Toon posts:

[PC2] Heat Exchanger 3 preview (2e pic toegevoegd)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Warmtewisselaar 1 was totaal fout ontworpen (wist ik veel...)
Warmtewisselaar 2 was fout ontworpen (PVC, te dunne buis).

Warmtewisselaar 3 zal weer iets minder fout zijn. Het word een coaxiale verdamper (de verdamperpijp binnenin een grotere pijp waar de vloeistof doorheen stroomt) volgens het KISS principe. Ik word er namelijk een beetje moe van, van warmtewisselaars bouwen.

Hierbij een preview. Je ziet het eerste stuk vierkant van 22m pijp met daar binnenin de 9mm dikke verdamperpijp (vorige: 6.2mm). Op regelmatige plekken rondom de verdamperpijp zijn koperen schotjes geplaatst die de verdamperpijp centreren in de 22mm pijp, en voor oppervlaktevergroting zorgen. De insert laat een detail zien. De korte zijden krijgen 3 van die 'schotjes', de lange zijden 5.

De pijpen lopen (straks) per lange zijde 2cm af, per korte zijde 1cm. Op deze manier kan de zwaartekracht meehelpen om de olie terug naar de compressor te krijgen.

Na deze warmtewisselaar komen nog 2 vloeibaar koudemiddel naar verdamper <-> gas van verdamper warmtewisselaars. Dit verbetert de efficiency van het geheel, vergroot de subcooling van het vloeibare koudemiddel (reduceert bubbelvorming in de vloeistofleiding), en laat me toe om met een lagere superheat op het gas uit de verdamper te werken. Is dit Arabisch voor je, dan negeer het maar.

Het capillair gaat hopelijk ook de kast in, en er komt hopelijk een thermostatisch expansieventiel voor in de plaats (niets is nog zeker). Op deze manier kan ik beter omgaan met wisselende belastingen.

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/heatex3_preview.jpg

Owja, dit bericht is gepost met de proc (geleende XP 2000+) @ 1975MHz @ 1.75V Vcore, vloeistoftemp -13.6. De chipset voorzien van een koud vloeistofstroompje deed wonderen.

edit:

Heatex3 is nu weer wat verder gevorderd. De WW zelf is klaar; nu de suction gas <-> liquid line WW's er nog aan, eventueel een 1/4" lijntje van de uitgang (koelmiddelcircuit) naar de drukvereffeningsingang van een expansieventiel (als ik er eentje kan vinden met externe drukvereffening), dat soort werk.

Pic:
Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/heatex3_preview2.jpg

Verwijderd

vingers gekruist?

Verwijderd

Is het niet mogelijk om TWEE koperen spiralen samen in EEN vat te doen, met een 'overdrachts'-vloeistof?
code:
1
2
3
4
5
6
<___|__/\/\/\/\/\/\/\/\__|_____<
    |____________________|

Zodat de koude verdamperspiraal de overdrachtsvloeistof subzero koelt, en daarmee weer de koelvloeistof van de CPU wordt gekoeld?

Dan zijn de circuits dubbel gescheiden, én hoef je niet twee buizen in elkaar te schuiven, én hou je het compact.

Welke vloeistof geleidt warmte bij -20 graden?

Verwijderd

dat is toch veel minder efficient lijkt me

• _Evert_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
bla bla....
Hierbij een preview. Je ziet het eerste stuk vierkant van 22m pijp met daar binnenin de 9mm dikke verdamperpijp (vorige: 6.2mm).
bla bla.....
Leuk, maar hoe groot wordt dit ding?! Dus hoe lang wil je die coaxiale buis maken? Want dit vierkantje op je foto zorgt niet echt voor veel contactoppervlak tussen koelvloeistof (water/methanol toch?) en verdamper (die 9mm pijp).
Heb je nu "ineens" toch niet meer zoveel oppervlak nodig dan?

Verder is dit wel een lekker compacte WW. Zeker als je het ding niet heel lang hoef te maken voor het oppervlak. En als hij kort blijft, is dat aflopen van een paar cm ook wel goed te maken. Pomp komt toch in-line, dus je hebt ook geen problemen met dat je alsnog een resevoir wilt hebben.

We volgen deze weer met veel interesse..... ;)

• zerok
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:17

zerok

geen

Dit is het best koelings topic dat er hier is.
genoeg geslijmt ff een vraagje hoe duur is dit hele geintje? ik had ooit wel eens iets gelezen dat het je toen nog niets had gekost maar is dat ondertussen niet een beetje opgelopen?? (proc, ww)
Dat eigenlijk omdat ik zoiets ook wel wil maken (wie niet) maar de prijs is denk ik om te :'(

"never argue with idiots they drag you down to their level and beat you with experience" dilbert

• _Evert_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Geintje van alle koeling spul kostte iets van 100 of 150 euro of zo. Maar hij heeft een hoop gratis bij elkaar kunnen sprokkelen. Het kost vooral veel tijd.

Verwijderd

Topicstarter
Is het niet mogelijk om TWEE koperen spiralen samen in EEN vat te doen, met een 'overdrachts'-vloeistof?
Hmm, niet echt. Maar vervang de vloeistof door een metaal zoals koper, en je komt op het platen-warmtewisselaar idee uit. Zie www.swep.nl voor meer info.[quote]
Op woensdag 15 mei 2002 09:26 schreef _Evert_ het volgende:
Leuk, maar hoe groot wordt dit ding?! Dus hoe lang wil je die coaxiale buis maken?
Die word +/- 3.5 meter lang.
Want dit vierkantje op je foto zorgt niet echt voor veel contactoppervlak tussen koelvloeistof (water/methanol toch?) en verdamper (die 9mm pijp).
Heb je nu "ineens" toch niet meer zoveel oppervlak nodig dan?
Jawel, ik heb nog steeds veel oppervlak nodig, maar ik zit ook met het probleem van drukval over de verdamper en voldoende koelmiddelsnelheid om olieterugvoer te garanderen. Dikkere pijp geeft een te lage koelmiddelsnelheid, langere pijp een te grote drukval.

De 'spacers' niet meegerekend heb ik bij 3.5 meter pijplengte een contactoppervlak van 990 cm2 (0.9 * PI * 350). Dit is al ongeveer net zo veel als die 6.5 meter pijp in mijn huidige verdamper (1266 cm2). Verder haal ik nu een vloeistofsnelheid van zo'n 60cm/sec. in de coaxiale constructie, wat ook helpt bij het verlagen van de thermische overgangsweerstand. Het liefste had ik deze snelheid nog wat hoger gehad, maar er zit niets tussen 22mm pijp en 15mm pijp. 15mm pijp is te dun.
Verder is dit wel een lekker compacte WW. Zeker als je het ding niet heel lang hoef te maken voor het oppervlak. En als hij kort blijft, is dat aflopen van een paar cm ook wel goed te maken. Pomp komt toch in-line, dus je hebt ook geen problemen met dat je alsnog een resevoir wilt hebben.
Hij is aan de zijden 2cm kleiner dan mijn moederbordbak, die nu afmetingbepalend gaat worden. Het voordeel is dat ik mijn kast een centimeter of 10-15 minder diep kan maken. Daar staat tegenover dat-ie weer een X aantal cm hoger word, maar dat is minder irritant. Zolang het maar tussen plafond en vloer past is het goed.
Op woensdag 15 mei 2002 09:50 schreef zerok het volgende:
Dit is het best koelings topic dat er hier is.
genoeg geslijmt ff een vraagje hoe duur is dit hele geintje?
Nou, feit blijft dat ik 90% van alles wat ik nodig heb gratis of tegen een erg laag bedrag krijg van diverse personen. De 9mm pijp die ik nu gebruik heb ik gekregen, het koper waar ik de 'spacers' van maak is afvalkoper. De 22mm pijp en eindkapjes komen van een bevriend loodgieter af. De 45 graden hoekjes heb ik wel zelf moeten kopen, en die zijn idd niet goedkoop. Voor de rest: wat het duur maakt zijn al die kleine dingetjes. Rolletje tin hier, potje vloeimiddel daar, wat slangklemmen zus, tube lijm zo.
ik had ooit wel eens iets gelezen dat het je toen nog niets had gekost maar is dat ondertussen niet een beetje opgelopen?? (proc, ww)
De ww's hebben me vrijwel niets gekost behalve een hoop tijd (<40 euro voor alle 3 bij elkaar). De compressor heeft me ook niets gekost. De condenser wel (25 piek). De proc heb ik nog geen nieuwe, maar zoals het er uitziet kan ik die ergens tussen gratis en inkoopprijs krijgen.

Verder, tsja. Ik ben leuk bezig met interessante dingen, en als het dan eens wat geld kost, so be it. De gemiddelde waterkoeling en casemod kost ook handen vol geld. Zeker bij koop-waterkoelingen (DD Maze2, Black Ice, etc. kosten veeeeeel geld)
Dat eigenlijk omdat ik zoiets ook wel wil maken (wie niet) maar de prijs is denk ik om te :'(
Doe zoals ik, loop de slopen af, ga eens zuipen met een loodgieter, dat soort spul. Vooral bijbeunende mensen kunnen vaak wel wat missen omdat ze van de gemiddelde klus materiaal overhouden. De bazen en tiepmiepen moet je niet hebben, je moet de mensen op de werkvloer hebben. Rij er langs, stap binnen. Dat werkt beter dan bellen.

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Woei gefeliciteerd, alles draait weer, jammergenoeg wel met een geleende cpu :)

Nice overklok ook, ik snap alleen ff niet precies wat je allemaal bedoelt, maar als ik thuis ben zla ik het nog eens op mijn gemak doorlezen.

Keep up tha good work ;)

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Verwijderd

Ik wou dat ik de kennis en de middelen ervoor had om ook zo extreem te modden als onze eigen held dabit, maar helaas moet ik het maar met een conventionele waterkoeling doen :(

(peltier en dat soort grappen komen nog wel, maar in de buurt van dabit zn temp kom ik nooit :( )

Verwijderd

Topicstarter
Ik wou dat ik de kennis en de middelen ervoor had om ook zo extreem te modden als onze eigen held dabit, maar helaas moet ik het maar met een conventionele waterkoeling doen
Ik begon dus met kennis 0 (vandaar dat de eerste WW niet goed was), en middelen heb ik ook niet zoveel. Dremel, hamer, gasbrander en een stel schroevendraaiers. Da's ongeveer wat er gemiddeld op de werkbank ligt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 2e plaatje toegevoegd. Beroerd van kwaliteit en op z'n zijkant; dat trek ik morgen wel recht.

Verwijderd

hehe,

Heat Exchanger 4: een de platenwarmtewisselaar !

Wil wel eens zien hoe je dat gaat solderen. Maar goed, eerst deze opstelling. Ik denk dat het wel even zal duren eer deze WW de beperkende factor wordt. Geen geintegreerde pomp, goed ontwerp, go for it.

Verwijderd

Zozo... je bent weer lekker bezig zie ik... :9

Ga zo door!!! :P

Verwijderd

Uiteraard ga ik dit topic ook weer volgen. Je ideeen behoren tot de beste hier in het topic!

Als het klaar is, ga je het dan ook eens ergens (bijvoorbeeld tijdens een Lan of beurs)demonstreren?

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:05
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1050736390
EDIT: Het water moet LINKSONDER erin, en RECHTSBOVEN eruit. Dus tegenovergesteld aan de pijltjes :)

Misschien is zoiets wat beter :? simpel te maken van allemaal T-stukken en nog wat buizen.
Het is alleen wat moeilijker om de koelvloeistof(computer) makkelijk langs de buisen te laten lopen.

bij deze heeft het water heel lang contact met de compressor vloeistof en op het einde zelfs zeer lang wanneer het net uit de compressor is.

Verwijderd

Topicstarter
Bredend:

jouw idee gaat op meedere fronten fout. Koelmiddelstromen werken niet zo, helaas. Daarom kan ik ook geen platen-WW gebruiken, omdat het volume van het koelmiddel te laag is voor bestaande platen-WW's.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:05
Zou kunnen hoor, jij werk namelijk met een verdamper :)
Maar voor mijn waterkoeler is dit wel mogelijk.

Maar die buis van jou is wel beter voor zoiets als dit, daar kan meer druk achter.

Maar loopt het water nou door de binnenste of buitenste?

Verwijderd

hm....ik snap er eigenlijk heel weinig van :P, maar wat jij gaat maken, lijkt dat niet een klein beetje op een bong???
(zou best kunnen dat het er totaal niet op lijkt, maar van wat ik begrepen hebt wat je schreef lijkt het er volgens mij wel op :))

succes :)

• Sinlath
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-02 22:19
Op dinsdag 14 mei 2002 23:54 schreef DaBit het volgende:

bla

Owja, dit bericht is gepost met de proc (geleende XP 2000+) @ 1975MHz @ 1.75V Vcore, vloeistoftemp -13.6. De chipset voorzien van een koud vloeistofstroompje deed wonderen.

Bla
toe je de chipset nog niet had gekoeld, haalde de proc toen minder.

men xp2000+ haalt nu 1987, maar kan nog hoger.. maar wil niet meer.. door een onverklaarbare reden.

de cpu krijgt genoeg sap, memory kan het zekers hebben.

ondertussen heb ik mijn NB gekoeld met een DD chipsetblok.

wat ik me nu dus afvraag is of het zin heeft om een 30watt (of minder) tec op men NB te plakken.

Sinlath | Opinions may contain latency

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 19 mei 2002 15:52 schreef Bredend het volgende:
Zou kunnen hoor, jij werk namelijk met een verdamper :)
Maar voor mijn waterkoeler is dit wel mogelijk.
Zeker wel. Kijk vooir de grap eens op www.swep.nl. Een platenwarmtewisselaar is nog efficienter voor jouw doeleinden.
Maar die buis van jou is wel beter voor zoiets als dit, daar kan meer druk achter.
Ach, het hoeft maar een bar of 7 te hebben, maximaal.
Maar loopt het water nou door de binnenste of buitenste?
De buitenste. Het koelmiddel verdampt in de binnenste buis.
Op zondag 19 mei 2002 16:52 schreef Sinlath het volgende:
toe je de chipset nog niet had gekoeld, haalde de proc toen minder.

wat ik me nu dus afvraag is of het zin heeft om een 30watt (of minder) tec op men NB te plakken.
Yup, dat scheelt best wel. Ik heb nu behoorlijk wat minder last van FSB en geheugen-gerelateerde problemen. Een 30W TEC zou je NB ook goed koud moeten kunnen krijgen.
Pagina: 1