Ik kan niet vinden wat de grootst mogelijke HDD is die je in een 286 kan knutselen. Het moet gaan om één HDD (dus geen RAID acties, als dat toen al bestond) en hij moet aanstuurbaar zijn in een 286. OS boeit niet, elke DOS of unix variant is OK, ook zelf gekluste OSjes (dit is tenslotte GoT
)
Grootste hdd die ik er toen inhad was een 40 MB (jaja, schiet niet op he). Hou er rekening mee dat IDE niet doorgevoerd was toen (d8 ik).
In de onze zit een 42 MB schijfje
maar kon iets van 500 geloof ik in. Keb het wel es geprobeert om een andere erin te hangen, maar de bios pakte hem niet
Zonder vreemde aanpassingen moet tot de 540MB geen probleem zijn.. (als je zo heads, sectoren en cylinders in kunt stellen in de bios).
IDE was er al in die tijd.. Je hebt zelfs nog IDE gehad voor de XT..
Bekende barieres zijn 508 en 540 MB. Het hangt alleen niet van de processor af maar van het BIOS. Er was indertijd (486 periode) wel software om de rest van de harddisk ook te kunnen gebruiken. Misschien moet je hier eens op Googelen (iets van harddisk+limit+bios oid.)
ik hoor hier net iets voorbij vliegen over 512 MB maar als je er 540 in kunt ...
dan zou je tot de 8.4 GB limiet moeten kunnen zeker?
Volgens mij is de grens voor die systemen 528 MB
pas bij ATA ging de grens weer een paar tandjes omhoog
je zou een diskmanager kunnen proberen als je toch meer schijfruimte aan wilt spreken.
pas bij ATA ging de grens weer een paar tandjes omhoog
je zou een diskmanager kunnen proberen als je toch meer schijfruimte aan wilt spreken.
Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !
Dat wil niet zeggen dat er IDE in zit..Op woensdag 15 mei 2002 12:03 schreef Twynn het volgende:
Zelfs mijn supersnelle 25Mhz 286 had een MFM controller.
Verwijderd
Je bedoelt Z drivers, heb weleens gebruikt had een 10 GB schijf in mijn 386DX2 hangen, werkte alleen zo traag.Op woensdag 15 mei 2002 12:05 schreef Jazzy het volgende:
Bekende barieres zijn 508 en 540 MB. Het hangt alleen niet van de processor af maar van het BIOS. Er was indertijd (486 periode) wel software om de rest van de harddisk ook te kunnen gebruiken. Misschien moet je hier eens op Googelen (iets van harddisk+limit+bios oid.)
Als er een IDE controller uit die tijd inzit (geen Enhanced IDE) dan gaat ie tot 528MB (of hoeveel die limiet precies ook is). Mogelijk kun je daar met software als EZ-BIOS of DiscManager overheen maar ik weet niet of dat werkt op een 286 (misschien 386+ ??).
Daarnaast kon je ook 16bit ISA Enhanced IDE kaartjes krijgen waarmee je (door LBA) waarschijnlijk tot de 8.4GB limiet kunt gaan.
Daarnaast kon je ook 16bit ISA Enhanced IDE kaartjes krijgen waarmee je (door LBA) waarschijnlijk tot de 8.4GB limiet kunt gaan.
AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!
je doet je naam echt eer aan. 8gb in een 286?Op woensdag 15 mei 2002 12:06 schreef KnetterGek het volgende:
ik hoor hier net iets voorbij vliegen over 512 MB maar als je er 540 in kunt ...
kan je niet ergens dan een 486 regelen? die dingen worden overal de vuilnisbak ingelazerd.
paar weken terug gingen er hier een hele berg p1 200's de vuilnis bak in.
dat noem ik nog eens grove verspilling..... op zulke bakken kun je perfect Win98 of NT4 draaien, er zijn *zat* scholen, buurthuizen of andere organisaties die wat aan die dingen hebben... Ik kan echt niet tegen dat soort dingen... alle computers die Pentium of hoger zijn, zijn nog perfect bruikbaar voor een heleboel mensen...Op woensdag 15 mei 2002 12:10 schreef weareborg het volgende:
paar weken terug gingen er hier een hele berg p1 200's de vuilnis bak in.
AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!
Verwijderd
Limoentje, wij gooien op de universiteit ook alle computers onder de Pentium 2-400 Mhz. gewoon weg. Scholen hebben we meerdere malen gevraagd of ze ze willen hebben. Ze willen ze dan heel graag hebben, maar in de praktijk komt niemand ze ophalen.... Dan maar naar het chemisch afval...Op woensdag 15 mei 2002 12:14 schreef limoentje het volgende:
[..]
dat noem ik nog eens grove verspilling..... op zulke bakken kun je perfect Win98 of NT4 draaien, er zijn *zat* scholen, buurthuizen of andere organisaties die wat aan die dingen hebben... Ik kan echt niet tegen dat soort dingen... alle computers die Pentium of hoger zijn, zijn nog perfect bruikbaar voor een heleboel mensen...
<edit>Ik heb er natuurlijk thuis wel een aantal... opgevangen voordat ze de container in gingen
</edit>
we geven ze hier ook weg aan basisscholen e.d.
meestal komen ze ze wel halen.
nee, ik wil geen 486. ik wil weten hoe ver ik kan gaan in een 286. en als ik er een 16bit ISA EIDE kaart in rammel schijn ik tot 8.4 GB te kunnen gaan.
dat wilde ik dus weten.
bedankt
meestal komen ze ze wel halen.
nee, ik wil geen 486. ik wil weten hoe ver ik kan gaan in een 286. en als ik er een 16bit ISA EIDE kaart in rammel schijn ik tot 8.4 GB te kunnen gaan.
dat wilde ik dus weten.
bedankt
Pagina: 1