Toon posts:

[hdd] Nut van 8MB cache bij videocapturing?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben aan het zoeken naar een IDE schijf die geschikt is voor videocapturing (worst case: 30MB/sec sustained nodig).
Heeft de 8MB cache van de Western Digital drive (merkbaar) nut wat dat betreft of kan ik net zo goed voor een goedkopere 2MB drive gaan.
Western Digital 80GB (7200rpm) 8MB Cache € 171,-
Maxtor 80GB (D740X, 7200rpm) € 137,-

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-01 22:47

Vidra

Vragen?

Op woensdag 15 mei 2002 09:16 schreef Spaceknarf het volgende:
Ik ben aan het zoeken naar een IDE schijf die geschikt is voor videocapturing (worst case: 30MB/sec sustained nodig).
Heeft de 8MB cache van de Western Digital drive (merkbaar) nut wat dat betreft of kan ik net zo goed voor een goedkopere 2MB drive gaan.
[..]
SCSI is beter voor het AV(audio/video) werk..... en als je bv de Maxtor Atlas III 10k dan heb je ook 8mb cache, nou dat merk je wel hoor :P

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Verwijderd

Die schijf van WD met 8 Mb cache word deze maand in de PCM besproken. Conclusies waren meen ik:

Schijf is het toppunt van IDE en kan heel goed de concurrentie aan met de SCSI variant.

• RBouman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-03 14:41

RBouman

René

Wat voor soort video wil je eigenlijk capturen?
Als je DV captured (via firewire) kost je dat 3,6 MB/S en als je captured via bv een DC30+ (MJPEG kaart) dan heb je maximaal 7,1MB/S
In beide gevallen voldoet een normale moderne IDE schijf.

Om aan die hoge snelheid van 25 MB/S te komen kun je 2 IDE schijven in RAID-0 zetten. Ik heb zelf een KT7a-RAID moederbord met 2 40GB Maxtor 7200 schijven. De snelheden liggen hier bij ca 35 MB/S schrijven en 60MB/S lezen.
Deze snelheden zijn wel prettig als je de gecapturde bestanden wil editten of copieeren op schijf, op mijn vorige computer duurde een copie maken van een 2 GB file nl enkele minuten :(
Groetjes
René

Systeem: Abit IC7-G + 2 x Maxtor 120Gb + 1024MB Corsair TWINX PC3200 + Pentium IV 2,8Gb Radeon 8500le Iiyama A902MT + Plextor PX-708a

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Bij videocapture heb je een sustained stream aan gegevens die geschreven moeten worden. De cache kan je dan hooguit gebruiken om even een seek op tevangen. Als je een gedefragmenteerde schijf hebt, of in elk geval eentje die niet te erg gefragmenteerd is heb je aan 2MB cache ook zat.

De cache komt pas echt om de hoek kijken bij random-access gedrag. Queries op databases bijvoorbeeld.

* Varienaja droomt van een raid5 met 8 of 12 WD schijven met 8MB cache.... :9~

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 15 mei 2002 09:32 schreef Varienaja het volgende:
De cache komt pas echt om de hoek kijken bij random-access gedrag. Queries op databases bijvoorbeeld.
Ik heb dus de review op SR bekeken, en daar bleek dat _juist_ in server omgevingen bij random access patronen het cache _geen_ invloed had. De grotere cache werd in dat geval gecompenseerd door de extra tijd die nodig is om de cache te doorzoeken.
Daarom vraag ik: heeft het bij videocapturing nut? Op SR wordt daar niet over gesproken. Het aantal I/O's per seconde lag veel hoger, maar wat je daarvan nou precies merkt weet ik niet...

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 15 mei 2002 09:19 schreef Vidra het volgende:

[..]

SCSI is beter voor het AV(audio/video) werk..... en als je bv de Maxtor Atlas III 10k dan heb je ook 8mb cache, nou dat merk je wel hoor :P
Ik vroeg expliciet om IDE, een SCSI oplossing is in dit geval te duur (niet vanwege de controller, maar vanwege de verhouding €€€€€ per GB :()
Pagina: 1