Toon posts:

[VU hdd] Cheap simpel impossible?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok het gaat dus over een VU led meter voor aan je hdd.
Mijn idee:
gewoon een hele rij met ledjes serie geschakelt

stel:
je hebt ledjes die aan gaan bij 1v (stel he?)
er komt een piek binnen van 1.5v (stel)
dan heb je het 1e ledje die gaat aan en de spanning wordt ongeveer .2 tot .3 volt lager, het 2e ledje gaat ook aan want de spanning daar is 1.3 volt, het 3e ledpje ook want daar is het 1 volt, het 4e lampje en verder niet meer want daar is de spanning lager als 1 volt

Werkt dit, zo nee waarom niet?

ik denk misschien dat de voltages uit de hdd led connector versterkt moeten worden omdat er anders veels te weinig uitkomt maar dat weet ik niet zo

Reacties pleaz

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:14

Epsilon

ik denk het niet, want je hd led krijgt pulsen binnen, en dus gaat heel jouw schakeling knipperen. Het blijft namelijk 1 spanning;

• Epsilon

Epsilon

ow ja, en een led heeft geen vaste weerstand. Bij een lage spanning is die heel hoog, en hoge spanning weer heel laag.

een grafiek met spanning/stroom op de x en y-as, geef wel een rechte lijn, maar gaat niet door de oorsprong (dus geen vaste weerstand :)

Verwijderd

Topicstarter
"Het blijft namelijk 1 spanning"

dit is niet waar, een led (of diode) slurpt .2 tot .3 volt op, ik heb een keer een AT voeding omgebouwt naar ATX door op een 5v lijn een rijtje diodes te proppen waardoor er op 't einde 3.3v uitkwam

Verwijderd

Topicstarter
Owkeej ze moeten niet serieel want dan krijgen ze natuurlijk allemaal een gedeelde spanning, maar misschien kun je wel een rijtje diodes eraan doen en dan kijken wat de spanning is en dan aan 't einde een ledje doen en dan een rijtje parallel ofzo?

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-08 15:13

AcouSE

Swedish Chef

Ik schrijf even wat text ertussen
Op dinsdag 14 mei 2002 17:09 schreef Thorry het volgende:
[..]

stel:
je hebt ledjes die aan gaan bij 1v (stel he?) Owkee, ik stel, 1V leds (bestaan niet, maar goed)
er komt een piek binnen van 1.5v (stel)Owkee
dan heb je het 1e ledje die gaat aan en de spanning wordt ongeveer .2 tot .3 volt lager, het 2e ledje gaat ook aan want de spanning daar is 1.3 volt, het 3e ledpje ook want daar is het 1 volt, het 4e lampje en verder niet meer want daar is de spanning lager als 1 volt Nee, nu ben ik het niet meer met je eens. Geen enkele led zal aangaan; zelfs al zou het allemaal kloppen, dan spert led 4, wat dus betekent dat er geen stroom door led 4 kan lopen, en dus ook geen stroom door de hele kring (alle leds in serie)
[..]

• Epsilon

Epsilon

Op dinsdag 14 mei 2002 17:15 schreef Thorry het volgende:
"Het blijft namelijk 1 spanning"

dit is niet waar, een led (of diode) slurpt .2 tot .3 volt op, ik heb een keer een AT voeding omgebouwt naar ATX door op een 5v lijn een rijtje diodes te proppen waardoor er op 't einde 3.3v uitkwam
jah, dat is logish, want een diode is stroom gestuurt. Maar wat ik met "Het blijft namelijk 1 spanning" bedoel is de output.

Verwijderd

en als het al zou werken zou je het parallel moeten doen

Verwijderd

Topicstarter
Lees mijn 2e post ff, dan zeg ik al dat het parallel moet, maar als je aan de ene kant 5v ergens op zet en je laat het door een stel diodes gaan dan zakt de spanning in hoor

Mijn testopstelling:

+_+_LED1_+_- (3V)
__I______I
_DIODE___I
__+_LED2_+

spanning bij led1 3V
spanning bij led2 2.7V

dus het werkt wel of niet?

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-08 15:13

AcouSE

Swedish Chef

Op dinsdag 14 mei 2002 17:31 schreef Thorry het volgende:
Lees mijn 2e post ff, dan zeg ik al dat het parallel moet, maar als je aan de ene kant 5v ergens op zet en je laat het door een stel diodes gaan dan zakt de spanning in hoor
Zodra er één spert loopt er geen stroom meer, en zonder stroom geen functie.

Dit zou ongeveer moeten werken, maar dan vraag ik me af of het niet makkelijker en beter is om een standaard HDD-VU-meter te bouwen...
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/acouse/Schema/AD_led.png

[edit]
* AcouSE AcouSE kijkt nog eens naar dat schema en vraag zich af wat 'ie nou weer heeft neergeklad... dit wordt volgens mij niets...

Verwijderd

Topicstarter
hmmm ok, maar dan moeten er weer transistors in enzo en ik wil het zo cheap mogelijk, ledjes + diodes kosten allebei 3x nix en volgens mij is het wel mogelijk

• Virtox
  • Laatst online: 01-08 21:12
Dit gaat niet werken, serieel of parallel niet.
Hd-led uitgang is een blok signaal welke altijd of hoog of laag is.
Dus je krijgt altijd een volledige of geen uitslag.
Verder de spanningsverlaging waar je het over heb is de standaard spanningsval bij een diode en ja die is er dus inderdaad.
Die kan je wel benutten maar dat wordt nogal omslachtig :
Je moet dan eerst de hd-led uitgang filteren met een rc filtertje en dat bufferen voordat je de rest eraan kan hangen.

Je kan wel zoiets proberen als
(led 1) plus_hddraad-led-min
(led 2) plus_hddraad-diode-led-min
(led 3) plus_hddraad-diode-diode-led-min
(led 3) plus_hddraad-diode-diode-diode-led-min
Enz.
Dan heeft iedere led steeds een spanningsval bepaald door het aantal diodes.
Echter zou je het dan weer makkelijker kunnen doen met weerstanden. En nog makkelijker is een bestaand schema te nemen :)

Anything goes !!

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij is de hdd led geen bloksignaal, hoe werken dan die vu meters? want die gaan toch ook omhoog en omlaag? En hoe werkt het dan via weerstanden?

• Virtox
Hang es een scope aan je hd-led...
is gewoon een blokpuls signaal.
Die ander VU-meters werken ook met een RC filter om het blok signaal te integereren.
Verder, met weerstanden kom je uit op zo'n soort schema als wat AcouSE hierboven heeft getekend.

Anything goes !!

Verwijderd

Op dinsdag 14 mei 2002 17:52 schreef Thorry het volgende:
Volgens mij is de hdd led geen bloksignaal, hoe werken dan die vu meters? want die gaan toch ook omhoog en omlaag?
Daar zorgt een elco voor die door het bloksignaal van de HD wordt opgeladen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu deze schakeling

1 ledje aan de + en de -
parallel daaraan
4 diodes aan de + dan een ledje en dan de -
op de + en de - zet ik nu 3.5v
op de 1e led komt nu dus 3.5v staan
op de 2e led 1.5, de 1e led gaat dus aan en de 2e niet

het is nu dus een soort van voltage meter, en er kunnen gemakkelijk meer ledjes toegevoegd worden
Zet ik em nu op 6v dan gaan allebei de lampies branden, alleen 1 ding is vreemd, al pak ik een andere spanningsbron dan gaan allebei de lampjes aan, ook al staat er maar 1v op het 2e lampje. Zal wel aan die spanningsbron liggen

maar als ik dus een elco pak (1000uF?) dan kan ik van het bloksignaal een voltage maken?

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-07 12:11

M14

Op dinsdag 14 mei 2002 17:09 schreef Thorry het volgende:
Ok het gaat dus over een VU led meter voor aan je hdd.
Mijn idee:
gewoon een hele rij met ledjes serie geschakelt

stel:
je hebt ledjes die aan gaan bij 1v (stel he?)
er komt een piek binnen van 1.5v (stel)
dan heb je het 1e ledje die gaat aan en de spanning wordt ongeveer .2 tot .3 volt lager, het 2e ledje gaat ook aan want de spanning daar is 1.3 volt, het 3e ledpje ook want daar is het 1 volt, het 4e lampje en verder niet meer want daar is de spanning lager als 1 volt

Werkt dit, zo nee waarom niet?

ik denk misschien dat de voltages uit de hdd led connector versterkt moeten worden omdat er anders veels te weinig uitkomt maar dat weet ik niet zo

Reacties pleaz
Dit gaat niet. Waarom niet? Heel simpel. Een LED is een diode. Die heeft een drempelspanning (gewone diode 0,7 volt en bij led's is het verschillend. Licht er aan welke kleur het is) Laten we zeggen dat dat 1 volt is en dat je 10 leds hebt. Bijelkaar opgeteld is dit 10 volt. Dat levert de uitgang van jou HD-LED niet. Dus helaas.

En schema's zoals deze kunnen echt niet simpeler hoor:
Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000080.gif

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Verwijderd

Topicstarter
Dat weet ik allemaal wel, maar het leek me geinig om te doen, en ik heb nu een soort van voltage metertje gemaakt, en omdat ik ze parallel schakel is een spanning van 1 volt al genoeg voor de 1e led, ik weet niet hoeveel er uit de hdd uitgang komt, maar ik kan met de diodes regelen wanneer een 2e led aangaat via dezelfde spanning dus het werkt wel.

Iedereen hier zegt dat het niet werkt maar ik heb hier een werkende schakeling :-p

• M14

M14

Op dinsdag 14 mei 2002 19:57 schreef Thorry het volgende:
Dat weet ik allemaal wel, maar het leek me geinig om te doen, en ik heb nu een soort van voltage metertje gemaakt, en omdat ik ze parallel schakel is een spanning van 1 volt al genoeg voor de 1e led, ik weet niet hoeveel er uit de hdd uitgang komt, maar ik kan met de diodes regelen wanneer een 2e led aangaat via dezelfde spanning dus het werkt wel.

Iedereen hier zegt dat het niet werkt maar ik heb hier een werkende schakeling :-p
Voor hoeveel Leds?? Een ledje verbruikt namelijk ongeveer 20 mA. Als je dus leds parallel schakelt dan moet je HD-LED uitgang meer stroom gaan leveren (k weet zo nie hoeveel die maximaal levert)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er nu 2 ledjes aanzitten maar ik zal em nog ff ombouwen naar 3 ledjes en dan kijken wat er gebeurt, zoals ik al eerder zei, misschien moet de uitgang wat versterkt worden maar dat is geen probleem, 1 condensator en 1 transistor en je hebt al een goede versterker

Verwijderd

Kewl project. Ben benieuwt of het je lukt meer dan 2 leds te schakelen.

Verwijderd

Topicstarter
nou helaas gaf de hdd led maar 2v en dan kwam op de 2e led 1.5 volt en dat is dus niet genoeg voor de led om aan te schakelen. Maar met een versterkertje ervoor moet ie perfect werken, maar dat wil ik niet want ik wou het cheap & simpel houden

nieuwe idee:

hdd + pool aan een condensator (ik heb nu 4400uF maar ik denk dat 1000uF beter is) dan een ledje naar de - toen, dan parallel daaraan een stuk of 10 weerstandjes (wel allemaal dezelfde) en dan over de 1e 9 weerstandjes een ledje, en over de 1e 8 enz

• Virtox
hdd + pool aan een condensator (ik heb nu 4400uF maar ik denk dat 1000uF beter is) dan een ledje naar de - toen, dan parallel daaraan een stuk of 10 weerstandjes (wel allemaal dezelfde) en dan over de 1e 9 weerstandjes een ledje, en over de 1e 8 enz
Leuk he experimenteren :)

Maar zonder een ontkoppeling van het mobo zal je waarschijnlijk niet zoveel bereiken want de hd-led aansluiting is erop gemaakt om 1 ledje aan te sturen, meer dan 20 mA zal deze dus niet snel leveren.

En als je daar een elco aan hangt dan zal deze hooguit opladen tot de 2v die je noemt. Als je dan 10 weerstanden in serie zet en dan parallel over de 1e 9 weerstanden de 1e led en parallel aan de over de eerste 8 nog een led enz dan zal er over de eerste 9 weerstanden hooguit 9/10 van 2 volt staan, laat staan dat de rest nog genoeg is om een led aan te sturen.

Bovendien heb je bij deze capaciteit en 20 mA oplaadstroom een oplaad tijd van meerdere seconden. En met een puls van rond de 1000 hz, zal je de 2 v dan niet eens bereiken.

Maar ik zou zeggen denk en experimenteer lekker verder, er is niets zo leuk als verrast worden door dingen die je onmogelijk acht >:)

Ik hoop wel dat je alles met een oud mobo test want om hier nou je mobo mee op te blazen is ook weer een beetje zonde.

Anything goes !!

• M14

M14

Waarom niet dit schema:
[img[http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000080.gif[/img]
Simpeler en goedkoper kan het ECHT niet. En het werkt PERFECT!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-08 21:38

decramy

root@birdie:~#

Op woensdag 15 mei 2002 21:27 schreef M14 het volgende:
Waarom niet dit schema:
Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000080.gif
Simpeler en goedkoper kan het ECHT niet. En het werkt PERFECT!
fixed (je code)

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-08 10:21

Crusader

Arc Nature

Hier is laatst toch een heel topic over geweest, door Mr. Loepie dacht ik. Kon je die dingen bij hem ook bestellen (volgens dit schema), heb ik dus ook gedaan en dit is super geinig, werkt inderdaad goed.
Maar als je zelf het wiel wilt uitvinden, of ik begrijp je verkeerd natuurlijk, mij best :)

If it ain't broken, play with it till it breaks.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ja, maar ik ben maar wat aan 't proberen voor de fun, en ik ben het idd aan het testen op een jaar 0 pentium moederbordje dus daar geen problemen mee als ie knalt (kan ik weer wat pics posten)

Maar ik wil dus niet met dingen als ic'tje en transistors werken maar gewoon met ledjes, condensators en weerstandjes gewoon dingen die je uit oude zooi kan slopen. Want iedereen kan naar de elec boer lopen en zo'n schemaatje fixen, maar waar is de fun?
Pagina: 1