Toon posts:

moederboard of processor kapot????

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hopenlijk is er iemand die antwoord heeft op het volgende probleem. Ik heb een moederboard en processor tweede hands van twee mensen gekocht. Het gaat om een asus a7a266 en een athlon xp 1800 processor. Echter bij het samenbouwen bleek dat het systeem niet werkte. Ik heb enkel de powerswitch, resetswitch, videokaart en geheugen geplaatst. Bij aanzetten begon de fan van de cpu te draaien en de harddisks starten op maar verder gebeurt er niets. Zelfs geen beeld of piepjes. Wel een ledje op het board gaat branden en de harddisk led knippert regelmatig.

Ik heb van alles geprobeerd. Jumper settings veranderd om de bus en kloksnelheid op die van de 1800 te zetten (133 en factor 9.5). Ik heb geen flauw benul meer. :? Is mijn moederboard of cpu kapot? Heeft iemand een tip hoe ik hier achter kom?
bvd

Verwijderd

Dat is vrij moeilijk. Ik zou hem bij een computerfirma of in een andere computer testen (je processor dan)
Zo kom je er heel moeilijk achter

• apd
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

apd

Heb je de bios al gereset? Mogelijk dat de vorige eigenaar zulke extreme instellingen had dat 'ie nou niet opstart.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Lijkt me sterk dat je mobo + CPU kapot zijn, omdat alles goed draait en je niks hoort :)

Je ontvangt dus geen beeld, zit de videokaart wel goed vast in haar slotje aangedrukt? Monitor wel goed aangesloten? Monitor staat aan?

Wil je toch verifieren of je mobo/CPU oké zijn, dan kun je het volgende doen: haal alles behalve de CPU van je mobo weg, de kaarten en het geheugen. Start nu op en je zult korte constante piepjes horen, dat betekent dat het geheugen niet in de slots zitten. Duw de reepjes terug in de slotjes en start wederom op. Je zult weer piepjes horen, afhankelijk van de BIOS. Bij een AWARD is dat een lange piep en twee korte piepjes, wat betekent dat de videokaart niet erin zit. Krijg je nog geen beeld na het installeren van de videokaart, dan zou ik een andere uitproberen, mits je andere hebt :)

Verwijderd

precies, lijkt me eerder dat je videokaart kuren heeft

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Lijkt me sterk dat je mobo + CPU kapot zijn, omdat alles goed draait en je niks hoort
als je geen piepjes hoort is het meestal juist het mobo of de cpu. bij fout ram of een foute videokaart krijg je meestal wel een piepje te horen.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je geen piepjes hoort is dat meestal niet zulk happy nieuws. Probeer een andere proc in je mobo en/of je proc in een andere mobo. Zo krijg je tenminste wat meer zekerheid...

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Zegato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb dat ook 2x gehad, de eerste keer was m'n vpu kapot, de tweede keer m'n moederbord. ;(

T.net gallery | V&A ads

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb mijn pc al een keer uitgekleed tot op cpu, mobo en geheugen. Dat leverde niets op. Ook bij verder verwijderen van onderdelen kreeg ik bij opstarten GEEN piepjes! ;(
De videokaart is in orde. Dat heb ik in mijn andere systeem gechecked.

Ik heb na jullie verhalen helemaal het idee dat of de mobo of de cpu kapot is. Maar hoe kom ik er achter. Niemand die natuurlijk een mogelijk kapot onderdeel in zijn pc wil testen. Welk bedrijf doet dit soort testen voor weinig?

• floduR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op woensdag 15 mei 2002 01:57 schreef iNFiNitY_iDS het volgende:
precies, lijkt me eerder dat je videokaart kuren heeft
denket niet, dan zou ie piepen (simpel)

• floduR
  • Niet online
ik heb net zoiets gehad, ook met een asus mobo...

ik had uitgevonden dat de northbridge kapot was
(dat ding dat gaat over de video kaart, proc en geheugen, direct onder je proc)

de southbridge (voor pci/ide enz) en de rest is nog heel, dus alles gaat aan, maar hij komt niet verder, want het moederbord start niet op...

hij is gewoon kapot, garantie kan je wel krijgen denk ik

(ik heb op dit moment dat probleem, heb m'n mobo opgestuurd en zit nu op een amdk6-2 450... sloom ding)

edit:
als je proc (weet ik niet zeker) of geheugen kapot was, zou ie ook piepen en niet verder komen dan video kaart...

als het mobo niet piept, is er iets met het mobo zelf

edit2:
nou begin ik zelf ook te twijfelen, of bij mij nou wel echt het mobo kapot is...
maar ik heb wel iets meer zekerheid, want hij deed het niet meer toen ik probeerde een defecte chipset koeler eraf te halen, wat niet helemaal soepel ging

Verwijderd

Op woensdag 15 mei 2002 21:52 schreef floduR het volgende:

[..]

denket niet, dan zou ie piepen (simpel)
idd soms piept videokaart, maar waar blijft die piep van jou als 't ramdac geheugen defect is :?
oja, daar had je natuurlijk niet aangedacht (simpel)

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:44

Valkyre

Kitesurf FTW!

ik heb nu ook zoeits, zoals in een thread van ikke.

heb een nieuwe CPU opgehaald (garantie)
als ik mijn geheugen eruit haal begint ie wel te piepen maar geen beeld.

mijn (asus(mobo is waarschijnlijk kapot (of iets daarvan)

waarschijnlijk bij jou ook als ie helemaal niet piept als je het geheugen eruti haalt!

iRacing Profiel

• floduR
  • Niet online
Op donderdag 16 mei 2002 08:34 schreef iNFiNitY_iDS het volgende:

[..]

idd soms piept videokaart, maar waar blijft die piep van jou als 't ramdac geheugen defect is :?
oja, daar had je natuurlijk niet aangedacht (simpel)
je videokaart is niet zo moeilijk te testen, gewoon eruit halen, en in een willekeurig agp slot stoppen, van een andere comp (de meeste hebben er wel 2 in huis)

bij mij is het iig niet de videokaart of geheugen, want daar ben ik nu mee aan werken...

en, voel je niet aangevallen ofzo... :)

Verwijderd

Op dinsdag 14 mei 2002 21:27 schreef fuus het volgende:
....Zelfs geen beeld of piepjes...
Je zegt dat je alleen de POWER en RESET knop hebt aangesloten, om eventuele foutmeldingen in de vorm van piepjes te horen, moet je volgens mij ook nog even de PC speaker aansluiten :)

Verwijderd

Yep :) en een powerled ofzo :)
daar willen ook wel eens morse codes uit komen :) bij rare mobos

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-08 09:41

BaRF

bijna kerst

Op woensdag 15 mei 2002 06:33 schreef Juniorrules het volgende:
Ik heb dat ook 2x gehad, de eerste keer was m'n vpu kapot, de tweede keer m'n moederbord. ;(
video processing unit? :?

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• floduR
  • Niet online
Op donderdag 16 mei 2002 10:58 schreef BaRF het volgende:

[..]

video processing unit? :?
je kijkt op je toetsenbord... en je ziet... de V zit naast de C :o

zal wel een snelheids foutje zijn...

Verwijderd

Topicstarter
Hij doet het! Een bios update heeft de truck gedaan! Hij herkend nu een xp processor en alles werkt! Bedankt voor alle reacties! :)
Pagina: 1