Toon posts:

[linux] datum/tijd toevoegen aan .bash_history

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na een zoektocht met google kwam ik hier niet echt uit. Ik zou graag ook de datum en tijd willen loggen bij de commando's in .bash_history zodat ik wat beter na kan gaan wanneer users bepaalde commando's hebben gebruikt. Weet iemand hoe ik dit voor elkaar kan krijgen? Google en manpages bieden geen oplossing.

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-05 09:15
Op woensdag 15 mei 2002 11:46 schreef balou het volgende:
Na een zoektocht met google kwam ik hier niet echt uit. Ik zou graag ook de datum en tijd willen loggen bij de commando's in .bash_history zodat ik wat beter na kan gaan wanneer users bepaalde commando's hebben gebruikt. Weet iemand hoe ik dit voor elkaar kan krijgen? Google en manpages bieden geen oplossing.
'k denk dat dat niet in dat bestand kan.... ik denk dat je dan een ander scriptje ernaast moet draaien... en dan ook een log maken van de username er bij.

.bash_history wordt geraardpleegd als je [cursor up] e.d doet.

bijvoorbeeld een log-layout als:
code:
1
2
3
4
Wed May 15 11:50:58 CEST 2002 USER=root@192.168.1.1 PWD=/root COMMAND=find -name "*.jpg" -type f
Wed May 15 11:51:28 CEST 2002 USER=root@192.168.1.1 PWD=/root COMMAND=cd /sites/testje
Wed May 15 11:51:58 CEST 2002 USER=root@192.168.1.1 PWD=/sites/testje COMMAND=rm -r *.jpg
Wed May 15 11:52:58 CEST 2002 USER=root@192.168.1.1 PWD=/sites/testje COMMAND=logout

Ik denk dat je hiermee de meeste info hebt.

My weblog

Verwijderd

Op woensdag 15 mei 2002 11:46 schreef balou het volgende:
Ik denk niet dat dat mogelijk is... de commando's die jij gebruikt hebt worden bij een login sessie namelijk opgevraagd uit .bash_history. Indien daar ook datums bijstaan, verwacht ik dat hij die datums ook als deel van een command ziet.... niet echt de bedoeling dus... ik geef je dus weinig kans...

Verwijderd

capedro:
.bash_history wordt geraadpleegd als je [cursor up] e.d doet.
Niet helemaal waar... log eens in, gebruik wat commando's en doe vervolgens rm ~/.bash_history. De file is weg, maar je kunt nog steeds je history gebruiken dmv de cursortoetsen...

Ik denk overigens wel dat jou (capedro) benadering het beste is. Een script schrijven dat een andere file dan .bash_history genereerd met daarin de data die jij wilt zien...

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 15 mei 2002 11:52 schreef areana het volgende:

[..]

Ik denk niet dat dat mogelijk is... de commando's die jij gebruikt hebt worden bij een login sessie namelijk opgevraagd uit .bash_history. Indien daar ook datums bijstaan, verwacht ik dat hij die datums ook als deel van een command ziet.... niet echt de bedoeling dus... ik geef je dus weinig kans...
Daar zit wat in ja. Welk programma/process schrijft in die .bash_history? Is dat bash zelf? Zijn er misschien andere manieren om bij te houden op welke tijd welke user welk commando intikt? Iets van een tty sniffer :?

• capedro
Op woensdag 15 mei 2002 11:56 schreef areana het volgende:

[..]

Niet helemaal waar... log eens in, gebruik wat commando's en doe vervolgens rm ~/.bash_history. De file is weg, maar je kunt nog steeds je history gebruiken dmv de cursortoetsen...

Ik denk overigens wel dat jou (capedro) benadering het beste is. Een script schrijven dat een andere file dan .bash_history genereerd met daarin de data die jij wilt zien...
* capedro heeft het nooit geprobeerd....

Ik dacht dat ie het uit de .bash_history haalde.... maar hoe wil de topicstart het trouwens opvangen als je een andere shell dan bash start :?

Je ziet dan alleen dat er een andere shell gestart is... maar dan houdt het ook op! :+

My weblog

Verwijderd

.bash_history is een file waarin de history van eerder geopende bash sessions staat. De history van een shell die open staat, wordt opgeslagen in een soort van 'buffer'. De .bash_history file wordt pas geschreven zodra je de shell afsluit, dus uitlogt, zodat de history uit de buffer van je huidige sessie ook beschikbaar zal zijn voor toekomstige sessions... de file wordt trouwens idd geschreven door bash zelf...

Verwijderd

Topicstarter
Ik was zelf ook nog een beetje aan het zoeken en kwam een tty sniffer tegen op freshmeat: http://freshmeat.net/projects/maxty/?topic_id=148

Lijkt mij een mooie oplossing voor dit probleem. Los je gelijk het probleem op als iemand een andere shell gebruikt dan bash, toch?

Verwijderd

Lijkt me idd een hele nette oplossing... suc6 iig...

Verwijderd

Je kunt ook het commando 'script' gebruiken in de shell.. Iedere actie op de tty waarin dit commando draait wordt gelogged en kan later weer worden afgespeeld. Als je nu de datum en tijd in je prompt zet, ben je er volgens mij ook.

• capedro
Op woensdag 15 mei 2002 12:13 schreef us1111 het volgende:
Je kunt ook het commando 'script' gebruiken in de shell.. Iedere actie op de tty waarin dit commando draait wordt gelogged en kan later weer worden afgespeeld. Als je nu de datum en tijd in je prompt zet, ben je er volgens mij ook.
En een beetje gebruiker... die killed het proces script dan gewoon ff...

* capedro denkt dat dat geen optie is!

My weblog

Verwijderd

En een beetje gebruiker... die killed het proces script dan gewoon ff...
DUH! Ik heb niets gehoord over security van de topicstarter, of zowieso van iemand. Een beetje gebruiker sloopt je complete systeem leeg als je hem een shell geeft.
Als je zo begint, kan je ook net zo makkelijk de history files weggooien/leeghalen, die zijn toch ook van jezelf. Beter is dan om geen gebruikers van een shell gebruik te laten maken.
Pagina: 1