Toon posts:

voeding opgeblazen?! waarom?!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Yo, ik heb een 300 watt voedingkie van enlight, of liever gezegd HAD..

Ik kreeg net me 120mm fan binnen en ik sluitte hem aan POEF, zekering door, ik pak me fiets, ga een nieuwe zekering halen, stop hem erin. en BOEM, daar ging me voeding...

Ik wil ff weten hoe dit kan? Ik heb de 2e keer me fans, niet aangesloten alleen die op me cpu, verder alle losse draadjes geisoleerd met tape zodat ze niet ergens tegen aan konden komen.

Hoe kan dit nou gebeuren?! Kunnen er nu nog meer dingen kapot zijn? Ik heb geen brandplekken of iets dergelijks gevonden op mijn mobo en het stinkt niet...

Dat word duz een nieuwe voeding maarja, ik ben bang dat ik weer hetzelfde krijg...

Hoe moet ik me fan DAN aansluiten, hij heeft 2 draadjes, blauw en rood?!

Verwijderd

stond hij toevallig op 120 V :X :? ipv 230 ?
en weet je zeker dat je geen kortsluiting gemaakt hebt met die fan ?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 14 mei 2002 19:23 schreef ByMeSDy het volgende:
stond hij toevallig op 120 V :X :? ipv 230 ?
nope, gewoon 230...

Verwijderd

en hoe heb je die fan precies aangesloten? Molex? zelf erin gedrukt? Was die isolatie wel helemaal goed gelukt?
Ik denk dat je mobo gewoon nog heel is, zeker als je nix ruikt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik had me fan gewoon in molex gedouwd, de eerste keer deed ie het, 2e keer wilde ik hem 7v draaien, deed duz rood in geel en blauw in rood... dan volgende keer maar weer blauw in zwart en rood in rood...

Verwijderd

Topicstarter
owhja, maakt het uit hoe je je zekering erin doet, oik heb hem nl. er gewoon in gedaan.. Niet gekeken hoe, en is ie helemaal uit elkaar gespat samen met nog een ding in me voeding, groen rond, plat dingetje..

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Het maakt niet uit hoe je een zekering erin doet, daar kan het niet aan liggen. Waarschijnlijk is er niet eens veel aan je voeding kapot. Een nieuwe zekering en vervangen van dat geplofte dingetje en hij doet het waarschijnlijk weer.

Verwijderd

Topicstarter
jah, maar hoe verkkom ik dat ie weer ploft, en daarbij ga ik meteen maar een enermax kopen dat vind ik wel een intersseant ding :D

Verwijderd

Topicstarter
MAAR MET CPU KAN NIX ZIJN HOOP IK????!!!

Die was nl. niet goedkoop..

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Je kan ook dat groene dingetje er gewoon uitsolderen en er een nieuwe zekering instoppen. Waarschijnlijk is het een overspanningsbeveiliging ofzo die eruit is geknald. Als je de voeding anders toch afdankt kun je nog wel het een en ander proberen.

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Op dinsdag 14 mei 2002 20:22 schreef markster het volgende:
MAAR MET CPU KAN NIX ZIJN HOOP IK????!!!

Die was nl. niet goedkoop..
Zo te zien zit het probleem aan de primaire kant van de voeding. Die zit elektrisch bezien vrij ver van de processor, dus ik neem aan dat die nog wel heel is.

Verwijderd

Topicstarter
jah, maar ik heb geen zin om andere componenten van me comp te beschadigen, het is nl. een vrij nieuw systeem

Verwijderd

Op dinsdag 14 mei 2002 20:28 schreef markster het volgende:
jah, maar ik heb geen zin om andere componenten van me comp te beschadigen, het is nl. een vrij nieuw systeem
ik denk dus ook niet dat de rest beschadigt is. Ga eerst die voeding maar weer eens in elkaar zetten, en kijk hoe het dan gaat.

• eL_Jee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-04 09:53
Dit verhaal komt me heeel bekend voor, heb ik ook eens gehad met m'n 486 AT-voeding. Alleen vloog de 2e keer de hele voeding in de fik |:(

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Op dinsdag 14 mei 2002 20:57 schreef eL_Jee het volgende:
Dit verhaal komt me heeel bekend voor, heb ik ook eens gehad met m'n 486 AT-voeding. Alleen vloog de 2e keer de hele voeding in de fik |:(
Weet je ook nog welke component in brand vloog?

• Crazy Eyes Cobra
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-08 15:54
Op dinsdag 14 mei 2002 20:08 schreef markster het volgende:
deed duz rood in geel en blauw in rood...
rood en geel zijn toch 5 en 12 volt
kan aan mij liggenmaar ik mis zwart de aarde in deze zin :?

ik ben nie gek, ik ben een vliegtuig

• eL_Jee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-04 09:53
Op dinsdag 14 mei 2002 21:08 schreef polaris het volgende:

[..]

Weet je ook nog welke component in brand vloog?
Volgens mij waren het een paar weerstandjes ofzow, het zag er iig niet gezond uit, hele printplaat zwart... (en al die rook :'()

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:58
Op dinsdag 14 mei 2002 21:15 schreef the-real-cobra het volgende:

[..]

rood en geel zijn toch 5 en 12 volt
kan aan mij liggenmaar ik mis zwart de aarde in deze zin :?
rood van de fan in geel, blauw van de fan in rood. Ken je dat niet?

sluit je ipv van +12 - gnd een fan aan op +12 - +5V, krijg je een spanning van 7V waardoor die fan zoveel lawaai niet maakt.

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Op dinsdag 14 mei 2002 21:25 schreef eL_Jee het volgende:

[..]

Volgens mij waren het een paar weerstandjes ofzow, het zag er iig niet gezond uit, hele printplaat zwart... (en al die rook :'()
Het lijkt op kortsluiting. Ik neem aan dat je maar geen reparatiepogingen meer hebt gewaagd...

• Crazy Eyes Cobra
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-08 15:54
Op dinsdag 14 mei 2002 21:32 schreef _JGC_ het volgende:

[..]

rood van de fan in geel, blauw van de fan in rood. Ken je dat niet?

sluit je ipv van +12 - gnd een fan aan op +12 - +5V, krijg je een spanning van 7V waardoor die fan zoveel lawaai niet maakt.
nee die kende ik niet
heb ik toch weer wat geleerd

ik ben nie gek, ik ben een vliegtuig

Verwijderd

Topicstarter
maar kan iemand mij dan vertellen hoe ik me 120mm fan met rood en blauw draadje op 7v kan draaien zonder dat me voeding poft?

En ik denk dat ikweet waarom hij de 2e keer plofte, ik had denk ik de mobo-stekker er niet goed ingedaan waardoor hij geen stroom kwijtkon...

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-07 15:50
Op dinsdag 14 mei 2002 23:28 schreef markster het volgende:
maar kan iemand mij dan vertellen hoe ik me 120mm fan met rood en blauw draadje op 7v kan draaien zonder dat me voeding poft?

En ik denk dat ikweet waarom hij de 2e keer plofte, ik had denk ik de mobo-stekker er niet goed ingedaan waardoor hij geen stroom kwijtkon...
Als El student kan ik vertellen dat het niet aan geen stroom kwijt kunnen ligt, bij kortsluiting gaat juist een groote stroom lopen, bij loshangen geen stroom :7 . De zekering spat er alleen uit als er teveel stroom loopt, dit kan ook gebeuren door een slechte ventilator, plaats daarom altijd een weerstandje tussen de ventilator en de voedings connector zo dat er geen grote stroom bij kortsluiting gaat lopen.

Dat de tweede keer de voeding er zelf ook aan ging, kwam om dat je er een zekering van een tehooge ampere, of te langzame zekering er in hebt geplaats. Dan gaat de zekering niet snel genoeg door, en fikken de voedingstransistoren er uit, deze kan je vervangen maar een nieuwe voeding is handiger.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Verwijderd

Topicstarter
hm, maar die man gaf me er gewoon entje die hetzelfde was zei die...

Maar ik hoorde toch echt dat als er nix op je voeding aangesloten zit dat de voeding het dan kan begeven...
Pagina: 1