Toon posts:

[EL] Baybus voor 6 fans..

Pagina: 1
Acties:
  • 42 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Na de search gebruikt te hebben, veeeel topics gevonden over het maken van een baybus....maar het is nog niet veel duidelijker geworden hoe ik mijn idee moet realiseren.

Zou iemand mij de onderdelen en schema kunnen geven voor de volgende baybus:

--Aansturing voor 6 fans
--Schakelaar voor switchen tussen 0V, 7V en 12V
--Ledjes erbij, 2 voor elke schakelaar.
--Aansluiting in de vorm van kliksysteem, zelfde als bij boxen.
--Het toerental moet ook af te lezen blijven..hoe?
(welk draadje moet naar het mobo, hoe ook werkend bij 7V)

Ik zit al een tijdje te peinzen over een schema, maar kom er niet uit. Ik wil geen potmeter gebruiken, want onder de 7V ga ik toch niet.

Dus het belangrijkste voor mij nu is welke onderdelen heb ik nodig( zodat ik niet voor lul sta bij de electroboer ;) )en hoe gaat het schema eruit zien voor deze 6 fan baybus?

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 11:39
Vraag me af of het gaat lukken het presenteren van het RPM. Ben bang van niet.

Heb je btw al op Fanbus gekeken :?

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:13
Dat toerental uitlezen wordt idd een probleem... Of je moet een ingewikkelde baybus gaan maken...

Je hebt nl 2 manieren waarop je een baybus kan maken op jouw manier:

- simpele versie:

Deze versie werkt met simpele schakelaars, paar weerstandjes met ledjes... Nadeel is wel dat de fan niet altijd op de 0V aangesloten zit, waardoor de toerentalmeting in het geding kan komen...

- uitgebreide versie:

Deze versie werkt met voltregulators. Hierdoor heb je heel wat meer componenten nodig. Voordeel van deze schakeling is wel dat de fan altijd op 0V aangesloten zit, en dus een betrouwbaar toerental afgeeft.

Een toerental kan alleen gemeten worden bij een constante spanning, en waarbij de fan met de - aansluiting op de 0V aansluiting zit. Dit is in het simpele geval niet zo.

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Verwijderd

Topicstarter
Tuurlijk heb ik daar gekeken, maar ik ben opzoek naar een schema en onderdelen zodat ik bezig kan....doel vooral op printplaat ed (aantal leds weet ik wel. :) )

Zit dus wel vast aan de uitgebreide versie, heb je ook een idee hoe ik alles aan zou moeten sluiten?..schema?

Op fanbus.com staat Dit schema, kan ik opzich wel wat mee maar nu voor 6 fans. verandert er wat en hoe gaat het eruit zien..en hier zit geen 0V op..en toerental.

Verwijderd

Topicstarter
mmm, heb zelf een beetje tekenen in een bestaand schema...zou dit werken? Vooral toerental, en hebben die schakelaars nu ook een 0V stand?

6x baybus-schema

• Banzi
Dit is dus wat ik bedoelde met de simpele versie (kan nog makkelijker, maar dit werkt ook...

Je hebt de fan dus aan 12V, en aan 0V of 5V aan de andere kant...

Dit betekent wel dat je 0V, 7V of 12V kunt schakelen... Maar je fan hangt niet altijd met de - aan 0V (aan 0V of aan 5V)...

Dit betekent dus dat je toerental niet altijd klopt (op de 7V stand)...

De ledjes gaan overigens ook fout...

Je hebt ze aan 12V hangen aan de ene kant...
Maar aan 5V of 0V aan de andere kant...
In principe kan het zo wel, maar moet je voor de blauwe en rode leds andere weerstanden gebruiken. Voor de leds die aan 12V en 0V zitten, moet je grotere weerstanden gebruiken dan de leds die aan 12V en 5V zitten...

Hoop dat je alles beetje snapt...

Verwijderd

Toerental is meestal op een lagere voltage niet meer te lezen wat ik me kan herinneren...

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 15 mei 2002 10:33 schreef DigitalFX het volgende:
Toerental is meestal op een lagere voltage niet meer te lezen wat ik me kan herinneren...
Er moet toch een manier zijn om dit op te lossen? Enne ervan uitgaande dat de leds dezelfde weerstand nodig hebben--> dan klopt dit schema toch wel? Of wat bedoel je precies Banzi?

• Jelle Steenbergen
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-02 16:40
Hey dit is een mooi schema! duidelijk overzicht.
Alleen wat wordt er bedoeld met Resistor Network 470 Ohms?
Dat toerental aflezen hoeft van mij niet btw.

Verwijderd

http://www.hitechmods.com/diagrams/baybus/bb-chart.jpg

(image was te groot)

Dus zoiets ???

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 15 mei 2002 10:02 schreef Banzi het volgende:

De ledjes gaan overigens ook fout...

Je hebt ze aan 12V hangen aan de ene kant...
Maar aan 5V of 0V aan de andere kant...
In principe kan het zo wel, maar moet je voor de blauwe en rode leds andere weerstanden gebruiken. Voor de leds die aan 12V en 0V zitten, moet je grotere weerstanden gebruiken dan de leds die aan 12V en 5V zitten...

Hoop dat je alles beetje snapt...
Nou niet echt, zou je kunnen schetsen hoe je dit bedoeld?

• Banzi
Op woensdag 15 mei 2002 10:38 schreef Deimus het volgende:

[..]

Er moet toch een manier zijn om dit op te lossen? Enne ervan uitgaande dat de leds dezelfde weerstand nodig hebben--> dan klopt dit schema toch wel? Of wat bedoel je precies Banzi?
Om het toerental uit te kunnen lezen MOET de fan met de - aan 0V zitten... En ook een constante spanning hebben... Dit probleem is nl al naar voren gekomen bij meting met PWM gestuurde fans... En dat is niet zo in jouw geval... Als je je fans op 7V zet, zitten ze op de 12V aansluiting en de 5V aansluiting van de molex-connector (volg de lijntjes maar)...
Op deze manier krijg je alleen bij 12V een goede toerentalmeting...

Over de leds...
Volg de lijntjes maar weer... De rode leds zitten als ze aan zijn op 12V potentiaalverschil... De blauwe leds zitten op 7V potentiaalverschil... Rode en blauwe leds hebben ook nog eens verschillende characteristieken... Maar ik verwacht niet dat je voor alle leds dezelfde weerstand kan gebruiken... Voor de exacte waardes zou ik eerst moeten weten wat de characteristieken zijn van de leds die je gebruikt... Hoeveel stroom ze gebruiken, en hoeveel de spanningsval over de led dan is...

Verwijderd

Op woensdag 15 mei 2002 10:38 heeft xiri4ever de volgende signature:
"Windows 95 is a 32-bit shell for a 16-bit extension to an 8-bit operating system designed for a 4-bit microprocessor by a 2-bit company that can't stand one bit of competition."
*D, die is goed !

• DeZwarteKip
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Op woensdag 15 mei 2002 10:38 schreef xiri4ever het volgende:
Volgens mij gewoon de weerstandjes die je moet gebruiken. 470 Ohm dus. Althans die heb ik ook op mijn baybus zitten.
zie deze afbeelding.

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-02 13:39

decramy

root@birdie:~#

Waarom zou je 2 ledjes per schakelaar doen?

Je hebt ledjes, die je bij verschillende voltages een andere kleur geven...

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 15 mei 2002 10:48 schreef decramy het volgende:
Waarom zou je 2 ledjes per schakelaar doen?

Je hebt ledjes, die je bij verschillende voltages een andere kleur geven...
Das gewoon een keuze, kan idd ook een bi-ledje gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 15 mei 2002 10:38 schreef xiri4ever het volgende:
Hey dit is een mooi schema! duidelijk overzicht.
Dat toerental aflezen hoeft van mij niet btw.
Nou dat is een "Netwerk" van weerstanden met dezelfde waarde. Resistor network

• Banzi
Op woensdag 15 mei 2002 11:03 schreef Deimus het volgende:

[..]

Nou dat is een "Netwerk" van weerstanden met dezelfde waarde. Resistor network
idd...
Met 1 common aansluiting, en de andere pinnetjes hebben een vastgestelde weerstand met die common aansluiting... Maar zoals ik al zei, verwacht ik niet dat je voor rood en blauw dezelfde weerstand kan gebruiken...

Verwijderd

Topicstarter
mmm, ke ik ga dat ff navragen over de weerstanden, mocht dat zo zijn dan dus 2 vershillende weerstanden.

Bonzi weet je ook of voor de toerentalmeting (12 volt dus) alleen het gele draadje aangesloten hoeft te worden op het mobo, of alle drie. Gewoon een aftakking maken dus..

Enne, waar moeten in dt schema de "voltregulators" geplaatst worden zodat je wel het toerental kan meten bij 7 en 12 V?

• Banzi
Op woensdag 15 mei 2002 11:34 schreef Deimus het volgende:
mmm, ke ik ga dat ff navragen over de weerstanden, mocht dat zo zijn dan dus 2 vershillende weerstanden.

Bonzi weet je ook of voor de toerentalmeting (12 volt dus) alleen het gele draadje aangesloten hoeft te worden op het mobo, of alle drie. Gewoon een aftakking maken dus..
Je hoeft alleen het toerentaldraadje door te verbinden...

Op je MB zitten deze aansluitingen:

+12V
0V
toerental

Welke kleuren dat zijn, weet ik niet... Zou je anders voor de zekerheid ff na kunnen meten...

De 0V en 12V zijn overal in de computer hetzelfde... Dat maakt dus niet uit dat die via een molex via baybus naar je fan gaan...

Verwijderd

Topicstarter
Zal ik doen, zal zo nog ff een lijstje posten met de benodigdheden...(misschien handig voor andere die intresse hebben.

Enne de voltregulators? Of wordt het schema dan compleet anders..

Verwijderd

Topicstarter
Het benodigde volgens mij: (Mocht er iets ontbreken vul dan het booschappenlijstje ff aan, scheelt weer een rit naar de winkel)

Onderdelen:
Project Box (Ombouw voor alle draden)
6x DPDT Switches
6x Blue LEDs
6x Red LEDs
1x Speaker terminal (6 ingangen)
12 LED Clips
1x 470ohm Resistor Network (Red Leds)
1x xxxohm Resistor Network (Blue Leds) (Vraag ik nog na)
12 LED Cables
1x Binder Post
Krimpkous
1m Red Wire
1m Black Wire
1 Female Molex Connector

Gereedschap:
Boor
Soldeerbout
Fohn (krimpkous)
e.a.

• Banzi
Op woensdag 15 mei 2002 11:50 schreef Deimus het volgende:
2 Male Molex Connector
2 Male Molex Pins
2 Female Molex Connector
2 Female Molex Pins
Waar heb je al die molex connectoren voor nodig??? 1 female heb je nodig om de spanningen in je baybus te krijgen... De fans worden aangesloten met behulp van klemmen... En op je moederbord zitten geen molex-connectoren voor de toerentallen...

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 15 mei 2002 11:53 schreef Banzi het volgende:

[..]

Waar heb je al die molex connectoren voor nodig??? 1 female heb je nodig om de spanningen in je baybus te krijgen... De fans worden aangesloten met behulp van klemmen... En op je moederbord zitten geen molex-connectoren voor de toerentallen...
Check, haal ik ff weg, hoe noem je die stekkertjes die je normaal op je mobo prikt?

• Banzi
Op woensdag 15 mei 2002 11:57 schreef Deimus het volgende:

[..]

Check, haal ik ff weg, hoe noem je die stekkertjes die je normaal op je mobo prikt?
geen idee... maar zitten die niet al op je fan dan??? Dan kan je ook dat ene draadje laten zitten... De 0V en 12V doorknippen vlak bij die connector, en doorverbinden naar je baybus... toch??? eventueel die draadjes nog verlengen (wel afwerken met krimpkous om kortsluiting in je pc te voorkomen)...

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, zou idd kunnen, maar ik heb dus 5 casefans waar de aansluiting anders van is. Er zit een 3 pins male stekker aan die ik in een 3 pins female prop waarna aan die uiteinde een molexstekker zit. Dus ik moet wel een aantal extra stekkers hebben.

Nou ik vraag wel gewoon aan de electroboer:

"graag 6 van die stekkertjes 3pins female die je op je mobo prikt." en dan komt het vast wel goed.

• Banzi
Op woensdag 15 mei 2002 12:02 schreef Deimus het volgende:
Klopt, zou idd kunnen, maar ik heb dus 5 casefans waar de aansluiting anders van is. Er zit een 3 pins male stekker aan die ik in een 3 pins female prop waarna aan die uiteinde een molexstekker zit. Dus ik moet wel een aantal extra stekkers hebben.
Met deze manier van aansluiten heb je dus geen toerentelling meer... toch??? Of gaat er dan alsnog een extra draadje naar het mb???

Passen al die 3pins connectoren van je casefans niet gewoon op diezelfde aansluitingen op je mb???

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment zijn alleen mijn proc en mobo koeler aangesloten op het mobo...

Verwijderd

Topicstarter
Nog ff een vraagje, als ik in dit 6x baybus-schema alleen dezelfde leds gebruik, is het dan zo dat op de 12V stand de lampjes feller branden dan als op de 7V stand? Misschien een domme vraag... :?

• Banzi
Op woensdag 15 mei 2002 13:52 schreef Deimus het volgende:
Nog ff een vraagje, als ik in dit 6x baybus-schema alleen dezelfde leds gebruik, is het dan zo dat op de 12V stand de lampjes feller branden dan als op de 7V stand? Misschien een domme vraag... :?
De bovenste(rode) ledjes krijgen 12 V (potentiaal tussen 12V en 0V), terwijl de onderste(blauwe) 7V (potentiaal tussen 12V en 5V) krijgen... Met dezelfde weerstanden en dezelfde types ledjes, branden die op een potentiaal zitten van 12V feller...

Verwijderd

Topicstarter
Duidelijk, zat mijn gevoel toch goed..Laat ik het zo, vind het niet zo erg.

Ik post eind van de week wel ff pics van de baybus, of misschien ff een tutorial maken met pics voor de liefhebbers. (Animo?) :)

Verwijderd

Een 6x baybus is niets anders van 2 3x baybussen naast elkaar of 3 2x baybussen naast elkaar. In het vervolg toch maar eens wat meer onderzoek doen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.