[Advies]2/3Hd's + 2 CDR aansluiten op KG7 (-raid)

Pagina: 1
Acties:

• Choller
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05-2024
Goedemorgen.

Er zal vast wel veel van deze vragen gesteld worden hier maar toch wil ik die van mij kwijt omdat ik een leek ben in de raid/geen raid gedoe.

Ik heb een abit kg7Raid, 1 * 60 gig 7200RPM en 1 * 80 gig 7200RPM Hd's, 1 Liteon 24 speed brander en een pioneer a04 dvd brander.

Wat is de beste manier om dit aan te sluiten ? Ik ben niet van plan om raid te gebruiken en dus wil ik de raid slots gebruiken als normaal IDE.

In mijn gedachten zag ik het volgende:

IDE4 (de Raid): HDD1 Primary master (als boot voor OS)
IDE3 (de Raid): HDD2 Primary master
IDE2 : Pioneer A04 dvd brander
IDE1 : LiteOn 24*10*40 cd brander.

Is dit een goeie, mijn gedachte dus om niks op slave te zetten. Maar...... stel ik koop later nog een nieuwe HD, waar kan ik het als best op slave zetten ?

Alvast bedankt voor de hulp en sorry voor de spelfouten.

• Akerboom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-04 22:25

Akerboom

Codito, ergo sum

je kan je RAID slots niet "gewoon" gebruiken
Deze worden niet door de bios gezien, alleen door de RAID bios en zodoende kan je ze dan ook alleen in een RAID configuratie gebruiken.
Je kan gewoon de 4 apparaten op de 2 "normale" IDE porten zetten. Maar het lijkt me toch dood zonde.

• Choller
Klopt dit wel....volgens mijn informatie niet.

Question: Do I have to use RAID on the Highpoint controller?

Answer: No! The Highpoint controller can simply be used to provide an extra four IDE channels, running at speeds of up to ATA/100. However, do not connect ATAPI devices to this controller (eg. CDROM, CDRW, DVD, Zip and some tape drives). Make sure that the Highpoint controller is enabled in the Integrated Peripherals screen of the BIOS. In order to boot off a disk connected to the Highpoint controller, use the ATA100RAID option as the boot device in the Advanced BIOS Features Setup menu of the BIOS. Don't worry about the word RAID - selecting this does not enable RAID!

bron:http://www.viahardware.com/faq/kg7kr7/raid_controller.htm#Do I have to use RAID on the Highpoint controller?

Ook in de manual staat dat je die Raid slots gewoon als ide kan gebruiken.

Kan iemand dit bevestigen ?

• Da_Jackal
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-01 15:05
De Bevestiging:

Je kunt gewoon je HD's op de raid-controller aansluiten, zonder dat je de raid-functies gebruikt.
De IDE-poorten-verdeling zoals je in de eerste post aangeeft is bijna goed. Zo heb ik 'm zelf ook (ongeveer dan). Bij mij thuis:
IDE3 (HPT370/372raid-controller): HDD1 prim. master (boot)
IDE4 (HPT370/372raid-controller): HDD2 prim. master (opslag)
IDE1 (ATA100-controller): DVD-drive
IDE2 (ATA100-controller): CD/RW-drive

Ikzelf zou 'm zo doen in jouw geval:
IDE4 (de Raid): HDD2 Primary master
IDE3 (de Raid): HDD1 Primary master (als boot voor OS)

IDE2 : Pioneer A04 dvd brander
IDE1 : LiteOn 24*10*40 cd brander

Als je een evt. 3e HD erbij wilt doen, heb je 2 keuzes:
De 3e HD is iig slave, daar ontkom je niet aan.
Keuze 1: Je wilt files overpompen van HDD1: Sluit 'm als slave aan op IDE4, naast HDD2.

Keuze 2: Je wilt files overpompen van HDD2: Sluit 'm als slave aan op IDE3, naast HDD1.

Zo gaat de data niet over dezelfde kabel namelijk.

Denk er wel aan dat je de bootvolgorde in je bios moet instellen. Waarschijnlijk flop->cd-rom->raid/scsi.

Ook kun je niet Win9x installeren (geen ervaring met ME) als je de HD's op de raidcontroller hebt hangen. Meestal krijg je een en al bluescreens.

Met XP (geen ervaring met 2k) kun je in 't begin van de setup-procedure mbv F6 indrukken al je raid-controller-drivers laden.

Hopelijk heb je iets aan m'n tips. Veel suc6 ermee!

• Choller
Van hartelijk bedankt.

Ik ben van plan om WinXP te gebruiken dus ik zal daar rekening mee houden.

• Da_Jackal
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-01 15:05
No problem.

Als je een OS gaat installeren & je wilt niet 't risico lopen dat je toch nog bluescreens tijdens je install krijgt:

Je kunt ook alleen je primaire HDD op IDE1 (dus die waar 't OS op moet komen) en je CD-drive (pak die maar op IDE2) alleen aansluiten.

Dus tijdens install:
IDE1 (normale ATA100-controller): HDD1 (waar OS op moet)
IDE2 (normale ATA100-controller): Pioneer A04 dvd brander
IDE3 (raid-controller): niets
IDE4 (raid-controller): niets

Nadat je WinXP hebt geinstalleerd, installeer je de drivers voor de controller. Indien de controller na een reboot werkt kun je je PC uitzetten en de HD's en de CD/DVD-drives volgens m'n vorige post aansluiten.

Zo heb ik 't zelf ook gedaan. Ik had m'n HD's op de raid-controllers aangesloten, waarna ik na de XP install iedere keer met opstarten een bluescreen kreeg. Wat was 't geval: Ik was vergeten de raid-drivers te installeren voor de installatie |:( :z ).
Alles werkt nu als een zonnetje. Voordeel is dat ieder apparaat z'n eigen kabel heeft & je ook makkelijk kan ompluggen.
Pagina: 1