Toon posts:

Spontaan rebooten.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb laatst een computer in elkaar gezet voor m'n ouders. Normaal gesproken levert zelf bouwen niet echt problemen op, maar nu dus wel. De computer reboot telkens spontaan, zeker een paar keer op een dag. Aan de warmte ligt het volgens mij niet, want volgens de cpu temp meter is dat zo'n 57 graden (niet te warm voor een Athlon XP 1800+).

Wat kan dit allemaal veroorzaken?

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Is die 57 graden full stressed of Idle?
Als je een via chipset hebt, heb je wel goede via 4 in 1 drivers geinstalleerd?

Verwijderd

Het zou handig zijn als je je OS erbij zou zetten. Ik heb met XP dit probleem een paar weken gehad. Uiteindelijk bleek het aan de software te liggen. De firewall Blackice defender was toen de oorzaak. Een vriend van me had een of ander chatprog wat steeds een reboot veroorzaakte. Kijk eens of je geen oude non compatible soft hebt.

Verder is de temperatuur van je kast belangrijk. Hoe warm word je CPU. Passende cooler?

Geheugen brak? Run een test.

Alle kaarten, geheugen en CPU goed bevestigd? Geen scheef bevestigde soundcard?

Voeding OK?

• Zap
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Zap

~

Een reboot onder WinXP is vaak een 'vervanger' van een blue screen (feature, kun je ook ergens uitzetten). Dit kan vanalles zijn: software met fouten, verkeerde/corrupte drivers, brak geheugen etc. Als je zeker weet dat het dit niet is zou het ook nog andere oorzaken als bijvoorbeeld een te zwakke voeding kunnen hebben. Stapje voor stapje zoeken naar de oorzaak dus.

Suc6! :)

#

Verwijderd

Topicstarter
ja beetje dom inderdaad.. OS is winXP. :)

57 graden is ie als ik ff een half uurtje een divx film heb afgespeeld, dus waar zij hem voor gebruiken dan zal hij nooit te warm worden.

Hoe zou de voeding het kunnen veroorzaken? Ik neem aan dat als je gewoon een kast in de winkel met 350W voeding koopt, dat die dan wel in orde zijn...

Maar bij WinXP kan het dus ook gewoon windows zijn, want ik dacht indeerdaad eigenlijk niet aan een softwaremtig probleem, zou wel kut zijn :?

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
als je dat automatisch rebooten van XP nu ff uitzet, en dan kijkt wat de foutmelding is...

• Zap
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Zap

~

350W is ruim voldoende, dus ik denk dat het in ieder geval niet de voeding is. In de meeste gevallen is het toch een driver-kwestie, ik zou zelf waarschijnlijk ook als eerste in die richting gaan zoeken (na een verse Windows-install).

#

• eL_Jee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-04 09:53
Ik zou ook ff proberen zoveel mogelijk drivers up te daten.

Verwijderd

kan ook gewoon geheugen zijn: draai eens memtest86 om het te testen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom in het weekend pas weer thuis en kan dan de hele boel updaten. Maar ik denk dat het inderdaad iets van oude drivers ofzo omdat ik ook enorm veel van die minidump bestanden zie.

Ik wist dus niet dat dat een functie was in XP, staat nu lekker uit. Hardstikke bedankt, laten we hopen dat ik het met wat driver updates kan fixen :)

En ik zal voor de zekerheid ook die memtest86 eens draaien...

Verwijderd

Topicstarter
Een Athlon XP 1800+ , als die 68 graden wordt als ik hem redelijk belast, kan dit dan oorzaak zijn dat windows crasht?

Ik dacht dat ze eigenlijk nog wel iets warmer konden worden :)
Pagina: 1