten (uitzetten dus), je agp op 1x etc. dat scheelt allemaal nogal. bios update? verder is het inderdaad meer een kwestie van een kennis of vriend zoeken en dan even omruilen om te testen.
ik heb nix getweaked, all1 gezegd in de BIOS dattie alles moest optimaliseren voor best performance.
ShadowRam zou ik kunnen checken weet ik niet
je AGP op 1x zetten, das toch zonde van mijn AGP 4x videokaart??

Specs

Verwijderd

Op woensdag 15 mei 2002 23:49 schreef Vibe het volgende:

[..]

Dit geheugen komt bij NoRRoD in Groningen vandaan en dat heb ik op een beurs gekocht. Ik kan ook niet zo goed naar hun toe omdat ik naast Den Haag woon.
Tot zover heb ik over deze firma geen klachten gehoort.

• pbregman
Op donderdag 16 mei 2002 08:31 schreef Web-Ma het volgende:

[..]

Tot zover heb ik over deze firma geen klachten gehoort.
Ik was altijd ook best tevreden over zo. Ik heb best wel wat hardware van hun hier dus.
Maar misschien gewoon een slecht moduletje ertussen?

Specs

Verwijderd

Tsjongejonge hou toch eens op met te suggereren dat z'n geheugen stuk zou zijn |:(! Hij heeft het meerdere keren gecheckt met memtest86 dus dat zit heus wel goed. Bovendien geven z'n foutmeldingen hele andere problemen aan, hij heeft gewoon een, zoals ik en m'n nerdvriendjes altijd zeggen, 'K.U.T.-computer', oftewel een verre van optimaal geconfigureerd systeem. Waarschijnlijk gewoon vanalles geïnstalleerd en veranderd aan de config, zonder te weten waar hij mee bezig was. Of brakke drivers geïnstallerd en/of BIOS-instellingen verneukt. Ja, en nu loopt z'n geheugen vol :'( en z'n compu als stroop.

Verwijderd

- Misschien heb je te veel services / programma's draaien
in de systray?

- Misschien heb jij je videoinstellinge 'te zwaar' voor je
videokaart?

- Is je achtergrond een BMW plaatje van 1600x1200 op een
resolutie van 800x600 ?.. (Zware berekeningen nodig)

- Virus ?... dauw ff een virusscanner op je PC.. test het
donder het er dan gelijk weer af!..

Kijk eerst eens even naar je OS / Instellingen videokaart
32 bit kleur / 16 bit kleur ? / Geen achtergrond :*

Verwijderd

en koop dan een nVidia based videokaart!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Op donderdag 16 mei 2002 10:33 schreef The_A_Freak het volgende:
en koop dan een nVidia based videokaart!
Oh ja, dit was echt een intelligente en onderbouwde mening |:( ... :Z :z ...

dom dus.

De meeste mensen deugen!

• pbregman
Op donderdag 16 mei 2002 10:18 schreef Lemmeb het volgende:
Tsjongejonge hou toch eens op met te suggereren dat z'n geheugen stuk zou zijn |:(! Hij heeft het meerdere keren gecheckt met memtest86 dus dat zit heus wel goed. Bovendien geven z'n foutmeldingen hele andere problemen aan, hij heeft gewoon een, zoals ik en m'n nerdvriendjes altijd zeggen, 'K.U.T.-computer', oftewel een verre van optimaal geconfigureerd systeem. Waarschijnlijk gewoon vanalles geïnstalleerd en veranderd aan de config, zonder te weten waar hij mee bezig was. Of brakke drivers geïnstallerd en/of BIOS-instellingen verneukt. Ja, en nu loopt z'n geheugen vol :'( en z'n compu als stroop.
Nou ja, zo erg heb ik echt niet zitten kloten hoor.
Ik heb allemaal digitaal ondertekende drivers gebruikt en ik weet heus wel het e.e.a. van configureren af.
Ik heb in me bios all1 optimal performance settings gedraaid en meer niet.

Ik weet er heus wel wat van af, ik heb het ook zelf een tijd proberen uit te zoeken.
Maar helaas dat lukte me dus niet en daarom ben ik hier.

ik hoop er met hulp van GoT gewoon wel uit te komen

Specs

Verwijderd

Op donderdag 16 mei 2002 12:23 schreef Vibe het volgende:

[..]

Nou ja, zo erg heb ik echt niet zitten kloten hoor.
Ik heb allemaal digitaal ondertekende drivers gebruikt en ik weet heus wel het e.e.a. van configureren af.
Ik heb in me bios all1 optimal performance settings gedraaid en meer niet.

Ik weet er heus wel wat van af, ik heb het ook zelf een tijd proberen uit te zoeken.
Maar helaas dat lukte me dus niet en daarom ben ik hier.

ik hoop er met hulp van GoT gewoon wel uit te komen
Oke, ik geloof je best. Maar als memtest86 aangeeft dat je geheugen goed is, mag je daar gewoon vanuit gaan. Heb je trouwens de extended tests van memtest86 al eens gedraaid? Die tests kunnen fouten opsporen die de standaard memtest86 tests niet kunnen vinden, duurt alleen wel uuuuuuuuuren, bij mij dan. Probeer anders die extended tests ook eens erbij te runnen (dus àlle tests!) en als die ook geen fouten geven zal het heus wel goed zijn.

En bovendien hebben de fouten die je krijgt ook helemaal niks met brak geheugen te maken. Dan zou je namelijk allerle exception errors e.d. krijgen en vage crashes (zoals ik eerder al schreef) zonder foutmelding. Windows geeft gewoon aan wat er mis is: te weinig geheugen. En het trager worden van je compu wijst daar ook op.
Pagina: 1