Toon posts:

[VFD] BG Micro VFD met een probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vorige week mooi een VFD besteld bij BG Micro voor slechts 19$. Prachtig stond deze op mij te wachten toen ik heden middag thuiskwam. Gelijk aan de slag met oude kabels en kabelstrippers etc etc ... schema erbij van BG Micro en alles volgens schema aangesloten. Eerst even 5V op gezet met de zelftest aan om even te kijken of het uberhaupt zin had om aan een kabel te beginnen.
Ik besloot om deze VFD parallel aan te gaan sluiten daar ik beide com poorten bezet had en de parallelle poort nog vrij was. Na een tweetal uren prutsen en pielen was de kabel gereed... smartie gedownload net als wat andere software.... grote hilariteit....het scherm licht op....maar er staat onzin op....
Met wat zoeken op het net kom je erachter dat smartie met deze VFD niet lekker samen werkt. Ok volgende progje..en volgende en volgende.....
Na heel veel proberen en van alles te hebben geprobeerd tot
de volgende conclusie gekomen.
Met LCD Center kan ik als ik maar een regel invul alles perfect weergeven.
HET PROBLEEM
De tweede regel begint ipv vooraan op het display op het laatste karakter van de VFD en loopt dan door over de eerste. De eerste 19 karakters van regel 2 (VFD is 2x20) worden door geen enkele software gebruikt.....

Wat kan ik hier aan doen...VFD fout..Software Fout...of ben ik gewoon dom

LPT 1 staat in EPP mode (geen dma en ellende)
LCD Center staat in HD 44780 modus, VFD staat ingesteld op
LCD wat de HD 44780 emulatie activeert.
Kabel is drie keer opnieuw gemaakt en gecontroleerd en blijft dezelfde problemen geven
Kan de kabel niet doormeten daar ik geen multimeter heb maar toch ... is die fout doet regel 1 het toch ook in het geheel niet maar regel 1 scrollt perfect....blinkt perfect....alleen regel 2 is het grote probleem en waar zit dat

wie o wie kan mij hiermee helpen .... een mogelijke oplossing aandragen....

Ik ben momenteel niet meer voor rede vatbaar en in staat om die 2x20 display te veranderen in 2 2x10 VFD'tjes...

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1801614067
Even een plaatje om het duidelijk te maken....
De eerste regel is heel bewust door mij leeggelaten...op de tweede regel is alleen testregel geschreven...zie waar hij begint...ongeveer 19 posities te ver rechts....en dan waar die doorloopt........

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Ziet eruit als een software fout.
ik heb een tijd geleden zitten spelen met een aantal verschillende schermen en sommige werken net even anders.
Je kan via de commando's ook de offset bepalen waar hij start te printen. Misschien dat het bij de initialisatie niet goed staat of zo.

Als je gaat zoeken kan je wel wat info vinden om zelf eens je schermpje direct aan te sturen (als je wat kan programmeren).

Geen onoverkomelijk probleem volgens mij.

Wel een tof schermpje trouwens! :9~

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Topicstarter
De HDD44780 emulatie zuigt van dit schermpje helaas. Hij heeft problemen met linefeed. Ergens in kleine lettertjes gevonden op een half japanse site. Serieel is dit ding heel makkelijk aan te sturen maar is er bijna geen software voor.
Ik heb een definitions file van een mede-gotter gekregen voor LCDC wat ikzelf een erg leuk progje vind. Ga zelf niet programmeren als anderen dat al gedaan hebben.
En voor 19$ is het zeker een heel leuk schermpje....inbouwen is er niet bij met 22 cm breed maar erg mooi en heel erg fel.

Verwijderd

Ik heb al flink wat hd44780 displays geprogrameerd maar ehh je stuurt geen linefeed naar die dingen,ik zal 'm zelf es parralel aan sluiten en kijken wat z'n probleem precies is (maar dit kan nog wel n paar weekjes duren) voor de rest heb je wel gelijk de firmware van het ding had best wat stabieler gemogen (geld overigens ook voor de seriele,die wil nog wel es vastlopen als je er niet precies heenstuurt wat ie verwacht) al met al blijft het een leuk ding voor die $19, overigens had ik gisteravond perongeluk z'n rood/groen 3d brilletje op die vfd gelegd dat scheen behoorlijk goed door dus ga vanmiddag es kijken of ik een groter stuk plastic maar dan donkerblauw kan vinden ofzo :8~

• SEFje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-03 11:51
Draai hem eens als een 1x40 LCD (ok, VFD :P ), volgens mij is dat je oplossing, had ik ook al gehoord van iemand anders met een BG Micro scherm
Now one problem I found was that this particular VFD wouldn't do line feeds properly running off the parallel port, so if you had something configured to show 2 lines of text, it'll just overwrite overtop of the first line instead of moving down to the second. Easiest fix I found was to reconfigure the software for a 1x40 (or 2x40, whatever the software allows) display, and just put both lines worth of stuff on the first line in the software. This way the VFD will automatically move to the next line when the text goes past the 20th character.
Bij nader inzien twijfel ik er een beetje aan of dit hetzelfde probleem is als jij hebt...

@ Yarvieh =>
Voor ideeen van hoe filters eruit zien op je VFD => http://www.bit-tech.net/review/77/1

Verwijderd

Topicstarter
1 x 40 werkte niet echt lekker....beter maar nog niet lekker want ik wilde toch ook wel scrollende regels hebben en dat werkt dan dus niet meer ... helaas. Want dan scrolt ie dus beide regels en dat is nou net niet wat ik wil.
Hij doet nu bijna alles wat ik wil.... het enige wat LCDC nog niet doet is blokjes weergeven zodat ik de bargraphs kan aanzetten .. pi-tekens en andere chinese zooi is geen mooie vervanging... moet nog uitzoeken hoe custom chars enzo precies werken.
Dat is een beetje wazig in LCDC dus als iemand een idee heeft.... gaarne
Ik zal ook proberen met mijn digicam een volledige cycle te "filmen" in mov formaat ...kijken of ik dat ergens online kwijt kan.

Verwijderd

bargraphs doen het prima hier zie ik net?!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2539424896
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2142302448
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2099325853

Hier nu ook nadat ik de originele default custom chars terug heb
gezet en niet die uit het bg micro zipje gebruik.
Alles wat ik wil dat werkt werkt nu ook daadwerkelijk. Ik ben
helemaal happy.
Fotos willen niet helemaal omdat met een flits het er niet echt
uitziet en zonder flits is het licht zo fel wat er vanaf komt.
Probeer later als het donkerder is nog wel wat...bezit geen
statief dus moet effe aanklooien.
Thanx for the help Yarvieh.

• Caspar
  • Laatst online: 06-08 19:04
Je hebt hem nu gewoon paralel aangesloten? Welke software heb je nou allemaal gebruikt en wat kan je uitlezen?

Verwijderd

Topicstarter
Aansluiting is serieel....software gebruikt LCDC omdat dit een van de weinige is de werkt met deze vfd in serial mode.
Snelheid is 19200, LCDC is een plugin based proggie dat nog in de beta zit maar meer dan redelijk al werkt.
Kan MBM uitlezen, winamp, RSS (Rich Site Something) waarmee je headlines van sites utileest en weergeeft.
Het mooiste van dit pakketje vind ik echter de hotkeys waarmee je dus bepaalde groepen lockt (alleen die laat zien) en ook weer kan unlocken ik heb bijv ctrl+alt+c en dan zie ik alleen clock.... ctrl+alt+a en ik zie alles weer... verzin ze er maar bij ..
Meer vragen drop effe een mailtje : lmutsaers@chello.nl

• SEFje
  • Laatst online: 09-03 11:51
Als ik dit zo hoor moet ik hem misschien ook maar serieel schakelen...

Kan je dat soort plugjes bij elke winkel kopen :?

• Rappie
  • Laatst online: 21-07 09:07
idd hoe heb je de achterkant nu aangesloten ? met orrigineel plugje ofzo

mijne is in bestelling, die gaat dus ook mooi serieel :)

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-06 10:20

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Op vrijdag 17 mei 2002 09:30 schreef Rappie het volgende:
idd hoe heb je de achterkant nu aangesloten ? met orrigineel plugje ofzo

mijne is in bestelling, die gaat dus ook mooi serieel :)
Ja ik knal mijne ook serieel lekker makkeijk solderen 8-)

Turn it off and on again.

Verwijderd

Topicstarter
plugje ??? ehm nee zal effe constructie materialen opnoemen....
1 oud audio kabeltje van cdrom...
4 kroonsteentjes ....
4 meter luidsprekersnoer
1 oud modemkabel

Werkwijze
1. haal de contactjes uit de zwarte blokjes van de audio kabel
2. knip deze kabeltjes doormidden... je hebt nu 4 of 6 draadjes met aan het einde een goudcontactje
3. Doe een stukje isolatie tape om het goudcontactje
4. Strip de uiteinden van de doorgeknipte audio kabels
5. Knip het uiteinde van de modemkabel en open de connector
6. Zoek uit welke pin 3 en 5 zijn ... strip deze en knip de rest af indien gewenst.
7. Stop de modemkabel in een kroonsteentje en aan de andere kant stop je de doorgeknipte audio kabeltjes
8. Zoek een sappige powerkabel in de computer uit en knip
deze half door (zwart + rood)
9. verbind deze met een kroonsteentje waar je aan een kan het luidspreker snoer er ook indoet
10. knip een paar meter af....doe het door een gaatje naar buiten kast uit en naar je display...
11. luidsprekersnoer strippen .. dezelfde truc met kroonsteentje en audio kabel
12. Effe op schema kijken goed opletten welk kabeltje wat is
13. Rood power kabel aansluiten...
14. Zwart power kabel aansluiten (PC EFFE UIT!!! voor de zekerheid)
15. Com pin 3 op de juiste plek erop duwen
16. Com pin 5 op de juiste plek duwen

17. jumpers op normal/intel/19200 (of effe zelftest mag ook)
18. pc aan lcdc erop..instellingen doen..... definition file downloaden en gaan.....

Das eigenlijk alles. Luidspreker snoer zeg je ... ja dat was goedkoper dan schakeldraad (eigenlijk 5/12v draad) en kreeg meer ... 6 euro voor 25 meter ipv 5m voor 5 euro....
Ja ik ben een nederlander.

De pinnetjes zitten dus gewoon met geschoven contactjes op hun plaats.
Moet nu alleen mijn VFD nog ergen op bouwen...stukje hout ofzo...beetje nettere afwerking etc.... misschien nog wat verduisterings folie over de display zelf maar moet nog effe kijken waar ik dat kan kopen...autowinkel?

• Caspar
Ik heb het geheel ook serieel aangesloten en alles doet het nu goed op een puntje na. Zal waarschijnlijk een instelling zijn, maar toch.

Ik gebruik LCDC en af en toe krijg ik dit door het beeld:
itn:??? : itn:???
LCDC:??? : LCDC:???

Hoe krijg ik dat weg? :)

Verwijderd

Op zaterdag 18 mei 2002 11:56 schreef Caspar het volgende:
Hoe krijg ik dat weg? :)
Vinkje weghalen bij het feeds schempje

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zelf gekeken naar het voorbeeld config dat erbij zat en daarna met een geheel eigen config begonnen om dit probleem oa te voorkomen.
Maar ik heb een probleem ontdekt met lcdc als ik een config verander SAVE en dan restart zijn mijn gesavede verandering weg. Dus vanaf nu save ik iedere keer onder een andere naam en dat gaan tot nu toe gewoon goed.

• Caspar
Jippie, het werkt :), bedankt voor de tip
Pagina: 1