Vorige week mooi een VFD besteld bij BG Micro voor slechts 19$. Prachtig stond deze op mij te wachten toen ik heden middag thuiskwam. Gelijk aan de slag met oude kabels en kabelstrippers etc etc ... schema erbij van BG Micro en alles volgens schema aangesloten. Eerst even 5V op gezet met de zelftest aan om even te kijken of het uberhaupt zin had om aan een kabel te beginnen.
Ik besloot om deze VFD parallel aan te gaan sluiten daar ik beide com poorten bezet had en de parallelle poort nog vrij was. Na een tweetal uren prutsen en pielen was de kabel gereed... smartie gedownload net als wat andere software.... grote hilariteit....het scherm licht op....maar er staat onzin op....
Met wat zoeken op het net kom je erachter dat smartie met deze VFD niet lekker samen werkt. Ok volgende progje..en volgende en volgende.....
Na heel veel proberen en van alles te hebben geprobeerd tot
de volgende conclusie gekomen.
Met LCD Center kan ik als ik maar een regel invul alles perfect weergeven.
HET PROBLEEM
De tweede regel begint ipv vooraan op het display op het laatste karakter van de VFD en loopt dan door over de eerste. De eerste 19 karakters van regel 2 (VFD is 2x20) worden door geen enkele software gebruikt.....
Wat kan ik hier aan doen...VFD fout..Software Fout...of ben ik gewoon dom
LPT 1 staat in EPP mode (geen dma en ellende)
LCD Center staat in HD 44780 modus, VFD staat ingesteld op
LCD wat de HD 44780 emulatie activeert.
Kabel is drie keer opnieuw gemaakt en gecontroleerd en blijft dezelfde problemen geven
Kan de kabel niet doormeten daar ik geen multimeter heb maar toch ... is die fout doet regel 1 het toch ook in het geheel niet maar regel 1 scrollt perfect....blinkt perfect....alleen regel 2 is het grote probleem en waar zit dat
wie o wie kan mij hiermee helpen .... een mogelijke oplossing aandragen....
Ik ben momenteel niet meer voor rede vatbaar en in staat om die 2x20 display te veranderen in 2 2x10 VFD'tjes...

Even een plaatje om het duidelijk te maken....
De eerste regel is heel bewust door mij leeggelaten...op de tweede regel is alleen testregel geschreven...zie waar hij begint...ongeveer 19 posities te ver rechts....en dan waar die doorloopt........
Ik besloot om deze VFD parallel aan te gaan sluiten daar ik beide com poorten bezet had en de parallelle poort nog vrij was. Na een tweetal uren prutsen en pielen was de kabel gereed... smartie gedownload net als wat andere software.... grote hilariteit....het scherm licht op....maar er staat onzin op....
Met wat zoeken op het net kom je erachter dat smartie met deze VFD niet lekker samen werkt. Ok volgende progje..en volgende en volgende.....
Na heel veel proberen en van alles te hebben geprobeerd tot
de volgende conclusie gekomen.
Met LCD Center kan ik als ik maar een regel invul alles perfect weergeven.
HET PROBLEEM
De tweede regel begint ipv vooraan op het display op het laatste karakter van de VFD en loopt dan door over de eerste. De eerste 19 karakters van regel 2 (VFD is 2x20) worden door geen enkele software gebruikt.....
Wat kan ik hier aan doen...VFD fout..Software Fout...of ben ik gewoon dom
LPT 1 staat in EPP mode (geen dma en ellende)
LCD Center staat in HD 44780 modus, VFD staat ingesteld op
LCD wat de HD 44780 emulatie activeert.
Kabel is drie keer opnieuw gemaakt en gecontroleerd en blijft dezelfde problemen geven
Kan de kabel niet doormeten daar ik geen multimeter heb maar toch ... is die fout doet regel 1 het toch ook in het geheel niet maar regel 1 scrollt perfect....blinkt perfect....alleen regel 2 is het grote probleem en waar zit dat
wie o wie kan mij hiermee helpen .... een mogelijke oplossing aandragen....
Ik ben momenteel niet meer voor rede vatbaar en in staat om die 2x20 display te veranderen in 2 2x10 VFD'tjes...
Even een plaatje om het duidelijk te maken....
De eerste regel is heel bewust door mij leeggelaten...op de tweede regel is alleen testregel geschreven...zie waar hij begint...ongeveer 19 posities te ver rechts....en dan waar die doorloopt........