Toon posts:

Verschillende os backup

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet volgend jaar stage gaan lopen, en ik heb als stage opdracht van het stageplaats (een laboratorium) gekregen om alle serversbackups op 1 centraal punt te laten komen.

Er zijn verschillende servers met verschillende besturingssystemen (Novell, Win NT, Win 2000, Unix, etc).
En ze moeten nu alle servers langs om backups te maken met verschillende tapes.

Wat voor software kan ik gebruiken om dit te laten werken, en wat voor hardware is er voor nodig? Ze hebben namelijk een bepaalde budget ervoor over.

Heeft iemand een oplossing, want dan kan ik me daar alvast voorbereiden.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:48

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wat voor hardware hebben ze al, en hou oud is dat?
Hoeveel moet er in z'n totaliteit gebackupped worden?
Heb je een goede snelle backbone om 's nachts over te backuppen?
Wat voor software gebruik je nu?
Wat is je budget?

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Wij gebruiken op het werk Arc ServeIt 6.0
Werkt perfect en is volledig automatisch in te stellen.
Met een stukje cliënt-software neemt hij ook een deel van mijn eigen werkstation mee.
Wellicht iets voor jullie?

Verwijderd

Topicstarter
Wat voor hardware hebben ze al, en hou oud is dat?
Hoeveel moet er in z'n totaliteit gebackupped worden?
Heb je een goede snelle backbone om 's nachts over te backuppen?
Wat voor software gebruik je nu?
Wat is je budget?

Ik loop er nog geen stage, maar van wat ik heb gezien is:
- Vrij oude computers om backups op te draaien.
- Totaal moet er schatting 9 backups gemaakt worden van verschillende OS.
- Is de bedoeling dat het 's nachts wordt gebackupd maar ik weet niet of er een snelle backbone aanwezig is
- Het software dat ze nu gebruiken weet ik niet, het enige dat ik weet is dat ze elke computer moeten langs gaan om die tapes erin te stoppen en dat er veel verschillende OS zijn per server.
- Mijn budget is ook onbekend maar ik wil ongeveer weten wat er op de markt is en wat de verschillen zijn tussen de duurdere en goedkopere oplossingen.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Sorry hoor, maar je kunt zoiets niet opzetten zonder eerst fatsoenlijk te inventariseren, dat is je 1e stap.

Je moet het niet zien als hobby-projectje, maar degelijk en planmatig werken, daar leer je het meest van.

Verwijderd

Topicstarter
Dat snap ik maar ik wil gewoon weten wat voor software er op de markt is en de verschillen ervan weten. Zodat er wat over kan vertellen.
Ik neem aan dat er maar een beperkt aantal bekende software mogelijkheden zijn voor zoiets.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik zou zeggen probeer eens een searchquery in Google, dan zie je hoeveel professionele backup-paketten er zijn.
Veel pakketten werken met plugins o.i.d. om clients of meerdere servers te backuppen.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Op woensdag 15 mei 2002 10:21 schreef icefire het volgende:
Dat snap ik maar ik wil gewoon weten wat voor software er op de markt is en de verschillen ervan weten. Zodat er wat over kan vertellen.
Ik neem aan dat er maar een beperkt aantal bekende software mogelijkheden zijn voor zoiets.
Er zijn diverse software paketten voor backup.
Echter zonder dat je weet *wat* je wilt, kun je ook geen beslissing maken.
De P van Professional in PNS staat niet alleen voor de type problemen, maar ook voor topic inhoud en probleem benadering c.q. oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben onderhand op mijn stage terecht gekomen.
De data die gebackup moet worden is 300 Gb.
Het gaat om de OS Novell, NT, 2000 en Linux.

Verwijderd

Novell, NT en 2000 kunnen met Arcserve
Linux... hiback of tar misschien?

Verwijderd

Topicstarter
Het moet op 1 centraal punt worden gebackup. Is er een software die het allemaal ondersteunt?

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-04 22:08

ripexx

bibs

Begin eerst eens met een wat uitgereider plan van aanpak, dus wat wil ik en wat is mijn huidige situatie. Dus ook welke hw en netwerk capaciteiten heb ik etc etc.

Dan kijken wat wil ik en als laatse hoe ga ik dit doen en binnen welke tijd!

Check ook eend de volgende post Verschillende soorten backup software, hierin staat een uitgebreid overzicht van backup pakket voor de professionele markt :)

buit is binnen sukkel

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Verwijderd schreef op 29 augustus 2002 @ 13:09:
Het moet op 1 centraal punt worden gebackup. Is er een software die het allemaal ondersteunt?
arcserve of backupexec, deze hebben allebei agents voor zowel unix/linux als voor nt/2000 en NetWare,

A wise man's life is based around fuck you

• localhost
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

localhost

Ook in geel, groen, paars, wit

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Enkele van de meest gebruikte multi-platform backup-software :
Tivoli Storage Manager
NetVault
NetBackup

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Topicstarter
Officiele sites van software?

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Verder heb je nog Legato Networker. Die kan ook ongeveer alles aan. En je backup server kan ook op verschillende OSen draaien

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Eagleman
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 01-12-2020
Waarschijnlijk kun je wel wat met Veritas (keuze uit NetBackup en BackupExec).
Rest alleen nog de vraag waarnaartoe het zooitje gedumped moet worden ...

"Eerst zien" zei blinde Maupie ...

• HamsterDance2
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-04 22:12
Mijn ervaring met Legato Networker is goed. Alles is een client. De backupserver slurpt het naar zich toe. 300GB is niet echt veel maar past niet op 1 tape (SDLT, Ultrium oid) je zult dus moeten robotten en da's duur. Aangezien je mailt: oude machine's: is er wel geld beschikaar?
Een beetje budget is niet voldoende om een hightech oplossing te maken. Is die 300GB native of kan daar een incremental van gemaakt worden? maw zijn het files of ook databases?
Veritas backup-exec is handig met windows en mailboxen van exchange maar heeft wel aandacht nodig bij de open file option (params aanpassen bij groter wordende backups) het is wat mij betreft een pakket voor kleinere omgevingen
Ik denk dat je eerst eens moet vragen hoeveel eurocenten er zijn zodat je kunt bepalen welke kant het op moet. we willen je helpen maar nu zijn er teveel variabelen

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-04 10:20

DynaMikeY

1976 Kever 1300

OnStream heeft recent de ADR2 serie uitgebreid met een 120GB variant (compressed; uitgaande van 2:1 compressie) met SCSI-LVD interface.

Maar dit is natuurlijk een prijzige oplossing...een drive kost zo'n 1200 euro, een tape zo'n 100 euro, schat ik.

Maar ik denk dat andere varianten (Ecrix's VXA2) op dezelfde prijzen uitkomen.

Misschien dat een mirrored IDE backup iets is? 2 schijfjes van 200GB ofzo.... maar ja, of dat nu echt een professionele oplossing is... nee.

Kijk anders eens op deze URLs, misschien dat je daar wat wijzer kan worden over wat er te krijgen is in de markt:

http://www.onstream.com/products/adr2scsi.shtml
http://www.ecrix.com/products/vxa-2.cfm?pc=specs

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Verwijderd

HamsterDance2 schreef op 02 september 2002 @ 20:31:
300GB is niet echt veel maar past niet op 1 tape (SDLT, Ultrium oid) je zult dus moeten robotten en da's duur.
misschien zijn meerdere tapedrives dan goedkoper.

Verwijderd

Netbackup is voor unix & windows geschikt, maar suckt wel een beetje

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 22:06

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 29 augustus 2002 @ 13:07:
Novell, NT en 2000 kunnen met Arcserve
Linux... hiback of tar misschien?
Linux kan ook prima met ArcServe

Verwijderd

Topicstarter
We hebben pas geleden een werkoverleg gehad en toen kwam backup per email account aan bod.
Iemand een suggestie?

• djack
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-11-2024
je kan proberen al de te backupen drive te mounten onder een linux backup server en deze dan te laten backupen met amanda, free tooltje dat naar behore werkt hoor

Because Great minds Think alike

Verwijderd

Ik zou voor arcserve gaan, een pakket wat zich ruimschoots bewezen heeft en m.i. ook een beetje als de geldende standaard gezien wordt.

AS heeft voor alle door jou genoemde OS-sen een client beschikbaar, waarna je op 1 server de backup kunt maken. AS werkt makkelijk en overzichtelijk in het gebruik.

http://www3.ca.com/Solutions/Product.asp?ID=3372

Wat betreft de drive: ik zou niet voor zo'n onstream gaan. Qua prijs valt het allemaal wel mee, maar die onstream drives staan er een beetje om bekend dat ze vrij fragiel zijn. Om 300Gb kwijt te kunnen heb je idd. wel een robot nodig waarsch, maar goed die kosten zullen ze wel ingecalculeerd hebben. Immers allemaal losse drives per PC kost ook de nodige $$$.

Daarnaast bieden ze iets wat 'tape raid' heet, waarbij hij de backup spreidt over meerdere drives (welke wel op 1 PC aangesloten zitten uiteraard).. misschien dat dat nog een optie is ipv. een robot..

Verwijderd

Topicstarter
Thnx hier kom ik een stuk verder mee.

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik heb ze op Arcserve gewezen alleen ze hadden er een paar jaar geleden (dan praat ik over Arcserve 4) ook ervaring mee. Maar dat vonden ze een "lomp en complex" programma. Nu zie ik dat er onderhand ArcServe 2000 uit is. Wat is het grote verschil tussen deze software en de vorige versies van ArcServe?

Verwijderd

Eerlijk gezegd kan ik je dat niet vertellen, die oude versies nooit gezien. Wat ik wel weet dat als je de huidige versies 'lomp en complex' vind dat je dan gewoon nul verstand van computers hebt :)

Oftewel: ze zijn niet lomp of complex. Althans, niet complexer dan nodig is voor hetgeen jij wilt..

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoef er niet mee te werken, ik moet alleen met een goed gemotiveerd advies komen voor december. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb me nu meer gericht op 3 soorten backup software (de opdracht was toch iets te groot :) dus meer gericht geworden op software)
Veritas, Arc Serve en de standaard NTBackup (ik moest er 1 hebben die zo wie zo eruitviel en dat is NTBackup geworden)
Als ik op de site kijk van Arc Serve dan vind ik gigantisch veel soorten software en aangezien dan ik een newbie ben op dit gebied is dat erg onoverzichtelijk voor mij.

Ik moest met uitkomsten komen met bijvoorbeeld wat voor soorten rapporten kunnen eruit komen?
Bij NTbackup is dat een gehele overzicht en een dik pak papier met info. Dat werkt dus ook niet, want dat leest men gewoon niet.
Ik heb begrepen dat Arc Serve zowel als Veritas een agent hebben voor bijv. Exchange.
Dat er alleen delen wordt gebackupt die ook nuttig zijn dus niet de lege plekken.
En dat NTbackup dat niet kan.

Ze zijn zover ik het weet allebei compatible met SAN en NAS.

Op google.com heb ik gezocht maar ik kan geen duidelijke documentatie vinden over het verschil tussen Veritas en Arc Serve.

Verwijderd

Topicstarter
Verschillende soorten backup software
Hier werd ik ook niet echt wijzer van. Maar toch bedankt.

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:42
Verwijderd schreef op 31 oktober 2002 @ 15:51:
Ik heb me nu meer gericht op 3 soorten backup software (de opdracht was toch iets te groot :) dus meer gericht geworden op software)
Veritas, Arc Serve en de standaard NTBackup (ik moest er 1 hebben die zo wie zo eruitviel en dat is NTBackup geworden)
Als ik op de site kijk van Arc Serve dan vind ik gigantisch veel soorten software en aangezien dan ik een newbie ben op dit gebied is dat erg onoverzichtelijk voor mij.

Ik moest met uitkomsten komen met bijvoorbeeld wat voor soorten rapporten kunnen eruit komen?
Bij NTbackup is dat een gehele overzicht en een dik pak papier met info. Dat werkt dus ook niet, want dat leest men gewoon niet.
Ik heb begrepen dat Arc Serve zowel als Veritas een agent hebben voor bijv. Exchange.
Dat er alleen delen wordt gebackupt die ook nuttig zijn dus niet de lege plekken.
En dat NTbackup dat niet kan.

Ze zijn zover ik het weet allebei compatible met SAN en NAS.

Op google.com heb ik gezocht maar ik kan geen duidelijke documentatie vinden over het verschil tussen Veritas en Arc Serve.
Je zou de twee pakketten kunnen gaan testen, en dan weet je het zo.

Maar mijn beleving is, is dat Arcserve velen malen uitgebreider en beter is dan backup exec.
Maar goed, dat is mijn mening.

Als ik mocht kiezen, dan had ik absoluut met Arcserve verder gegaan.
Alleen al om het feit dat je geen tape-unit driver hoeft te instaleren. :)

Voordeel van Arcserve is ook (vind ik) dat je alle logs in 1 database kan gooien.
Hierop kan je dan het e.e.a. weer loslaten.
Standaard heeft Arcserve een aantal logs per job.
Maar wat wil je nog meer :? Grafiekjes ?

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• Stormtrooper
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:01

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

Ik zou als het puur om Novell, NT/2000 en Linux systemen gaat lekker gaan voor Yosemite tapeware (www.tapeware.com) en dan de universal of de data-center. Kun je ook al je werkstations backuppen. Mag met 1 streamer, mag met meerdere, autoloader support whatever, het kan allemaal.....

Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4, HP Z1 G1i.

• Remco
Stormtrooper schreef op 31 oktober 2002 @ 16:39:
Ik zou als het puur om Novell, NT/2000 en Linux systemen gaat lekker gaan voor Yosemite tapeware (www.tapeware.com) en dan de universal of de data-center. Kun je ook al je werkstations backuppen. Mag met 1 streamer, mag met meerdere, autoloader support whatever, het kan allemaal.....
Kan met Arcserve ook.
Ik ken dat tapeware niet, maar wat is het verschil boven Arcserve ?
Misschien wel interessant om een keer te testen als het dezelfde functionaliteiten kan bieden.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn doel is om een soort tabel te make waar ik alle 3 (of meer) software kenmerken kan maken en overzichtelijk kan vertellen welke wat kan. Maar ik heb hier ook niks om uit te proberen. Het is een lowbuget lab en ik heb hier dus ook geen testomgeving. (Is wel iets waar ze naar streven, dat wilden ze doen door middel van Snapshot technologie)

• Stormtrooper
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:01

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

Remc0 schreef op 31 oktober 2002 @ 18:10:
[...]

Kan met Arcserve ook.
Misschien wel interessant om een keer te testen als het dezelfde functionaliteiten kan bieden.
Tuurlijk kan dat met ArcServe ook. Mooie van tapeware is dat het ook nog eens redelijk goedkoop is: wil je een extra server backuppen, hoef je met de universal of datacenter versie simpelweg niets meer bij te kopen. Gewoon bepalen of er evt. nog een streamer bij moet of niet, job toevoegen en draaien maar. Compleet cross-platform e.d.

Er zijn uiteraard trials van te downloaden. Tapeware is aardig aan de weg aan het timmeren: heel veel fabrikanten van streamers bundelen een Lite versie (ook wel XE) bij hun drives.

Op zich bestaat Tapeware al heel lang (ik gebruikte het al in de Netware 3.1 tijd), maar in het verleden deden ze niet echt veel aan marketing. Is toen een tijdje compleet stil rond het product geweest. Een paar jaar geleden kwam daar gelukkig verandering in.

Ik zie zelf Tapeware niet als een backup-product maar als een backup-strategy.

Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4, HP Z1 G1i.

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik wel begrepen heb is dat Veritas heel veel verschillende pakketten heeft en dus (denk ik) ook duurder, omdat ze hier al die pakketten aan moet schaffen.

Verwijderd

Remc0 schreef op 31 oktober 2002 @ 18:10:
[...]

Kan met Arcserve ook.
We hebben met tapeware veel problemen gehad,
ARCserve is wel goed,
Backup exec is ook wel goed,

Het ligt aan de hoeveelheid servers/enz die je wilt backup-en

Verwijderd

Topicstarter
Het zijn er ongeveer momenteel 13 stuks maar ze zijn van plan om naar fibre channel te gaan en een SAN / NAS omgeving.
Met andere woorden het software moet flexibel zijn. Hier wordt ook gebruik gemaakt van Orcale ik weet niet of dat van belang is.

• Remco
lijkt me wel.
Is wel leuk als je daarvoor een agent hebt.
En tevens ondersteuning voor je fibre.
Kan veritas dat ook ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet, kan er geen aparte software voor vinden.
http://www.veritas.com/products/listing/ProductListing.jhtml

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 november 2002 @ 14:15:
Het zijn er ongeveer momenteel 13 stuks maar ze zijn van plan om naar fibre channel te gaan en een SAN / NAS omgeving.
Met andere woorden het software moet flexibel zijn. Hier wordt ook gebruik gemaakt van Orcale ik weet niet of dat van belang is.
Dan wordt het al moeilijker,
'k zou netbackup/arcserve eens checken op de benodigde features hiervoor...

• MADSMILE
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-03 21:10

MADSMILE

Perl 4 life

Ik ben zeer tevreden over Tivoli Storage Manager , deze is als netwerkserver of standalone te installeren . Werk er zelf al bijna 1,5 jaar mee. Ben zelf nu bezig met TSM 4.1 naar 5.1 te migreren.
Onderstaand paar voor en na delen :

1. Slimme backup methodiek => backuppool => diskpool => tapepool . , dus eerst alles binnen halen, voordat de backup begint , dit scheelt aanzienlijk veel tijd.
2. Maakt gebruik van differential backup , dus je doet een full , maar TSM haalt al de ongewijzigde data uit zijn diskpool, dit verminderd backuptijd.
3. Multi Platform. ( linux , hpux, solaris , aix , windows nt/95/98/2k/xp
4. Goede Data protection ( voor online db backup )
5. Mogelijkheid tot SAN backup
6. Backup initialisatie vanaf client of server.
7. Nadeeltje is de prijs en de vele commandos

Tussen ArcServe 4.x en Arserve 2000 zit kwa interface geen verschil . ;) Ik vind zelf dat ze nog steeds de meest WIndows gebruiksvriendelijkste interface bieden. _/-\o_
Lomp en complex ?? Nou niet echt , een leek vind zijn weg nog wel door al die grote icontjes/plaatsen , kwestie van lezen. :O

Als ArcServe al te complex is , zou ik iig niet aan TSM beginnen , tenzij ze CLI minder complex vinden. >:)

"Perl 4 Life"

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 november 2002 @ 20:52:
[...]

Dan wordt het al moeilijker,
'k zou netbackup/arcserve eens checken op de benodigde features hiervoor...
Alvast bedankt

Verwijderd

Topicstarter
een heel verhaal
Ik zal eens kijken wat de voordelen van Tivoli is. Bedankt.

Verwijderd

Topicstarter
Die Veritas kan van mij ook door de stront zakken, ik heb ze 3 mailtjes gestuurd en 3 x opgebeld. Nog steeds geen bericht vanuit hun kant gehad voor een afspraak.
Ik denk dat het voornamelijk is omdat ik het woord stagiaire heb laten vallen.
Bij Arc Serve belde ze dezelfde dag dat ik het mailtje had gestuurd en ze wilde meteen een afspraak maken voor de volgende dag. Ondanks dat stagiaire in het verhaal voorkwam.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Blijf je kicken :?

Pagina: 1