Op dinsdag 14 mei 2002 20:45 schreef Toverstaf het volgende:
EVEN DUIDELIJK MAKEN

Je hoeft niet te scheeuwen hoor

Een bios verbruikt geen stroom van een knoopcel hoor. Het is gewoon een Cmos die zijn data behoudt als de spanning eraf is. (haal de bios er maar eens uit, stop hem terug, en tadaaa pc kan nog steeds opstarten).
Die knoopcel kan niet worden opgeladen, meestal is het gewoon een Lithium batterij, soms nog een "natte" batterij.
Inderdaad, we zijn wat slordig met termen...
Het enige waarom die batterij erop zit is om de klok door te laten tellen zodat wanneer je hem opnieuw opstart je de huidige tijd terug krijgt.
Meestal zit de klok ook gelijk in de bios, maar dat hoeft niet altijd. (Gigabyte gebruikt wel eens apparte counters).
Nee hoor, je bios settings (keyboard power on of niet, onboard troep aan of uit, enz.) bewaard ie ook.
Het maakt dus ook totaal niets uit of de pc aan of uit staat, het gaat altijd even lang mee.
En in theorie zou je hem ook zonder knoopcel kunnen opstarten, alhoewel de meeste moderne mobo's een leuke melding geven.
* Mentalist heeft een socket 7 bordje draaien, gratis gekregen omdat de batterijhouder eraf was gesloopt. Doet het prima
.
Alleen weet ie nooit hoelaat het is, het is na iedere reboot weer een bepaalde tijd (weet ik niet uit mijn hoofd) wat wel erg handig is voor die 30-dagen trial software

Op dinsdag 14 mei 2002 21:49 schreef brainball het volgende:
Jij kent blijkbaar niets van de werking van een eeprom. Alle instellingen die jij maakt worden als het ware opgeslagen in dat chipje. Het is een soort diskette, zonder stroom onthoudt ie het ook wel.
Wat je mobo doet bij veranderingen van je configuratie is gewoon het overschrijven van de data daar. Het resetten van je mobo is gewoon het "formatteren" van je chipje
Dus die batterij zit voor piet snot op je mobo? Kunnen ze net zo goed alleen het jumpertje laten zitten... weg met die batterij...Tuurlijk

Die batterij is echt wel nodig.
Op dinsdag 14 mei 2002 23:48 schreef spokje het volgende:
[..]
Ik heb me altijd al afgevraagd waarom

, lijkt me best nutteloos, waarschijnlijk heb ik het compleet mis.

Voor je ATX power button (die zit op het mobo...) alhoewel die wat mij betreft zo terug mag naar de voeding (AT).
Maar belangrijker : voor leuke grappen als keyboard power on. Altijd leuk, als je bij mij, als de computer uitstaat "w3ird" intypt en dan [enter] springt de computer aan