Toon posts:

Waar spanning vandaan te halen als pc "uit" is

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zit topic titel,

Ik bedoel dus: als de pc uit is dan brand op mijn moederbord toch een groene led ter aanduiding dat de voeding werkt. Op welke van de draden staat dan nog meer spanning en hoeveel volt is dit? Ik wil hier voor een case mod enkele leds aan hangen (het gaat dus om zeg maar iets van 40 mA)

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:54

Mentalist

[avdD]

Voeding blijft volgens mij altijd stand-by of zoiets. Mocht dat niet zo zijn dan wordt dat ledje van je bios batterij getrokken, maar dat lijkt me sterk want dan zou dat batterijtje veel sneller leeg moeten zijn.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Mjah ik moet de 5v lijn hebben of een 12v lijn als de PSU dus uit staat maar wel normaal aan t mobo stroom geeft :)

Verwijderd

't is een 5 volt lijn..
maar die kan niet zoveel aan....

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Volgens mij blijft er o.a. op het Wake On Lan-aansluitinkje altijd 5 volt staan. Zijn 3 pinnetjes: 5volt, 0volt en signal. Netwerkkaartje voedt zich op die 5 volt als de eigenlijke PC uit is. Gewoon een kabeltje op drukken en lekker 5 volt aftappen, een paar ledjes moet kunnen

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-03 14:32

Demo

Probleemschietende Tovenaar

40 mA kan je wel van de +5V Standby power halen... Weet zo 1-2-3 niet welke kleur draad het is, maar dat staat meestal wel op de voeding.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Topicstarter
voeding geeft wel stoom af aan het mobo anders was me back up batterij nu al laaaaaang leeg geweest. Ledje op 3V knoopcel brand niet echt veel langer dan 1 dag als je geluk hebt.

Voor de duidelijkheid, er moeten wat leds BIJ, die in de front van de pc komen en de status van het een en ander aan kunnen geven.

[edit]
ik zal ff boekje erbij pakken of daar iets staat over wake on lan!
[\edit]

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Indien je een "power on keyboard" functie in je bios hebt kan je bij je keyboard spanning weg trekken.

Bij een ATX blijft altijd een standby spanning aanwezig op het moederbord. Gewoon even nameten op je voedingsconnector van je moederbord. Als je geen voltmeter hebt gewoon een ledje met een weestanje pakken en prikken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb power on keyboard, maar dan moet ik denk ik gaan solderen. Niet dat ik dat niet kan, maar ik laat mijn mobo graag unmodded.

Ik zie wel net dat ik een chassis open allarm lead heb. Daar zit een +5VSB_MB connector en een GND op. Kan ik die 2 nemen?

Verwijderd

je kan ook alle draadjes die naar het moederbord lopen doormeten als de computer uitstaat, dan weet je waar de spanning vandaan komt.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:18

FastBunny

Give it the Works !

http://www.hardwarebook.net

http://www.hardwarebook.net/connector/power/atxpower.html
Daar staat welke je moet hebben :) De paarse en de zwarte dus. Alleen staat er bij dat je max 10mA mag trekken maar dat is ook voedingsafhankelijk.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Op dinsdag 14 mei 2002 19:12 schreef xargon het volgende:
Ik heb power on keyboard, maar dan moet ik denk ik gaan solderen. Niet dat ik dat niet kan, maar ik laat mijn mobo graag unmodded.

Ik zie wel net dat ik een chassis open allarm lead heb. Daar zit een +5VSB_MB connector en een GND op. Kan ik die 2 nemen?
Van je keyboard zou in principe misschien wel makkelijk kunnen, een tussenstukje tussen je mobo en je keyboard en daar wat snoertjes uit laten lopen, hoef je niet aan je mobo te modden...

Misschien een PS/2>DIN en een DIN>PS/2 converter :P

• BOOTZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-03 09:38
Op dinsdag 14 mei 2002 19:55 schreef W3ird_N3rd het volgende:
Van je keyboard zou in principe misschien wel makkelijk kunnen, een tussenstukje tussen je mobo en je keyboard en daar wat snoertjes uit laten lopen, hoef je niet aan je mobo te modden...

Misschien een PS/2>DIN en een DIN>PS/2 converter :P
ik heb een tussenstukje (ps/2) waar een draadje uitkomt met +5v en gnd *D (is btw voor mn switch, als je geen stopcontact over hebt)
vind het wel vaag, ik heb wake-on-lan niet aangesloten, maar toch blijf ik link houden als mn comp uit staat? ledjes in toetsenbord blijven ook gewoon branden, maar dat komt omdat wake-on-keyboard aanstaat :)

Maak je eigen poll

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-03 17:28

ThaHandy

Discovery Channel

Op dinsdag 14 mei 2002 19:05 schreef xargon het volgende:
voeding geeft wel stoom af aan het mobo anders was me back up batterij nu al laaaaaang leeg geweest.
[...]
/offtipic

een beetje overdreven niet?
dr is mijn verteld dat als je je pc 24 uur aan laat staan dat die batterij 3 jaar de bios kan backupen
dan nog die bat. kan wel maaaaanden mee

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Op dinsdag 14 mei 2002 20:01 schreef ThaHandy het volgende:

[..]

/offtipic

dr is mijn verteld dat als je je pc 24 uur aan laat staan dat die batterij 3 jaar de bios kan backupen
Volgens mij zorgt die batterij constant voor je bios hoor. Ten tijde van de AT voeding/kast (je vraagt je haast af of er hier nog mensen zijn die dat hebben meegemaakt ;)) betekende de computer uit zetten ook echt uit (imho veel beter, niet 1 tot 4 sec wachten met je vinger op de aan/uit knop terwijl je je athlon ziet wegsmeulen maar gewoon klik en uit). Toen moest de bios batterij het ook in z'n eentje doen, en nu gewoon nog volgens mij.

Verwijderd

EVEN DUIDELIJK MAKEN :)

Een bios verbruikt geen stroom van een knoopcel hoor. Het is gewoon een Cmos die zijn data behoudt als de spanning eraf is. (haal de bios er maar eens uit, stop hem terug, en tadaaa pc kan nog steeds opstarten).
Die knoopcel kan niet worden opgeladen, meestal is het gewoon een Lithium batterij, soms nog een "natte" batterij.

Het enige waarom die batterij erop zit is om de klok door te laten tellen zodat wanneer je hem opnieuw opstart je de huidige tijd terug krijgt.
Meestal zit de klok ook gelijk in de bios, maar dat hoeft niet altijd. (Gigabyte gebruikt wel eens apparte counters).

Het maakt dus ook totaal niets uit of de pc aan of uit staat, het gaat altijd even lang mee.
En in theorie zou je hem ook zonder knoopcel kunnen opstarten, alhoewel de meeste moderne mobo's een leuke melding geven.

• reapher
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 29-03 20:09

reapher

Z POWER

Je vergeet een ding, die batterij houd ook je bios instellingen vast.Als deze batterij eruit wordt gehaald verlies je deze instellingen en zal hij de defaults gebruiken die in je bios (FLASHCHIP??? Of EEPROM???) zitten gebruiken.

Click hier niet

• brainball
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2023
Op dinsdag 14 mei 2002 19:04 schreef m-m het volgende:
Volgens mij blijft er o.a. op het Wake On Lan-aansluitinkje altijd 5 volt staan. Zijn 3 pinnetjes: 5volt, 0volt en signal. Netwerkkaartje voedt zich op die 5 volt als de eigenlijke PC uit is. Gewoon een kabeltje op drukken en lekker 5 volt aftappen, een paar ledjes moet kunnen
Dit verhaal is niet helemaal correct. Mijn NIC ondersteunt ook wol, maar zonder aangesloten kabeltje blijft ie ook gewoon actief als m'n pc uitstaat.
Op dinsdag 14 mei 2002 21:10 schreef reapher het volgende:
Je vergeet een ding, die batterij houd ook je bios instellingen vast.Als deze batterij eruit wordt gehaald verlies je deze instellingen en zal hij de defaults gebruiken die in je bios (FLASHCHIP??? Of EEPROM???) zitten gebruiken.
Jij kent blijkbaar niets van de werking van een eeprom. Alle instellingen die jij maakt worden als het ware opgeslagen in dat chipje. Het is een soort diskette, zonder stroom onthoudt ie het ook wel.
Wat je mobo doet bij veranderingen van je configuratie is gewoon het overschrijven van de data daar. Het resetten van je mobo is gewoon het "formatteren" van je chipje

De makkelijkste oplossing is waarschijnlijk van die kast beveiliging.
Alleen weet ik niet bij welk signaal die reageert, het kan zijn dat ie bij minimale afwijking van input en output al niet meer op wil starten.

• reapher

reapher

Z POWER

Jij kent blijkbaar niets van de werking van een eeprom. Alle instellingen die jij maakt worden als het ware opgeslagen in dat chipje. Het is een soort diskette, zonder stroom onthoudt ie het ook wel.
Wat je mobo doet bij veranderingen van je configuratie is gewoon het overschrijven van de data daar. Het resetten van je mobo is gewoon het "formatteren" van je chipje
Ik weet wel degelijk wat een eeprom is, maar de instellingen die jij in de bios doe zijn wel degelijk niet de instellingen die in de eeprom worden opgeslagen. Deze worden op een soort van mem opgeslagen (cmos?) Als je dus je bios clear dan clear je de eeprom niet hoor dan clear je dus die cmos. Waar dus de instellingen inzitten die door de batterij actief blijven.
Je kan dit perfect checken door zelf de batterij eruit te halen dan even kortsluiten(om de ontlading over een condensator te veroorzaken), dan zal je zien dat hij dus de standaard instellingen overneemt vanuit je eeprom. Dit is dus hetzelfde als de boel clearen met dat jumpertje.
Als je me echt niet gelooft moet je een nagaan hoe die eeprom dat wordt gereset? Volgens mij kan je een eeprom namelijk niet updaten en moet ie helemaal gewist worden om er opnieuw iets op te zetten. Dit doet een bios flasher dan ook.

Click hier niet

Verwijderd

Op dinsdag 14 mei 2002 23:00 schreef reapher het volgende:
[qoute]
tis [quote] :+

• reapher

reapher

Z POWER

gun me wel even tijd he :p

Click hier niet

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-04 09:20
Op dinsdag 14 mei 2002 19:01 schreef W3ird_N3rd het volgende:
Voeding blijft volgens mij altijd stand-by of zoiets.
Ik heb me altijd al afgevraagd waarom :?, lijkt me best nutteloos, waarschijnlijk heb ik het compleet mis. :)

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Op dinsdag 14 mei 2002 23:48 schreef spokje het volgende:

[..]

Ik heb me altijd al afgevraagd waarom :?, lijkt me best nutteloos, waarschijnlijk heb ik het compleet mis. :)
Dat is om te kunnen reageren als het modem rinkelt of de netwerkkaart data ontvangt. Dan kan de computer zichzelf opstarten (niet dat daar veel gebruik van wordt gemaakt :P )

Ook de powerbutton bij ATX vereist een spanning om te kunnen reageren.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Verwijderd

[..]

Omdat er geen 230 volt op de powerbutton staat (itt AT kasten). Het moederbord heeft dus stroom nodig om te kunnen "detecteren" of de powerbutton is ingedrukt.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Op dinsdag 14 mei 2002 20:45 schreef Toverstaf het volgende:
EVEN DUIDELIJK MAKEN :)
Je hoeft niet te scheeuwen hoor ;) :P
Een bios verbruikt geen stroom van een knoopcel hoor. Het is gewoon een Cmos die zijn data behoudt als de spanning eraf is. (haal de bios er maar eens uit, stop hem terug, en tadaaa pc kan nog steeds opstarten).
Die knoopcel kan niet worden opgeladen, meestal is het gewoon een Lithium batterij, soms nog een "natte" batterij.
Inderdaad, we zijn wat slordig met termen...
Het enige waarom die batterij erop zit is om de klok door te laten tellen zodat wanneer je hem opnieuw opstart je de huidige tijd terug krijgt.
Meestal zit de klok ook gelijk in de bios, maar dat hoeft niet altijd. (Gigabyte gebruikt wel eens apparte counters).
Nee hoor, je bios settings (keyboard power on of niet, onboard troep aan of uit, enz.) bewaard ie ook.
Het maakt dus ook totaal niets uit of de pc aan of uit staat, het gaat altijd even lang mee.
En in theorie zou je hem ook zonder knoopcel kunnen opstarten, alhoewel de meeste moderne mobo's een leuke melding geven.
* Mentalist heeft een socket 7 bordje draaien, gratis gekregen omdat de batterijhouder eraf was gesloopt. Doet het prima *D.
Alleen weet ie nooit hoelaat het is, het is na iedere reboot weer een bepaalde tijd (weet ik niet uit mijn hoofd) wat wel erg handig is voor die 30-dagen trial software ;) 8-)
Op dinsdag 14 mei 2002 21:49 schreef brainball het volgende:
Dus die batterij zit voor piet snot op je mobo? Kunnen ze net zo goed alleen het jumpertje laten zitten... weg met die batterij...Tuurlijk |:(
Die batterij is echt wel nodig.

[..]

Voor je ATX power button (die zit op het mobo...) alhoewel die wat mij betreft zo terug mag naar de voeding (AT).

Maar belangrijker : voor leuke grappen als keyboard power on. Altijd leuk, als je bij mij, als de computer uitstaat "w3ird" intypt en dan [enter] springt de computer aan :) :o

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 14 mei 2002 20:01 schreef ThaHandy het volgende:

[..]

/offtipic

Ik bedoel dat ie niet langer dan een paar uur die led op me mobo kan laten branden. Mijn cmos chip trekt niet zoveel stroom. Idd, 3 jaar ofzow gaat ie wel mee, en dan gaat ie meestal nog leeg modat ie gewoon leegloopt.

Tijd en instellingen die je maakt in het bios worden onthouden door de batterij.

Goed, daar ging het niet echt om. Wat ik ermee wil is gewoon een aantal leds laten branden (2 of 3) die ook branden als mijn pc "uit" is. Ik wil 1 led in mijn kast zetten op de plaats waar de hdd led zit (ik heb toch een hdd-vu meter die dat overneemt) zodat je ziet of er spanning aanwezig is, en ik wil er 1 of 2 in mijn aankomende fanbus maken. Ik wil namelijk een paar fannetjes plaatsen in de fanbus. Die fannetjes wil ik echter "acheraan" mijn fanbus doen en dan met zwarte pvc buis oid een tunnel maken naar voren. Nu wil ik die led laten knipperen en op de fans laten schijnen zodat het net lijkt alsof die fan stilstaat (wat ie natuurlijk ook doet als de pc uit is). Snap je het nog?

Naja, ik heb vandaag geen tijd en door dat ik weer eens last heb gekregen van mijn formattius c:\ syndroom heb ik de laadste 2 dagen niet eens de kans gehad om te replyen. Sorry!!

Morgen heb ik hopelijk even tijd en dan ga ik het allemaal eens uit testen! Jullie zullen het zekers van mij horen!
Pagina: 1