Om negatieven goed te scannen heb je verlichting vanuit de achtergrond nodig.
De meeste standaard-scanners gaan uit van REFLECTIE i.p.v. een licht-bron, vandaar dat het meestal niet goed werkt.
Voor sommige scanners is er een kastje te koop, dat (precies de juiste hoeveelheid!) licht van de scanner-lamp van naast het negatief via een spiegeltje van achter door het negatief schijnt, waardoor het negatief dus van achter belicht wordt en de afbeelding gescand kan worden. Voor m'n HP5300C had ik bv zo'n kastje, kost iets van 50 piek geloof ik. Maar die HP kon geen negatieven scannen, alleen dia's.
Vervolgens heb je ook nog software nodig die de dia- of negatief-kleuren kan aanpassen zodat je een positief-beeld krijgt.
Ik heb nu een AGFA Snapscan e50, die heeft een extra lamp in de klep, zodat ie goed dia's en negatieven kan belichten. Dat werkt heel goed, op 2400 DPI (je hebt dus ook minimaal een 1200 DPI OPTISCHE scan-resolutie nodig om dia's of negatieven te scannen) krijg ik m'n foto's prima digitaal, ZONDER de gebruikelijke standaard-kleuraanpassingen die de ontwikkelcentrales tegenwoordig ongevraagd uitvoeren

.
P.S. Na wat eigen kleur- en contrast-aanpassingen, digitaal verwijderen van vuiltjes, verscherping en/of andere filters, verwijderen van rode flits-oogjes, etc, kun je tegenwoordig via digitale afdruk-services weer een perfect afdrukje op foto-papier laten maken, kijk bijvoorbeeld eens op
hema fotoservice.