Toon posts:

negatieven inscannen?

Pagina: 1
Acties:
  • 282 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb er wel eens van gehoord dat je je negatieven in kunt scannen, maar nog nooit heb ik zoiets in de winkels zien liggen.
iemand een suggestie waar ik zo'n scanner halen kan? of weet je misschien een site met meer info hierover?
alvast bedankt

Verwijderd

Epson heeft een scanner die dit kan. Er zijn meer merken die dit kunnen, deze hebben dan een lichtgevende unit.
Schijnt goed te werken.

Verwijderd

je ken er ook een stukje sliverfolie achterleggen. Heb ik in iedergeval gehoord, vervolgens moet je hem denk ik nog weer negateif maken van dat negatief die je al hebt!

• BS
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-08 21:29

BS

Ik heb zelf een HP 20scanjet liggen.
Dit is een echte dia/negatieven scanner en deze doet het perfect

• Muyz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-08 20:04
De HP5370C kan het ook...

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Even geprobeerd om negatieven te scannen met een HP OfficeJet 1175c: negatieven op de plaat, zilverfolie eroverheen: gewoon hetzelfde zoals het eruit ziet als je de negatieven met zilverfolie erachter bekijkt. Het spiegelt niet goed genoeg.

Waarschijnlijk boek je meer resultaat met een blank vel papier erachter.

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Om negatieven goed te scannen heb je verlichting vanuit de achtergrond nodig.

De meeste standaard-scanners gaan uit van REFLECTIE i.p.v. een licht-bron, vandaar dat het meestal niet goed werkt.

Voor sommige scanners is er een kastje te koop, dat (precies de juiste hoeveelheid!) licht van de scanner-lamp van naast het negatief via een spiegeltje van achter door het negatief schijnt, waardoor het negatief dus van achter belicht wordt en de afbeelding gescand kan worden. Voor m'n HP5300C had ik bv zo'n kastje, kost iets van 50 piek geloof ik. Maar die HP kon geen negatieven scannen, alleen dia's.

Vervolgens heb je ook nog software nodig die de dia- of negatief-kleuren kan aanpassen zodat je een positief-beeld krijgt.

Ik heb nu een AGFA Snapscan e50, die heeft een extra lamp in de klep, zodat ie goed dia's en negatieven kan belichten. Dat werkt heel goed, op 2400 DPI (je hebt dus ook minimaal een 1200 DPI OPTISCHE scan-resolutie nodig om dia's of negatieven te scannen) krijg ik m'n foto's prima digitaal, ZONDER de gebruikelijke standaard-kleuraanpassingen die de ontwikkelcentrales tegenwoordig ongevraagd uitvoeren :( .

P.S. Na wat eigen kleur- en contrast-aanpassingen, digitaal verwijderen van vuiltjes, verscherping en/of andere filters, verwijderen van rode flits-oogjes, etc, kun je tegenwoordig via digitale afdruk-services weer een perfect afdrukje op foto-papier laten maken, kijk bijvoorbeeld eens op hema fotoservice.

• LosserNL
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-08 19:58
Jongens voor maar 2 ruggen :) heb je een diascanner die ervoor gemaakt is :)

Verwijderd

Ik heb sins 2 weken een hp 7350. Deze heeft een mogenlijkheid om dia's en negativen te scannen. De maximale maat is wel 125 bij 125 mm.
De resultaten zijn vrij goed alhoewel een scan van een foto meestal toch wat beter is.
Als je van je scan een poster wilt maken zal je toch naar een echte dia scanner moeten zoeken, daarvoor is de resolutie niet hoog genoeg 1200 2400 dpi.
Voor het omrekenen van negatief naar een bruikbaar beeld is het wel handig dat er een filer in de twean driver zit. Let op deze is bij de hp wel erg groot 55MB :(
Het is ook belangzijk dat je scanner goed schoon is. Dit kunnen ze bij HP niet goed en dus zul je dit zelf moeten doen. Ik heb inmiddels al 4 scanners van HP gezien en allemaal vies aan de binnen kant. Het schijnt zoveel voor te komen dat ze er een handleiding voor op internet hebben gezet hoe je scanner schoon te maken(snif).
Verder is het wel een leuke scanner. :)
Pagina: 1