hier stond iets interessants, maar het is even weg...
Dit heb ik vaker voorbij zien komen... search geprobeerd?
"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George
http://www.xbmcfreak.nl/
laat dit soort uitlatingen alsjeblieft voor je als je niet weet tegen wie je het hebt!Op dinsdag 14 mei 2002 19:08 schreef Erhnam het volgende:
Waarom installeren DOMME LEKEN, DOMME LEKEN, DOMME LEKEN altijd verkeerde drivers en blamen ze dan op MS ?
Ik studeer informatiekunde (staat zelfs in mn info), heb bijna 1000 posts op GoT, en ben al jaren met computers bezig.... Dus kijk voortaan verder voordat je met dit soort flames aan komt zetten!!
oh...en vanzelfsprekend heb ik al lang van alles de nieuwste drivers geinstalleerd!
ja. en heb alle oplossingen die daarin genoemd werden ondertussen gehad...tis dus iets anders...Op dinsdag 14 mei 2002 19:07 schreef Marv het volgende:
driver_irql_not_less_or_equal
Dit heb ik vaker voorbij zien komen... search geprobeerd?
krijg ook niet alleen die foutmelding....ook andere
Ik hoor hem niet MS de schuld geven. En geef jij het antwoord dan eens als je het allemaal zo goed weet?Op dinsdag 14 mei 2002 19:08 schreef Erhnam het volgende:
Waarom installeren DOMME LEKEN, DOMME LEKEN, DOMME LEKEN altijd verkeerde drivers en blamen ze dan op MS ?
idd!Op dinsdag 14 mei 2002 19:09 schreef k7of9 het volgende:
[..]
Ik hoor hem niet MS de schuld geven. En geef jij het antwoord dan eens als je het allemaal zo goed weet?
Verwijderd
Processor overgeklokt? terug klokken dan maar...
Geheugen ok? Probeer eens een memtester om te kijken of je geheugen nog goed is.
Nieuwste drivers? Blabla installeer de nieuwste, maar soms juist ook oudere drivers. Ik kreeg deze melding heel vaak juist bij de nieuwste drivers van Nvidia.
Kijk voor effe voor Via drivers en mobo updates qua drivers en het bios.
inderdaad overgeklokt ja...maar dat gaf onder win 2000 geen problemen...Op dinsdag 14 mei 2002 19:12 schreef HPE het volgende:
Ahum,
Processor overgeklokt? terug klokken dan maar...
Geheugen ok? Probeer eens een memtester om te kijken of je geheugen nog goed is.
Nieuwste drivers? Blabla installeer de nieuwste, maar soms juist ook oudere drivers. Ik kreeg deze melding heel vaak juist bij de nieuwste drivers van Nvidia.
Kijk voor effe voor Via drivers en mobo updates qua drivers en het bios.
memtester....ff iets opzoeken!
ik heb trouwens niet voor alles nieuwste drivers...meest geschikte drivers (en dat zijn meestal toch de nieuwsten)
Check jij jouw mail maar even.Op dinsdag 14 mei 2002 19:08 schreef Erhnam het volgende:
Bij deze heb je een Officiele Waarschuwing wegens het flamen van mede-forum gebruikers.
Als iemand een vraag stelt (hoe laag het niveau van de vraag ook is), dan antwoord je, of je laat de thread links liggen.
En als het een vraag is die al 1000x is gesteld, dan post je in SM met het verzoek om deze thread op slot te gooien.
Voor topicstarter: Waarschijnlijk heb je IRQ problemen, even checken of je alle kaarten goed hebt zitten zodat ze geen conflicten veroorzaken (zie mobo int-indeling).
Wat ook vaak helpt is het systeem installeren als non-ACPI system.
geen warning, geen vraagtekens.Op dinsdag 14 mei 2002 19:14 schreef k7of9 het volgende:
Staat er nog een warning of i.d. in je device manager bij je USB controller? Geef eens wat meer specs anders. Waar gebruik je usb voor? muis, keyboard?
Zie de specs in mn SIG.
verder een Plexwriter brander en ZIP 100 op een adaptec SCSI controller. MAXTOR 20 GB schijf en een 60 GB schijf en 52 speed CD-ROM en diskettedrive op twee IDE-aansluitingen op Mobo.
Een USB-hub, ingebouwd op het mobo (standaard bij ASUS A7V).
oh, en tevens een onstream tapestreamer op de SCSI, maar die staat praktisach altijd uit (geen stroom op, heeft een externe voeding)
...
Dank voor de snelle reactie op de flame!!Op dinsdag 14 mei 2002 19:16 schreef DSmarty het volgende:
[..]
Check jij jouw mail maar even.
Bij deze heb je een Officiele Waarschuwing wegens het flamen van mede-forum gebruikers.
Als iemand een vraag stelt (hoe laag het niveau van de vraag ook is), dan antwoord je, of je laat de thread links liggen.
En als het een vraag is die al 1000x is gesteld, dan post je in SM met het verzoek om deze thread op slot te gooien.
Voor topicstarter: Waarschijnlijk heb je IRQ problemen, even checken of je alle kaarten goed hebt zitten zodat ze geen conflicten veroorzaken (zie mobo int-indeling).
Wat ook vaak helpt is het systeem installeren als non-ACPI system.
En waar kan ik aan zien of de kaarten goed zitten?
Ik had zelf al een vermoeden dat het een IRQ-conflict was, maar ik heb geen idee wat dat precies inhoudt en wat je er aan kan doen... (wat dat betreft ben ik misschien wel een domme leek
en wat is een non-ACPI system??
Ik heb geen overbodige kaarten...zijn allen in gebruik....Op dinsdag 14 mei 2002 19:20 schreef PhatFish het volgende:
Ik heb dit probleem ook gehad en mijn oom ook. Bij hem was het probleem verholpen door een dimmetje te vervangen en bij mijn bak hoefde ik alleen maar een PCI->USB kaart weg te halen...niet dat iki die gebruikte, maar dat doet er niet toe. Misschien kun je ook eens proberen wat overbodige kaarten weg te halen ofzo. Heeft bij mij iig gewerkt.
Ben het wel met je eens, maar je bent niet meer ofzo omdat je langer op got zit ofzo hoor! Dat staat vies!Op dinsdag 14 mei 2002 19:09 schreef kazz1980 het volgende:
[..]
laat dit soort uitlatingen alsjeblieft voor je als je niet weet tegen wie je het hebt!
Ik studeer informatiekunde (staat zelfs in mn info), heb bijna 1000 posts op GoT, en ben al jaren met computers bezig.... Dus kijk voortaan verder voordat je met dit soort flames aan komt zetten!!
oh...en vanzelfsprekend heb ik al lang van alles de nieuwste drivers geinstalleerd!
If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router
dat zeg ik ook niet....bedoel er enkel mee dat 1000 posts niet echt passen bij de term DOMME LEEK, voor die uitlating had ie best even naar mn profile kunnen kijken...Op dinsdag 14 mei 2002 19:22 schreef XLerator het volgende:
[..]
Ben het wel met je eens, maar je bent niet meer ofzo omdat je langer op got zit ofzo hoor! Dat staat vies!
Zo bedoelde ik dat!
Ben er idd niks meer mee dan de gemiddelde GoT-er
M'n verwoording was geloof ik niet ideaal...maakte me ook even boos door betreffende flame.
kan in bios geloof ik,
anders doe je
effe search ACPI... tippie?
Gelieve niet te roken in mijn kantoorkamer!
Ik ben meer verslaafd aan sex, dan jij aan roken, maar je ziet mij toch ook niet neuken op kantoor?
Wat moet ik precies doen om IRQ conflicten te voorkomen.
Heb begrepen dat slot 3 bij een ASUS het enige slot is dat niks deelt met andere sloten.
welke kaart kan ik daar dan het beste in zetten:
- Creative SB LIVE 5.1
- Matrox Millennium G450 videokaart
- Adaptec SCSI controller
- PCI 10/100 Mbit netwerkkaart
?
Op dinsdag 14 mei 2002 19:28 schreef Mujo het volgende:
Dat je ACPI uitzet,
kan in bios geloof ik,
anders doe je
effe search ACPI... tippie?
maar aangezien dit topic toch open is vroeg ik het toch ookk maar even
maar dan nog even de vraag welke van de kaarten het beste in het niet gesharde slot 3 kan (zie hierboven)
Verwijderd
Ik heb die error ook. Ik denk dat ik ondertussen een oplossing heb voor acpi gedeelte... De power management voor mijn 100Mbit Realtec netwerkkaartje afgezet.Op dinsdag 14 mei 2002 19:06 schreef kazz1980 het volgende:
...vaak met de mededeling driver_irql_not_less_or_equal...
Ik hoop echt dat het dat was.
Wat betreft drivers Erhnam, er staat GEEN enkele driver op m'n pc die NIET voor XP is! 'k ben zelf aan't zoeken om enkel MS Certified drivers te hebben.
Ik kan ondertussen nog wat hulp gebruiken i.v.m. het flashen van m'n bios indien nodig. Zie [topic=486996/1/25] voor meer info.
Dat ACPI kon ik in de BIOS nergens vinden....
Verwijderd
Je loopt anders de kans dat er wat dingen door elkaar gaan lopen en je conflicten krijgt, die er eigenlijk niet zijn.
Elk modern mobo (jonger dan een jaar) is ACPI-compliant.
Deze optie staat normaal gesproken bij Power Management in de BIOS.
Verwijderd
het probleem van veel "oude" mobo's is dat APM(advanced power management) van je mobo irq's van XP aanspreekt terwijl XP dat niet wil hebben.
bij mij was de oplossing een nieuwe bios flashen die het non ACPI probleem van XP oplostte.
idd in de bios op PnP aanlaten staan en dan bepaalt alleen XP zijn irq's en gaat alles meestal goed
Als je op F6 kan drukken voor additional devices druk je op F5 (geloof ik, anders f8) en geef je aan dat het een standard system (non acpi) is.
heb in augustus nieuwe PC aangeschaft en nu dus alweer problemen door 'oude' hardware....
word er echt niet goed van!!!!
Maar goed, ik moet dus XP opnieuw installeren en bij installatie F5 of F8 indrukken ofzo?
Je kan ACPI tijdens de installatie aangeven door op F5 (dacht ik) te drukken zodra je in het install menu zit, meestal vergeet ik dit, en update ik de BIOS driver gewoon na installatie en meestal werkt dit prima, scheelt weer een installOp woensdag 15 mei 2002 09:37 schreef kazz1980 het volgende:
Moet de ACPI nu bij installatie van windows aangepast worden? of gewoon bij opstarten ervan?
Maar wat je eigenlijk moet doen is opzoeken hoe de IRQs worden verdeeld voor je A7V, de IRQ's(interupt request) zitten vast aan een slot(usb en eventueel raid) je moet de kaarten in een heel ander slot doen en niet omdraaien.
Ik had ook IRQ problemen met mijn Abit KT133, deze heeft maar 4 banen voor IRQ's(dus max 4 niet gesharede IRQ's), dan heb je een probleem als je 6 kaarten hebt, onboard raid en usb. Het werd 1 groot conflicten bende.
Al mijn IRQ problemen vertrokken na upgrade P4, deze planken hebben meer IRQ banen en dus minder kans op conficten.
Mijn ervaring is wel dat WinXP wat pickier is mbt. IRQ conflicten dan Win2k.
btw. kreeg ik ook 1x een irq_not_less_or_equal door een verkeerde video driver...
Dus ja.... het kan een complex probleem zijn
Ik heb ook alle slots volzitten....kan enkel een keer de PCI-koeler (die natuurlijk geen slot gebruikt) verwisselen met een ander.Op woensdag 15 mei 2002 10:47 schreef Redje het volgende:
[..]
Je kan ACPI tijdens de installatie aangeven door op F5 (dacht ik) te drukken zodra je in het install menu zit, meestal vergeet ik dit, en update ik de BIOS driver gewoon na installatie en meestal werkt dit prima, scheelt weer een install
Maar wat je eigenlijk moet doen is opzoeken hoe de IRQs worden verdeeld voor je A7V, de IRQ's(interupt request) zitten vast aan een slot(usb en eventueel raid) je moet de kaarten in een heel ander slot doen en niet omdraaien.
Ik had ook IRQ problemen met mijn Abit KT133, deze heeft maar 4 banen voor IRQ's(dus max 4 niet gesharede IRQ's), dan heb je een probleem als je 6 kaarten hebt, onboard raid en usb. Het werd 1 groot conflicten bende.
Al mijn IRQ problemen vertrokken na upgrade P4, deze planken hebben meer IRQ banen en dus minder kans op conficten.
Mijn ervaring is wel dat WinXP wat pickier is mbt. IRQ conflicten dan Win2k.
btw. kreeg ik ook 1x een irq_not_less_or_equal door een verkeerde video driver...
Dus ja.... het kan een complex probleem zijn
bios updaten is flashen? Dat heb ik namelijk al eens geprobeerd en dat lukte me voor geen ene meter! paar uur bezig geweest en niks opgeschoten!!
En tot slot: Ik heb geen USB-kaart maar een onboard USB-hub....hoe kan die een conflict geven? Mag toch aannemen dat ASUS dat er goed opgezet heeft!? Kan deze dus (natuurlijk) niet verplaatsen ofzo.
Ik bedoelde gewoon de driver updaten in WinXP, device manager -> computer -> staat nu op ACPI nogiets... veranderen in Standard PC.Op woensdag 15 mei 2002 10:57 schreef kazz1980 het volgende:
[..]
Ik heb ook alle slots volzitten....kan enkel een keer de PCI-koeler (die natuurlijk geen slot gebruikt) verwisselen met een ander.
bios updaten is flashen? Dat heb ik namelijk al eens geprobeerd en dat lukte me voor geen ene meter! paar uur bezig geweest en niks opgeschoten!!
En tot slot: Ik heb geen USB-kaart maar een onboard USB-hub....hoe kan die een conflict geven? Mag toch aannemen dat ASUS dat er goed opgezet heeft!? Kan deze dus (natuurlijk) niet verplaatsen ofzo.
Deze tabel kwam ik op het net tegen, schijnt gewoon in het manual te staan :x
Misschien kan je een beetje vogelen met wat kaarten die wat beter willen sharen.
Slot 1 and AGP are shared
Slot 2 and Promise controller are shared
Slot 3 and on board sound if present are shared
Slot 4 , 5 and on board USB are shared
Zoals je ziet het je probleem als alles volzit. Probleem ligt niet bij Asus maar bij Via, tis tenslotte hun chipset die dit veroorzaakt
Ik kreeg het ook niet voor elkaar toen ik alle sloten vol had, heb van narigheid maar me onboard raid gedisabled en me scsi kaart eruit gehaald.
Dus ja wordt lastig...
Verwijderd
Je vergeet één ding:Op woensdag 15 mei 2002 11:09 schreef Redje het volgende:
[..]
Ik bedoelde gewoon de driver updaten in WinXP, device manager -> computer -> staat nu op ACPI nogiets... veranderen in Standard PC.
Deze tabel kwam ik op het net tegen, schijnt gewoon in het manual te staan :x
Misschien kan je een beetje vogelen met wat kaarten die wat beter willen sharen.
Slot 1 and AGP are shared
Slot 2 and Promise controller are shared
Slot 3 and on board sound if present are shared
Slot 4 , 5 and on board USB are shared
Zoals je ziet het je probleem als alles volzit. Probleem ligt niet bij Asus maar bij Via, tis tenslotte hun chipset die dit veroorzaakt
Ik kreeg het ook niet voor elkaar toen ik alle sloten vol had, heb van narigheid maar me onboard raid gedisabled en me scsi kaart eruit gehaald.
Dus ja wordt lastig...
ACPI kan véél meer dan Plug and Play kan.
Als je je pc in Windows XP van ACPI naar Standard PC zet betekent dit altijd een re-install van alle drivers. Als je al zover komt, want bij een experiment hier kreeg ik een BSOD bij het opstarten en kwam ik XP niet eens in, ook niet in veilige modus
Ik denk, dat als je mét ACPI een conflict hebt, je dat met Plug and Play zeker ook hebt.
Het verstandigste is om met het boekje van je mobo in de hand te kijken, welke pci-sloten IRQ's delen met andere sloten cq onboard devices en dan stap voor stap kaarten toe te voegen, totdat je tegen een fout aanloopt. Dan moet je de laatst toegevoegde kaart dus in een ander slot steken.
Dat kan een tijdje duren, maar je bouwt dan wel een stabieler systeem op
Nee hoor ben niks vergetenOp woensdag 15 mei 2002 11:28 schreef Compeutje het volgende:
[..]
Je vergeet één ding:
...
Dat het dan ook niet wil/kan werken sja, bij mijn was het succesvol
Dat alle drivers hardware opnieuw gevonden wordt heb je gelijk in, alle apparaten worden op nieuw geinstalleerd.
Dat het verstandiger om het boekje erbij te pakken ben ik met je eens en heb ik in mijn eerste post ook gezegt
Mijn ervaring is echter dat ACPI met Via chipsets niet lekker werkt, Plug & Play werkte bij mij stukker beter.
Verwijderd
Verder wens ik je veel succes met het verhelpen van dit probleem. Heb ooit ook zoiets gehad en dat is niet leuk, ben ook erg lang bezig geweest om mijn systeem weer stabiel te krijgen.
Wie goed zoekt op de MS site komt hiervoor een soort van uitleg tegen.
Grootste, zoniet enige veroorzaker van dit probleem zijn TOCH rotte drivers (of let op, verkeerd herkende drivers!!!! - vaak gezien dat 't op de promise "drivers" fout gaat, of op een verkeerd herkende SCSI controller (vaak minimaal type nummer verschil)
Wie zoekt, kan hier misschien nog een van mijn eerdere posts wbt. dit onderwerp vinden, alhoewel 't best zou kunnen zijn dat die expired is hier op dit forum...
In ieder geval vind ik 't nogal lam van je om te gaan pochen met je informatiekundigheid, terwijl je 1e post nou niet getuigd van kundigheid om info op te zoeken, laat staan dat 't ook niet blijkt van "al jaaren met computers om te gaan"
Ja, zoontje van kennis van me speelt al vanaf z'n 4e met een spelcomputer, maar wil niet zeggen dat als hij 8 is dat ik hem zou vertrouwen de binnenkant van een computer te kennen...
In ieder geval...terug naar af, en dat van ACPI is naar mijn mening een iets te rigoreuze stap...vooral de nieuwere computers zullen geen ACPI/APM problemen meer vertonen...
Kans is wel, als je ECHT uitgesloten hebt dat 't geen driver (of andere software) issues zijn, dat 't wel een IRQ conflict is dat doorwerkt op de drivers, in dat geval zou ik probleem kaarten zoals netwerk en soundblaster op een eigen IRQ vastzetten dmv. je BIOS...
Success met 't oplossen in ieder geval, het IS oplosbaar, dat weet ik zeker...(nou ok, laat ik er van maken "het zou eigenlijk oplosbaar moeten zijn
Silence can bring peace
Silence can bring fear
Silence can bring anger
It can even bring ecstacy
Silence......is life
Allereerst dank voor je heldere uitleg!Op woensdag 15 mei 2002 14:17 schreef Dragon_Lee het volgende:
"IRQL not less or equal" is per definitie GEEN "IRQ" probleem...
Wie goed zoekt op de MS site komt hiervoor een soort van uitleg tegen.
Grootste, zoniet enige veroorzaker van dit probleem zijn TOCH rotte drivers (of let op, verkeerd herkende drivers!!!! - vaak gezien dat 't op de promise "drivers" fout gaat, of op een verkeerd herkende SCSI controller (vaak minimaal type nummer verschil)
Wie zoekt, kan hier misschien nog een van mijn eerdere posts wbt. dit onderwerp vinden, alhoewel 't best zou kunnen zijn dat die expired is hier op dit forum...
In ieder geval vind ik 't nogal lam van je om te gaan pochen met je informatiekundigheid, terwijl je 1e post nou niet getuigd van kundigheid om info op te zoeken, laat staan dat 't ook niet blijkt van "al jaaren met computers om te gaan"
Ja, zoontje van kennis van me speelt al vanaf z'n 4e met een spelcomputer, maar wil niet zeggen dat als hij 8 is dat ik hem zou vertrouwen de binnenkant van een computer te kennen...
In ieder geval...terug naar af, en dat van ACPI is naar mijn mening een iets te rigoreuze stap...vooral de nieuwere computers zullen geen ACPI/APM problemen meer vertonen...
Kans is wel, als je ECHT uitgesloten hebt dat 't geen driver (of andere software) issues zijn, dat 't wel een IRQ conflict is dat doorwerkt op de drivers, in dat geval zou ik probleem kaarten zoals netwerk en soundblaster op een eigen IRQ vastzetten dmv. je BIOS...
Success met 't oplossen in ieder geval, het IS oplosbaar, dat weet ik zeker...(nou ok, laat ik er van maken "het zou eigenlijk oplosbaar moeten zijn)
Alleen het stukje over pochen en verder is weer bijzonder flauw! Zoals ik al eerder heb uitgelegd bedoelde ik er enkel mee dat Erham (ofzo) aan de hand van mn profile had kunnen zien dat ik niet een DOMME LEEK ben. In mn profile staat mn studie. Heeft dus niks met pochen te maken, enkel om aan te geven wat een nutteloze flame het was. Als iemand zon opmerking plaatst kan ie best even de moeite nemen iets verder te kijken. Dus geen opschepperij!!
Ten tweede: informatiekundigheid: Ben al een half jaar aan het zoeken en kwam enkel op IRQ-conflicten. Zoals nu uit dit topic blijkt zat ik daarmee toch redelijk in de buurt van het probleem, waarschijnlijk is dat zelfs het probleem! Maar helaas biedt het internet hier tal van oplossingen voor die waarschijnlijk allemaal op een bepaald systeem wel werken, maar op de mijne dus niet (of het klonk van tevoren al zo vaag dat ik het maar niet eens probeerde).
Tot slot: jaren computerervaring: met de software-kant met name. Niet de hardware, en dus ook geen IRQ-problemen. Aangezien Erham het over drivers had bedoelde hij dus leek wat betreft software (drivers zijn immers ook software). Dat ben ik dus echt niet! En daar slaat dat jaren computerervaring op.
Noot: mijn eerste PC was een compaq. Ofwel de hardware-kant is voo mij nog betrekkelijk nieuw in verhouding tot mijn softwarekennis.
Tot zover mijn verdediging. Hoop dat het nu voor iedereen duidelijk is! Het ligt totaal niet in mijn aard ergens over op te scheppen of te pochen! Dat zou ik nooit (met opzet) doen. (behalve misschien een keer een kleinigheidje dan
Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.
Heb er verder ook geen excuus voor alleen de vermelding dat ik op moment van reactie een hele zooi mensen tegen me aan had leunen..
Wil nog wel eens fel reageren op mensen die op anderen neerpraten omdat ze zogenaamd een mooier papiertje hebben...(wil niet zeggen dat ik je daar nu opnieuw van beschuldig
Maar goed, nogmaals excuses voor de te felle reactie <humble bow>
Even verder on topic, ik lees dat je scsi hebt, ik zou eens goed met een streng oog kijken ofdat:
a) type nummer helemaal 100% correct gededecteerd word, ikzelf heb 't probleem gehad dat de scsi controller als een type lager herkend werd, MAAR ik kon dit niet duidelijk zien want de regel met type-nummers was te lang voor 't apparaatbeheer-venster....(ook handig zoiets :-) )
b) de driver zelf ook ECHT winxp compatible is....heb nogal rare dingen gezien met windows2000 wdm drivers (die 100% werken onder win2k, maar buggen onder xp)
Verder, die USB error vind ik vaag, zit daar soms een conflict op?? of een driver die zowel voor een usb als ps/2 / parallel / whatever is? die multi-config drivers zijn altijd al glibber dingen geweest...
(en volgens een oude publicatie van MS zouden multiconnection drivers NOOIT gecertificeerd worden, helaas zou 't me niks verbazen als die regel verwaarloosd is...)
Silence can bring peace
Silence can bring fear
Silence can bring anger
Silence......is life
Op het eerste oog neemt ie wel het juiste nummer. maar ik zal het nog eens goed bekijken!
Het nummer van de SCSIkaart klopt: Adaptec AHA-2940AU PCI SCSI Controller.
De USB heb ik recent een keer ge-upgrade. Dat werkte totaal niet. werd juist erger! (kreeg na herstart bijna de PC niet meer aan de praat), dus ik heb nu maar weer de standaard drivers die XP geeft.
Aangezien ik regelmatig USBPORT.SYS in de foutmelding heb neem ik aan dat daar een conflict in zit...Maar wat er aan te doen?? Ik kan maar weinig over de USB-instellingen terugvinden in de BIOS (alleen de voltage-instellingen enzo)
No ff een screenie van de device manager met daarin USB en de SCSI-kaart:
Zet gedurende een tijd eens 't hele USB goedje UIT...dus zowel in bios disabelen als in XP verwijderen in veilige modus..
Laat systeem nu eens een tijd draaien, kijk of de bluescreens dan nog steeds voorkomen...
Via staat/stond bekend om problemen met USB controller in de wat recentere borden (alhoewel 't zogenaamd gefixt zou zijn in laatste revisie van chipset, maar geloven doe ik dat nog niet..)
Wat je kunt proberen als de problemen NIET weg blijken te zijn na bovenstaande is om de SCSI controller er eens uit te laten en dan maar kijken of de fouten wegblijven...
(over scsi controller, toch even aantippen want heb 't eens meegemaakt, je weet zeker dat je een 2940 -> AU <- hebt? niet 2940 WD, AW of andere letter combo? Ook, krijg je bij booten een "press ctrl-a for menu" berichtje? (dit geeft aan dat er een SCSI bios aanwezig is), zo ja, dan doe ctrl-a, en zoek naar de SCSI controller IRQ instelling...soms moet je deze op deze manier wijzigen..)
Ok, ben weer ff van 't mooie weer genieten
Silence can bring peace
Silence can bring fear
Silence can bring anger
Silence......is life
De USB helemaal uit....is misschien een idee. bennik alleen mn muis kwijt:) maar heb er nog een PS2 trackball aanhangen...dus geen groot probleem.
Dank dank!
Nu heb ik:
Slot1: Soundblaster live
slot2: SCSI
slot3: Netwerkkaart
slot4: vrij
slot5: vrij (maar wel een PCI-koeler)
Ik had dus niet goed gekeken...SCSI zit niet in slot 3.
en ik heb er nog twee vrij! Gunstig lijkt me dus!!
Kan iemand me laten weten wat nu de beste indeling zou zijn?
Ik dacht zelf aan:
Slot1: Netwerkkaart
slot2: vrij
slot3: SCSI-kaart
slot4: Soundblaster live
slot5: vrij (maar wel een PCI-koeler)
(of iets dergelijks...Zo zit de SB Live onder de SCSI (zie ergens in dit topic), de SCSI zit dan wel in slot 3, en de netwerkkaart kan dan in 1 van de overgebleven sloten.)
dus ik zou dan je 2de kaart ff in je 3de slot klikke d8 ik
Ok..ga ik het zo doen!Op donderdag 16 mei 2002 08:34 schreef djgero het volgende:
dus dan zou het zo worde
agp slot met geforce (denk ik)
Slot1: vrij (eventueel koeler)
slot2: netwerk kaart
slot3: SCSI-kaart
slot4: Soundblaster live
slot5: vrij (eventueel koeler)
(en videokaart is een matrox g450 millennium dual head)
Maar ik had de volgende dingen:
Prop je muis eens in een andere USB poort als je die nog steeds gebruikt, trek je PS/2 trekball er een tijdje uit. Simpele apparaten geven soms ook problemen.
Realtek, ok, ik ga niet flamen oid. maar het is ook niet voor niets dat sommige mensen allergisch zijn, als het kan even tijdelijk een ander kaartje is misschien een optie.
(Ik heb zelf ook een keer flinke driver issue's gehad)
Andere tips:
Trek zoiezo alles eruit wat je wel een dagje kan missen (of zet het tijdelijk een andere pc via je netwerk)
Kijk heel goed wanneer je een blue-screen krijgt, aangezien USB wordt genoemd, probeer ook eens zonder USB muis.
Een verkenner die openstaat refreshed af en toe, terwijl je je mail zit te lezen zou die de fout kunnen veroorzaken met bv. je ZIP drive, niet te snel conclusies trekken, maar iets dubbelchecken.
Probeer eens een tijdje met load en zonder load te werken (mbv koe), een processor die raar doet is lastig te traceren en wordt vaak vergeten (terwijl overclocken misschien soms problemen geeft, XP is verder geoptimaliseerd, en kan soms dus extra registers gebruiken)
* TheGhostInc zegt, mijn motto is alles eruit, alles uitschakelen en testdraaien, kost je een dagje of 2, maar dan kun je aan het eind wel iets weggooien. (Tip, begin met een leeg mobo en een nieuwe install)
Maar wat bleek nou, ik had dus al die tijd mijn videokaart verwisseld.
Geforce Quatrro -> Geforce 2 GTS.
Want die had ik van iemand geleend om de TV-out functionaliteit.
En toen opeens wilde hij hem terug, ik mn oude videokaart erin, en waarempel nooit meer een blauw scherm met een IRQ less or equal probleem!
Yessssssss.
Eindelijk.
Wat ik wil zeggen is dat het niet per se aan je videokaart hoeft te liggen, maar probeer eens voor de gein een tijdje een andere videokaart, gewoon een el cheapo AGP dingetje of iets anders, want misschien heeft het er iets mee te maken hoeveel spanning zo'n kaart trekt icm bepaalde AGP sloten op bepaalde moederborden.
Suc6!
Laat ff weten hoe het afloopt.
Op dit moment heb ik alle kaarten omgezet naar de volgorde zoals hierboven genoemd en ben aan het kijken hoe lang dit werkt.
Als het weer misloopt ga ik deze andere zaken eens proberen.
Ik mag overigens niet hopen dat het de videokaart is. Ik kan echt niet meer zonder dualhead werken!!!
Ik laat natuurlijk weten wat de resultaten zijn.
In elk geval fijn dat er zoveel reacties zijn gekomen op dit topic. Kan eindelijk eens iets doen aan de blauwe schermen. Dat is al heel prettig (of het nu blijkt te werken of niet).
Wat ik je kan aanraden bij dit soort problemen om je bak even helemaal te ontdoen van alle extra kaarten en kaal met XP te beginnen. Geeft die dan al blauwe schermen dan is het je hardware waar iets fout meezit. Met een Schone XP en geen nieuwe drivers mag die GEEN blauwe schermen geven. Met de blauwe scherm code kan je dan gaan kijken bij MS waar het probleem zit. Want irq_equal_or_less is een bekende hardware fout. Geeft die geen blauwe schermen bij een kale pc. Langzaam opbouwen en kijken wanneer de fout er in sluipt. Rotte drivers kunnen dit soort problemen veroorzaken, maar ook kapot geheugen ( video of intern ).
Ik heb de melding ook wel eens een paar keer gehad. Bleek het een verrotte driver te zijn van mijn webcam.
Extra: heb je je bios van dat bord al geupdate ? Oude bios kan dit probleem ook veroorzaken!
Veel suc6 en nogmaals sorry van mijn eerste post!
http://www.xbmcfreak.nl/
Ik heb nu de kaarten anders staan dan eerst. Ga eerst maar eens kijken wat dat oplevert.
Als ik nu weer een blauw scherm krijg ga ik met een kale PC beginnen.
Ik mag het niet hopen dat dat nodig blijkt. dat zou maanden gaan kosten ben ik bang...aangezien het kan voorkomen dat ik dagen achter elkaar geen blauw scherm heb en dan ineens weer wel....Op zaterdag 18 mei 2002 17:02 schreef Hielko het volgende:
Ik verwacht niet dat het omwisselen van apparaten effect heeft. In apparaat beheer staan geen uitroeptekentjes ed, dus een IRQ conflict zal het probleem niet zijn. Zoals iemand hierboven ook al eens aangaf: probeer het eens met een andere videokaart. Of wat je ook kan doen is om alle kaarten eruit te halen behalve de videokaart en te kijken of het probleem dan verholpen is.
Ik hoop dat het omwisselen van apparaten en met name het verbeteren van de volgorde, en het plaatsen van de SCSI in een niet gesharede IRQ genoeg is!
Verder geldt natuurlijk dat het ook nooit kwaad kan om het te proberen, niet waar?
Verwijderd
Verwijderd
Zo niet zou ik de raid controller uitschakelen.
Do as I say, don't do as I do.
Ook mn geheugen is niks aan veranderd, en mn harde schijven zouden eigenlijk nog niet brak mogen zijn....Goede merken, en redelijk nieuw nog.
Maar sinds omdraaien van de PCI-kaarten heb ik nog geen blauw scherm gezien....dus, in elk geval is de boel stabielER.....is alleen de vraag: Hoe stabiel?
Verwijderd
Die link gaat in ieder geval bij mijn favorieten, al is het maar om een ander te kunnen helpenOp zondag 19 mei 2002 09:15 schreef Stygmata het volgende:
http://www.aumha.org/kbestop.htm
daar staan heel veel STOP-messages met hun bijbehorende oplossing
Dat is heel mooi.Op maandag 20 mei 2002 21:29 schreef kazz1980 het volgende:
Maar sinds omdraaien van de PCI-kaarten heb ik nog geen blauw scherm gezien....dus, in elk geval is de boel stabieler.....is alleen de vraag: Hoe stabiel?
Ik zou zeggen, zet hem eens flink aan het werk
Winamp aan, Photoshop open, Internet, affijn... 100 dingen tegelijk over een langere periode?
ga ik nu ff doen!!
Vandaag zon 15 blauwe schermen gezien waarvan de laatste 10 nog tijdens of vlak na opstarten.....Kortom, kwam niet eens fatsoenlijk in windows meer.
Page fault en IRQL weer.... Ben dit gedoe zooooo ZAT!!
Heb nu mn SCSI-kaart er uit gehaald, en heb nu in elk geval geen blauw scherm bij opstarten. Te hopen dat dat ook zo blijft. In dat geval gaat die kaart er definitief uit...
Indien dit het geval is: iemand nog interesse in prima SCSI controller? Plexwriter CD-brander in nieuwstaat? ZIP100, amper gebruikt? Of een Onstream 30 GB datastreamer (tape), splinternieuw?
Verwijderd
Je zou hem nog in een ander slot kunnen drukken, maar ja....
Ik heb nog 2x AHA-2940UW liggen, dus ik zit niet echt op een SCSI-kaart te wachten
Opstarten zonder SCSI is trouwens een stuk sneller
Wat doe je met twee SCSI-kaarten? Kun je verkopen! levert leuk op:)
Wat nu??
Heb maar mn USB-hub dr uitgeplugd...
Kan dr ook nog wel vanaf...
Krijg een zeer gehandicapt systeem op deze manier!
probeer indien hij op 4 x staat eens 2 x.
Heb je via drivers lopen 4 in 1 ? probeer de laatste versie, of anders kan je kijken of het met oude versies beter gaat.
Zit er onboard audio op ? Staat dit uit, zo niet probeer dat eens uit te zetten moet via jumper of bios.
What if this weren't a hypothetical question?
snelheid AGP: Geen idee!!Op woensdag 22 mei 2002 22:37 schreef TrekY11 het volgende:
Op welke snelheid heb je je AGP poort staan ?
probeer indien hij op 4 x staat eens 2 x.
Heb je via drivers lopen 4 in 1 ? probeer de laatste versie, of anders kan je kijken of het met oude versies beter gaat.
Zit er onboard audio op ? Staat dit uit, zo niet probeer dat eens uit te zetten moet via jumper of bios.
drivers 4 in 1 heb ik. laatste versie.
Geen audio onboard.
Overigens vandaag geen blauw scherm gezien....
Zou misschien gewoon mn USB-hub stuk zijn?
F7 is de winnaarOp dinsdag 14 mei 2002 23:24 schreef DSmarty het volgende:
ACPI kan je bij installatie uitzetten.
Als je op F6 kan drukken voor additional devices druk je op F5 (geloof ik, anders f8) en geef je aan dat het een standard system (non acpi) is.
Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.
Verwijderd
-edit--
het werkt weer, maar das ook wel logisch als je al je hardware eruit knikkerd en software eraf knikkerd..denk mun drivers van mun Sb Live Value...
--edit--
Verwijderd
Ik heb alle kaarten erin en eruit gehad en verwisseld,
drivers geupdate, uiteindelijk alle spullen vervangen tot de voeding toe!
Waar blijkt het nu aan te liggen!!!!:
Aan de stroomtoevoer!! Ik moet m'n pc op een enkel stopcontact aansluiten wat geaard is en dat zijn alle problemen weg. Als dat geen oplossing is kun je ook nog een ups(noodvoeding) aanschaffen, die kosten een eurotje of 115 en die stabiliseren de stroomtoevoer. Ik heb dit probleem gehad met 2 pc's op 2 verschillende lokaties en heb er nog nooit 1 ding over gelezen ergens ter wereld op het internet, terwijl ik echt alle forums, newsgroups en websites heb afgezocht!
Ik hoop hiermee diegene te kunnen helpen eventueel die ook constant deze problemen hebben. Het lijkt ook alleen voor te komen bij nieuwe pc's de oudere bijv. een athlon 1ghz die ik hiervoor had, had er geen last van.
Hopelijk heeft iemand hier iets aan, ik verwacht dat er een hoop mensen hiermee geholpen zij, ik hoor namelijk van meer kanten dat ze dit soort problemen hebben en er met geen mogelijkhied achter kunnen komen wat het is.
Suc6
Verwijderd
Kun je nergens anders wat sap aftappen?
Lijkt mij prettiger als je komputert, koffiezet, videootje kijkt, je omkleed en het is buiten donker.
Een specialist weet alles van niks en een generalist weet niks van alles.
Verwijderd
Verwijderd
Waarom schop je topics omhoog met deze opmerkingen?Verwijderd schreef op 15 oktober 2002 @ 11:56:
De stopcode AUB!
Dan geef ik je de ENIGE oplossing...
[ Voor 0% gewijzigd door F_J_K op 15-10-2002 12:29 . Reden: VAUtlooz tiepen is meojleik ]
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Dit topic is gesloten.
![]()