Toon posts:

chips geimplanteerd in mensen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Kleine chips bij mensen geïmplanteerd

HAARLEM - Bij vijf mensen in Florida zijn om medische redenen chips geïmplanteerd. Scanners in ziekenhuizen kunnen zo meteen hun status aflezen. De actie is omstreden.

De VeriChip van Applied Digital Solutions uit Palm Beach heeft zich mogen verheugen in een enorme mediabelangstelling. NBC heeft de implantatie rechtstreeks uitgezonden op zijn televisiekanaal.

De chips zijn ingebracht in een arm of in de rug. Met het blote oog is er niets van te zien. Je hebt een scanner nodig om de informatie te kunnen uitlezen. Er zijn evenwel nog maar heel weinig ziekenhuizen die over een dergelijk apparaat beschikken. Een aantal hospitaals krijgt de scanners gratis aangeboden om de markt in beweging te zetten. Veel verpleegkundigen vragen zich af of de privacy wel is gewaarborgd en of de informatie in de chips wel tijdig wordt opgewaardeerd.

Er is scepsis, omdat verpleegkundigen twijfelen aan het nut. Zij wijzen erop dat mensen kunnen praten en op andere manieren informatie bij zich kunnen dragen. Het vijftal dat aan de proef deelneemt, lijdt aan Alzheimer.

Applied Digital Solutions leed in 2001 een verlies van 216 miljoen dollar en dreigde te worden verwijderd van de Nasdaq. Die dreiging is nu weg. De proef met de chipimplantaten heeft het aandeel naar twee dollar gevoerd, terwijl het maanden lang rond de vijftig cent stond.
bron: http://www.pcmweb.nl/artikels/pcnieuw2/y2002shq.htm

Wat vinden jullie hiervan? imo heeft het meer voordelen dan nadelen omdat de patienten er wel mee geholpen worden en de 'buitenwereld' er niet echt (echt niet) last van heeft. Of zie ik dit verkeerd?
Heeft het juist eigenlijk geen zin omdat de 'status' van de persoon wel gewoon via praten gekregen kan worden.
En wat moet ik me precies bij een 'status' van een mens voorstellen?

En nog iets: Weet iemand toevallig hoeveel ongeveer de ontwikkeling van dit ding gekost heeft? Ik kan dat nergens vinden maar ben er wel benieuwd naar.

• eL_Jee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
Ik zou er geen bezwaar tegen hebben, je helpt de mensen er alleen maar mee.
Zo ga je weer een stap verder.
Het is vaak zo bij zulk soort nieuwe ontwikkelingen dat veel mensen tegen zijn, vaak blijkt het achteraf mee te vallen.
Ik zou het btw wel goed beveiligen, het lijkt me niet echt handig als ieder1 ter wereld altijd je medische status kan aflezen :)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 14 mei 2002 19:38 schreef eL_Jee het volgende:
Ik zou er geen bezwaar tegen hebben, je helpt de mensen er alleen maar mee.
Zo ga je weer een stap verder.
Het is vaak zo bij zulk soort nieuwe ontwikkelingen dat veel mensen tegen zijn, vaak blijkt het achteraf mee te vallen.
Ik zou het btw wel goed beveiligen, het lijkt me niet echt handig als ieder1 ter wereld altijd je medische status kan aflezen :)
tsja, dat vragen de verpleegkundigen zich dus ook af:
Veel verpleegkundigen vragen zich af of de privacy wel is gewaarborgd
Zou het ook niet een straling kunnen hebben die schadelijk zou kunnen zijn voor de gezondheid van de mens? Ik neem aan dat ze dat grondig getest zullen hebben maar dat weet je natuurlijk pas na een tijd dat die dingen in gebruik zijn. (langere termijn effect).
Ik weet het zo net nog niet, of ik graag met een chip in mn arm zou willen rondlopen met het risico dat iedereen kan checken hoe en wat mijn lichamelijke gesteldheid is.

Verwijderd

Ik ben zeker voorstander. Chips kunnen een verlamd persoon weer laten lopen, een blind persoon laten zien (bij een specifiek type blindheid dan). Het heeft legio mogelijkheden die eerst onmogelijk werden geacht. Dus mijn stem hebben ze...

• eL_Jee
Op dinsdag 14 mei 2002 19:46 schreef GeFrenzy2 het volgende:
Ik ben zeker voorstander. Chips kunnen een verlamd persoon weer laten lopen, een blind persoon laten zien (bij een specifiek type blindheid dan). Het heeft legio mogelijkheden die eerst onmogelijk werden geacht. Dus mijn stem hebben ze...
Het gaat hier over chips die de medische status van iemand kunnen aflezen d8 ik....

Verwijderd

Ik ben der zwaar op tegen, voor dat je het weet willen ze deze soort chips ook gaan gebruiken voor indentificatie van mensen ipv paspoorten ofzo en voor je weet is het eind zoek, daar gaat je privacy iedereen die het wilt kan dan altijd checken waar je bent of waar je bent geweest, ik wil nie zon ding in mun lichaam, chips om mensen weer te kunnen laten kijken, lopen, of horen ofzo okee, maar geen chips waar ze gegevens in kunnen douwen en die ze zo kunnen uitlezen

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 14 mei 2002 19:46 schreef GeFrenzy2 het volgende:
eL_Jee heeft gelijk.
Maar dit soort dingen vind ik nog beter natuurlijk. Die zijn imo ook meestal gerespecteerd door de bevolking. Die dienen alleen een goed doel en kunnen waarschijnlijk niet of nauwelijks misbruikt worden.
Maar iets waarmee je je medische status kunt aflezen..
Ik ben der zwaar op tegen, voor dat je het weet willen ze deze soort chips ook gaan gebruiken voor indentificatie van mensen ipv paspoorten ofzo en voor je weet is het eind zoek, daar gaat je privacy iedereen die het wilt kan dan altijd checken waar je bent of waar je bent geweest, ik wil nie zon ding in mun lichaam, chips om mensen weer te kunnen laten kijken, lopen, of horen ofzo okee, maar geen chips waar ze gegevens in kunnen douwen en die ze zo kunnen uitlezen
Dit is ook iets waarvoor ik bang ben. Strax hebben we allemaal open grenzen, ook buiten EU, en gaat er iets piepen als je crimineel bent. En daar zal dan zeker ook vervalsing e.d. gebruikt worden.
Maar als het alleen in het ziekenhuis en voor patienten gebruikt wordt ligt het misschien anders.

Verwijderd

Op dinsdag 14 mei 2002 19:48 schreef eL_Jee het volgende:

[..]

Het gaat hier over chips die de medische status van iemand kunnen aflezen d8 ik....
D'oh! :D

Dan nog ben ik een voorstander...het vergemakkelijkt legio dingen tijdens de opname en kan de oorzaak van een ziekte nauwkeuriger aanduiden...

Indien er eventuele risico 's zijn moet er van dit plan afgezien worden. Het moet 100% veilig zijn, anders is het gedoemd te mislukken...

• eL_Jee
Op dinsdag 14 mei 2002 19:51 schreef dascension het volgende:
Ik ben er het mee eens dat je goed moet uitkijken met je privacy. Toch denk ik dat we op een gegeven moment toch niet meer om dit soort chips heen kunnen. Ik ben van mening dat het goed is om die chips nu in te voeren, alleen moet het heel gecontroleerd gebeuren, goed beveiligd, en hoge straffen op misbruik...

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 14 mei 2002 19:53 schreef eL_Jee het volgende:

[..]

Ik ben er het mee eens dat je goed moet uitkijken met je privacy. Toch denk ik dat we op een gegeven moment toch niet meer om dit soort chips heen kunnen. Ik ben van mening dat het goed is om die chips nu in te voeren, alleen moet het heel gecontroleerd gebeuren, goed beveiligd, en hoge straffen op misbruik...
ze zijn dus nu al begonnen met 5 mensen met alsheimer en zo'n ding in hun lichaam.
Ik weet niet hoe je die dingen kan beschrijven, maar ik neem aan dat dat alleen via speciale apparaten kan gebeuren. Ik heb nog even verder gezocht maar ik kan er verder geen informatie over vinden. Hoe dat gebeurt enzo. Overigens wel te begrijpen omdat ze anders misschien criminelen in de hand werken.

• eL_Jee
Dit lijkt me op zich nog niet eens zo'n hele grote stap, maar je zult het in de toekomst voor veel meer dingen kunnen gaan toepassen. Bijvoorbeeld zien waar criminelen zich bevinden. Ik zou me ook kunnen voorstellen dat je in de winkel met die chip in je lichaam kunt betalen, geen gehannes meer met kleingeld. Dit lijkt me op zich wel erg ver gaan, maar technisch lijkt me het heel goed mogelijk.
Ook hier is natuurlijk weer heel sterk behoefte aan beveiliging, en wie hebben er allemaal permissie om die chips uit te lezen? Daar moet nog heel veel, heel goed over nagedacht worden, en wetsvoorstellen voor worden ingedient lijkt me, dus het zal nog wel een tijdje duren voordat zoiets de realiteit is. :)

Verwijderd

Op dinsdag 14 mei 2002 20:13 schreef eL_Jee het volgende:
Dit lijkt me op zich nog niet eens zo'n hele grote stap, maar je zult het in de toekomst voor veel meer dingen kunnen gaan toepassen. Bijvoorbeeld zien waar criminelen zich bevinden. Ik zou me ook kunnen voorstellen dat je in de winkel met die chip in je lichaam kunt betalen, geen gehannes meer met kleingeld. Dit lijkt me op zich wel erg ver gaan, maar technisch lijkt me het heel goed mogelijk.
Ook hier is natuurlijk weer heel sterk behoefte aan beveiliging, en wie hebben er allemaal permissie om die chips uit te lezen? Daar moet nog heel veel, heel goed over nagedacht worden, en wetsvoorstellen voor worden ingedient lijkt me, dus het zal nog wel een tijdje duren voordat zoiets de realiteit is. :)
Even....chippen?? :?

Voor het opsproren van criminelen kan het idd ook uitkomst bieden. Zal ongetwijfeld op de markt komen. Ze hebben nou al iets waarmee criminelen hun straf thuis kunnen uitzitten....een soort van enkelband. Verlaat je je huis, dan zend het stroomstoten uit. Ik weet niet of het systeem nog gebruikt wordt vandaag de dag....

Maar een bij criminelen geimplanteerde chip die een signaal uitzend kan zeer goed als opsporingsmiddel gebruikt worden....

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 14 mei 2002 23:16 schreef GeFrenzy2 het volgende:

[..]

Even....chippen?? :?

Voor het opsproren van criminelen kan het idd ook uitkomst bieden. Zal ongetwijfeld op de markt komen. Ze hebben nou al iets waarmee criminelen hun straf thuis kunnen uitzitten....een soort van enkelband. Verlaat je je huis, dan zend het stroomstoten uit. Ik weet niet of het systeem nog gebruikt wordt vandaag de dag....

Maar een bij criminelen geimplanteerde chip die een signaal uitzend kan zeer goed als opsporingsmiddel gebruikt worden....
maar het is de vraag of het kan dat je wel criminelen zo'n ding geeft, terwijl normale mensen die niet krijgen. Ik bedoel: die criminelen zitten daar niet echt op te wachten en ik denk dat ze voor de rechtbank gelijk krijgen als ze zeggen dat er niet zomaar een chip in hun geimplanteerd kan worden zodat ze makkelijker in de gaten gehouden kunnen worden :?

Verwijderd

Sommige mensen zeggen dat de VS of CIA bij hun chips in de hersenen geinplanteerd heeft die hun kan controleren. In de nacht worden ze overgenomen en laat men hun dingen doen. Ik weet niet hoe waar het is.

Verwijderd

Op woensdag 15 mei 2002 19:45 schreef BlackStar het volgende:
Sommige mensen zeggen dat de VS of CIA bij hun chips in de hersenen geinplanteerd heeft die hun kan controleren. In de nacht worden ze overgenomen en laat men hun dingen doen. Ik weet niet hoe waar het is.
Dat gaat me wel een beetje érg ver hoor.....

Verwijderd

Op woensdag 15 mei 2002 19:45 schreef BlackStar het volgende:
Haha nee zal wel heeel kleine kans zijn, als het volgens hun verhalen mogelijk was dat ze "bediend" kunnen worden door een chip, dan was het ook al mogelijk geweest menselijke te hersens te verbinden met bv een computer en veel uitgebreidere hersenoperaties uit te voeren, als men niet eens weet hoe de hersennen in elkaar zitten, hoe is het dan mogelijk om met een chip die dingen aan te sturen??? maja zou wel leuk zijn, als je ruzie hebt met je vriendin, laat je haar gewoon denken dat het haar eigen schuld is en dat ze spijt heeft >:)

Verwijderd

Op dinsdag 14 mei 2002 19:16 schreef ByMeSDy het volgende:

Wat vinden jullie hiervan? imo heeft het meer voordelen dan nadelen omdat de patienten er wel mee geholpen worden en de 'buitenwereld' er niet echt (echt niet) last van heeft. Of zie ik dit verkeerd?
Op zich ben ik voorstander

Toch wil ik een paar vergelijkingen trekken.
Bv. met geneesmiddelen.

Geneesmiddelen zijn er voor de mens. Of beter gezegd ze zouden voor de mens moeten zijn.
Toch kan men konstateren dat hoewel de geneesmiddelenindustrie dus in feite voor de mens zou moeten werken zijn er praktijken bekend waarbij niet de mens maar hun winstcijfers centraal staan.

Ik denk dan bv. aan onnodig en overdadig geneesmiddelen gebruik. Ik denk dan bv. aan de werkzaamheid van antibiotica die haar werkzaamheid verliest door dat overmatig gebruik.

Waar ik op wil wijzen is het volgende :

Hoewel bepaalde toepassingen inderdaad voor de mens kunnen gebruikt worden en zullen gebruikt worden mag je net zo goed 100% zeker zijn dat ze zullen misbruikt worden voor andere doeleinden.

Oh ja, de industrie zal zeker het nuttige van de toepassingen onderstrepen. Hun motieven zijn echter reeds bij voorbaat vals. Ze proberen een product aan de man te brengen en "de mens" speelt slechts een rol in zoverre dat het nuttig is als argumentatie om hun product te slijten.

Vergelijking 2: verzekeringen

Om het ware karakter van de industrie te onderstrepen wil ik verwijzen naar een voorval dat momenteel aktueel is in België.

Jullie kennen waarschijnlijk de BOB campagnes waarbij men mensen aanspoort om niet te gaan rijden met de wagen wanneer men alcohol heeft gedronken maar dat de BOB van die avond met de wagen rijdt, die dus geen alcohol heeft gedronken.

Een zekere mevrouw rijdt een bepaalde avond met haar vriend naar huis, zij is BOB, haar vriend is dronken.
Het ongeluk wil echter dat zij in nuchtere toestand een ongeval veroorzaakt met de wagen van haar vriend en de vriend wordt zwaar gekwetst.

Zij wil zich beroepen op haar verzekering voor de veroorzaakte schade. De verzekering echter probeert en slaagt er ook in via de rechtbank om hier onderuit te komen.

Juist het feit dat zij BOB was impliceerde dat zij volgens de kleine lettertjes in het verzekeringskontrakt niet gedekt was voor die specifieke daden.

Wat is het schrijnende ervan ?
Jarenlang hebben verzekeringsmaatschappijen er voordeel bij gehad dat er minder dronken mensen op straat rondreden door BOB-campagnes.
Nooit hebben zij de mensen verwittigd dat juist door BOB te zijn dat bij schade juist BOB alle schade zou moeten betalen. En dan heb ik over zowel de lichamelijke als de materiële schade.
Wanneer puntje bij paaltje komt dan zoeken ze zolang dat zij hun verantwoordelijkheid kunnen ontwijken. (Wat hier dus ook gebeurt is.)

Omwille van het menselijke karakter en omdat zij toch ook baat hebben bij de BOB-campagnes zou men toch kunnen zeggen dat dit geval hun winstcijfers toch niet zullen doen kelderen. Terwijl de situatie nu voor die mevrouw toch een puinhoop is.

Maar een verzekeringsmaatschappij is geen liefdadigheidsinstelling. Zij is er niet voor de mens. Het enige dat zij doet is een product verkopen. En het argument voor de mens is enkel en alleen een verkoopsargument maar is per definitie vals omdat het ware motief jou een product verkopen is.

Zo is het ook met die chips. Nuttig voor de mens is slechts een verkoopsargument. Een bijkomstigheid.

----------

Uiteraard zal mijn argumentatie de inplanting van chips niet tegenhouden. Ze zullen met beveiligingsmechanismen schermen, zogenaamde waterdichte garanties. Allemaal prietpraat en praatjes voor de vaak. De mens heeft voldoende bewezen om onbetrouwbaar te zijn. Men kan 100% zeker zijn dat elke mogelijkheid tot misbruik zal benut worden.
En dan is de vraag : is het nut groter dan de mogelijkheid tot misbruik ?
Louter en alleen voor medisch gebruik, prima zou ik zeggen .

Maar schep ik dan niet een klimaat die boemerang effekt zal hebben ?
Zal mijn toestemming op dit vlak niet misbruikt worden om mijn grenzen te overschrijden zonder dat ik er nog iets aan zal kunnen doen ?

Daarom dit voorstel.

Ja, maar ze moeten een extra belasting betalen van laten we zeggen 10 % van hun omzet om op alle mogelijke gevaren te wijzen. Dus ze moeten de anticampagne financieren.
Pagina: 1