Ik kan via www.maccheap.nl aan zon apple komen met de MacOS naar keuze (mits door apple vrijgegeven), nou is mijn vraag welke MacOS is het meest geschikt, hij heeft slecht 8 mb intern en er moet nog een HD in (heb nog een 2gb SCSI quantum fireball liggen)
www.lowendmac.com
requires System 7.1.2 through 9.1
System 7.5.3 kun je downloaden bij Apple, en de upgrade naar 7.5.5 erbij. Oh, wacht, je krijgt hem erbij?
8.5 of 9.1
requires System 7.1.2 through 9.1
System 7.5.3 kun je downloaden bij Apple, en de upgrade naar 7.5.5 erbij. Oh, wacht, je krijgt hem erbij?
8.5 of 9.1
Daar was ik reeds, ik weet dus dat die altijd werkt met 7.1 zo weet ik ook dat 8.5 wat te hoog is die verbruikt minimaal 16 mb, maar welke wil dan nog wel soepel draaien met 8mb
Je kunt (legaal!) MacOS 7.5.3 downloaden bij apple (staat ergens op ftp.apple.com)
Die kun je vervolgens updaten naar 7.5.5 (update is ook te downloaden)
Ook 7.1 en 6.1 zijn daar te downloaden dacht ik
[edit]
* Operations moet beter lezen, staat er namelijk al
....
Die kun je vervolgens updaten naar 7.5.5 (update is ook te downloaden)
Ook 7.1 en 6.1 zijn daar te downloaden dacht ik
[edit]
* Operations moet beter lezen, staat er namelijk al
Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself
Hoe kan ik die floppy's (op een pc) maken, ik nog geen werkende Mac bij de hand, en partitioneerd die ook automatisch de hardeschijf? Die Fireball hd is namelijk ongepartitioneerd
Een Mac kan FAT 16 lezen en schrijven dus dat is geen probleem, de pc kan ook gewoon Mac files downloaden (drivesetup heet dat geloof ik) en dat kan je dus op de flop zetten.
Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr
Verwijderd
Ik zou zelf toch voor macos 8.0 of hoger gaan.
Ben zelf begonnen met een 7100 en daar kreeg ik macos 7.5 bij. Later een upgrade naar 7.5.3 en 7.5.5. Vond die 7.5 serie nou niet echt stabiel. Vanaf 8.0 en hoger was het veel beter imho.
Ben zelf begonnen met een 7100 en daar kreeg ik macos 7.5 bij. Later een upgrade naar 7.5.3 en 7.5.5. Vond die 7.5 serie nou niet echt stabiel. Vanaf 8.0 en hoger was het veel beter imho.
Het probleem is dat dat ding maar 8MB geheugen heeft.Op woensdag 15 mei 2002 01:53 schreef madscientist2 het volgende:
Ik zou zelf toch voor macos 8.0 of hoger gaan.
Ik heb zelf ook een 6100 hier liggen, en grootse moeite om er een fatsoenlijk OS op te krijgen
(met wat meer geheugen was ik in een uurtje klaar geweest)
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
7.5.5 en dan echt wat geheugen erbij kopen 
of LinuxPPC..
of LinuxPPC..
Klaar voor een nieuwe uitdaging.
Verwijderd
mag ik je adviseren GEEN 6100 te kopen ? sorry als ik je luchtbel kapot prik, maar je krijgt er geen goedde performance uit met de OSen die de hedendaagse programmas vereisen (MacOS 9 voor veel apps., of 8.5 vanwege de carbonlib. en dat loopt klote langzaam. LinuxPPC met gui loopt ook te langzaam, helemaal onder 8MB) ga op ze minst voor een 4400 of beter 9500/7600 is wellicht duurder, maar ook stabieler, en! UPGRADEBAAR! een 9500 heeft losse processorkaart..
Ik dacht dat ook al na wat zoeken, nou heb ik gereageerd op een advertentie waarin een Performa 6320 120 mhz met 32 mb int 500 mb hd floppy cdrom audio in/out video in/out + monitor + 33k6 + stylewriter werd aangeboden voor 50 euro die leek me heel wat beter en die kan volgens mij ook wel MacOS 8.6 aan
Verwijderd
Die 6100 is anders wel retestabiel, en dat kun je van die performa-serie niet zeggen.
Mijn god wat heb ik mijn performa 6320 indertijd vervloekt. (Die performa heeft van al mijn macs het meest van allemaal gecrasht)
Mijn moeder werkt tot op de dag van vandaag met een 6100. Die 6100 sloft zo'n performa nog behoorlijk bij, en als je een klein beetje verstand van het configureren van een mac hebt loopt zo'n ding als een zonnetje.
Wel 7.6.1 of 8.1 gebruiken, want dat zijn stabiele versies. 7.5.x is rottige crash-troep.
Ik zou zeker voor de 6100 gaan. Een heerlijk machine, best nog wel aardig uitbreidbaar (beter dan de 6320, except de tv-kaart), prima in te zetten voor niet al te zwaar werk. Mailen enzo gewoon met eudora doen en niet met een spiksplinternieuw pakket, surfen met netschaap 4 punt zoveel en routen e.d. gaat ook prima met apppleshare ip.
Succes ermee!
Mijn god wat heb ik mijn performa 6320 indertijd vervloekt. (Die performa heeft van al mijn macs het meest van allemaal gecrasht)
Mijn moeder werkt tot op de dag van vandaag met een 6100. Die 6100 sloft zo'n performa nog behoorlijk bij, en als je een klein beetje verstand van het configureren van een mac hebt loopt zo'n ding als een zonnetje.
Wel 7.6.1 of 8.1 gebruiken, want dat zijn stabiele versies. 7.5.x is rottige crash-troep.
Ik zou zeker voor de 6100 gaan. Een heerlijk machine, best nog wel aardig uitbreidbaar (beter dan de 6320, except de tv-kaart), prima in te zetten voor niet al te zwaar werk. Mailen enzo gewoon met eudora doen en niet met een spiksplinternieuw pakket, surfen met netschaap 4 punt zoveel en routen e.d. gaat ook prima met apppleshare ip.
Succes ermee!
Verwijderd
ik had een performa 638 (ja een 638, de US versie met CD van de 630) en die draaide super.Op woensdag 15 mei 2002 15:47 schreef tecks het volgende:
Die 6100 is anders wel retestabiel, en dat kun je van die performa-serie niet zeggen.
dat de 6100 jouw 6230 bijhoud, komt omdat de 6230 een 603 procesor heb, en de 6100 een 601. de 601 is gebouwd op speed. en ook alleen speed.. 603 was bedoeld als low end, cheap, low-power laptop proc. maar bleek (vreemdMijn moeder werkt tot op de dag van vandaag met een 6100. Die 6100 sloft zo'n performa nog behoorlijk bij, en als je een klein beetje verstand van het configureren van een mac hebt loopt zo'n ding als een zonnetje.
7.5.3 was een uiterst stabiel systeem... 7.6.1 was overbodig groot... 8.1 was goeddit komt allemaal, enkel
oke, de reden waarom ik op zoek ben naar zon 'oude' mac, ik ben 7 jaar geleden begonnen met een MacSE terwijl me pa een P75 had en ik kon er alles mee doen (voor school dan) daar ben ik na anderhalf jaar mee gekapt en wil nu een Imac maar kwil eerst nog ff weer wat ervaring opdoen met een wat oudere mac voor ik me cente in een Imac steek btw ik denk dat ik voor de Performia 6320 ga die is namelijk ook al compleet met printer en modem en die PowerPC 6100 niet, die is kaal en heeft al MacOS 8.0
dan kan je beter gelijk een imac kopen, dan hoef je ok niet meer van die gare converters te kopen om je 6100 adb (of zoiets) printer op je imac aan te sluiten, en koop gelijk en leuke printer bij de imac, een HP 900 serie ofzo.....
www.wardrivers.be/ nee, ik ben geen belg :p maar verder niets mis met belgen.
Verwijderd
indeed.. ga direct voor een imac dan... mocht t je absoluut niet bevallen, als je er snel achterbent, krijg je nog zo goed als t aankoop bedrag weer als je m tweedehands verkoopt... macs zijn zeer waardevast...
daarbij kun je een 6100 met MacOS 8 niet vergelijken met een iMac met MacOS 9.2 of X
de verschillen zijn werkelijk GIGANTISCH groot...
daarbij kun je een 6100 met MacOS 8 niet vergelijken met een iMac met MacOS 9.2 of X
bedankt voor de hint, ik wacht dan wel even af en ga opzoek naar een Imac (by the way kheb al een laserjet 4 plus met usb printerkabel dus die werkt wel op imac
) btw wat is een gemiddelde prijs voor n Imac G3 ~233 mhz
Verwijderd
hmm.. ik zou zeggen, whoa 500 euro.. of 600.... maar then again., ga dan voor een winter 2001 edition (500-600Mhz) anders draait MacOS X echt niet lekker!! en dan heb je al een mac die achter de feiten aanhuppelt als je m koopt, en terwijl als t je zwaar bevalt, je dan een nieuwe zou moeten kopen, omdat deze X niet fijn draaitOp woensdag 15 mei 2002 21:56 schreef SySTeRRoR het volgende:
bedankt voor de hint, ik wacht dan wel even af en ga opzoek naar een Imac (by the way kheb al een laserjet 4 plus met usb printerkabel dus die werkt wel op imac) btw wat is een gemiddelde prijs voor n Imac G3 ~233 mhz
oke maar kben student en zon 233 gaat nog wel qua prijs (over een maandje), me gewone pc wil ik nie misse want die is gewoon retesnel en denk ik niet vervangbaar voor een IMac
Ik heb zelf geen mac hoor, maar het lijkt mij dat wanneer je zo'n trage mac koopt, je ervaring waarschijnlijk tegen zal vallen omdat het niet echt geweldig loopt.
Stel je voor dat je als doorgewinterde mac gebruiker van een 1GHz G4 naar een Pentium 233MHz MMX gaat met Windows 98 of Windows 2000. Dat wens je niemand toe, als eerste kennismaking.
Misschien kan je beter even doorsparen voor een iets snellere iMac, of ergens 2e hands aan proberen te komen ( liefst via kennissen ).
Stel je voor dat je als doorgewinterde mac gebruiker van een 1GHz G4 naar een Pentium 233MHz MMX gaat met Windows 98 of Windows 2000. Dat wens je niemand toe, als eerste kennismaking.
Misschien kan je beter even doorsparen voor een iets snellere iMac, of ergens 2e hands aan proberen te komen ( liefst via kennissen ).
Naar wat ik dacht te weten van een Mac is de kloksnelheid ietsje minderbelangrijk en ik meende door de hoge busstructuur (als ik het goed heb), zoals in eerdere posts werd gezegt, de Imac van Winter 2001 (nog niet zo gek lang geleden was ook maar 500 - 600 mhz en die nieuwe imac is leverbaar vanaf 800 mhz,
Nog maals, ik heb zelf geen Mac, maar ik weet wel dat OS 9 onstabiel schijnt te zijn, en OSX is traag.
Ik heb met OS X gespeeld op een 333MHz PowerBook G3, en het was op zich te doen, maar als je wat meer serieuze dingen gaat doen dan wil je toch wel sneller.
De processor mag dan in verhouding sneller zijn, maar de software is een stuk trager. Dus dat heft mekaar flink op.
Ik heb alleen geen persoonlijke ervaring met andere versies dan OS 9, maar misschien wanneer je liever OS 8 of OS 9 draait, dat een 233MHz dan meer dan genoeg is.
Ik heb met OS X gespeeld op een 333MHz PowerBook G3, en het was op zich te doen, maar als je wat meer serieuze dingen gaat doen dan wil je toch wel sneller.
De processor mag dan in verhouding sneller zijn, maar de software is een stuk trager. Dus dat heft mekaar flink op.
Ik heb alleen geen persoonlijke ervaring met andere versies dan OS 9, maar misschien wanneer je liever OS 8 of OS 9 draait, dat een 233MHz dan meer dan genoeg is.
Verwijderd
ik heb anders met 7.5.3 update 2.0 gewerkt en dat is me van alle systemen toch wel het minst bevallen. Ik was maar wat blij met 7.6.1Op woensdag 15 mei 2002 16:13 schreef Reflex het volgende:
7.5.3 was een uiterst stabiel systeem... 7.6.1 was overbodig groot... 8.1 was goed
Verwijderd
hmmm, mjah, persoonlijke voorkeuren ehOp vrijdag 17 mei 2002 12:24 schreef tecks het volgende:
[..]
ik heb anders met 7.5.3 update 2.0 gewerkt en dat is me van alle systemen toch wel het minst bevallen. Ik was maar wat blij met 7.6.1
Is de powerpc 7500 nog een leuke Mac, met 48 mb intern 1gb hd keyb/mouse, die kan volgens mij ook wel MacOS 8.6 aan (soepel dan he)
daar loopt al een topic over, check de afgelopen week ongeveer ("ik heb een mac en ik snap er niks van", oid)Op vrijdag 17 mei 2002 19:53 schreef SySTeRRoR het volgende:
Is de powerpc 7500 nog een leuke Mac, met 48 mb intern 1gb hd keyb/mouse, die kan volgens mij ook wel MacOS 8.6 aan (soepel dan he)
Klaar voor een nieuwe uitdaging.
Pagina: 1